Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 14.12.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. CAPITALY TAXI S.R.L., cu sediul în mun. Sf. Gheorghe, str. Mikes Kelemen, nr. 39, înregistrată la APM Covasna cu nr. 10043/11.12.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.12.2023 că proiectul ”CONSTRUIRE HALE PENTRU ATELIERE DE ÎNTREȚINERE ȘI REPARAȚII AUTOTURISME ȘI AUTOCAMIOANE, CLĂDIRE PENTRU CENTRU LOGISTIC ȘI ÎMPREJMUIRE, BRANȘAMENT LA CURENT ELECTRIC” propus a fi amplasat com. Arcuș, sat Arcuș, CF nr. 28713 Arcuș, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10, lit. b). corelat cu pct. 13, lit a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 11.12.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 12.12.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 35/14.12.2023 (nr. înreg. 10147/14.12.2023);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare depus la APM Covasna cu nr. înregistrare 10077/12.12.2023
  6. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (DJCV nr. 2343/13.12.2023 (nr. înreg. APMCV10105/13.12.2023));
  7. OP 100+400 lei – OP 3021/11.12.2023; 3022/11.12.2023;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie și prevede construirea a 2 hale cu funcțiunea de întreținere și reaparații autoturisme și autocamioane.

Situația existentă:

Pe terenul în suprafață de 5635 mp, având Carte Funciară nr. 2713, nu există construcții.

Amplasamentul proiectului se află în loc. Arcuș, CF nr. 28713 Arcuș.

Vecinătăți:

  • la Nord – Drum (nr. Cad. 28711)
  • la Est – Proprietate privată (nr. Cad. 28714)
  • la Sud – Drum (nr. Cad 28721)
  • la Vest – Proprietate privată (nr. Cad. 28712).

Situația propusă:

Se propune construirea a două hale cu funcțiuni de întreținere, reparații, spălătorie și vopsitorie autoturisme și autocamioane (C1 și C2). Se va renunța la Centrul logistic menționat în Certificatul de urbanism nr. 690/05.12.2023.

Hala C1 va avea o suprafață desfășurată aproximativă de 595,5 mp. Distanța minimă între clădirile C1 și C2 va fi de 25 de metri. Hala C2 va avea o suprafață desfășurată de aprox. 200 mp.

Sistemul constructiv a halelor va fi din fundații izolate de beton armat, stâlpi de beton armat și ferme metalice. Învelitoarea clădirilor va fi din table cutate metalice.

Regimul de înălțime  va fi de parter (P) iar clădirea C1 va avea un etaj parțial.

Se propune și gard de împrejmuire.

Bilanțul Teritorial:

Suprafața totală a terenului: 5635 mp

Suprafața construită totală: 600 mp

Suprafața desfășurată totală: 795,5 mp

Regim de înălțime: P+1

POT = 15%; CUT = 0,19.

Clădirea C1 are accesul în zona de așteptare care este în legătură directă cu grupurile sanitare, un birou, depozitul de piese auto și hala service auto. Depozitul, respectiv hala service comunică direct cu exteriorul, dar și între ele. În zona zona de așteptare se mai regăsește și scara care face legătura parțial cu etajul parțial unde sunt prevăzute birourile.

Clădirea C2 are două funcțiuni care comunică între ele și anume: hală service auto unde există și o zonă pentru pregătirea autovehiculelor pentru vopsit și o cabină de vopsire. Ambele funcțiuni comunică direct cu exteriorul.

Asigurarea utilităților: apă, canalizare, energie, încălzire

Alimentarea cu apă se va realiza prin racordarea la rețeaua existentă a localității.

Evacuarea apelor uzate se va racorda la rețeaua de canalizare a localității.

Alimentarea cu energie electrică se va face prin branşament la reţeaua existentă în zonă.

Asigurarea agentului termic se realizează prin curent electric (alimentat parțial prin energie solară) cu pompă de căldură.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate pentru construirea halelor vor fi minerale (nisip), pământ, elemente metalice, apă.

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel).

Pentru a asigura managementul deșeurilor în conformitate cu legislația naționala, antreprenorul lucrărilor va încheia contracte cu operatorii de salubritate în vederea preluării deșeurilor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protectia muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Conform punctului de vedere DSP Covasna, exprimat în acdrul CAT APM Covasna, este necesară depunerea documentației la DSP Covasna, în vederea obținerii ASSP.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 690 din 05.12.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, terenul identificat cu nr. cad. 28713 se află în intravilanul localității, conform PUZ aprobat și este în proprietatea solicitantei, conform extras CF nr. 28713 Arcuș.

Terenul are suprafața de 5635 mp. Categoria de folosință actuală: curți, construcții, destinația conform PUZ și RLU aferent fiind de zonă industrială (industrie ușoară).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – amplasamentul proiectului se află în zonă inundabilă;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – în zonă se află forajele de alimentare cu apă a mun. Sf. Gheorghe, în acest sens în cadrul ședinței CSC - APM Covasna s-a solicitat obținerea punctului de vedere a operatorului regional, SC Gopsodărie Comunală SA Sf. Gheorghe.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 2343/13.12.2023 din partea DJC Covasna: ”Imobilul înscris în imediata apropiere a sitului arheologic reperat Sit2-Arcuș identificat în urma construirii obiectivului de investiții Varianta ocolitoare a mun. Sf. Gheorghe. Zona are regim de protecție conform OG 43 din 2000, republicată. Documentația se va înainta spre avizare către DJC Covasna”.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața terenului este de 5635 mp.

  b) natura impactului: organizarea de șantier pentru execuția lucrărilor, eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: în cadrul incintei se vor amenaja spații verzi.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: nu este cazul.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- în urma ședinței CAT din data de 14.12.2023 s-a transmis Adresa nr. 10159/14.12.2023 către titularul proiectului privind necesitatatea solicitării și obținerii Punctului de vedere/Avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Conform punctului de vedere din partea GNM Covasna nr. 949/CJ CV/26.05.2023: Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  14. Conform Adresei nr. 10159/14.2023, transmis în urma punctelore de vedere exprimate de autorități în cadrul Cat APM Covasna, titularul are următoarele obligații:
    1. Solicitarea și obținerea Punctului de vedere/Avizului de gospodărire a apelor din partea SGA Covasna;
    2. Se va depune documentația la DSP Covasna în vederea obținerii ASSP;
    3. Se va depune documentația pentru analiză și avizare la Direcția Județeană pentru Cultură – Covasna;
    4. se va solicita și obține un punct de vedere din partea Operatorului Regional - Gospodăria Comunală SA Sf. Gheorghe.
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 690/05.12.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

 

 

  1. Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu/revizuirea celui existent, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena