Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 21.12.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA LEMNIA prin primar, cu sediul în comuna Lemnia, nr. 170, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2924/03.04.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 21.12.2023 că proiectul ”EXTINDERE SISTEM DE DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE ÎN U.A.T. LEMNIA, JUDEȚUL COVASNApropus a fi amplasat în comuna Lemnia, satul Lemnia, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. i).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 05.04.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 12.04.2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 37/21.12.2023 (nr. înreg. 10403/21.12.2023);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (SGA Covasna nr. XX/XX, DSP Covasna email înreg cu nr. 10293/19.12.2023; DJC Covasna nr. 86/2023 (nr. înreg. APM CV 10288/19.12.2023));
  6. OP 100+400 lei – OP 1427/13.12.2023; 1428/13.12.2023;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul de dimensiune medie prevede realizarea de lucrări de extindere a sistemului de distribuție gaze naturale existent în comuna LEMNIA, pentru care sunt necesare lucrări de execuție a rețelelor de distribuție gaze naturale în lungime de circa 5,00 km.

Justificarea necesității proiectului

Printre cele mai mari deficiențe ale situației actuale existente sunt dificultățile pe care le întâmpină populația comunei Lemnia, formată din satul de reședință cu același nume, în procurarea lemnului de foc (combustibil solid) si buteliilor de aragaz, pentru preparat hrană și încălzire, necesare pentru zonele în care nu s-a dezvoltat sistemul de distribuție a gazelor naturale.

naturale.

Situația propusă

Soluția de alimentare cu gaze naturale a UAT LEMNIA, este precizată în Avizul tehnic de principiu emis de DGSR nr. 210189403/27.02.2023, și anume :

− Punct cuplare 1 – PC1 – cuplare în conducta existentă pe drumul comunal DC 2B – OL 6” – presiune redusă;

− Punct cuplare 2 – PC2 – cuplare în conducta existentă pe str. Principală (DN11) – OL 3” – presiune redusă.

Suprafața totală de teren pe care vor fi executate lucrările este de circa 6.500 mp. Suprafata estimată a fi ocupată este compusă numai din terenuri ocupate temporar.

Terenuri ocupate temporar: 6.500 mp;

• pentru organizare de șantier: 1.500 mp;

• pentru conducte de distribuție: 5.000 m x 1,0 m = 5.000 mp.

Total suprafața afectată temporar: 6.500 mp

Folosința actuală și propusă: afectat de execuția rețelelor de distribuție gaze naturale: acostament drumuri, trotuare, zone verzi, etc.

Necesarul de gaze naturale

Având în vedere nr. de imobile existente în UAT Lemnia, precum și numărul de agenți economici și obiective social – culturale care pot fi consumatori de gaze naturale, debitul estimat pentru racordarea tuturor consumatorilor este de 500 mc/h.

Execuția lucrărilor

Conductele se vor poza atât subteran (PE100, SDR11), la o cota de 0,9 m, distanța fiind măsurată de la suprafața terenului la generatoarea superioară a conductelor, cât și suprateran (OL) montate pe stâlpi/console.

În zonele de intersecție a conductelor de distribuție gaze naturale proiectate cu cursurile de apă, conductele se vor poza suprateran, se vor monta în dreptul podurilor existente, pe console amplasate în afara căii de rulare, deasupra cotei intradosului și se va monta câte un robinet de secționare înainte și după supratraversarea cursului de apă.

Lucrările de subtraversare a drumului național și a drumurilor județene vor fi realizate prin foraj orizontal la adâncimea de h min. 1,5 m de la partea carosabilă până la generatoarea superioară a tubului de protecție, realizate din oțel. Conducta proiectată va fi introdusă în tuburile de protecție prin tragere, centrarea realizându-se prin intermediul distanțierelor montate între conductă și tubul de protecție. Tuburile de protecție se vor prevedea la partea superioară a capetelor tubului cu orificii, iar capetele tubului se vor etanșa pe conductă. La capetele tuburilor de protecție se vor monta răsuflători pentru evacuarea în atmosferă a eventualelor scăpări de gaze.

Înainte și după subtraversarea drumului național, și a drumurilor județene se prevăd vane de secționare + kituri de acționare de PE100 SDR11, conform prevederilor STAS 9312-87.

Lucrările de subtraversare a drumurilor comunale se va face prin șanț deschis, cu montajul conductelor în tub de protecție din oțel.

Pentru execuția rețelelor de distribuție a gazelor naturale nu este necesar un culoar de lucru.

Pentru alimentarea cu gaze a viitorilor abonați se va proiecta o rețea de distribuție gaze mixtă, care va fi amplasată practic pe toate străzile UAT-lui. Acolo unde situația din teren o va permite conductele de pe străzile adiacente se vor interconecta, formându-se bucle/inele, care vor contribui la o repartizare mai bună a presiunii si implicit a debitelor.

Beneficiarul va asigura o derulare rapidă a lucrărilor de construcție pentru a nu crea disconfort în zonă pe durata execuției. În vederea evitării spargerii carosabilului pentru executarea branșamentelor, conducta se va amplasa pe ambele părți de-a lungul străzilor modernizate.

Traseul conductelor va fi pe cât posibil rectiliniu, va fi marcat prin inscripții sau prin aplicarea de plăcuțe indicatoare pe construcții si/sau stâlpii din imediata vecinătate sau alte repere fixe, de către executant.

La stabilirea traseelor se acordă prioritate respectării condițiilor de siguranță.

La începerea lucrărilor se va întocmi proces-verbal de predare a amplasamentului între executant, proiectant, beneficiarul lucrării și delegații întreprinderilor deținătoare de utilități din zonă,

Durata estimată de realizare a obiectivului de investiții: 10 luni.

Lucrări necesare organizării de santier

Organizarea de santier se va amenaja în limita terenului pus la dispoziția execuantului, respectiv se vor delimita zonele de lucru prin indicatoare vizibile. Suprafața estimată pentru organizarea de șantier este de 1500 mp.

Lucrările de organizare de santier vor fi axate pe rezolvarea accesibilității, respectiv asigurarea pazei,

preluării în siguranță a materialelor de construcție.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Finanțarea proiectului este din Programul

Național de Investiții ”Anghel Saligny”

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate sunt reprezentate de agregate minerale furnizate de

societăți de profil (exploatări autorizate). Proiectul se referă la extinderea rețelei de gaze naturale în com. Lemnia. Necesarul de gaz natural va fi 500mc/h. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Calitatea factorilor de mediu relevanți în acest sens (aer, apă, sol, biodiversitate) nu este influențată semnificativ, astfel proiectul propus spre reglementare nu va avea impact negativ asupra populației și va contribui la un creșterea comfortului locuitorilor din com. Lemnia.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 169 din 22.03.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, lucrările se execută atât în intravilanul cât și în extravilanul UAT Lemnia, conform PUG aprobat, terenurile fiind în proprietatea publică a acomunei Lemnia, conform Inventarului bunurilor care aparțin domeniului public al Comunei Lemnia. Folosința actuală a terenului: drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform punctului de vedere nr. 86/2023 (2405/19.12.2023) este necesară obținerea avizului din partea DJC Covasna.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Terenuri ocupate temporar: 6.500 mp;.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele – amplasamentul lucrărilor de execuție se află în afara ariilor natural protejate din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul CAT APM Covasna din data de 21.12.2023, SGA Covasna și-a exprimat acordul în această fază a proiectului (SF), cu specificația că la faza DTAC este necesară solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor .

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Conform punctului de vedere, exprimat de SGA Covasna, în cadrul CAT Covasna din data de 21.12.2023, s-a precizat: în faza DTAC este necesară solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor;
  14. Conform Punctului de vedere nr. 86/2023 din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna, se va înainta documentația pentru avizare.
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 169/22.03.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena