Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  27.07.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de POPESCU DANA SIMONA, cu domiciliul în municipiul Giurgiu, str. Cerbului, nr. 4, județul Giurgiu, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1867/02.03.2023,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică în cadrul ședinței CAT care a avut loc la sediul APM Covasna în data de 27.07.2023, că proiectul „MODERNIZARE EXTINDERE CASĂ DE LOCUIT EXISTENTĂ ÎN PENSIUNE TURISTICĂ ȘI CONSTRUCȚIE LOCUINȚĂ – DEMOLARE GRAJD” propus a fi amplasat în,  comuna Vâlcele, satul Vâlcele, nr. 564, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera a), corelat cu punctul 13 litera a.);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 06.03.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 07.07.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 27.07.2023 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 5649/11.07.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Proces verbal nr. 21 din data de 27.07.2023 încheiat în urma ședinței CAT;
  5. Adresa SGA nr. 3939/SL/17.07.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5761/17.07.2023; Adresă de la GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA nr. 1303/CJ CV/13.07.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5704/13.07.2023; Punct de vedere nr. 45/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, înregistrat cu nr. 5774/17.07.2023 la APM Covasna;
  6. Memoriul intocmit conform Legii nr. 292/2018, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5516/06.07.2023;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Rezumat al proiectului

Se dorește demolarea grajdului existent actualmente în ruină, modernizarea și extinderea casei existente în pensiune turistică, realizare locuință pe structură metalică.

Justificarea necesitatii proiectului

Proiectul se realizează pe un teren proprietate situat în intravilanul localității Vâlcele, jud. Covasna, la adresa sat Vâlcele nr. 564, extras CF nr. 23737, nr. Top 23737 și CF 23738,  nr. Top 23738. Accesul se va face prin DN13A, prin DC33B Vâlcele-Hetea. Proiectul este elaborat din dorința de a valorifica spațiul respectiv spre folosul comunitătii, pornind de la faptul ca sunt necesare intervenții calitative în spațiile publice și semi-publice pentru oportunitatea de a veni în intampinarea nevoilor turiștilor.

Descriere caracteristici fizice ale intregului proiect, formele fizice ale proiectului (planuri, clădiri, materiale de constructie etc.)

Se prezinta elementele specifice caracteristice proiectului propus:

Bilanţul teritorial

- Suprafața totală= 2.708,0 mp

- Suprafața construită prevăzută = 430,0 mp

- Spații verzi ca 2.000 mp

- Parcare 9 locuri.

Materiile prime, energia si combustibilii utilizati, cu modul de asigurare a acestora

Se utilizeaza energie electrica provenita din retea, nu se folosesc combustibili, intrucat se utilizeaza pompe de caldura apa-apa.

Racordarea la retelele utilitare existente in zona

Amplasamentul beneficiaza de echipare tehnico-edilitara - alimentare cu energie electrica

- alimentare cu apa: prin racordare la puț forat cu adâncimea H=52 m.

- canalizare menajera: apele uzate provenite de la grupurile sanitare sunt colectate printr-o fosa septica vidanjabila cu volumul V=7 mc, iar apa pluviala va fi drenata la teren natural.

- energie electrica: reteaua electrica este prezenta in zona, cu capacitate de transformare suficienta, trebuind realizat bransamentul la reteaua publica.

- energie termica: pompa de caldura cu puterea termica de P=22  kW.

In urma finalizarii lucrarilor de executie, zonele afectate vor fi reabilitate.

Căi noi de acces sau schimbari ale celor existente

Se pastreaza cele existente. Nu se modifica. Nu e cazul.

Metode folosite in constructie/demolare 

- desfaceri, pregatire teren, terasamente: cu mijloace mecanice: saparea, incarcarea, transportul, descarcarea, depozitarea pamantului in rambleu sau umpluturi, afanarea, compactarea, nivelarea, dupa caz.

 - cu mijloace manuale: sapaturi, sprijiniri, asternere pat de pozare, umpluturi, s.a.

Se are in vedere demolarea grajdului existent, intrucât acesta este in ruină, căzut și nefunctional.

Proiectul se realizează pe un teren proprietate situat în intravilanul localității Vâlcele, jud. Covasna, la adresa sat Vâlcele nr. 564, extras CF nr. 23737, nr. Top 23737 și CF 23738,  nr. Top 23738. Accesul se face prin DN13A, prin DC33B Vâlcele-Hetea.

Vecinătăți:  •      N-Fâneata, extravilan

                           S-DC33B

                           E-Faneață, extravilan

                           V-DN13A

- statiile si instalatiile de epurare sau de pre-epurare a apelor uzate:

  • Canalizare menajera: apele uzate provenite de la grupurile sanitare vor fi colectate printr-o fosa septica vidanjabila cu V=7.000 mc;
  • Canalizare pluviala: apele meteorice colectate de pe sarpantele corpurilor de cladire vor fi drenate catre terenul natural.
  • Apele pluviale provenite de pe suprafetele betonate sunt colectate intr-o retea cu separator de hidrocarburi cu V=2 mc;  pentru zona de parcaje si se strang, decantate, in bazinul de retentie executat din beton armat cu capacitate de 2 mc, ulterior folosindu-se pentru udarea spatiilor verzi pe timp uscat.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

agregate naturale (de rau), sortate si nesortate, ciment, beton, metal, lemn, panouri stratificate;

- apa, vopsele.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

In timpul executiei lucrarilor rezulta deseuri menajere si alte tipuri de deseuri (hartie, metale, filtre de ulei, lavete, recipienti pentru vopsele, electrozi uzati etc.) in cantitati mici, putand fi recuperate.

Modul de gospodarire a deseurilor:

  • Deseurile rezultate atat in timpul executiei cat si dupa finalizarea investitiei se vor depozita separat pe categorii (hartie; ambalaje din polietilena, metale, lavete, etc.) in recipienti sau containere destinate colectarii acestora.
  • Deseurile menajere vor fi transportate la un operator autorizat pe bază de contract.

Planul de gestionare a deseurilor

Deșeurile rezultate din operatiunile de amenajare si constructie cat si cele rezultate din intretinerea si exploatarea constructiei vor fi transportate la groapa de gunoi de catre o societate abilitata, cu care beneficiarul detine relatii contractuale. Deșeurile reciclabile se pun in saci de nylon separati pe categorii.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Conform Certificatului de Urbanism nr. 1 din 20.02.2023, eliberat de către Primăria Comunei Vâlcele, terenul se află în proprietatea privată, conform Contractului de vânzare-cumpărare  și Extraselor de Carte Funciare Nr. 23738 și 23737. Destinaţia actuală a terenului este curți, construcții în suprafață de 2708 mp. 

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei. După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Vâlcele;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

   

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform Proces Verbal nr. 21 din  27.07.2023, încheiat în urma ședinței CAT, care a avut loc la sediul APM Covasna a fost solicitată obținerea Avizul de Gospodărire a Apelor;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 1 din 20.02.2023 eliberat de Primăria Comunei Vâlcele şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Toate materialele rezultate in urma demolarii vor fi transportate si depozitate provizoriu pe platforma special amenajata si transportate periodic cu mijloace auto in vederea valorificării către firme de specialitate autorizate în acest sens, cu respectarea legislatiei referitoare la gestiunea deseurilor.
  15. Conform Procesului-verbal nr. 21 din data de 27.07.2023 încheiat în urma ședinței CAT s-a solicitat:
  • depunerea documentației la ADMINISTRAȚIA DE APĂ OLT – SGA COVASNA în vederea obținerii Avizului SGA;
  • depunerea documentației spre avizare la DSP Covasna in vederea reglementării

GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA precizează că la gestionarea deșeurilor pentru construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4. și art. 15, alin, 1 din O.U.G. nr. 92/19 aug. 2021 privind regimul deșeurilor, cf. Adresei nr. 4587/07.06.2023.

       16. La finalizarea proiectului se va solicita Autorizație de mediu.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena