Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 28.11.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ENGIE ROMÂNIA S.A. prin S.C.  Dricons Expert Construcții S.R.L., pentru Orașul Covasna cu sediul în municipiul București, sector 4, str. B-dul Mărășești, nr. 4-6, înregistrată la APM Covasna cu nr. 8779/26.10.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.11.2023 că proiectul  „ALIMENTARE CU GAZE NATURALE A LOCULUI DE CONSUM SITUAT ÎN STRADA BRAZILOR 97, COVASNA, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în oraș Covasna, str. Arany János, Kodály Zoltán, Pădurii, Izvorul Árpád, Brazilor și DE 812, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera b);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 02.11.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 24.11.2023,  Anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 28.11.2023, Anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de.....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 34/28.11.2023;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 9225/09.11.2023;
  6. Punctul de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 74/2023, ;
  7. Punctul de vedere emis de Garda Natională de Mediu Județul Covasna nr. 2217/CJ CV/17.11.2023
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

 Extindere Conducta Gaze Naturale: In localitatea Covasna, jud. Covasna, pe str. Brazilor nr.97, ORASUL COVASNA solicitata alimentarea cu gaze naturale.

Pe strada Brazilor nr.97, ORASUL COVASNA, județul Covasna in zona respectiva, nu exista conducta a sistemului de distributie gaze naturale, din care imobilul respectiv sa poate fi alimentat. Pentru alimentarea cu gaze naturale a acestei zone este necesara extinderea sistemului de distributie existent astfel: Brazilor nr.97, ORASUL COVASNA Conducta nou proiectata de redusa presiune se va cupla in conducta existenta de redusa presiune din OL 3’’ pozata in str Arany Janos, domeniul public Conducta RP nou proiectata se va racorda in conducta existenta avand regim actual RP, urmand ca in viitor sa functioneze in regim de medie presiune. Proiectarea retelei s-a facut pentru regim de medie presiune din punct de vedere al distantelor fata de constructii si utilitati, al materialelor folosite si al probelor de presiune in conformitate cu normativul de gaze, al legislatiei in vigoare.

Realizare Racord Gaze Naturale: In Str. Brazilor nr.97, ORASUL COVASNA, judetul Covasna, beneficiar ORASUL COVASNA, detine un imobil pentru care a solicitat alimentarea cu gaze naturale. Pentru alimentarea cu gaze naturale a imobilului este necesara realizarea unui bransament nou, individual, medie presiune, din PE 100SDR 11, Dn63mm, cu lungimea de 3.00m, pozat la 1m fata de limita dreapta a proprietatii, pe strada Brazilor nr.97, localitatea Covasna, judetul Covasna Bransamentul va fi racordat la o conducta propusa pe str. DE812 de redusa presiune PE100 SDR11 DN125 mm.

Materializarea proiectului constă în extinderea unei rețele de distribuție gaze naturale existenta in localitatea COVASNA, judetul Covasna, pe strada ARANY JANOS, tip material OL, diametru 3,00 ", regim de presiune Redusa , cu conducta de distributie pozata pe strada KODALY ZOLTAN/PADURII, tip material PE, diametru 125,00 mm pozata pe strada PADURII, tip material PE, diametru 90,00 mm pozata pe strada IZVORUL ARPAD/BRAZILOR, tip material PE, diametru 125,00 mm pozata pe strada DE812, tip material PE, diametru 125,00 mm, regim de presiune Redusa, in lungime de 1.170,00 m pe domeniul public;

Rețeaua de gaze naturale va fi montată în subteran, iar pentru acest lucru se vor practica șanțuri amplasate în lungul străzii, pe domeniul public si privat, cu respectarea distanțelor impuse de normativul NTPEE -2018 între conductele de gaze, drumurile de acces și celelalte rețele existente în zonă. Intersecția rețelelor de gaze naturale cu alte rețele sau construcții subterane sau supraterane se face cu avizul unităților deținătoare și se realizează perpendicular pe axul rețelei sau construcției traversate, la cel puțin 200 mm deasupra celorlalte instalații. In cazul în care nu se poate respecta distanța minimă, conducta va fi montată în tub de protecție.

Trecerea rețelelor de distribuție gaze naturale prin cămine, canale și construcții subterane ale altor utilități este interzisă. Adâncimea de pozare va fi de 0,90 m măsurată de la generatoarea superioară a conductei la cota liberă a terenului din jur. Lățimea șanțului va fi de Dn + 0,4 m pentru conductele cu diametrul ≥ cu 100mm și de 0,4 m pentru conductele cu diametrul ≤ cu 100 mm. Fundul șanțului se executa fără denivelări, se curăță de pietre, iar pereții se execută fără asperitaţi.si se acoperă cu un strat de nisip de 10 … 15 cm, de granulație 0,3 … 0,8 mm. Pozarea conductei în șanț se va face pe tronsoane cu lungimea maximă de 500,0 m, numai după răcirea corespunzătoare a îmbinărilor sudate. Conducta se va așeza șerpuit în șanț și va fi însoțită pe toată lungimea de firul trasor cu secțiunea de 1,5 mm2 ,pentru identificare. Peste conductă se va așeza un strat de nisip de minim 10 cm. După stratul de nisip, acoperirea conductei se va face în straturi subțiri cu grosimea de maxim 20 cm, cu pământ mărunțit prin compactare după fiecare strat.

Deasupra conductelor, pe toata lungimea traseului, la o înălțime de 35 cm se montează banda avertizoare din material plastic de culoare galbenă cu o lățime de 15 cm și inscripționată “GAZE NATURALE – PERICOL DE EXPLOZIE”. La ramificațiile importante și la capetele tuburilor de protecție de la subtraversările de drum se vor monta robineţi de secționare. Deasupra fiecărei suduri și la ramificații se vor monta răsuflători.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Sub țevi şi tuburi se va realiza un pat de nisip de 10-15 cm compactat. In materialul de umplutura nu se admit pietre si bolovani, cu dimensiuni peste 50 mm.

În zona conductelor şi min 10 cm peste creasta lor se va prevedea umplutură de nisip, compactată manual, executată simultan pe ambele părţi pentru evitarea deplasărilor laterale ale conductelor.

După proba de etanșeitate se va efectua umplerea totală cu pământ local bine mărunţit, fără bulgări, bolovani, etc. şi compactarea în dreptul mufelor. Se va executa o compactare corespunzătoare (min. 92-95%) pe toată grosimea stratelor de pământ.

Conducta se va așeza șerpuit în șanț și va fi însoţită pe toată lungimea de firul trasor cu secțiunea de 1,5 mm2, pentru identificare. Excedentul de pământ nu se va transporta si se va folosi la umpluturi, în gropi și sanț. locale. După terminarea execuţiei lucrărilor, pe teren nu vor rămâne materiale care să degradeze sau să polueze mediul înconjurător, aducându-se la starea inițială prin executarea lucrărilor de refaceri. Nisipul folosit se aprovizionează de la depozit .

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

- În timpul execuției lucrărilor rezultă deșeuri menajere și alte tipuri de deșeuri (hârtie, metale, lavete, etc.) în cantități mici. În timpul funcționării instalației nu se produc deșeuri.

- Deșeurile rezultate în timpul execuției lucrărilor se vor depozita separat pe categorii (hârtie; ambalaje din polietilenă, lavete, etc.) în recipienţi sau containere destinate colectării acestora.

- Celelalte deșeuri vor fi valorificate prin predarea lor către un operator specializat pentru colectarea reciclarea/reutilizarea lor, respectând prevederile OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;

- deșeurile de ambalaje: ambalajele din hârtie și carton se vor preda la unități de colectare și valorificare autorizate;

- deșeurile metalice se vor valorifica prin societăți autorizate de colectare specializate.

- deșeurile menajere vor fi colectate în containere și transportate la depozitul de deșeuri menajere autorizat

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism nr. 74 din 06.09.2023 eliberat de către Primăria Orașului Covasna, categoria de folosința actuală a terenului este domeniu public al orașului Covasna, drum. Imobilele sunt în proprietatea publică a Orașului Covasna, conform extraselor  CF 25732 Covasna,  CF 25753, Covasna CF 28516, Covasna CF 25731 Covasna,

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- După terminarea execuţiei lucrărilor, pe teren nu vor rămâne materiale care să degradeze sau să polueze mediul înconjurător, aducându-se la starea inițială prin executarea lucrărilor de refacere.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional; -nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: Lucrarea va fi executată în intravilanul orașului Covasna, pe ternurile identificate cu nr. cad. 25732, nr. cad. 25753, nr. cad. 28516, nr. cad. 25731., respectiv pe terenurile identificate prin Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform Punctului de vedere nr. 74/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația a fost înaintată spre avizare.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la capitolul VI din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): nu este cazul

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil,

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

 - proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; In cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.11.2023 s-a comunicat că proiectul nu necesită Aviz de Gospodărire a Apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea poluării accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilaje și mijloace de transport folosite;
  3. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  7. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  8. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  9. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 74/06.09.2023 eliberat de Primăria Orașului Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  10. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  11. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

       

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

                               

 

 

                                Întocmit, Cons. AAA,

                                  Ing. Farkas Berta