Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 29.08.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ÁBRAHÁM CSABA, ÁBRAHÁM ANNAMÁRIA, cu domiciliul în comuna Bixad, sat Bixad, nr. 395, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6044/27.07.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.06.2023 că proiectul „Construire spălătorie auto modulară” propus a fi amplasat în comuna Bixad, sat Bixad, nr. 538, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 28.08.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 04.08.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. de înregistrare 6044/27.07.2023
  4. Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 104/01.08.2023
  5. Punctele de vedere trimis către membrii CAT formulate în scris – etapa de încadrare, adresa nr. 6286/04.08.2023
  6. Proces-verbal ședință CAT nr. 24/28.08.2023 (nr. înreg. 6857/28.08.2023);
  7. Punct de vedere nr. 55/2023 primit în scris de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna cu nr. 1611/09.08.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6394/09.08.2023
  8. Punct de vedere primit în scris de la Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna – nr. 4768/SL/24.08.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr.  6800/25.08.2023;
  9. Punct de vedere primit în scris de la Garda Națională de Mediu cu nr. 1471/CJ CV/08.08.2023, înreg. APM 6340/08.08.2023
  10. Proces verbal de verificare a amplasamentului nr. 6044/17.08.2023
  11. Declarație pe propria răspundere a vecinilor: Ábrahám Ferencz și Balázs - Fülöp Desideriu, privind acordul privind proiectul mai sus menționat.
  12. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  13. Dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice sau private (diverse etape) – OP 100/04.08.2023 -500 lei
  14. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede construirea unei spălătorii modulare, în comuna Bixad, județul Covasna.

Terenul are o suprafață totală de 1080 mp și se dorește modernizarea activității de servicii de spălare auto complet automatizată și dotată în concordanță cu tehnologiile actuale existente.

Vecinătăți:

La nord cu Abraham Ferencz

La sud cu Balasz Dezso

La est cu DN 12

La vest cu drumul de exploatare

 

Indici urbanistici:

 

P.O.T./C.U.T

aprobați în R.L.U. și Certificatul de urbanism           nr. 172/24.03.2023

Existenți

Propuși în proiect

P.O.T.

40%

1,10%

9,07%

C.U.T

0,60

0,11

0,90

 

Situația existentă: în prezent pe amplasament funcționează activitatea de vulcanizare și spălătorie auro în două construcții ușoare, cu caracter provizoriu, fără fundație, în baza unui contract de comodat din data 25.06.2023 SC PLABEBO SRL.

Suprafața totală a terenului este de 1080 mp, din care suprafața totală construită este de 74,26 mp, cu amenajarea a două boxe spălătorie auto: una acoperită și una deschisă și o cameră tehnica într-un container, cu acces auto din DN 12 pe un drum de incintă cu lățimea de 5,00 m. Se va amenaja zona din jurul construcțiilor, cu acces carosabil, platformă betonată și spații verzi.

Infrastructura: se realizează pe o fundație de tip radier general în grosime de 30 cm turnată pe un strat de pietriș compactat cu gradul de compactare de min. 95% din beton C20/25. Armarea radierului se face cu 2 rânduri de plasă sudată PC52 Ø8/100mm x 100mm cu suprapunere de 20 cm pe ambele ditecții.

Radierul și golurile de colectare a apelor reziduale industriale sunt bordate cu centuri armare cu bare PC52 16 și etrieri OB37 8.

Din turnare și după șlefuirea cu elicopterul se vor lăsa pantele de scurgere de pe suprafața betonului. În partea superioară a radierului se va monta plasă cu rezistență electrică pentru degivrarea suprafeței pe timp de iarnă.

Suprastructură: se realizează din elemente metalice galvanizate produse industrial și montate în șantier cu ajutorul ancorelor chimice.

Structura metalică se realizează din țeavă rotundă 88,9 x 3 mm, țeavă pătrată de 100x100x3mm și țeavă dreptunghiulară de 50x30x3.

Învelitoarea structurii metalice se va realiza din policarbonat.

Îmbinările între elementele principale metalice se vor realiza cu șuruburi de înaltă rezistență, galvanizate IP, grupa 109, conf. STAS 8796/76.

 Îmbinările indicate prin sudură se vor realiza de clasă „B” pentru suduri cap la cap, iar pentru alte coordinate de clasă ,,c”.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.  

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție, lucrările se vor efectua numai pe amplasamentele menționate în proiect; Principalele resurse naturale utilizate în perioada de execuție sunt reprezentate de agregate minerale (balast, nisip, piatra spartă)

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - în perioada de execuție deșeurile rezultate din activitatea zilnică vor fi coletate în pubele tipizate amplasate în locuri special destinate acestui scop. Se va evita tăierea, incedierea sau distrugerea prin orice mijloace a vegetației naturale.se interzice deversarea oricăror substanțe, ape uzate, nămoluri în apele învecinate amplasamentului.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • proiectul se conformează la normele de igienă și sănătate publică;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: în cazul în care accidental apar substanțe sau sau preparate chimice periculoase, acestea vor fi depozitate temporar în locuri special amenajate prevăzute cu mijloace de intervenții în cazul npoluării accidentale.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință actuală a terenurilor este altele (loc de casă).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – se va urmării reducerea prejudiciilor asupra mediului în toate etapele implementării proiectului și în perioada de sustenabilitate

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sesizeze orice activitate și să informeze Direcția Județeană de Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin. (4),  Art. 4, Cap. II din OG 43/2000 republicată);

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 172/24.03.2023 emis de Primăria comunei Bixad, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor aprobat de Legea nr. 17/2023;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • conform procesului verbal nr. 24 din data de 28.08.2023 încheiat în urma ședinței CAT s-a solicitat următoarele:
  • depunerea documentației la Direcția Județeană pentru Cultură în vederea obținerii avizului în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sesizeze orice activitate și să informeze Direcția Județeană de Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin. (4),  Art. 4, Cap. II din OG 43/2000 republicată);
  • Garda Națională de Mediu – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4, alin. 1, art. 15, alin. 1 și art. 17, alin. 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului
  • depunerea documentației la Direcția de Sănătate Publică spre avizare;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                  Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana Elena

 

Întocmit,

Referent de specialitate

Stanciu Maria