AVIZ nr. 1-2017 PUG POIANA MARULUI
Nr. 1575/ 16.10.2017
AVIZ DE MEDIU
NR.1 BV DIN 16.10.2017
Ca urmare a notificării adresate de către Primăria Comunei Poiana Mărului cu sediul în localitatea Poiana Mărului, str. Principală, nr.189, judeţul Braşov, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Braşov cu nr.1575 din 31.01.2017, nr. elo 103 din 07.02.2017 si completari ulterioare
- ca urmare a Deciziei nr. 1183 din 05.12.2012 emisă de Preşedintele ANPM emisă de Preşedintele ANPM;
- în urma parcurgerii etapelor procedurale prevăzute de H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
- în urma informării şi consultării publicului în conformitate cu prevederile H.G. nr.1076/2004 şi a O.M. nr. 117/2006:
- anunţuri repetate în mass-media locală şi afişare pe pagina de internet a A.P.M. Braşov ;
- punerea la dispoziţia publicului interesat spre consultare la sediul A.P.M. Braşov şi la sediul Primăriei Poiana Mărului a documentaţiei de solicitare, a proiectului de plan şi a raportului de mediu;
- şedinţa de dezbatere publică a proiectului de plan şi raportului de mediu care a avut loc în data de 30.08.2017 la sediul Primăriei Poiana Mărului, organizată în conformitate cu art. 23 din H.G. 1076/2004
- publicul interesat a avut posibilitatea transmiterii observaţiilor pe tot parcursul procedurii de evaluare de mediu; nu au existat observaţii din partea publicului.
- luând în considerare concluziile Raportului de mediu, întocmit de S.C. MEGAN 2002 SRL București,
- în urma analizării tuturor aspectelor apărute pe parcursul derulării procedurii, a rezolvării completărilor la documentaţie solicitate prin A.P.M. Brașov ;
- în urma consultării punctelor de vedere şi exprimării acordului privind proiectul de plan şi raportul de mediu de către autorităţile competente membre ale Comitetului Special Constituit;
- în urma luării deciziei de emitere a avizului de mediu în cadrul Comitetului Special Constituit la A.P.M Braşov în data de 04.09.2017;
- în baza HG nr.19/2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului si pentru modificarea unor acte normative;
- în baza HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului și a instituțiilor publice aflate în subordinea acesteia
- în baza O.U.G. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- în baza H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe şi a O.M. 117/2006 pentru aprobarea Manualului privind aplicarea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe,
se emite
A V I Z D E M E D I U
pentru ACTUALIZARE PLAN URBANISTIC GENERAL AL COMUNEI POIANA MĂRULUI
proiectant : S.C. PROIECT BRAȘOV S.A.
titular de plan: PRIMĂRIA COMUNEI POIANA MĂRULUI
Care prevede: obiectivele, acţiunile şi măsurile de dezvoltare pentru teritoriul administrativ al comunei Poiana Mărului amenajare a teritoriului şi dezvoltare a aşezărilor umane ce compun unitatea teritorial – administrativă de bază.
în scopul: Planul cuprinde analize, reglementări şi regulamentul local de urbanism pentru întreg teritoriul administrativ a unităţii de bază (suprafeţe din intravilan cât şi din extravilan) şi în acelaşi timp stabileste norme generale, pe baza cărora se elaborează apoi în detaliu, la scară mai mică, proiecte PUZ şi PUD.
Regulamentul local de urbanism aferent Planului Urbanistic General, cuprinde şi detaliază prevederile Planului Urbanistic General referitoare la modul concret de utilizare a terenurilor, precum şi de amplasare, dimensionare şi realizare a volumelor construite, amenajărilor şi plantaţiilor. Scopul reglementărilor privind urbanismul este stabilirea direcţiilor dezvoltării spaţiale a localităţilor urbane şi rurale, în acord cu potenţialul acestora şi cu aspiraţiile locuitorilor.
Planul Urbanistic General propus cuprinde reglementări pentru următorii 5 - 10 ani la nivelul teritoriului administrativ al comunei Poiana Mărului, are caracter director şi de reglementare operaţională, constituind baza legală pentru realizarea programelor şi acţiunilor de dezvoltare viitoare a oraşului şi transpune la nivelul unităţii teritorial administrative, strategiile, politicile şi programele de dezvoltare durabilă în profil spaţial.
Obiectivele urmărite prin implementarea Planului Urbanistic General:
- Managementul teritorial cu urmatoarele obiective specifice:
- restabilirea si delimitarea teritoriului intravilan;
- introducerea in cadrul Planului Urbanistic General a zonelor si/sau terenurilor ce au facut obiectul unor PUD-uri si/sau PUZ-uri aprobate in perioada de de la ultima aprobare a PUG-ului comunei Poiana Mărului;
- Planificarea strategica a dezvoltarii cu urmatoarele obiective specifice:
- corelarea cu politicile locale, regionale, nationale si europene de dezvoltare;
- stabilirea indicilor urbanistici pentru diferite zone funcţionale;
- Valorificarea potenţialului natural, economic şi uman;
- Organizarea şi dezvoltarea căilor de comunicaţii;
- Stabilirea şi delimitarea zonelor construibile;
- Stabilirea şi delimitarea zonelor funcţionale;
- Stabilirea şi delimitarea zonelor protejate şi de protecţie a acestora;
- Modernizarea şi dezvoltarea echipării edilitare;
- Stabilirea obiectivelor de utilitate publică;
- Stabilirea modului de utilizare a terenurilor şi condiţiilor de conformare şi realizare a construcţiilor.
- Stabilirea şi delimitarea zonelor cu interdicţie temporară sau definitivă de construire;
- Stabilirea zonelor de protectie cai de comunicatie majore, infrastructura feroviera;
- Stabilirea zonelor supuse interdictiei temporare de construire până la intocmire PUZ;
- Reabilitarea, protectia si conservarea mediului;
Date generale:
Comuna Poiana Mărului este integrata, impreuna cu alte 13 localitati, in Zona Metropolitană constituită în jurul Braşovului, zona care se intinde pe o suprafata de 136.101 ha.
Comuna Poiana Mărului este situată în depresiunea Tara Bârsei în partea central sudica a judeţului Braşov, strabatută de DN 73 A care asigură legătura rutieră dintre DN 1 București – Brașov și DN 1 Brașov – Sibiu, învecinată cu orașul Zărnești la S –V.
Comuna este străbătută de la sud la nord de pârâul Șinca afluent de stânga al râului Olt şi este situat la o altitudine medie de 650 m cu coordonatele geografice: 45°39′46″ latitudine nordică şi 25°30′22″ longitudine estică.
Comuna Poiana Mărului are o suprafaţă a intravilanului de 6222,34 ha şi o populaţie de 3449 de locuitori.
Accesul în localitatea Poiana Mărului se realizează pe drumul naţional DN 73 A.
Teritoriul administrativ al Comuna Poiana Mărului se învecinează:
- La Nord cu teritoriul comunei Holbav ;
- La Nord-Vest cu teritoriul comunei Șinca Nouă;
- La Sud cu teritoriul orașului Zărnești;
- La Est cu teritoriul comunei Vulcan .
A. SITUATIA EXISTENTĂ PRIVIND ZONIFICARA FUNCŢIONALĂ
Bilantul teritorial al suprafetelor din teritoriul administrativ:
Categorie |
Suprafaţa - ha |
Procent din total administrativ |
Extravilan |
6079 |
90 |
Intravilan |
143 |
10 |
TOTAL administrativ |
6222,34 |
100 |
Teritoriul intravilan existent al Comunei Poiana Mărului este format din:
TOTAL INTRAVILAN EXISTENT al localităţii
Nr. trup |
Nume trup |
Suprafaţa (ha) |
A |
Poiana Mărului Submasa Mare |
47,10 7,00 |
B |
Intre Văi |
1,00 |
C |
Paltin |
2,70 |
D |
Motel |
0,20 |
E |
Nuclee in teritoriu |
85,00 |
TOTAL |
143,00 |
Bilanţul teritorial pentru intravilanul Comunei Poiana Mărului – existent
ZONE FUNCŢIONALE |
Suprafaţă (ha) |
|
|||||||||||||||
Comuna Poiana Mărului |
Trupuri |
TOTAL |
% din total intravilan |
|
|||||||||||||
Submasa Mare |
Intre Văi |
Paltin |
Motel |
Nuclee |
|
||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||
Locuinţe şi funcţiuni complementare |
33,03 |
0,40 |
0,34 |
6,83 |
0,20 |
|
40,80 |
28,53 |
|
||||||||
Instituţii şi servicii de interes public |
1,15 |
|
0,55 |
|
|
|
1,70 |
1,19 |
|
||||||||
Unităţi de producție mică |
0,08 |
|
|
|
|
|
0,08 |
0,05 |
|
||||||||
Spaţii verzi publice, de protecţie,sport |
2,00 |
|
|
|
|
|
2,00 |
1,40 |
|
||||||||
Păduri în intravilan |
0,42 |
|
|
|
|
|
0,42 |
0,29 |
|
||||||||
Căi de comunicare și transport |
4,25 |
0,40 |
0,11 |
0,17 |
|
|
4,93 |
3,45 |
|
||||||||
Gospodărire comunală , cimitire |
|
0,27 |
|
|
|
|
|
0,27 |
0,19 |
|
|||||||
Construcții și echipamente th-edilitare |
0,06 |
|
|
|
|
|
0,06 |
0,04 |
|
||||||||
Ape |
2,00 |
0,18 |
|
|
|
|
2,18 |
1,52 |
|
||||||||
Teren agricol în intravilan |
3,84 |
1,72 |
|
|
|
|
5,56 |
3,89 |
|
||||||||
Teren ocupat de gospodarii risipite în teritoriu |
|
|
|
|
|
85,00 |
85,00 |
59,45 |
|
||||||||
TOTAL INTRAVILAN LOCALITATE / TRUPURI |
47,10 |
2,70 |
1,00 |
7,00 |
0,20 |
85,00 |
143,00 |
100,0 |
|
||||||||
TOTAL INTRAVILAN |
50,15 |
|
3,25 |
11,80 |
|
5,00 |
70,20 |
|
|
||||||||
|
|
100,00% |
|
||||||||||||||
B. SITUAŢIA PROPUSĂ PRIVIND ZONIFICAREA FUNCŢIONALĂ
Bilanţul teritorial al folosinţei suprafeţelor din teritoriul administrativ propus prin marirea suprafetei din intravilanul localitatii:
|
SUPRAFAŢA ha |
PROCENT din total administrativ |
Intravilan |
224,65 |
|
TOTAL administrativ |
224,65 |
100 |
Bilanţul teritorial pentru intravilanul Comunei Poiana Mărului – propus
ZONE FUNCŢIONALE |
Suprafaţă (ha) |
||||||||||
Comuna Poiana Mărului |
Trupuri |
TOTAL |
% din total intravilan |
||||||||
Intre Văi |
Paltin |
Motel |
Nuclee |
||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
Locuinţe şi funcţiuni complementare |
71,24 |
1,98 |
15,49 |
0,20 |
|
88,91 |
42,24 |
||||
|
|||||||||||
Instituţii şi servicii de interes public |
1,15 |
0,76 |
|
|
|
1,91 |
0,91 |
||||
Unităţi de producție mică, prestări servicii, depozite |
1,74 |
|
|
|
|
1,74 |
0,83 |
||||
Spaţii verzi publice şi de protecţie , sport |
8,34 |
0,98 |
0,26 |
|
|
11,97 |
5,68 |
||||
|
|||||||||||
Căi de comunicație rutieră și pietonală |
|
0,53 |
0,56 |
|
|
10,99 |
5,22 |
||||
9,90 |
|||||||||||
Gospodărie comunală , cimitire |
0,27 |
|
|
|
|
0,27 |
0,13 |
||||
Construcții și echipamente th-edilitare |
|
0,06 |
|
|
|
|
0,06 |
0,03 |
|||
Ape |
|
|
|
|
|
4,65 |
2,20 |
||||
4,55
|
|
0,10 |
|
|
|||||||
Teren ocupat de gospodării risipete în teritoriu |
|
|
|
|
104,15 |
104,15 |
59,45 |
||||
TOTAL INTRAVILAN |
97,25 |
4,25 |
18,80 |
0,20 |
104,15 |
224,65 |
100 |
||||
Avizul de mediu se emite în următoarele condiţii:
- Măsuri pentru protejarea factorului de mediu “AER”
- Reducerea poluării atmosferice prin sistematizarea circulaţiei de la nivelul comunei prin reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere auto şi prin realizarea conexiunilor cu localitățiile învecinate;
- Nu se vor construi obiective de producţie, cu emisii poluante, in zona functionala destinata unitatilor de mica productie;
- Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, inclusiv prin mărirea eficienţei energetice a clădirilor şi utilizarea surselor regenerabile de energie ;
- Se vor reabilita zona spatiilor verzi şi de sport ale localitatii;
- Spatiile de protecţie se vor realiza sub forma zonelor verzi;
- Reducerea nivelului incarcarii atmosferice cu pulberi in suspensie sedimentabile dupa cum urmeaza:
- materialele de constructii pulverulente se vor manipula in asa fel incat sa se reduca la minim nivelul particulelor ce pot fi antrenate de curentii atmosferici;
- masuri pentru evitarea disiparii de pamant si materiale de constructii pe carosabilul drumurilor de acces;
- se interzice depozitarea de pamant excavat sau materiale de constructii in afara amplasamentului obiectivelor si in locuri neautorizate;
- pamantul excavat va putea fi folosit pentru reamenajare, restaurarea terenului.
- Măsuri pentru protejarea factorului de mediu “APA”
- Extinderea si reabilitarea infrastructurii de alimentare cu apa
- Prioritate PUG – extindere si reabilitare sistem de alimentare cu apa în comuna - Se vor proiecta si executa sisteme centralizate de alimentare cu apa în satele comunei, în functie de programul propriu al Consiliului Local si al strategiei de dezvoltare locala a comunei Poiana Marului ce vor cuprinde lucrari propuse a se realiza in perspectiva cum ar fi: statie de tratare a apei; extinderea retelelor centralizate de distributie (L=24936 m); contorizarea cosnumatorilor de apa ; asigurarea zonelor de protectie sanitara a captarilor de apa existente.
- Lucrari hidrotehnice pentru controlul debitului paraielor: Sinca, Submasa Mare, Submasa Mica, Holbav si Vulcanita, pentru apararea contra inundatiilor si a eroziunii solului si poduri noi.
- La stabilirea zonei de protectie din lungul cursurilor de apa se vor aplica prevederile Anexei nr. 2 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Interzicerea executarii constructiilor de orice fel in albiile minore ale cursurilor de apa si in cuvetele lacurilor, cu exceptia lucrarilor de poduri, cai ferate si a drumurilor de traversare a albiilor cursurilor de apa.
- Autorizarea lucrarilor mentionate va fi permisa numai cu avizul autoritatilor de gospodarire a apelor si cu asigurarea masurilor de prevenire specifice.
- Solicitarea efectuarii unui studiu de specialitate privind fundamentarea zonelor de teren cu risc natural sau potential de inundare, din care sa reiasa tipul de amenajari care au drept scop limitarea riscurilor naturale:
- lucrari hidrotehnice pentru atenuarea viiturilor;
- lucrari de combatere a eroziunii de adancime.
- Extinderea si reabilitarea infrastructurii reţelelor de canalizare
- Prioritate PUG - initierea unui program pentru realizarea retelei de canalizare centralizate, inclusiv traversari de drumuri si/sau cursuri de apa, cu statie de epurare pentru comuna, conform proiectului (care va studia solutia optima, va permite eliminarea surselor de poluare) si a programului national pentru dezvoltare rurala Axa 3.
- Pentru atingerea valorilor impuse de NTPA 001-2002, este necesară realizarea, în cadrul procesului de epurare, a următoarelor grade de epurare:
- 90 % - Materii în suspensie (MS)
- 93 % - Consum biochimic de oxigen la 5 zile (CBO5)
- 93 % - Azot amoniacal (NH4+)
- 80 % - Fosfor total (P)
- 86 % -Consum chimic de oxigen- (CCOCr)
- 98 % - Detergenti sintetici biodegradabili
- 33 % - Substante extractibile cu solventi organici
- Limitele maxime ale indicatorilor de calitate ai apelor evacuate in paraul Sinca se vor incadra in urmatoarele limite maxime admise, stabilite in conformitate cu prevederile NTPA 001, aprobat prin H.G. 188/2002 cu modificarile si completarile ulterioare
- Lucrări de amenajare împotriva inundaţiilor:
- Intretinerea albiilor minore prin indepartarea vegetatiei forestiere si reprofilarea acestora;
- Luarea de masuri pentru reducerea scurgerii pe versantii prin plantarea de arbori;
- Realizarea unor praguri de fund pentru consolidarea talvegului albiei si reducerea eroziunilor;
- Decolmatarea podurilor si podetelor de acces in gospodarii, concomitent cu recalibrarea acestora;
- Avizarea si /sau autorizarea din punct de vedere al gospodarii apelor a podurilor de pe teritoriul comunei;
- Decolmatarea si recalibrarea albiilor minore a paraului : Sinca, Submasa Mare, Submasa Mica, Vulcanita si Holbav, pentru asigurarea tranzitarii debitelor de calcul cu asigurarea de Q 1 %;
- Realizarea unor diguri de protectie pe cursurile de apa din intravilanul localitatii Poia Marului astfel inacat capacitatea de transport a albiilor sa asigure tranzitarea debitelor de calcul 1%.
- Apele de suprafata si subterane:
Pentru protectia acestora se vor institui urmatoarele zone de protectie:
- 5 m in lungul cursurilor de apa de pe raza comunei Poiana Marului incepand de la limita albiei minore;
- 100 m amonte, 25 m aval si 25 m lateral de o parte si de alta a prizet de captare apa;
- raza de 10 m din centrul forajului pentru puturile forajelor de mare adancime;
- 25 m de la zidurile exterioare ale constructiei rezervoarelor de apa;
- 20 m de la zidurile exterioare ale constructiei pentru statia de tratare apa;
- 10 m de la zidurile exterioare ale constructiei pentru statia de pompare apa;
- 10 m de o parte si de alta a conductelor de aductiune apa;
- 3 m fata de conductele din reteaua de distributie apa;
Alte zone de protectie ce se vor institui:
- 50 m in jurul cimitirelor;
- 500 m fata de fermele de taurine peste 500 capete;
- 1000 m pentru complexe de porci intre 1000-10000 capete;
- 500 m pentru abatoare;
- 300 m fata de statii de epurare ape uzate;
- 22 m fata de drumul national;
- 20 m fata de drumul judetean;
- 18 m fata de drumul comunal;
- 12 m fata de LEA 20 kv;
- 20 m fata de axul conductei magistrale gaze naturale.
3. Măsuri pentru protejarea factorului de mediu “SOL, SUBSOL, ASEZARI UMANE”
- Pentru solul contaminat in jurul surselor, ca de exemplu zonele de depozitare necontrolata a deseurilor din gospodarii, se propun masuri de inchidere si ecologizare a arealului contaminat si redarea in circuitul agricol.
- Pentru zonele care raman in circuitul agricol, se impune respectarea tehnologiilor de utilizare si tratare a terenurilor cu ingrasaminte chimice.
Nu se vor introduce substante poluante in sol si nu se va modifica structura sau tipul solului.Se recomanda utilizarea ingrasamintelor organice din gospodariile proprii, cu evitarea scurgerii in cursurile de apa.
- In ceea ce priveste colectarea, depozitarea si transportul deseurilor, se impun o serie de masuri:
-realizarea in gospodariile individuale, unitati economice si unitati publice de puncte(platforme)specialamenajate,invedereacolectariisidepozitarii temporare a deseurilor;
-se va implementa un sistem de colectare selectiva a deseurilor;
-serviciuldecolectaresitransportsevarealziaprintr-unoperatorde salubritate autorizat si licentiat.
- Lucrarile care se vor efectua pentru dotarile tehnico-edilitare se vor executa ingrijit, cu mijloace tehnice adecvate, in vederea evitarii pierderilor accidentale pe sol si in subsol.
- Caile rutiere si platformele parcarilor vor fi impermeabilizate, pentru evitarea poluarii solului cu uleiuri si produse petroliere.
5.Măsuri pentru „GESTIUNEA DESEURILOR”
- Implementarea unui sistem de management de colectare a deşeurilor selectiv prin:
- realizarea colectării selective a deşeurilor;
- Eliminarea unor categorii de deşeuri în conformitate cu prevederile „Planului Regional de Gestionare a Deşeurilor – Regiunea 7 Centru”
6.Măsuri pentru protejarea factorului “SOCIAL ECONOMIC”
- Modernizarea şi extinderea infrastructurii de bază în comuna Poiana Mărului
- Extinderea şi modernizarea sistemului de alimentare cu apă potabilă;
- Înfiinţarea şi extinderea sistemului de canalizare;
- Sistematizarea circulaţiei şi modernizarea arterelor de circulaţie rutieră;
- Dezvoltarea structurilor de sprijin pentru dezvoltarea mediului de afaceri şi a turismului de afaceri şi de tranzit
- Realizarea de noi structuri de cazare la standarde moderne
- Crearea unui centru de promovare a localităţii (economic, turistic, formare profesională)
- Realizarea investiţiilor în infrastructura de agrement sportiv: motociclism, ciclism, off road, teren sport şi sală de sport modernă.
- Realizarea unei pieţe agroalimentare.
7.Măsuri pentru protejarea factorului de mediu „ BIODIVERSITATE”
- Pentru imbunatatirea situatiei privind vegetatia si calitatea peisajului, au fost propuse functiuni urbane noi, reconversia altora si masuri administrative, tipuri de exploatare a unor zone, tipuri de utilizare a produselor rezultate, reconformarea circulatiilor majore, lucrari importante pentru ecologizarea unor zone. De asemenea, a fost utilizata ideea de rezolvare a unor probleme privind imaginea comunei si protectia unor zone functionale cu ajutorul vegetatiei.
- Vegetatia si calitatea peisajului raurilor din zona isi vor schimba functiunile pentru reintegrarea in circuitul economic, prin prevederea de spatii verzi, spatii pentru sport si agrement;
- Vegetatia va fi utilizata de asemenea la alcatuirea perdelelor de protectie.
- Vegetatia va fi utilizata si pentru insotirea circulatiei in scuaruri, plantatii de aliniament, fasii plantate la intrarile in localitate
- La amenajarea spatiilor verzi si de recreere se interzice introducerea de specii ca pradatorii, specii exotice sau OMG (Organisme modificate genetic) si se propune utilizarea speciilor locale (din pepiniere Romsilva). De asemenea, ca masura de protectie, se va elimina aplicarea pesticidelor si ingrasamintelor in spatiile verzi.
- Titularul planului are obligatia sa protejeze speciile de fauna existente in perimetrul P.U.G, prin:
- asigurarea masurilor pentru incadrarea nivelului de zgomot ambiental in prevederile legislatiei in vigoare, pentru evitarea efectelor negative si deranjarea faunei;
- interzicerea utilizarii semnalelor sonore;
- interzicerea iluminarii soselei in zonele de padure si utilizarea doar a semnalizarilor fara sursa de lumina proprie pe acest sector.
Pentru reducerea la minim a efectelor negative asupra peisajului, se recomanda ca pe parcursulexecutariilucrarilordeconstructie/demolari,sasepastrezecuratenia,atatin incinta, cat si pe drumul de acces in zona.
8.Masuri de protectie impotriva riscurilor naturale.
- Unul din cele mai importante riscuri naturale este legat de structura terenurilor. Pentru a evita distrugerea constructiilor, se impun mai multe categorii de masuri:
- pastrarea terenurilor cu probleme, pe cat este posibil, in domeniul public;
- functiunea de spatiu verde va fi preponderenta in lunca;
- introducerea in Regulamentul Local de Urbanism a prevederilor necesare pentru terenurile posibil de construit.
Riscurile naturale privind asigurarea constructiilor pentru un raspuns cat mai bun in cazul seismelor, sunt avute in vedere prin:
- prevederi cuprinse in Regulamentul Local de Urbanism;
- respectarea proiectarii cladirilor pentru caracteristici conform gradului seismic asimilat in zona = VII pe scara MSK.
In zonele potential inundabile, datorita excesului de precipitatii, se vor lua urmatoarele masuri:
Asigurarea evacuarii apelor prin intermediul santurilor si, acolo unde exista, a canalelor de desecare; obligatia creerii santurilor in lungul drumurilor publice revine Primariei, iar obligatia intretinerii santurilor si podetelor revine riveranilor.
In incintele cu administrare privata, obligatia asigurarii scurgerii si colectarii apelor revine administratorului.
Autorizarea constructiilor in zone cu risc potential de inundare datorita excesului de precipitatii se poate face cu asumarea in scris, a consecintelor posibile, de catre proprietari si numai daca proiectul de autorizare cuprinde toate masurile necesare asigurarii protectiei maxime:
a. proiectare pe baza de studii geotehnice;
b. verificarea proiectului la cerintele: rezistenta si stabilitate; siguranta in
exploatare; igiena, sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului; izolatie termica, hidrofuga si economie de energie;
c. neexecutarea de subsoluri/demisoluri;
d. ridicarea nivelului parterului, hidroizolare adecvata;
e. sistematizarea terenului, astfel incat, fara incalcarea codului civil, sa se asigure drenarea apei si protejarea constructiei.
In zonele cu risc potential de inundare se interzice amplasarea constructiilor cu risc de poluare, iar cele existente se vor dezafecta;
Se interzice astuparea canalelor de desecare si, acolo unde acest lucru s-a produs, se vor lua masuri de refunctionalizare a acestora;
Se interzice orice incalcare a codului civil privitoare la scurgerea naturala a apelor;
Se interzice executarea de constructii in zonele cu exces de umiditate;
Sursele de apa de profunzime (izvoare captate sau foraje) trebuie sa fie amplasate si construite astfel incat sa fie protejate contra siroirilor de ape si impotriva inundatiilor.
9. Masuri de protectie impotriva riscurilor antropice
- Pentru combaterea partiala a zgomotului produs de traficul pe caile rutiere se recomanda construirea gardurilor ce delimiteaza proprietatile cu un parapet plin de minim 1 m si dublarea lor cu vegetatie, ce cuprinde toate palierele de inaltime si cu frunze mari.
- Aportul adus de vegetatie in stoparea zgomotului este relativ slab, dar ajuta la diminuarea poluantilor din aer si are un efect psihologic major.
- Un procent din suprafata loturilor trebuie puternic plantata, in special cu arbori fructiferi, cu o densitate de minim un arbore la 50 mp/lot. Aportul adus de vegetatie in stoparea zgomotului este relativ slab, dar ajuta la stoparea poluantilor din aer si sol si are un efect psihologic major.
10. Masuri pentru monitorizarea efectelor implementarii planului asupra mediului
- monitorizarea planului se face conform programului de monitorizare , anexa nr. 1 a prezentului aviz, care este parte integranta din acesta;
- indeplinirea programului de monitorizare a efectelor asupra mediului este responsabilitatea titularului de Plan, respectiv Primaria Comunei Poiana Marului;
- titularul este obligat sa depuna anual, la APM Brasov, rezultatele programului de monitorizare, pana la sfarsitul primului trimestru al anului ulterior realizarii monitorizarii;
- titularul planului are obligatia de a supune procedurii de adoptare a Planului Urbanistic General, numai in forma avizata de autoritatea pentru protectia mediului.
11. Expunerea motivelor care au condus la selectarea variantelor
In cadrul Raportului de Mediului au fost studiate 2 variante:
A. VARIANTA ZERO – Alternativa ”ZERO” sau ”nicio ACTIUNE”
B. VARIANTA 1 – Alternativa in care se va implementa planul.
A. ALTERNATIVA „ZERO” SAU „NICIO ACTIUNE”
Neimplementarea programului propus va conduce la o dezvoltare necontrolata, haotica a comunei Poiana Marului, relevand o serie de efecte negative:
- inexistenta sistem centralizat de alimentare cu apa potabila in toate satele componente comunei Poiana Marului - alimentarea cu apa se realizeaza din puturi forate de mica adancime, putand fi infestate;
- inexistenta retelei de canalizare;
- ineficienta canalizarii pluviale;
- izolarea termica necorespunzatoare a cladirilor de locuit;
- retea electrica nemodernizata;
- iluminat public deficitar;
- lipsa unor spatii pentru sport si agrement;
- insuficienta valorificare a resurselor naturale cu potential turistic;
- starea precara a spatiilor verzi existente;
- retea stradala nemodernizata si subdimensionata;
- intersectii neamenajate;
- lipsa parcajelor publice;
- ocuparea dezordonata a spatiilor libere neconstruite pentru construire de imobile cu functiune de locuinte;
- construirea de locuinte punctuale fara legatura asigurata la infrastructura hidro-edilitara;
- existenta unor suprafete insuficiente pentru amplasarea unor obiective cu specific de gospodarie comunala;
- inexistenta perdelelor de protectie necesare intre zonele de locuinte si cimitire;
- proiectarea unor zone cu retele greu racordabile la retelele centralizate propuse;
- nerespectarea zonelor de protectie pentru obiectivele de tip gospodarie comunala si amplasarea acestora in imediata apropiere a zonei locuite;
- neutilizarea la capacitate maxima a cailor de circulatie majore, pentru amplasarea functiunilor urbanistice potentate de circulatii si care, la randul lor, potenteaza circulatiile, respectiv activitatile de comert, servicii de tranzit si depozitari;
- neutilizarea spatiilor adiacente apelor de suprafata si a terenurilor degradate, de tipul zone verzi de protectie, agrement si sport;
- nemodernizarea bransamentelor de alimentare cu energie electrica conduce la aparitia unui numar insemnat de avarii;
- utilizarea pentru incalzire si prepararea hranei a combustibililor solizi, cu impact negativ asupra mediului, prin taierea padurilor, poluarea mediul;
- zonele industriale si de prestari servicii – generatoare de locuri de munca sunt insuficiente;
- depozitare necontrolata a deseurilor menajere;
- reteaua de unitati specializate in colectarea si reciclarea deseurilor de ambalaje este insuficient dezvoltata.
B. ALTERNATIVA IN CARE PLANUL S-AR REALIZA
Varianta propusa conduce la urmatoarele avantaje:
- schimbarea functiunii, din zona cu,,functiune agricola” in zona cu functiune,,locuinte”, este benefica pentru orice amplasament, deoarece activitatea de locuire nu are efect semnificativ asupra factorilor de mediu;
- zona spatii verzi, sport, agrement si protectie va fi imbogatita cu noi spatii verzi, rezultate din realizarea unor terenuri de sport;
- se vor moderniza drumurile existente;
- se vor crea noi locuri de munca;
- extinderea frontului de captare si a retelei de distributie a apei potabile pe toate strazile existente si propuse prin PUG;
- realizarea unui sistem de canalizare ce prevede dirijarea apelor uzate cu caracter menajer catre statiile de epurare;
- se va dezvolta reteaua de alimentare cu energie electrica, pentru a asigura un grad de fiabilitate ridicat si o exploatare de buna calitate;
- delimitarea, instituirea si respectarea zonelor de protectie a monumetelor istorice si arheologice si a zonelor protejate naturale si construite;
- respectarea distantelor de protectie sanitara fata de sursele de poluare sau disconfort (unitati economice, cimitire, statii de epurare si trasee tehnico-edilitare);
- incalzirea locuintelor cu echipamente moderne, automatizate, cu randament ridicat, ce vor asigura, pe langa confort si reducerea emisiilor in aer si o exploatare mai usoara, micsorarea numarului de focuri, prepararea apei calde in sistem centralizat, micsorarea pericolului de incendii;
- aplicarea unui sistem modern si eficient in gestionarea deseurilor;
- introducerea de noi sisteme de sortare la sursa si colectarea selectiva a materialelor reciclabile.
- In cazul planului de fata s-au avut in vedere:
- Criterii economice (respectiv eficienta). Solutia propusa a P.U.G. prezinta cele mai bune rezultate din punct de vedere al costurilor, mai mici comparativ cu alte variante; in mod similar costurile de intretinere sunt mai reduse.
- Criterii sociale (respectiv acceptabilitatea sociala). Propunerile P.U.G. prezinta cele mai bune rezultate din punct de vedere al protectiei factorului uman; impactul pozitiv asupra locuitorilor localitatilor riverane este semnificativ.
- Criterii de mediu (respectiv durabilitatea pentru mediu). Propunerile P.U.G. prezinta efecte negative minime asupra peisajului, solului, apei, poluarii aerului si asupra patrimonului cultural, in special pe termen lung, respectiv in perioada de exploatare a acestuia.
Prezentul aviz de mediu contine 15 ( cincisprezece) pagini , inclusiv Anexa nr.1-Programul de monitorizare si este valabil de la data emiterii, pe toata perioada de valabilitate a PUG-ului, daca nu intervin modificari ale acestuia.
Verificarea conformării cu prevederile prezentului act se face de Serviciul Comisariatului Judeţean Braşov al Gărzii Naţionale de Mediu, Agenţia pentru Protecţia Mediului Braşov.
DIRECTOR EXECUTIV,
Sorin HORNOIU
SERVICIUL A.A.A.,
Alexandrina VASILE
INTOCMIT: Liliana BARBU
Anexa nr. 1 – Programul de monitorizare
Obiective de mediu relevante pe componente / aspecte de mediu |
Indicatorii de monitorizare |
Frecventa de monit.
|
Monitorizarea / surse de informatii |
Protectia atmosferei, schimbari climatice, zgomot |
|||
Incadrarea concentratiilor de poluanti din aerul ambiental in limitele admise de legislatia de mediu in vigoare
Inventarierea surselor de poluare a aerului. |
Emisiile de CO, SO2, NOx, CO2, Pulberi.
Nr. surselor de poluare aer |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov / Inventarul emisiilor (surse fixe si mobile) realizat in cadrul Sistemului National de Evaluare si Gestionare Integrata a Calitatii Aerului |
Reabilitarea si modernizarea arterelor de circulatie
Sistematizarea circulatiei |
Nr. km realizati de artere noi de circulatii Nr. km de strazi reabilitate si modernizate Nr. sensuri giratorii realizate |
anual |
Autoritatea publica locala / determinari de noxe specifice gazelor de esapament pe drumurile cu trafic auto intens |
Sistematizarea circulatiei
Inlocuirea folosintei de combustibil solid de catre consumatorii casnici, cu gaz metan.
Reducerea consumului de energie prin reabilitarea termica a cladirilor |
Nr.km infrastructura rutiera construita si reabilitata Nr.locuitorilor racordati la reteaua de gaze naturale. Nr.de cladiri reabilitate |
anual |
Inventarul emisiilor - Raportul starii factorilor de mediu din jud. Brasov - site APM Brasov, ANPM, Institutul National de statistica |
Producerea de energie ecologica prin tehnologii nepoluante |
Nr.de cladiri ce folosesc energie ecologica |
anual |
Autoritatea publica locala |
Reducerea emisiilor specifice de CO2 pe cap de locuitor |
Emisii de gaze cu efect de sera |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov / Inventarul emisiilor realizat in cadrul Sistemului National de Evaluare si Gestionare Integrata a Calitatii Aerului |
Introducerea unor tehnologii curate de catre agenti economici, instalare de sisteme eficiente de retinere a poluantilor in atmosfera |
Nivelurile de emisii (surse fixe si mobile) in cadrul obiectivelor industriale de pe teritoriul administrativ al comunei |
anual |
Operatori economici / Inventarul emisiilor realizat in cadrul Sistemului National de Evaluare si Gestionare Integrata a Calitatii Aerului |
Protectia apelor si ecosistemelor acvatice |
|||
Implementarea unui sistem de alimentare cu apa pentru: - asigurarea dpdv cantitativ a alimentarii cu apa potabila a tuturor locuitorilor; - asigurarea parametrilor de calitate ai apei potabile |
Debitul asigurat Valoarea investitiei Indicatori fizico-chimici si bacteriologici ai apei potabile distribuite Asigurarea zonelor de protectia privind infrastructura edilitara cf. HG nr.930/2005 si a Autorizatiei de Gospodarire a Apelor |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov, GNM, SGA, ONG, agenti economici Administratia Nationala Apele Romane prin Sistemul National de Supraveghere a Calitatii Apelor, DSPJ Brasov |
Bransarea tuturor cladirilor la sistemul de canalizare a localitatii
Monitorizarea calitatii apelor uzate menajere si pluviale |
Nr.km de retea de canalizare realizata Nr.km de canalizare extinsa Nr.bazine vidanjabile ramase Valoarea investitiei Nr.analize efectuate Indicatori chimici si fizici ai apelor uzate menajere |
anual |
Autoritatea publica locala, Administratia Nationala prin Sistemul National de Supraveghere a Calitatii Apelor / Schema directoare de amenajare si management al bazinului hidrografic Olt |
Eliminarea cazurilor de imbolnavire datorata consumului de apa potabila din surse individuale |
Nr.de analize realizate Indicatori fizici si chimici de calitate ai apei potabile |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov |
Stabilirea si delimitarea zonelor protejate si de protectie a acestora |
Perimetre de imprejmuiri (m) |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov |
Protejarea starii de calitate a apei uzate |
Indicatori de calitate specifici apelor uzate evacuate in receptorul natural, cf. HG nr.188/2002 cu completarile si modificarile ulterioare -HG nr. 352/2005 Indicatori de calitate specifici pt. monitorizarea receptorilor naturali, cf. Ord.162/2006 Nr.documentatii de informare |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov |
Protectie populatie, sanatate umana |
|||
Protectia si coservarea biodiversitatii
Extinderea intravilanului construit cu locuinte la standarde europene
Reducerea consumului de energie prin reabilitarea cladirilor Protectia, conservarea si reabilitarea patrimoniului cultural si istoric
Reabilitarea spatiilor verzi
Reducerea emisiilor produse de activitati individuale prin realizarea de instalatii de retinere a poluantilor
Sistematizarea circulatiei, extinderea si reabilitarea structurii rutiere
Implementarea unui sistem performant de gospodarire a deseurilor
Respectarea restrictiilor prevazute in Regulamentul de Urbanism Extinderea,reabilitarea si modernizarea infrastructurilor de apa, canal si de trafic rutier auto |
Nr. habitate afectate Nr.locuinte noi construite
Nr.de cladiri reabilitate termic Nr.cladiri din patrimoniul cultural si istoric reabilitate Nr. ha de spatii verzi refacute si imbunatatite Nr.instalatii de purificare a factorilor de mediu Nr.km de artere rutiere noi si reabilitate Nr.sisteme de gospodarire a deseurilor, cantitatea de deseuri eliminata/ reciclata Nr.de interdictii de construire Nr.de sanctiuni Valoarea investitiilor |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov, APM Brasov |
Realizarea de perdele forestiere de protectie in aliniamentul cailor rutiere si la limita zonelor industriale aflate in vecinatatea zonelor de locuit si industriale
Acces la informatie a populatiei in legatura cu problemele de mediu |
Nr. km aliniamente cu perdea de protectie Nr. ha de perdele forestiere Nr. instrumente de informare/ nr. cursuri de informare |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov |
Imbunatatirea sistemului de sanatate prin propunerile de modernizare a unitatilor sanitare Imbunatatirea starii de sanatate a populatiei prin reducerea nivelului de poluare a mediului-prin modernizarea si reabilitarea infrastructurii de apa-canal si a infrastructurii rutiere |
Nr. de unitati sanitare modernizate Nivelul fondurilor de investitii acordat sistem de sanatate Valoarea investitiei in infrastructura |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov |
Realizarea unei baze de date a sanatatii populatiei in relatia cu mediul |
Baza de date reactualizata |
anual |
Autoritatea publica locala, DSPJ Brasov |
Reducerea nivelului de poluanti in aer Reducerea emisiilor poluante in ape Reducerea nivelului de zgomot si vibratii
Introducerea unui sistem performant de gospodarire a deseurilor
Refacerea zonelor afectate de lucrarile de implementare o obiectivelor PUG |
Indicatorii de calitate ai apelor Nr.km de infrastructura rutiera realizati Nr.sisteme de gestionare a desurilor implementate
Nr. (ha) de suprafete reabilitate |
anual |
Autoritatea publica locala
Evidentele operatorului de salubritate emise |
Gestiunea deseurilor |
|||
Modernizarea retelei de canalizare pt.a stopa infiltratiile de ape uzate in sol |
Nr.categorii de lucrari realizate Valoarea lucrarilor |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov, GNM, SGA, ONG, agenti economici
|
Refacerea zonelor poluante cu diferite substante sau cu deseuri menajere si de constructii |
Nr.de suprafete poluante(marimea lor) accidental reabilitate |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov, GNM, SGA, ONG, agenti economici |
Colectarea selectiva a deseurilor, reciclarea si valorificarea fractiilor recuperate din desurile menajere si asimilabile |
Nr.de sisteme de colectare a deseurilor Cantitatea de desuri reciclate si valorificate |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov, GNM, ag. economici Evidentele operatorului de salubritate |
Reconstructia ecologica a zonelor care au fost afectate de depozitarea accidentala a deseurilor |
Suprfete cu interdictie de construire (ha) |
anual |
Din evidenta operatorului de salubritate Raportare privind starea mediului in jud.Brasov |
Social - economic |
|||
Transformarea comunei intr-o zona dezvoltata si cu o infrastructura la standarde europene Dinamizarea pietei locurilor de munca Corelarea cursurilor de pertectionare cu piata muncii
|
Nr.de societati noi infiintate
Valoarea investitiilor in economie Nr.locuri de m-ca nou create Nr.cursuri de perfectionare profesionala |
anual |
Autoritatea publica locala
|
Zgomot si vibratii |
|||
Realizarea unor perdele si aliniamente de vegetatie in lungul cailor rutiere |
Nr.km de plantatii in aliniament realizati |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov, GNM, SGA, ONG, agenti economici |
Realizarea de perdele forestiere la limita zonelor de locuit si a celor socio-economice |
Nr.ha de plantatii realizate |
anual |
Raportul privind starea mediului in jud. Brasov |
Biodiversitatea |
|||
Conservarea diversitatii biologice, utilizarea durabila a habitatelor, a speciilor de flora si fauna salbatica si reconstructie ecologica a sistemelor deteriorate
Gestionarea durabila a padurilor si sustinerea rolului acestora in viata sociala economica a zonei |
% din suprafata habitatului care este pierdut la nivelul siturilor Natura 2000 Schimbari in densitatea populatiei (nr.indivizi/supf.) Nr. habitate afectate |
anual |
Autoritatea publica locala, APM Brasov, GNM, ONG |
Patrimoniul cultural |
|||
Pretectia patrimoniului si pastrarea valorilor culturale |
Evidenta monumentelor istorice si a zonelor de protectie de pe teritoriul comunei. Nr.de cladiri din patrimoniul cultural si istoric reabilitate |
anual |
Autoritatea publica locala,Directia pentru Cultura si Patrimoniu a jud. Brasov |