Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 16.11.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de CORTI SOLAR SRL cu sediul în mun. București, str. Bucur, nr. 4-6, parter, ap. B1, Sector 4, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6972/31.08.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.11.2023 că proiectul ”Construire Centrală Electrică Fotovoltaică Valea Mare” propus a fi amplasat în comuna Comuna Valea Mare, FN, extravilan, județul Covasna, CF 23442 Valea Mare, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 01.09.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afișat la sediul Primăriei Valea Mare în data de 06.09.203 și publicat în România Liberă din data de 10.11.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 16.11.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de ...2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 33/16.11.2023;
  4. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 9304/13.11.2023;
  6. Adresa Primăriei Comunei Valea Mare nr. 3478/06.09.2023, conform căreia nu au fost identificați arbori remarcabili pe amplasamentul proiectului;
  7. Act de punere în valoare nr. 2300120501210 emis de Ocolul Silvic Covasna;
  8. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului M.M.A.P. nr. 269 din 20 februarie 2020;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Pe terenul în suprafata de 490.000 mp concesionat pentru o perioada de 49 de ani incepand cu data de 06.04.2023 pana la data de 6.04.2072, CORTI SOLAR S.R.L., doreste sa infiinteze o centrala electrica fotovoltaică in scopul producerii de energie verde, din surse regenerabile, cu o putere totală de 36.509 MWp. Se vor amplasa un numar de 16 transformatoare, 363 de invertoare si stative pentru aproximativ 65.193 panouri fotovoltaice, pe o suprafață de aproximativ 462.865 mp, fara drum perimetral. Terenul ocupat de panourile fotovoltaice isi va pastra functiunea de pasune, parcul fotovoltaic functionand in sistem dual. Panourile vor fi ridicate de la sol astfel incat ovinele sa aiba acces pe sub panouri.

Amplasamentul proiectului propus este situat in extravilanul comunei Valea Mare, in partea de Sud-Est, la Vest de DJ121 în Directia Manastirii Valea Mare, fiind înscris in CF nr. 23442 Valea Mare, titular Comuna Valea Mare. Accesul pe lot se face dinspre Nord din drumul de exploatare IE23438, cu posibil acces secundar dinspre Est din drumul IE23438.

Lucrările de pregatire a terenului, de îndepărtare a vegetației lemnoase nu fac obiectului prezentului proiect, ele fiind executate în prealabil de către proprietarul terenului, Comuna Valea Mare.

Elementele de susținere, impreună cu stâlpii imprejmuirii, vor ocupa 230mp. Imprejmuirea se va realiza din stalpi de teava rectangulara infipti in sol (la fel ca fundatia stativului pentru panouri) si se va inchide cu panorui de plasa bordurata de 2 m inaltime si 2.5 m latime. Cablurile se vor monta pe stative in locuri inacesibile animalelor si protejate de tevi metalice. Intre stative si si transformatoare cablurile vor fi ingropate.

Centrala electrica fotovoltaica cu o putere totala de 36.509 MWp va fi formata din:

- 363 invertoare de putere de 100kW cu eficiență ridicată (minimum 98%) prevăzute cu minimum 10 MPPT (maximum power point tracking) pentru maximizarea energiei convertite provenită din diversele puncte de colectare din interiorul CEF fiecare MPPT fiind prevazut cu un minim de 2 intrari,

- 65.196 panouri fotovoltaice tehnologie siliciu policristalin, cu o putere 560 Wp/buc cu eficiență ridicată (minimum 21%); constructia va incepe de la +120 cm peste nivelul solului pentru a lasa spatiu pasunatului si ca inaltime maxima are + 350 cm de la nivelul solului. - Structură metalică din aluminiu/oțel zincat pentru susținerea panourilor fotovoltaice cât și a invertoarelor și echipamentelor conexe acestora, rezistentă la condițiile meteorologice din amplasament (mediu salin, vânt, încărcare de zăpada etc).

- 16 posturi de transformare în anvelopă de beton(PTAB) echipate cu celule de linie, celule de măsură, celule trafo, transformatoare de putere 20/0.4kV – 1x3 MVA etc.

Suprafata terenului unde vor fi amplasate panourile fotovoltaice dupa forma sa, este practic impartita in 2 zone distincte: zona de Nord de aproximativ 22.5 ha si zona de Sud de aproximativ 25.6 ha. Distributia va fi astfel: suprafata de Nord nr. total de panouri 37.260 ‐ Pi = 20.865 MWp; suprafata de Sud nr. total de panuori 27.936 ‐ Pi = 15.644 MWp.

Fundarea structurii se va realiza cu ajutorul unor utilaje pneumatice, care vor introduce stâlpii metalici in pământ (la o adâncime conform prescripțiilor normativelor aflate in vigoare), care împreuna cu elementele metalice adiacente vor forma structurile fotovoltaice. Pentru a monta panourile fotovoltaice a fost aleasă varianta cu minim 3.622 de structuri metalice din oțel zincat pe care vor fi fixate bare de aluminiu cu profil H. Prinderea panourilor se va realiza pe acest profil. Pentru o buna delimitare a șirurilor de panouri pe o structura vor fi montate 18 panouri cate 9 pe doua rânduri. Practic o structură va asigura fixarea unui șir de panouri.

Pentru împrejmuire se propune realizarea unui gard în interiorul proprietății pentru a delimita zonele de montare ale panourilor fotovoltaice, cu înălțimea totală de 1.7 m, având în componență următoarea alcătuire: fundații izolate din beton armat, montanți din țeavă metalică rectangulară 30x40 mm şi lungimea de 2 m, panouri de gard din plasă de sârmă zincată cu înălțimea de 2m. Împrejmuirea exterioară va avea înălțimea totală de 2 m, având în componență următoarea alcătuire: fundații izolate sub stâlpi din beton armat, montanți din țeavă metalică rectangulara 30x40 mm și lungimea de 2.5 m, panouri de gard din plasă de sârmă zincată cu înălțimea de 2 m. Lungimea totală a împrejmuirii exterioare va fi de: Zona Nord - cca. 2.355 m, Zona Sud - cca. 2.290 m, Zona Centrala - cca. 545 m, Zona Interioară - cca. 400 m liniari.

Perimetrul propus spre protecție are o lungime de aproximativ 4.600 m. Pentru o abordare tehnică relativ ieftină și completă s-a optat pentru protecția prin două sisteme: video și prin bariere în infraroșu.

Amplasamentul propus nu este racordat la sistemul de alimentare cu apă potabilă și de canalizare. Realizarea centralei electrice fotovoltaice nu necesita folosirea apei - parcul va fi autonom si nu va fi deservit de personal, iar spălarea panourilor se va realiza natural, prin precipitatii. Neavand deservire umana, centrala fotovoltaică nu necesita retea de canalizare si deversarea apelor uzate. Alimentarea cu apa potabilă pe perioada de organizare de santier se va asigura din surse externe: apă imbuteliata. Pe perioada de execuție pentru personalul santierului se vor amplasa grupuri sanitare mobile.

Racordarea la Sistemul Electroenergetic National (S.E.N.) constituie obiectul unui alt proiect, și se va face în conformitate cu reglementările legale. Instalatia va fì racordata la S.E.N. in baza unui studiu de solutie, prin intermediul unui post de transformare cu un racord care sa asigure atat debitarea in sistem a energiei produse cat si asigurarea consumului serviciilor interne.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: centrala fovoltaică transformă radiția solară în energie electrică;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, cabluri, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. În timpul funcţionării vor fi generate îndeosebi deşeuri menajere şi deşeuri de la echipamente electrice şi electronice DEEE (cod 16 02 14) – deşeuri rezultate ocazional din lucrări de întreţinere/service (piese şi cabluri defecte). Deşeurile menajere vor fi preluate de către o firmă autorizată de prestări servicii de salubrizare, iar deşeurile electronice de către firma care asigură aceste lucrări de întreţinere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- lucrarile de sapatura afecteaza partial solul si subsolul. La finalizarea lucrarilor se va face nivelarea si tasarea solului.

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul montării centralei fotovoltaice;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a imobilelor este pășune;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, teren extravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 73/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, se impune executarea unui diagnostic arheologic;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața amplasamentului este de 490.000 mp; sub panouri terenul ramâne in stare naturală, asigurând condiții de semiumbră pentru dezvoltarea plantelor ierboase.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil, perioda de implementare preconizată: un an; o durata de viață estimate a panourilor fotovoltaice este de 20 de ani. La inchiderea activitatii, parcul solar va fi dezafectat, panourile fotovoltaice si invertoarele se vor demonta de pe suporti, suportii si cablurile vor fi scoase din pamant si fundatia punctului de conexiune va fi sparta.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform Procesului-verbal al ședinței CAT nr. 33/16.11.2023, titularul proiectului are obligația de a depune documentația la ABA Buzău în vederea obținerii unui punct de vedere.
  3. Conform punctului de vedere nr. 73/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, se impune executarea unui diagnostic arheologic;
  4. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  5. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  6. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  7. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  9. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  11. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 5/07.08.2023 eliberat de Comuna Valea Mare, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János