Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  19.10.2023

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de GECZI ISTVAN-LEVENTE PENTRU GOSPODARIA COMUNALA SA cu sediul în Tarlungeni satul Tarlungeni str. Verii, nr. 46, județul Brasov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7988/02.10.2023,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică prin solcitarea punctelor de vedere, că proiectul ”EXTINDERE REȚEA DE APĂ ÎN STRADA STRÂMBĂ ȘI REALIZARE 8 BRANȘAMENTE INDIVIDUALE DE APĂ” propus a fi amplasat în municipiul Sfantu Gheorghe,  în strada Strâmbă, județul Covasna  nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b) și punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 18.10.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 13.10.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 20.10.2023 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observator din .........2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 8507/17.10.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Proces verbal nr. 30 din data de 19.10.2023 încheiat în urma ședinței CAT;
  5. Punct de vedere Membrilor CAT; Punct de vedere de la SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8487/17.10.2023
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prin tema de proiectare s-a cerut asigurarea utilităților pentru 8 imobile (zonă rezidențială  destinată realizării de case de locuit cu anexe gospodărești aferente) din municipiul Sfântu Gheorghe, str. Strâmbă, nr. 1, 3, 5, 23, 25, 27, F.N., stabilirea debitului de calcul. De asemenea s-a solicitat racordarea obiectivului la rețeaua publică de alimentare cu apă existentă în zonă (str. Țigaretei).

Proprietarii imobilului nr. 20 din str. Strâmbă (Wenzl-Bogyó Attila) au renunțat pe parcursul elaborării prezentei documentații la participarea realizării lucrărilor edilitare propuse.

            Cele 7 imobile studiate, în prezent nu sunt racordate la utilitățile publice de apă-canalizare.

Zona studiată, conform documentațiilor de urbanism zona are destinația de locuințe și funcțiuni complementare, iar terenul studiat (str. Strâmbă) are destinația de căi de comunicații rutiere și pietonale.

Pentru a putea realiza îmbrăcămintea finală a străzii studiate în perspectivă (cu mențiunea că nu face obiectul prezentei documentații), va fi necesară realizarea inclusiv a sistemului public de canalizare menajeră, care datorită eforturilor financiare mari care o presupune, nu face obiectul prezentei documentații.

            Prevederi generale

Strada Țigaretei are carosabilul asfaltat, aflată în stare mediocru, iar trotuarul asfaltat în zona intersecției cu strada Strâmbă se află în stare avansată de degradare.

Zona studiată, conform documentațiilor de urbanism zona are destinația de locuințe și funcțiuni complementare, iar terenul studiat (str. Strâmbă) are destinația de căi de comunicații rutiere și pietonale.

Întrucât carosabilul străzii Strâmbă nu este deocamdată amenajată, se derivă și oportunitatea realizării extinderi rețelei de apă, astfel încât să deservească toate imobilele ale căror proprietare contribuie la implementarea investiței.

Astfel se propune realizarea conductei publice de alimentare cu apă pe o lungime de 337 m (conform traseului conductelor proiectate, echipate cu branșamente de apă până la limita de proprietate ale terenurilor adiacente aflate în proprietate privată, corespunzătoare cerințelor actuale tehnice.

Astfel toate lucrările proiectate vor fi executate exclusiv pe domeniul public ale municipiului Sfântu Gheorghe, terenul fiind identificat prin CF. nr. 43480 Sf. Gheorghe, nr. cad. 43480.

În strada Țigaretei, în zona intersecției cu strada Strâmbă, există următoarele rețele edilitare :

  • Conductă publică de alimentare cu apă (situată sub trotuarul dinspre strada Strâmbă) Diametru și material conductă de apă : tub PEHD D. 160 mm
  • Conductă de alimentare cu gaze naturale (situată sub trotuarul dinspre strada Strâmbă)
  • Diametru și material conductă de apă : tub PEHD
  • 2 Conducte publice de canalizare menajeră (situată sub carosabilul asfaltat ale străzii Țigaretei, pe ambele laturi)
  • Diametru și material conductă de apă : tub beton D.600 mm, D. 400 mm
  • Conductă publică de colectare ape meteorice (situată sub carosabilul asfaltat ale străzii Țigaretei, lângă axul străzii)

Diametru și material conductă de apă : tub beton D.600 mm

Se propune extinderea rețelei publice de alimentare cu apă în strada Strâmbă, în mod parțial, prin două tronsoane, având lungimea totală de 195 m cu conductă PE100 SDR17 PN10 Dn 110x6,6 (porțiune stradă spre str. Energiei - stație de epurare) și un tronson având lungimea de 142 m cu conductă PEHD Dn 63 (zona stradă înfundată).

            Conducta proiectată va fi racordată la conducta de alimentare cu apă existentă PEHD Dn 160 în strada ȚIGARETEI. Racordarea va fi realizată prin intermediul unei piese teu de branșament electrosudabil PE100 SDR17 PN10 Dn 160 x 110 la 90 grade. Nu se admite șa de branșare mecanic.

            Diametrul conductelor s-a ales astfel, încât să fie posibilă extinderea rețelei în perspectivă de alungul străzii Strâmbă (spre stație de epurare), precum să asigure alimentare cu apă de hidranți de stins incendiu, cu care trebuie dotată rețeaua publică, conform prevederilor legale aflate în vigoare.

            Astfel, echiparea rețelei proiectate cu vane de cămine, branșamente, hidranți supraterani de incendiu, etc vor fi realizare conform prevederilor Normativului NP133/2022 – „Normativ privind proiectarea, execuția și exploatarea sistemelor de alimentare cu apă și canalizare ale localităților, indicativ NP 133-2022, volumul I — Sisteme de alimentare cu apă”.

Căminul de vane va fi dotată în mod obligatoriu cu trepte metalice de acces.

            Proiectul prevede realizarea a 7 bucăți de branșamente de apă din conductă PEHD Dn 32 de la conducta publică de apă propusă până la limita de proprietate privată. (Proprietarii ale imobilului nr. 20 au renunțat la participarea realizării investiției), precum 1 bucată de branșament D.110, pentru alimentarea a unui hidrant suprateran de incendiu DN80

            Lucrările propuse vor fi realizare exclusiv pe domeniul public.

            Lucrările proiectate vor fi finanțate de către beneficiari, după recepție conductele publice vor intra în patrimoniul autorității publice locale, ca mijloc fix, fără plată și vor fi predate în administrare furnizorului regional de utilități – Gospodărie Comunală S.A.

Lucrările presupun redirecționarea traficului, pentru a asigura frontul de lucru ale utilajelor (excavator), este necesara instituirea de închiderea circulației pe tronsoane, pe durata realizării lucrărilor de pozare ale conductelor de apă.

Dirijarea traficului va fi realizată fără semafoare, în mod manual, prin indicatoare, cu specificarea rutei ocolitoare.

Distanța de montaj ale conductei de alimentare cu apă față de limita de proprietate ale terenurilor adiacente variază între 1,0 m – 3,0 m)

Branșamentele de apă (enumerate pe planul rețelei propuse cu B1...B7), se vor executa până la limita de proprietate a terenurilor aflate în proprietate privată, fără afectarea domeniului privat.

Alimentare cu apă

Conducta de alimentare cu apă propuse se va monta în mod prioritar în șanț realizat lângă carosabilul străzii, unde situația pe teren permite acest lucru, iar pe tronsoanele înguste sub carosabilul străzii.

Tronsoanele de extindere propusă va avea diametrul de DN 110 (între strada Țigaretei spre strada Energiei), și D.63, bifurcația spre dig de pământ (stradă înfundată).

Conductele se vor monta sub adâncimea de îngheț, măsurată de la generatoarea superioară ale conductei.

Se propune realizarea de branșamente noi de apă pentru fiecare imobil studiat în parte (imobilele nr. 1, 3, 5, 23, 25, 27 și F.N.), dintre care unele imobile reprezintă terenuri libere de construcții – curți construcții), iar pe altele sunt realizate case individuale de locuit.

Nu se preconizează racordarea de consumatori mari pe tronsoanele de conductă de alimentare cu apă proiectată.

Astfel pe traseul studiat se propune execuția a 8 bucăți de branșamente de apă având diametrul DN 32 / 110 (tip conductă PE100 SDR17 PN10), de la conductele propusă până la limitele de proprietate ale terenurilor adiacente sau până la hidranți supraterani de stins incendiu propuse.

Restul branșamentelor vor fi executate din conductă PE100 SDR17 PN10 de diametrul de Dn 32.

Se admite schimbarea poziției conductelor de branșamente de apă față de cea prevăzută în proiect, la solicitarea proprietarilor de drept.

Cu acordul scris a beneficiarilor se admite și realizarea de branșamente suplimentare până la limita de proprietate, care deservesc alte imobile din zona studiată (adiacent traseului conductei publice de apă propusă).

Lungimea totală a rețelei de alimentare cu apă propusă în cadrul prezentei documentații este de L = 337,0 m – defalcat astfel :

  • PE100 SDR17 PN 10 Dn 63, L = 142 m
  • PE100 SDR17 PN 10 Dn 110, L = 195 m

Număr cămine de vane propuse : 1 bucată - cămin din beton armat prefabricat având dimensiunile interioare de 1,50 x 1,50 x 1,50 m (sau similar), având capac din beton armat prefabricat cu capac și ramă Ø600, având clasa de încărcare D400.

Lungimea totală a branșamentelor de apă propuse este de L = 21,7 m7 bucăți de branșamente PE100 Dn 32 și de L = 8,0 m1 bucată de branșament PE100 Dn 110.

Lungimea totală a subtraversărilor de drum național sau arteră principală este L = 0 m.

Suprafață de trotuar asfaltat afectat în strada Țigaretei este de 0,6 x 1,5 m = 0,9 mp.

Branșamente de apă

Prevederi pentru realizarea în mod corect ale branșamentelor individuale de apă. S-a prevăzut pozarea conductelor de branșament până la limita de proprietate, însă se precizează cerințele de natură tehnică pentru realizarea racordării în mod corect ale imobilelor studiate la aceste conducte de branșament.

Contorizarea consumului de apă în cazul fiecărui imobil se va realiza prin :

-           7 bucăți de contoare de apă care se propune de a fi montați în cămine proprii de apometru situate la maxim 2,0 m distanță față de limita de proprietate a fiecărui parcelă - contoare generale de apă DN20 multijet, cu cadran umed (qnom ≅ 1,5 mc/h, în funcție de tipul ales, clasă de precizie metrologică B) pentru măsurarea consumului de apă în scopuri igienico-sanitare pentru fiecare imobil în parter. Toate contoarele de apă se montează în cămine exterioare, astfel încât citirea lor este posibilă fără a fi necesară accesul în casele de locuit planificate.

Pentru fiecare imobil studiat în parte va fi prevăzută o ramificație distinctă, realizată din conductă PE100 SDR17 Dn 32, PN10.

Pentru 1 imobil s-a rezultat debitul de apa rece 0,521 l/s (1,87 mc/h)

Lungimea conductelor de branșament de apă DN 32 variază între 1,00 ... 2,50 ml, în funcție de parcela studiată.

Fiecare imobil va fi dotat prin grija beneficiarilor cu câte un cămin de apometru, care va fi situat la maxim 2,0 m față de limita de proprietate la fiecare parcelă, având dimensiunile exterioare de 1,24 x 1,24 m cu două compartimente, ele fiecare având dimensiunea interioară de 1,00 x 1,00 m și adâncimea de 1,20 m.  Placa se va executa din beton armat și capacul de vizitare va fi de tip carosabil din fontă ∅600 mm sau cu ușiță de acces 60 x 60 cm după opțiunea beneficiarilor. Tencuiala interioară a căminului de apometru va fi în mod obligatoriu cu tencuială impermeabilă.

În mod alternativ se admite montajul de cămine de apometru din polietilenă – din mese plastice HDPE, având D = 800 mm sau 1000 mm, pentru a facilita accesul ușor la armături montate în cămin, cu capac termoizolat Minim = 500 mm. Nu se admite utilizarea căminelor având D = 600 mm.

Modul recomandat de echipare a racordurilor individuale de apă este prezentată pe planșa IS-03 din cadrul documentației de execuție.

Instalații de stins incendiu

Având în vedere că rețelele de alimentare cu apă în localități urbane trebuiesc dotate cu hidranți interiori de incendiu, conform art. art. 9.2.7.3. din NP133/1-2022, se propune asigurarea conformării rețelei din strada Strâmbă (tronsonul studiat – unde se face înlocuirea rețelei) cu prevederile legale în domeniul stingerii instalațiilor, prin montajul a unui hidrant suprateran de incendiu DN80 PN16 cu racorduri 2B, în poziția indicată în piesele desenate.

Conform P118/2-2013, diametrul minim a conductelor pe care se amplasează hidranții exteriori  - 100 mm pentru hidranți de 80 mm diametru. Condiția este îndeplinită, având în vedere că diametrul tronsonului de extindere este de DN110.

Distanța maximă între două hidranți consecutivi este de 200 m. La extinderea viitoare ale rețelei se va ține cont de această condiție tehnică.

Alimentarea cu apa a hidranților de incendiu exteriori se poate face din rețele la care presiunea apei la hidranții de incendiu exteriori (măsurată la suprafața terenului) nu permite stingerea incendiului fără pompe mobile de intervenție. La aceste rețele presiunea apei nu trebuie să fie mai mică de 0,7 bar. P118/2-2013-art 6.13 b)

Presiunea de 0,7 bar este asigurată de rețeaua publică de alimentare cu apă a municipiului Sfântu Gheorghe.

Jeturile de apă realizate cu ajutorul hidranților de incendiu exteriori trebuie să atingă toate punctele clădirilor (obiectivelor) protejate, considerând raza de acțiune a hidranților în funcțiune cu lungimea furtunului de 150 m în cazul folosirii motopompelor și 200 m în cazul folosirii autopompelor. P118/2-2013 art.6.8 b).

Hidranții de incendiu exteriori racordați la rețelele la care presiunea apei se asigură cu ajutorul pompelor mobile, se amplasează la cel mult 2 m de marginea căilor de circulație. P118/2-2013-art 6.10 (1).

Hidranții de incendiu exteriori racordați la rețelele de alimentare cu apă, ce se montează în spațiile verzi ale ansamblurilor de locuințe (rețele de serviciu), pot fi amplasați la o distanță de maximum 6m de la marginea căii de circulație. P118/2-2013-art 6.10 (2)

Hidranții de incendiu exteriori se amplasează la o distanță de minimum 5 m de pereții exteriori ai clădirilor pe care le protejează. P118/2-2013 art 6.9. În cazul de față nu este posibilă respectarea acestei prevederi, având în vedere spațiul disponibil pentru montajul hidranților de stins incendiu.

  Evacuarea apelor uzate

Notă importantă : Datorită costurilor ridicate care ar presupune realizarea rețelei publice de canalizare menajeră pe traseul studiat, beneficiarii au optat pentru realizarea exclusiv de extindere a rețelei publice de alimentare cu apă.

          La imobilele având nr. 1, 3, 27 sunt montate fose septice ecologice din materiale plastice. La imobilele nr. 23 și 25 sunt realizate bazine din beton vidanjabile. Imobilele nr. 5, F.N. nu sunt dotate cu sisteme individuale de epurare, în consecință se propune realizarea unei fose septice ecologice fără kit de drenaj (vidanjabile) sau în mod alternativ realizarea unui bazin beton vidanjabil.

          Sisteme adecvate de epurare pentru cele două încăperi enumerate sunt prezentate pe planșa IS-06.

Evacuarea apelor uzate în cazul fiecărui imobil se va face în sistemul individual de epurare existentă/propusă, până la realizarea sistemului public de canalizare menajeră din zonă, la care beneficiarii sunt obligate să se racordeze.

Calitatea apelor uzate rezultate se va încadra în limitele admise impuse de sau NTPA-001 după epurarea apelor în fosa septică ecologică, respectiv Normativul NTPA-002 – normativ privind condițiilor de evacuare a apelor uzate în rețelele de canalizare a localităților (în perspectivă).

Beneficiarii au următoarele obligații legale :

Conform art 11, alin 1 din HG 714/2022, beneficiarii au obligația să înscrie sistemul de epurare în registrul autorității publice locale pentru evidența unor astfel de sisteme.

Recepția la terminarea lucrărilor privind sistemele individuale adecvate se realizează de către comisie la care participa și un reprezentat ale UAT și reprezentantul Agenției pentru protecția Mediului.

Exploatarea fosei septice ecologice / bazinelor vidanjabile se va realiza cu respectarea prevederilor HG 714/2022.

Se va încheia un contract cu o firma de vidanjare în vederea transportului apelor uzate/nămolului rezultat la o stație de epurare.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Proiectul nu are relație cu alte proiecte existente sau planificate, aflate sau nu în desfășurare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

La realizarea lucrărilor, se vor utiliza materii prime și materiale ( balast, nisip, etc., conform cu reglementările naționale in vigoare, precum și legislației și standardelor naționale armonizate cu legislația U.E., aprovizionate de la bazele autorizate, energie electrica, combustibili auto necesari funcționării utilajelor si vehiculelor (ce vor fi aprovizionați din stații de distribuție).

Aceste materiale vor fi in concordanta cu prevederile H.G. 766 / 1997 si Legii 10 / 1995 privind obligativitatea utilizării de materiale agrementate, la execuția lucrării.

Ca și resurse naturale în construcția imobilului se va folosi apă, nisip, pietriș. Betonul (fundație sub hidrant suprateran de incendiu) va fi preparat pe situ, având în vedere cantitatea necesară de beton foarte redusă (<1 mc).

Căminul de vane va fi de tip prefabricat din beton armat.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Din proces nu vor rezulta cantități semnificative de deșeuri, având în vedere faptul că unele deșeuri rezultate pot fi recuperate în scopul refolosirii, iar pentru toate tipurile de deșeuri rezultate există soluții de valorificare/eliminare prin intermediul agenților autorizați.

După terminarea lucrărilor de extindere rețele edilitare, se va realiza eliminarea deșeurilor rezultate, și anume:

  • transportul materialelor și deșeurilor acumulate
  • transportul materialelor folosite și rămase la construirea obiectivului (conducte, armături ) în baza de producție a constructorului sau în locul indicat din autorizația de construire

Planul de gestionare a deşeurilor;

            Toate deșeurile rezultate în urma demolării /dezafectării rețelelor vor fi predate firmelor autorizate de a colecta astfel de deșeuri, în mod similar cu deșeurile rezultate în timpul execuției lucrărilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

Exploatarea rețelelor propuse nu generează poluanți de aer.

În perioada de construire rezultă emisii de gaze produse prin funcționarea motoarele utilajelor de lucru și de transport, care produc gaze de eșapament ce sunt emanate în atmosferă, cantitatea acestora fiind nesemnificativă.

În timpul realizării obiectivului, sursele de zgomot și de vibrații, ar putea fi reprezentate de mijloacele de transport cu care constructorul își desfășoară activitatea.

Pentru a evita producerea poluării fonice, toate utilajele care produc zgomot si/sau vibrații vor fi menținute in stare buna de funcționare.

În fază de exploatare față de împrejurimi impactul zgomotului și al vibrațiilor este zero si nu va afecta negativ populația din zonă, astfel nu se impun amenajări speciale pentru protecția împotriva zgomotului și vibrațiilor;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de Urbanism nr. 222 din 13.06.2023, eliberat de către Primăria Municipiului Sfantu Gheorghe lucrările vor fi executate în intravilanul localității Sfantu Gheorghe, aparținând domeniului public.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia În timpul funcționării obiectivului, se estimează că impactul asupra solului va fi de asemenea neglijabil având în vedere că sistemele de epurare individuale adecvate proiectate prevăzute de a fi realizate sunt sisteme care asigură o perfectă etanșeitate

Măsuri de prevenire a poluării solului:

- verificarea periodică a stării sistemelor individuale de epurare, până la realizarea sistemului public de canalizare menajeră din zonă;

Biodiversitate

Lucrările vor fi executate în întregime într-o stradă având carosabilul macadam din municipiului Sfântu Gheorghe, situată la distanță față de arii naturale protejate, ecosistemele nu vor fi afectate de activitatea desfășurată.

Prin obiectivul ce urmează a fi executat nu se prevede un impact semnificativ negativ asupra florei si faunei din zona, deoarece:

  • Reprezintă o rețea edilitară nouă cu un proces tehnologic de realizare cu grad foarte redus de poluare
  • Nu sunt afectate mlaștini, zone umede sau alte obiective ce fac obiectul protecției conform prevederilor OUG 195/2005 modificata și completată prin OUG 164/2008
  • Nu sunt distruse sau alterate habitatele unor specii de plante incluse în Cartea Roșie.
  • Nu se modifică prin lucrările executate compoziția autohtonă a speciilor de plante aclimatizate și nu se introduc alte specii invadatoare sau care nu fac parte din ecosistem

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: -nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Sfantu Gheorghe;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: -impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice,

 III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; Titularul a obținut Punct de vedere – Cosultanță tehnică de la SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8487/17.10.2023;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 053/06.03.2023 eliberat de Primăria Municipiului Tg Secuiesc şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 30 din data de 19.10.2023 încheiat în urma ședinței CAT:
  • este necesară obținerea avizului DSP Covasna;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                         Ing. Olah Badi Melinda

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena