Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  19.09.2023

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL TARGU SECUIESC prin GOSPODARIE COMUNALA SA cu sediul în municipiul TARGU SECUIESC, Piata Gabor Aron, nr. 24, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5244/04.07.2023,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul ”EXTINDEREA SI REABILITAREA RETELELOR DE ALIMENTARE CU APA SI CANALIZARE MENAJERA IN STRAZILE: MARTIN LUTHER, DOMOKOS PAL PETER, GRADINII SI 1 DECEMBRIE 1918, MUNICIPIUL TARGU SECUIESC” propus a fi amplasat în municipiul Targu Secuiesc, strazi apartinand domeniului public al Municipiului Targu Secuiesc, județul Covasna  județul Covasna nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b) și 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 07.07.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 14.07.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 20.09.2023 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 5633/11.07.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Proces verbal nr. 20 din data de 20.07.2023 încheiat în urma ședinței CAT;
  5. Punct de vedere Membrilor CAT; Punct de vedere de la DSP Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 6050/27.07.2023, privind necesitatea obținerii ASSP de la DSP Covasna; Punct de Vedere GNM-CG Aviz de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 67/07.09.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 7568/18.09.2023; Punct de vedere nr. 44/2023 de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

  1. Extindere conductă de apă potabilă și conductă de canalizare menajeră pe străzile Luther Marton și Domokos Pal Peter (600 m conductă de apă potabilă, 400 m conductă de canal menajer, branșamente de apă și racorduri de canalizare);
  2. Reabilitare conductă de apă potabilă și conductă de canalizare menajeră pe strada Grădinii (450 m conductă de apă potabilă inclusive cămine de apă noi, 450 m conductă de canal menajer, branșamente de apă și racorduri de canalizare noi);
  3. Reabilitare conductă de apă potabilă pe strada 1 Decembrie 1918 (350 m reabilitare conductă de apă potabilă inclusiv cămine și branșamente)

Se propune pozarea de conducte publice de alimentare cu apă noi pe o lungime totală de 1086 m + branșamente de apă noi în lungime totală de 183 m. Totodată se propune extinderea sistemului public de canalizare menajeră gravitațională pe o lungime totală de 1159,2 m, și realizarea de racorduri noi de canalizare menajeră în lungime totală de 44,2 m.

Rețelele noi vor fi echipate cu hidranți de stins incendiu, branșamente de apă, racorduri gravitațioanele de canalizare menajeră corespunzătoare cerințelor actuale tehnice.

            Prevederi generale

Lucrările se vor executa conform planurilor de situație și a detaliilor de montaj. Conductele de apă s-au dimensionat astfel să transporte debitele de apă corespunzătoare tuturor folosințelor, să asigure presiunile de serviciu în punctele cele mai îndepărtate și cele mai înalte, chiar și în perspectivă prin extinderea în continuare ale tronsonului proiectat. Presiunea maximă în rețea, considerată drept presiunea hidrostatică la consum nul, nu depășește limita de rezistență a instalațiilor interioare din clădiri, respectiv 6 bar.

Conductele de alimentare cu apă rece se pozează la minim -1.10 m măsurată de la generatoarea superioară ale conducte până la cota terenului natural (trotuarul nefiind amenajat), montajul realizându-se pe un pat de nisip de 10 cm și acoperit cu pat de nisip de la generatoarea superioară cu încă 20 cm.

Conductele s-au dimensionat din punct de vedere hidraulic respectând condițiile : viteza de curgere a apei în conductă < viteza maxim admisibilă, pierderea de sarcină liniară < pierderea de sarcină maxim admisă.

Conductele de canalizare menajeră s-au dimensionat conform principiilor hidraulice prezentate în Normativul NP133/2 din 2022, astfel încât viteza de curgere ale apelor uzate să depășească viteza minimă de autocurățire precum viteza să nu depășească viteza maxim admisă stabilită pentru conducte PVC. Pantele de montaj ale conductelor proiectate respectă pantele minime recomandate și impuse.

Rețeaua colectată va fi echipate cu racorduri gravitaționale în vederea preluării apelor uzate de la fiecare imobil în parte, sau după caz re-racordarea imobilelor la conducta nouă de canalizare menajeră.

str. Martin Luther și Domokos Pál-Péter

Se urmărește pozarea conductei publice de alimentare cu apă și canalizare menajeră, prin extinderea rețelei existente pe tronsoanele unde în prezent nu există astfel de rețele edilitare, astfel încât să fie asigurată posibilitatea racordării tuturor imobilelor adiacente la utilitățile apă-canal.

Lucrările proiectate vor fi executate pe carosabilului străzii, între intersecția cu strada Cernatului – drum acces spre gospodărie apă și intersecția cu strada Domokos Pál-Péter – intersecție cu strada Tamási Áron.

Lucrările presupun redirecționarea completă traficului pe durata execuției lucrărilor, în zonele mai inguste, pentru a asigura frontul de lucru ale utilajelor (excavator). În funcție de tronsonul unde se realizează lucrările este necesară închiderea totală a circulației, alternativ unde situația permite se recomandă instituirea de restricții de circulație pe un singur sens.

Restricționările de trafic vor fi de scurtă durată. Dirijarea traficului va fi realizată fără semafoare, în mod manual.

Distanța de montaj ale conductelor proiectate (apă / canalizare menajeră) față de limita de proprietate adiacentă variază de la 0,7 m – 3,30 m.

Conductele propuse (proiectate) se amplasează sub carosabilul străzii, având în vedere că străzile nu reprezintă artere prinicipale de circulație, bulevarde sau drumuri naționale sau județene.

Branșamentele de apă propuse se vor executa până la limita de proprietate a terenurilor aflate în proprietate privată, fără afectarea domeniului privat.

Alimentare cu apă

Conductele de alimentare cu apă propuse se vor amplasa aproximativ sub axul străzii Martin Luther, aproximativ la 3,0 m distanță față de limita de proprietate ale terenurilor aflate în proprietate privată (latura estică ale străzii), precum pe partea dreaptă (latura nordică) ale străzii Domokos Pál-Péter.

Tronsonul de extindere propusă va avea diametrul de DN 160.

Astfel se propune montajul a unei conducte PE100-RC SDR17 PN10 Dn 160 cu strat protector din PP, între căminul de vane existent situată la intersecția străzilor Martin Luther și strada de acces fără nume spre gospodărie de apă și căminul de vane existentă la intersecția străzii Domokos Pál-Péter și Cernatului. Conducta se va monta sub adâncimea de îngheț, măsurată de la generatoarea superioară ale conductei.

În urma realizării tronsonului nou de alimentare cu apă, va fi formată un inel nou de alimentare

cu apă. Astfel pe traseul studiat se propune execuția a 13 bucăți de branșamente de apă având diametrul DN 32 / 63 / 110, de la conductele propusă până la limitele de proprietate ale terenurilor adiacente sau până la hidranți supraterani de stins incendiu propuse.

Branșamente se vor executa PE100 SDR17 PN10 având diametrul de Dn 32 / 63 /110. În mod similar vor fi alimentate cu apă și cele 2 hidranți de stins incendiu DN100 proiectați.

Se admite schimbarea poziției conductelor de branșamente de apă față de cea prevăzută în proiect, la solicitarea proprietarilor terenurilor adiacente,

Lungimea totală a rețelei de alimentare cu apă noi, propuse a fi realizate în străzile Martin Luther și Domokos Pál-Péter este de L = 493 m – PE100-RC SDR17 PN 10 Dn 160 cu strat protector din PP. Lungimea totală a branșamentelor de apă noi este de L = 39,0 m, defalcat astfel : 10 bucăți de branșamente PE100 Dn 32, L tot = 30,0 m, 1 bucăți de branșamente PE100 Dn 63, L tot = 3,0 m 2 bucăți de branșamente PE100 Dn 110, L tot = 6,0 m.Lungimea totală a subtraverări râuri, artere principale de circulație, etc. este L = 0 m.

Instalații de stins incendiu

Având în vedere că rețelele de alimentare cu apă în localități urbane trebuiesc dotate cu hidranți interiori de incendiu, conform art. art. 9.2.7.3. din NP133/1-2022, se propune asigurarea conformării rețelei din străzile Domokos Pál-Péter și Martin Luther (tronsonul studiat – unde se face extinderea rețelei) cu prevederile legale în domeniul stingerii instalațiilor, prin montajul a două hidranți supraterani de incendiu DN100 PN16 cu racorduri 1A+2B.

Sistemul de canalizare menajeră publică s-a proiectat astfel încât să asigure colectarea, transportul întregului debit a apelor uzate rezultat prin scurgere gravitațională până la căminul de vizitare existent (CCE) situată la intersecția străzilor Domokos Pál-Péter și Martin Luther), având adâncimea de 130 cm față de cota carosabilului străzii. Pentru rețeaua gravitațională s-a ales panta de montaj ale conductelor similară cu cea ale străzii dar minim necesară conform normelor în vigoare, cotele de montaj fiind prezentate pe profilele longitudinale din cadrul documentației.

Se urmărește extinderea rețelei de canalizare menajeră existentă de alungul străzii Martin Luther, astfel încât să fie asigurată posibilitatea preluării apelor uzate de la toate imobilele din stradă (toate construcțiile existente din strada studiată precum și pentru cele care pot fi realizate în perspectivă). În acest sens vor fi executate racorduri gravitaționale de canalizare menajeră din conductă PVC-KG Dn 160 sau 200 (după caz), realizate până la limita de proprietate.

Nu se admite preluarea apelor meteorice prin rețeaua de canalizare menajeră proiectată. Capătul rețelei existente o reprezintă căminul terminal de vizitare CCE, având adâncimea de aproximativ 1,30 m (intersecția străzilor Domokos Pál-Péter și Martin Luther). Rețeaua de canalizare menajeră gravitațională proiectată convegă spre acest cămin de vizitare existent.

Pe traseul conductei noi de canalizare menajeră gravitațională vor fi executate 14 bucăți de cămine de vizitare din beton (CV1-CV14), având Øint = 1000 mm, impermeabilizate din interior.

Între căminele CV11-CV14-CCE vor fi executate umpluturi în vederea asigurării nivelului minim de acoperire ale conductelor de canalizare.

Lungimea totală a rețelei de canalizare menajeră proiectată, propusă a fi realizată în strada Martin Luther este de L = 874 m , defalcat astfel :

  • 60 m – PVC-KG SN8 Dn 200
  • 514 m – PVC-KG Dn 315
  • 300 m – PP gofrat SN8 Dn 315

Lungimea totală a racordurilor de canalizare menajeră propusă

  • 10 bucăți de racorduri PVC-KG Dn 160, L tot = 23,0 m
  • 1 bucată de racord PVC-KG Dn 200, L tot = 3,0 m

str. 1 Decembrie 1918

În prezent pe tronsonul studiat, există o conductă veche de alimentare cu apă OL 150 mm, aflată în strare avansată de uzură, având durata maximă de exploatare cu mult depășită, riscul defectelor fiind foarte ridicat. Se urmărește înlocuirea aceste conducte vechi uzată atât din punct de vedere moral cât și tehnic, cu o conductă nouă de alimentare cu apă din mese plastice (PEHD). De la această conductă sunt alimentate cu apă potabilă toate blocurile adiacente (bl. 19/E, 20/A, B, C, D, E, F, G și H, bl. 21/A, B, C, D, E și F) prin câte un branșament de apă comun pentru fiecare bloc în parte, repartiția fiind realizată în subsolul tehnic ale blocurilor de locuit prin intermediul unei conducte longitudinale paralele cu strada.

Prealabil modernizării tortuarului, se impune înlocuirea conductei vechi de apă, inclusiv branșamentele de apă existente, concomitent cu scoaterea din funcțiune ale conductelor vechi. Cu această ocazie se propune realizarea de conducte de branșament noi pentru fiecare scară în parte, inclusiv căminul unde va exista posibilitatea de a monta câte un contor general de apă (în perspectivă). Lucrările proiectate vor fi executate pe trotuarul asfaltat lângă șirul de blocuri de locuit 19/E – 21/F Lucrările proiectate nu afectează carosabilul asfaltat ale străzii 1 Decembrie 1918 (drum național DN 11 – E574). Executarea lucrărilor nu presupun institurea de restricții de circulație pe strada 1 Decembrie, întrucât lățimea trotuarului permite executarea lucrărilor fără afectarea traficului auto. Conductele propuse (proiectate) se amplasează sub trotuar, având în vedere că strada 1 Decembrie 1918 are categoria de Drum Național (DN11).

Branșamentele de apă, care înlocuiesc cele existente sau conducte noi (după caz), se vor executa până la limita de proprietate a terenurilor aflate în proprietate privată, fără afectarea domeniului privat. Pentru fiecare scară de bloc este prevăzută un cămin prefabricat din beton armat (CA1-CA9), astfel încât să fie posibil separarea instalațiilor interiorare pe nivel de scară și măsurarea consumului de apă separate pentru fiecare scară din cadrul șirului de bloc.

Alimentare cu apă

Conducta nouă de alimentare cu apă propusă se va amplasa sub trotuarul asfaltat, în poziție paralelă cu conducta veche de alimentare cu apă, aproximativ la 0,9-4,6 m distanță (după caz) față de limita de proprietate ale blocurilor de locuit adiacente.

Tronsonul nou de conductă propusă va avea diametrul de DN 160. Astfel se propune montajul a unei conducte PE100 SDR17 PN10 Dn 160, între căminul de vane existent situată la intersecția străzilor 1 Decembrie 1918 și Nouă și căminul de vane existentă lângă blocul nr. 21, sc. E). Conductele se vor monta sub adâncimea de îngheț, măsurată de la generatoarea superioară ale conductei.

Astfel pe traseul studiat se propune execuția a 136 bucăți de branșamente de apă având diametrul DN 63 / 110, de la conductele propusă până la limitele de proprietate ale terenurilor adiacente sau până la hidranți supraterani de stins incendiu propuse.

Branșamente se vor executa PE100 SDR17 PN10 având diametrul de Dn 63 / 110. În mod similar vor fi alimentate cu apă și cele 2 hidranți de stins incendiu DN100 proiectați.

Se admite schimbarea poziției conductelor de branșamente de apă față de cea prevăzută în proiect, la solicitarea proprietarilor terenurilor adiacente,

Lungimea totală a rețelei de alimentare cu apă noi, propusp a fi realizată în strada 1 Decembrie 1918 este de L = 315 m – PE100-RC SDR17 PN 10 Dn 160 cu strat protector din PP. Lungimea totală a branșamentelor de apă proiectate este de L = 61,0 m – 13 bucăți de branșamente PE100 Dn 63, L tot = 55,0 m

3 bucăți de branșamente PE100 Dn 110, L tot = 6,0 m

Lungimea totală a subtraverări râuri, artere principale de circulație, etc. este L = 0 m.

Instalații de stins incendiu

Având în vedere că rețelele de alimentare cu apă în localități urbane trebuiesc dotate cu hidranți interiori de incendiu, conform art. art. 9.2.7.3. din NP133/1-2022, se propune asigurarea conformării rețelei din strada 1 Decembrie 1918 (tronsonul studiat – unde se face înlocuirea conductei vechi) cu prevederile legale în domeniul stingerii instalațiilor, prin montajul a două hidranți supraterani de incendiu DN100 PN16 cu racorduri 1A+2B.

Conform articolului susmenționat, amplasarea hidranților de incendiu se face de regulă pe conductele de serviciu, la intersecțiile de străzi, precum și în aliniamentul acestora, la distanțe între doi hidranți adiacenți aflați pe aceeași conductă de distribuție, măsurată de-a lungul axului median al străzii/drumului, care să nu depășească 200 m.”

Distanța de amplasare între 2 hidranți consecutivi s-a ales de 200 m.

str. Grădinii

Conform Certificatului de urbanism nr. 053/06.03.2023 porțiunea cuprinsă între str. Ady Endre și imobilele cu nr. 1B-2A este situată în zona protejată a clădirilor cu valoare istoric-arhitecturală.

În prezent între intersecția străzilor Határér și Grădinii precum intersecția străzilor Ady Endre și Grădinii, există o conductă veche de alimentare cu apă Azbociment D.150 mm, aflată în strare avansată de uzură, având durata maximă de exploatare cu mult depășită, riscul defectelor fiind foarte ridicat. Se urmărește înlocuirea aceste conducte vechi uzată atât din punct de vedere moral cât și tehnic, cu o conductă nouă de alimentare cu apă din mese plastice (PEHD). Conductele de alimentare cu apă existente din tuburi azbociment Dn 150 se dezafectează în totalitate. Deșeurile recuperate (dacă va fi cazul) rezultate se vor prelua de către firme special autorizate de a colecta astfel de deșeuri, pe bază de contract.

Suplimentar, se urmărește asigurarea racordării în mod direct a tuturor imobilelor la sistemul public de canalizare menajeră.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Resursele naturale folosite in cadrul lucrarilor sunt:

Mineralele: Nisip, pietriş pentru realizarea umpluturii, pozarea patului de fundare al conductelor; La subtraversari de drum, conducta de canalizare se va ingloba intr-un strat de nisip cu grosimea de cca. 10 cm, astfel incat patul de pozare sa asigure o repartizare uniforma a eforturilor.

Solul: Pamantul excedentar rezultat in urma sapaturii va fi transportat la un depozit ecologic de pamant stabilit de comun acord intre constructor si beneficiar. Umpluturile se fac cu materialul rezultat din sapatura, sortat si maruntit pentru a elimina bolovanii si bulgarii mari.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile de pământ şi materiale excavate, piatra şi spărturi de piatră, beton, cărămizi, materiale ceramice sunt deşeuri provenite din realizarea lucrărilor proiectate. Deşeurile menajere rezultate la amplasament de la personalul de execuţie - hârtie, pungi, folii de plastic, butelii, resturi alimentare vor fi depozitate în containere la locurile de munca în continua mişcare Eliminarea lor se va efectua periodic prin grija executanţilor, la o rampa ecologică apropiată.

La execuţia lucrărilor, se vor respecta următoarele măsuri generale:

            - se interzice depozitarea necontrolata a sterilului si a vegetatiei ce rezulta in urma lucrărilor de terasamente, acestea vor fi depozitate in locurile stabilite de autoritatile locale;

            - se va realiza execuţia îngrijită, conform proiectelor, a reţelor de canalizare şi evacuare a apelor uzate pentru evitarea pierderilor accidentale pe sol şi a infiltrării în subsol şi poluării freaticului;

            - se va evita evacuarea de ape neepurate pe sol sau în apele de suprafaţă. Se vor respecta prevederile organizării de şantier cu privire la colectarea şi evacuarea apelor uzate;

            - luarea de măsuri pentru evitarea pierderilor de pământ şi materiale de construcţii pe carosabilul drumului de acces şi blocarea acestuia;

            - interzicerea depozitării de pământ excavat sau materiale de construcţii în afara amplasamentului obiectivului; pământul excavat se va folosi pentru reamenajare, restaurare terenuri;

            - se vor realiza puncte special amenajate în vederea colectării şi depozitării temporare a deşeurilor. Depozitarea temporară a deşeurilor se va face în europubele ecologice, amplasate în zone special amenajate.

Planul de gestionare a deşeurilor;

            Deşeurile rezultate din cadrul activităţilor desfăşurate vor fi evacuate controlat,  pentru a nu genera impact negativ asupra mediului înconjurător. Se interzice depozitarea deşeurilor în locuri neautorizate. Nu vor fi generate deşeuri periculoase.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul, Se va realiza izolarea construcţiilor subterane

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 053 din 06.03.2023, eliberat de către Primăria Municipiului Târgu Secuiesc lucrările vor fi executate în intravilanul localității Târgu Secuiesc, aparținând domeniului public.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: In proiect sunt alocate fonduri pentru refacerea terenului afectat de lucrările de montaj conductă. Conducta este montata pe un pat de nisip. Racordurile și branșamentele, care înlocuiesc cele existente (care vor înlocui branșamentele vechi din oțel sau din alte materiale necorespunzătoare), se vor executa până la limita de proprietate a terenurilor aflate în proprietate privată, fără afectarea domeniului privat. Dezafectarea branșamentelor de apă vechi, se va realiza prin blindare și sigilare realizată cu asistența furnizorului regional de utilități – Gospodărie Comunală S.A.). Se vor reface toate drumurile folosite pentru accesul la amplasament.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: -nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Tg Secuiesc;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform Certificatului de urbanism nr. 053/06.03.2023 și pct de vedere de la DJCovasna porțiunea cuprinsă între str. Ady Endre și imobilele cu nr. 1B-2A este situată în zona protejată a clădirilor cu valoare istoric-arhitecturală.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: -impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

  

 II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice,

 

 III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform Proces Verbal nr. 20 din  20.07.2023, încheiat în urma ședinței CAT, care a avut loc la sediul APM Covasna s-a comunicat că s-a depus documentația ptr. obținerea Avizului de Gospodărire a Apelor; Ulterior s-a emis Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 67 din 07.09.2023 de catre SGA Covasna, inregistrat cu nr. 7568/18.09.2023 la APM Covasna.

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 053/06.03.2023 eliberat de Primăria Municipiului Tg Secuiesc şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 20 din data de 20.07.2023 încheiat în urma ședinței CAT:
  • s-a depus documentația ptr. obținerea Avizului de Gospodărire a Apelor Covasna; Ulterior s-a emis Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 67 din 07.09.2023 de catre SGA Covasna, inregistrat cu nr. 7568/18.09.2023 la APM Covasna.
  • este necesară obținerea ASSP de la DSP Covasna;
  • s-a emis Aviz nr. 66/Z/14.07.2023 de catre DJC Covasna.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                         Ing. Olah Badi Melinda

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena