Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 02.11.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de UAT ORAȘ ÎNTORSURA BUZĂULUI, cu sediul în Oraș Întorsura Buzăului, str. Mihai Viteazul, nr. 173, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3537/26.04.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 25.05.2023 că proiectul „EXTINDERE ȘI REABILITATRE REȚEA DE CANALIZARE ÎN ORAȘUL ÎNTORSURA BUZĂULUI, JUDEȚ COVASNA” propus a fi amplasat în oraș Întorsura Buzăului, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13 lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 02.05.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 04.05.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. de înregistrare 3890/10.05.2023
  4. Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 74/02.05.2023
  5. Punctele de vedere trimis către membrii CAT formulate în scris – etapa de încadrare, adresa nr. 3957/12.05.2023
  6. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/25.05.2023 (nr. înreg. 4288/25.05.2023);
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  8. Punct de vedere 31/2023 cu nr. 1055/22.05.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4198/22.05.2023 primit în scris de la Direcția Județeană Pentru Cultură Covasna.
  9. Punct de vedere primit în scris de la Garda Națională de Mediu - Comisariatul Județean Covasna – nr. 883/CJCV/18.05.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 4107/18.05.2023
  10. Punct de vedere primit în scris de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Mihai Viteazul al Județului Covasna cu nr. 1627552/18.05.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 4150/19.05.2023
  11. Aviz de gospodărire a Apelor Române – Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița nr. 15693/ML/01.11.2023 – nr. 186/01.11.2023 înreg. APM Covasna 8957/02.11.2023);
  12. Dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice sau private (diverse etape) – OP 891/27.04.2023
  13. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede extinderea și reabilitarea rețelei de canalizare pe unele străzi din orașul Întorsura Buzăului din județul Covasna, pe o suprafață de aproximativ 4010,00mp. Amplasamentul studiat se află în intravilanul orașului Întorsura Buzăului pe domeniul public.

Situația existentă:

În prezent, orașul Întorsura Buzăului are un sistem de colectare a apei menajere provenită de la populație pe străzile principale și parțial pe străzile secundare.

Sistemul este învechit necesitând reabilitare pe unele străzi fiind insuficient dimensionat sau degradat, ascest aspect fiind în contradicție cu prevederile legale.

Se realizează extinderea și reabilitarea rețelelor de canalizare menajeră pe o lngime de 4518 m cu conductă din PVC-KG-250 și 115 racorduri de canalizare care se vor executa din conductă PVC-KG-160 în lungime de 920 m. S-au proiectat 3(trei) stații de pompare ape uzate, care vor fi executate din chesoane de beton cu diametrul de 1500 ți 2500 mm, adâncimea cuporinsă între 2,64 m-4,10 m și conducte de refulare din PEØ 110, 494 ml. Stațiile de pompare vor fi echipate cu pompe submersibile pentru ape menajere.

Se prevede realizarea unei rețele publice de canalizare menajeră compusă din conductă PVC Dn 315 mm și Dn 250 mm, cu lungimea de 4518,00 m, rețea de refluare compusă din conductă HDPE DN200 și Dn 110 mm cu lungimea de 494,00 m și racorduri de canalizare din conducte Dn 160 mm pe o lungime de aproximativ 880,00 m. Conductele vor fi montate la o adâncime cuprinsă între 1,5-4,0 m cu respectarea distanțelor impuse de STAS 8591/1997. Rețeaua proiectată se va descărca în colectoarele de canalizare existente în zonă. La proiectarea rețelei de canalizare menajeră se va avea în vedere dezvoltarea în perspectivă a zonei, cu respectarea normativelor și standardelor în vigoare. Rețeaua de canalizare menajeră se propune a se realiza din materiale performante, moderne și fiabile: tuburi din PVC-KG pentru canalizare SN4/SN8 cu diametrele Dn 160, Dn 250 si Dn 315 mm. Rețeaua de canalizare menajeră se va realiza în ampriza străzilor(domeniul public), cu respectarea tehnologiei de execuție în funcție de materialul filosit. Rețelele proiectate se montează sub sistemul rutier, la cca 1.5-5 m distanța de limita incintelor imobilelor și la o adancime care să se situeze sub adâncimea de înghet de 1,1 m.

În timpul execuției se vor respecta următoarele etape:

  • Verificarea cotelor radierelor rețelelor de canalizare existente prin sondaje(unde este cazul) în zona de legături cu canalele prolectate.
  • Trasarea axului canalului si fixarea reperilor de nivelment, necesari în perioada de execuție a lucrărilor.
  •  Desfacerea sisemului rutier existent din ampriza rețelelor; executarea săpăturilor și a sprijinirilor, materialul excavat urmând a se depozita pe aceași parte a străzii;
  • Execuția patului din nisip pentru pozarea tuburilor;
  • Lansarea și montarea tuburilor canalului și racordurilor;
  • Execuția căminelor;
  • Verificarea etansietății canalului conform prevederilor STAS 3051-81;
  • Execuția umpluturii tranșeii cu nisip și material excavat sortat și compactearea acestora;
  • Montarea benzii de avertizare;
  • Transportul excedentului de pământ;
  • Refacerea sistemului rutier afectat de pozarea canalului la starea initială;
  • Recepția și punearea în funcțiune.

 

 

Nr. crt

Tronson

Refaceri

Lungime colector

Lungime refulare

Cămine

Stații de pompare

Subtraversări

 

 

[asfalt/macadam]

[m]

[m]

[buc]

[buc]

[m]

1.

Str. Brădet

Macadam

 

520

-

13

-

-

2.

Str. Primaverii

macadam

690

122

24

1

-

3.

Str. Bisericii

Asfalt

439

252

15

1

1

4.

Str. Floroaia Mare 1

macadam

224

120

5

1

1

5.

Str. Floroaia Mare 2

macadam

385

-

13

-

-

6.

Str. Floroița 1

macadam

644

-

21

-

-

7.

Str. Floroița 2

macadam

1616

-

44

-

-

TOTAL

4518

494

135

3

2

 

Justificarea necesității obiectivului de investiții

Nr.crt.

Obiectiv specific

Fără proiect(*)

Beneficii așteptate după finalizare

1.

Creșterea confortului.

Nu va crește confortul celor care ar putea utiliza sistemul.

Va crește confortul celor care vor utiliza sistemul propus.

2.

Protejarea mediului prin reducerea deversăriilor necontrolate de apă uzată.

Nu se va proteja mediul înconjurator. Se constată deversări de apă uzată în pânza freatică prin sol sau în canale de direcționare a apelor pluviale.

Se vor reduce semnificativ deversările de apă uzată.

3.

Protejarea sănătății populației.

Sănătatea populației nu va fi protejată conform normelor UE.

Populația poate duce un trai decent conform normelor UE.

4.

Promovarea educației ecologice.

Populația va constientiza foarte greu aspectele cu privire la poluarea mediului înconjurător, în special la poluarea solului și a apelor curgătoare.

Conștientizarea poluației în sensul utilizării centralizate a sistemelor de alimentare cu apă potabilă și evacuare apă uzată, a protejării naturii, schimbării atitudinii și comportamentului față de mediul înconjurător.

5.

Realizarea unei campanii de comunicare cu privire la proiect.

Nu se va putea obține sprijinul comunității locale pentru activitățile specifice unui proiect de investiții derulate în zonă.

Obțnerea sprijinului comunității locale pentru activitățile propuse prin proiect.

 

Pentru acoperirea necesităților pentru lucrările de canalizare se propun următoarele:

  • Realizarea unei rețele colectoare de canalizare menajeră cu o lungime totală de aproximativ 4518 m, pe străzi care nu dețin rețele de canalizare;
  • Realizarea unor rețele de refulare cu o lungime de aproximativ 494 m;
  • Realizarea de cămine de vizitare, spălare, rupere de pante și de inspecție;
  • Realizarea de racorduri de canalizare cu diametrul Dn 160mm până la căminul de racord și căminul de racord amplasat la limita de proprietate;
  • Realizarea de stații de pompare;
  • Desfacerea și desfacerea sistemului rutier și a trotuarelor existente în ampriza rețelelor.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversități: - Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - deșeurile rezultate în timpul execuției lucrărilor se vor depozita separat pe categorii(hârtie, plastic, metale, deșeuri menajere etc) în recipienți sau containere destinate colectării selective a acestora. Deșeurile menajere vor fi transportate la groapa de gunoi, după obținerea în prealabil a acordului proprietarului. Toaletele ecologice vor fi golite periodic de o firmă autorizată. Celelalte deșeuri vor fi valorificate prin predarea lor către un operator specializat pentru colectarea, reciclarea/reutilizarea lor, respectând prevederiile Legii nr. 211 din 15.11.2011 privind regimul deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • în timpul desfășurării de transport a apei prin conducte, pe traseul conductelor nu se generează zgomot și vibrații. Singurele surse de zgomot și vibrații sunt utilajele necesare executării lucrărilor  de montaj conductă.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fișelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): în timpul execției constructorul va respecta curățeia și normele privind protecția și igiena muncii în construcții. Constructorul are obligația de a asigura serviciile sanitare pentru ca în organizarea de șantier și pe traseul lucrării să se respecte igiena în construcții și curățenia astfel încât să nu aducă prejudicii zonei limitrofe, cadrului natural, mediului si ecosistemelor.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: teren intravilan, domeniul public.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – se va urmării reducerea prejudiciilor asupra mediului în toate etapele implementării proiectului și în perioada de sustenabilitate

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Administrația Națională Apele Române Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 186/01.11.2023 privind proiectul “Extindere și reabilitare rețea de canalizare în orașul Întorsura Buzăului, județul Covasna”.

Condiţiile de realizare a proiectului:

Condiţiile de realizare a proiectului: solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 05/02.02.2023 emis de Primaria Orasului Intorsura Buzaului, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor aprobat de Legea nr. 17/2023;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • conform procesului verbal nr. 15 din data de 25.05.2023 încheiat în urma ședinței CAT s-a solicitat următoarele:
  • depunerea documentației la Administrația Bazinală de Apă Buzău - Ialomița în vederea obținerii avizului
  • Garda Națională de Mediu – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4, alin. 1, art. 15, alin. 1 și art. 17, alin. 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului
  • Inspectoratul pentru Situații de Urgență ,,Mihai Viteazul” al Județului Covasna – beneficiarul are obligația solicitării și obținerii autorizației de securitate la incendiu
  • Direcția Județeană pentru Cultură – În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sesizeze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin. (4), Art. 4, Cap. II din OUG 43/2000 republicată.
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

Întocmit,

Referent de specialitate

Stanciu Maria