Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 din data de 28.11.2023

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC MAP INTERSPED SRL, cu sediul în comuna Ozun, sat Ozun, str. DJ103B, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9425/16.11.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.11.2023 că proiectul ”Construire centrală electrică fotovoltaică” propus a fi amplasat în comuna Ozun, sat Ozun, str. DJ103B, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a) și b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 02.11.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Anunț de mediu.ro din data de 06.11.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 28.11.2023; anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ..... din ....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 34/28.11.2023;
  4. Adresă primită prin email de la Direcția de Sănătate Publică Covasna înregistrat la APM Covasna cu nr. 9546/22.11.2023;
  5. Punct de vedere nr. 75/2023 de la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 2217/22.11.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 9544/22.11.2023;
  6. Adresă primită prin email de la Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna(SGA) cu nr. 6860/SL/27.11.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 9667/27.11.2023
  7. Adresă primită prin email de la Garda Națională de Mediu-Comisariatul Județean Covasna nr. 2262/CJCV/23.11.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 9572/23.11.2023;
  8. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 9425/16.11.2023;
  9. Adresa nr. 9488/20.11.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere - etapa de încadrare
  10. Dovada achitării tarifului de derulare a procedurii OP 100 RON din data 26.10.2023 și OP 400 din data 16.11.2023;
  11. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  12. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul are în vedere implementarea unei centrale fotovoltaice care va produce energie electrică în vederea comercializării. Încadrarea obiectivului în politicile de investiții generale, sectoriale sau regionale, urmărește valorificarea resurselor solare de energie punând accent pe investiții durabile. Investiția își aduce contribuția la crearea și susținerea unui mediu economico-social care să asigure creșterea economică și creșterea calității vieții cetățenilor. Centrala electrică fotovoltaică va fi construită în județul Covasna, comuna Ozun, sat Ozun, str.  DJ103B, nr. cadastral 24738 și nr. cadastral 23932, fiind în proprietatea SC MAP INTERSPED SRL, conform extras CF nr. 24738, 23932, cu o suprafață de 53.900m². Categoria de folosință actuală a imobilului este curți construcții.

Situația existentă:

Concluziile studiului de iradiație solară efectuat la locația de implementare a proiectului, demonstrează că în aria studiată se poate implementa cu succes o centrală fotovoltaică, zona având un potențial solar bun.

Protejarea mediului:

Prin realizarea și implementarea acestui proiect se vizează, protejarea mediului prin utilizarea energiei solare cu ajutorul tehnologiei fotovoltaice. Se va evita arderea combustibililor fosili pentru producerea de energie electrică.

Descrierea caracteristicilor fizice:

Centrala fotovoltaică este amplasată într-un mod eficient, logic și matur din punct de vedere tehnico-strategic, panourile fotovoltaice fiind poziționate în serie și paralel.

Centrala electrică fotovoltaică va fi amplasată pe terenul aflat în proprietatea Map Intersped SRL, compus din două(2) loturi, unul în suprafață de 43 217 mp conform CF 24738 Ozun și celălalt în suprafață de 10 683 mp, conform  CF 23932 Ozun.

Panourile fotovoltaice de vor fixa la sol, pe structură metalică de susținere cu înclinația fixă de 30º. Structurile metalice de susținere a panourilor se vor fixa în sol prin intermediul unor piloți realizați din profile din oțel galvanizat, montați prin batere. Întreaga parcelă va fi complet închisă de gard perimetral. Centrala electrică fotovoltaică va fi înlăturată la finalul duratei de viață a obiectivului. Instalația va fi prevăzută cu protecție antitrăznet.

Între instalații și punctul de montaj al invertoarelor de vor executa trasee subterane la o adâncime de maxim 0,5 m. Traseele subterane vor fi marcate cu benzi avertizoare inscripționate de culoare galbenă și vor fi eliminate la finalul duratei de viață a obiectivului. Se vor amenaja drumuri de acces pentru instalarea și întreținerea echipamentelor. Datorită traficului foarte scăzut drumul de acces și drumurile interioare vor fi pietruite. Alte echipamente de măsură, control și automatizare se instalează în camera tehnică de tip container metalic. Containerul poate fi cu ușurință înlăturat la finalul duratei de viață a obiectivului.

Punctul de transformare MT/jT este de tip exterior amenajat pe primul stâlp al liniei electrice aeriene.

Incinta va fi împrejmuită cu un gard din panouri bordurate zincate cu o înălțime de 2,5 metri de stâlpi metalici care va asigura protecția proprietății. Împrejmuirea se va fixa în teren prin intermediul unor fundații din beton, accesul în incintă realizăndu-se prin intermediul unei porți auto și pietonală. Împrejmuirea poate fi cu ușurință mutată la finalul duratei de viață a obiectivului. Iluminarea perimetrală și supravegherea video sunt necesare pentru prevenirea tentativelor de furt, facilitatrea pazei și a intervențiilor în caz de avarie. Iluminatul se execută cu ajutorul lămpilor, montate pe stâlpi metalici. La finalul lucrărilor de construcție, spațiul dintre structurile de susținere()mai puțin drumurile de acces interior) vor fi refăcute cu iarbă.

Centrala fotovoltaică are următoarele caracteristici:

  • putere nominală instalată 5,46 MWp
  • teren 53 900 mp

Durata maximă de funcționare a instalației este de aproximativ 25 ani. Producția de energie estimată pe durata primului an de funcționare este de 6483,37 MWh, iar în cei 25 de ani de funcționare va produce 162084,25 MWh.

Descrierea instalației și a fluxurilor tehnologice existente pe amplasament:

 Instalația prezentă pe amplasament se compune din următoarele echipamente:

  • instalație fotovoltaică la sol, înclinată la unghiul optim de 30º compusă din structuri metalice de susținere, panouri fotovoltaice, invertoare, etc...
  • Trasee electrice de la panouri fotovoltaice la invertoare, de la invertoare la transformatorul 0.4/20 kV și de la transformatorprin LEA 20kV sau 0.4 kV la punctul de racordare la SEN;
  • Gard perimetral;
  • Sistem de iluminat perimetral și supraveghere video.

Din punct de vedere al fluxurilor tehnologice, acestea sunt în totalitate electrice, astfel că din punct de vedere mecanic, instalația nu se modifică. Curentul electric este produs, transformat și injectat în rețea atât timp cât există suficientă energie solară. Funcționarea instalației este automată și nu necesită acționarea unui operator la fața locului.

Descrierea proceselor de producție:

Centrala fotovoltaică include:

  • Panouri fotovoltaice cu o putere de 600 Wp, 9100 buc, pentru a asigura o putere instalată de 5,46 mwP.
  • sistem fix de susținere a panourilor, la înclinația optimă de 30º
  • invertoare centralizate
  • cabluri și conectori
  • tablou electric general
  • cablaje subterane
  • împrejmuire cu iluminat perimetral și supraveghere video
  • monitorizare locală și la distanță a funcționării centralei

Materii prime, energie și combustibili utilizați:

Centrala electrică fotovoltaică utilizează energia solară pentru a produce în mod direct(fără a consuma alte rezurse) energie electrică. Instalația nu utilizează combustibili. Energia solară este disponibilă intermitent și cu vibrații pe parcursul anului. Studiul de iradiație elaborat pentru locația instalației oferă o aproximare destul de precisă a configurației de generare a instalației.

Racordarea la rețele utilitare existente în zonă:

Centrala fotovoltaică va fi racordată la Sistemul Electroenergetic Național prin intermediul unui post de transformare care să asigure atât debitarea în sistem a energiei produse cât și asigurarea consumului intern în perioada în care panourile nu produc suficientă energie.

Accesul în incintă se va face prin drumul comunal alăturat terenului. De asemenea se vor amenaja, drumuri de acces de pământ pietruit pentru instalarea și întreținerea echipamentelor și pentru acces PSI.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

proiectul va avea impact pozitiv asupra mediului datorită faptului că se va realiza energie verde cu emisii 0 de CO2;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

deșeurile rezultate pe timpul construcției reprezintă diverse resturi de materiale metalice, plastice sau cauciuc rezultate în urma montajului precum și cofraje de lemn. Deșeurile rezultate vor fi transportate la groapa de gunoi ecologică din zonă sau reciclate după caz.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: nivelul de zgomot echivalent la limita incintei se va încadra conform STAS 10009/88 Acustică urbană, respectiv 65 dB(A), valoarea curbei de zgomot 60dB. Zgomotul produs de transformator și invertor se încadrează în normele admisibile.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: - nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatului de urbanism nr. 578/16.10.2023; categoria de folosință actuală a imobilului este de curți construcții;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: - în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin. (4),  Art. 4, Cap. II din  OG 43/2000 republicată);

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața totală a terenului este de 53.900 mp;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: Durata maximă de funcționare a instalației este de aproximativ 25 ani.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

Adresa cu nr. 9488/20.11.2023 trimisă către membrii CAT, în vederea exprimării opiniei formulate în scris sub formă de punct de vedere;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 578/16.10.2023 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  3. conform procesului verbal nr. 23 din data de 28.11.2023 încheiat în urma ședinței CAT s-a solicitat următoarele:
  • Garda Națională de Mediu – la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin. 4 și art. 15, alin. 1 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului.
  • Direcția Județeană pentru Cultură - în cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sesizeze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin. (4),  Art. 4, Cap. II din OG 43/2000 republicată);
  • Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  • Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  • Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilor;
  • La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din OUG 92 /2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  • Deşeurile rezultate se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  • În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  • Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  • Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  • Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

 Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                          Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 Întocmit,

 Referent de specialitate Stanciu Maria