Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 din 28.12.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de DISTRIBUȚIE ENERGIE ELECTRICĂ ROMÂNIA  S.A.-SUCURSALA BRASOV cu sediul în Brasov, str. Pictor Luchian, nr. 25, județul Brasov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9339/14.11.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 21.12.2023 că proiectul MODERNIZARE RED- STR. ȘCOLII, STR. KALVIN, STR. GHEORGHE DOJA, STR. PILISKE, STR. 1 DECEMBRIE 1918, STR. PRUNDUL DE JOS, STR. ȘTEFAN CEL MARE, STR. GABOR ARON, STR. DSIDA JENO ȘI ZONA DINTRE STRAZILE STEFAN CEL MARE ȘI  ȘCOLII-ORAS COVASNA, JUDEȚUL COVASNA (S.F. PROIECT NR. 102/2022)” propus a fi amplasat în orașul Covasna, str. Școlii, str. Kálvin, str. Gheorghe Doja, str. Piliske, str. 1 Decembrie 1918, str. Prundul de Jos, str. Ștefan cel Mare, str. Gábor Áron, str. Dsida Jenő și zona dintre străzile Ștefan cel Mare și  Școlii , județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctele 10 litera b)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 20.12.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Ziarul Anunt de Mediu din data de 08.12.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 28.12.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în data de ...........2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 37/21.12.2023;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 9216/08.12.2023   ;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa II A și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

a) Localizare:

  • str. Școlii, str. Kálvin, str. Dózsa György, str. Piliske, str. Gării, str. Prundul de Jos din orașul Covasna, Jud. Covasna
  • Lucrările se vor realiza în intravilanul localității

b) Topologia:

  • Topologia terenului din zona localității studiate este caracteristică zonelor deluroase, cu pante de relief temperate.

c) Clima și fenomenele natural specifice zonei

Condițiile meteorologice, conform SR EN 50341 – 1 : 2013 respectiv SR EN 50341 – 2 : 2019, aferente  zonei A:

- Topografia terenului : Lucrările au loc în interiorul localității, drumuri urbane asfaltate și

neasfaltate.

- Clima și fenomene specifice:

- zona meteorologică : A;

- indice cronokeraunic – zona A : 167 ore ;

- indice izokeraunic – zona A : 52 zile ;

- altitudinea fată de nivelul mării: <800 m ;

- temperatura ambiantă :

  • maxima : + 40 ⁰C ;
  • medie pentru o perioadă de 24 ore : + 15⁰C ;
  • minimă : - 30 ⁰C ;
  • de formare a chiciurii : - 5 ⁰C ;
  • umiditate relativă maximă : 100 % la 25 ⁰C ;

- presiunea vântului nesimultan cu chiciură : [ daN / mp ] : 30,000 ;

- presiunea vântului simultan cu chiciură : [ daN / mp ] : 12,000 ;

- grosimea stratului de chiciură : [ mm ] : 16,000 ;

- densitatea chiciurii : [ daN / dm3 ] : 0,750 ;

- coeficient de rafală și neuniformitate vânt : 1,550 ;

- viteza relativă a vântului [ m / s ] la t = + 15 ⁰C : 20 ; la t = - 5 ⁰C : 8 ;

d) Geologia și seismicitatea

Rețelele electrice necesare vor fi amplasate într-o zonă cu următoarele caracteristici seismice, stabilite conform normativului P100 – 1 / 2006.

  • Valoarea de vârf a accelerației seismice a terenului : ag = 0,20 g.
  • Perioada de control (colț) a spectrului de răspuns: Tc = 0,7 s.

Rețeaua electrică aeriană de joasă tensiune (nr. inv 201025) a fost construită în anii 1960, fiind realizată de stâlpi de beton (de tip SV, SE și SC), echipați cu conductoare neizolate funie din aluminiu de 50, 35, 25, 16 mmp, rețea depășită fizic și moral. Branșamentele electrice au fost realizate cu conductor izolate rezistente la intemperii tip AFYI cu siguranțe aeriene (mare majoritate a acestora), și firide de branșament (o mica parte). Odată cu modificarea fișei tehnologice pentru execuția branșamentelor electrice, o parte din acestea, s-au realizat cu conductoare izolate torsadate TYIR și firizi din bachelită, echipate cu siguranțe LF sau, mai târziu, cu siguranțe automate.

Alimentare PT proiectat se va face prin interceptarea și manșonarea LES 20kV distribuitorul 20kV PT9 Moara-St Covasna ,interceptare pe strada Kalvin realizata cu 2xLES A2XS(FL)2Y 3x1x150/25mm XLPE, lungime aproximativa 2x590m.

Postul de transformare va fi amplasat pe imobilul identificat cu CF 26013 strada Prundul De

Jos, imobil ce aparține domeniului public Municipiul Covasna.

Total : Lungime totala LES A2XS(FL)2Y 3x1x150/25mm XLPE 1180 ml

Aport curent capacitiv supliment 0.94*3*1180=3.31A

În stația Covasna tratarea neutrului se face prin bobina BSRC 20/√3, cu reglaj 20 - 100 A. În

prezent reglajul bobinei de stingere BSRC este setat la valoarea de 67 A, la aceasta se adaugă

valoarea curentului capacitiv generat de noua rețea rezultând curenții de reglaj 70.31A.

În zona străzii Kalvin la trecerea peste râul Covasna se va realiza o supratraversare prin

intermediul unei estacade de beton prevăzută cu 2 stâlpi metalici de susținere Ol 6” (168.5mm) de care se va ancora linia electrica.

Traseele LES 20kV vor fi pe domeniul public, zone de trotoar / zona verde la adâncime 0.8m în

profil M. Subtraversările de drum secundar se vor face prin profil T betonat.

În zonele de acces curți se vor monta tuburi PVC-G pentru protejarea cablurilor.

Lucrările de pozare se vor face cu grijă pentru a nu afecta cablurile existente sub tensiune și

rețele existente de apa, gaz.

 Lucrări PT1 Proiectat

Investiția cuprinde realizarea a unui PT proiectat (echipare individuală – L,L,T + spațiu pentru o

celulă rezervă), trafo 400kVA, 20/0,4 kV, priză de pământ

 Lucrări 0.4 kV :

Din postul de transformare proiectat se alimentează zona prin 5 circuite principale.

Realizare rețea de distribuție 0.4 kV și alimentarea cutiilor de distribuție existente cât și cele proiectate în următorul mod:

-Circuitul 1 alimentare str. Prundul de Jos cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 430ml;

-Circuitul 2 alimentare str. Gheorghe Doja cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 400ml;

-Circuitul 3 alimentare str. Gheorghe Doja cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 400ml;

-Circuitul 4 alimentare str. Timar cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativă 11 ml

-Circuitul 5 alimentare str. Gheorghe Doja cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 370ml;

-Circuitul 6 alimentare str. Gheorghe Doja cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 400ml;

Lungime totala AC2XAbY - 3x150+70mmp – 2011ml;

Traseu jt din PT 15 în următorul mod:

  • Circuitul 1 alimentare str. Kalvin cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 380ml;
  • Circuitul 2 alimentare str. Kalvin cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 370ml;

Lungime totala AC2XAbY - 3x150+70mmp – 750ml;

Traseu jt din PT 40 în următorul mod:

  • Circuitul 2 alimentare str. 1 Decembrie 1918 cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 720ml;
  • Circuitul 3 alimentare str. 1 Decembrie 1918 cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 660ml;
  • Circuitul 4 alimentare str. Scolii cablu AC2XAbY-3x240+120mmp lungime aproximativa 760ml;
  • Circuitul 5 alimentare str. Scolii cablu AC2XAbY-3x240+120mmp lungime aproximativa 910ml;

Lungime totala AC2XAbY - 3x150+70mmp – 1380 ml;

Lungime totala AC2XAbY - 3x240+120mmp –1670 ml;

Traseu jt din PT 34 în următorul mod:

  • Circuitul 4 alimentare str. Piliske cablu AC2XAbY-3x150+70mmp lungime aproximativa 390ml;

Traseele LES 0.4kV vor fi pe domeniul public, zone de trotuar/zona verde la adâncime 0.8m

in profil M. Subraversarile de drum secundar se vor face prin profil T betonat.In zonele de

acces curți se vor monta tuburi PVC-G pentru protejarea cablurilor.

Lucrările de pozare se vor face cu grija pentru a nu afecta cablurile existente sub tensiune.

Distanțele față de instalațiile edilitare în conformitate cu NTE 007/08/00 sunt:

 În plan orizontal:

- 0,5 m. față de apă și canal

- 1,5 m. față de termoficare

- 1,0 m. față de fluide combustibile

- 1,0 m. față de gaze pentru cablurile montate în tuburi 1,5- 3 m. în funcție de presiunea gazului.

 În plan vertical:

- 0,5 m. față de toate instalațiile

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: următoarele proiecte sunt în curs de implementare;

-Reabilitare Sistem Rutier Și Canalizare Pluvială În Străzile Țigaretei, Kós Károly, Filaturii, Florilor, Salcâmului, Târgului, Apelor, Toamnei, Gazdáné Olosz Ella, Baia De Piatră, Județul Covasna

-Reabilitare strazi oras Covasna-2018, Reabilitare sistem rutier si canalizare pluviala in strazile Podului, Plevnei, Butykak, Ady Endre, Bartok Bela, Mihai eminescu, Luceafarului

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Pe durata lucrări, următoarele terenuri vor fi afectate: lucrări de săpătură și pozare LES proiectat 3350m2 și lucrări afectate amplasării și racordării PT proiectate 47,74 m2 .

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: Toate deșeurile rezultate în urma lucrărilor de construcții-montaj vor fi menționate (calitativ, cantitativ și locul de depozitare) în Procesul verbal de recepție și terminarea lucrărilor. Pentru deșeurile retrase din amplasament de către executant, se va menționa locul de depozitare finală și/sau firma de valorificare a deșeurilor și se vor anexa documentele de predare la depozitele finale și/sau firmele de valorificare autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor şi componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): În perioada executării lucrărilor proiectate nu există surse de poluanți nici pentru apele freatice și nici pentru apele de suprafață; tehnologiile și utilajele utilizate la realizarea materalelor/lucrărilor nu sunt poluante pentru mediul înconjurător.

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenurilor este drum;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – subtraversări ale râului Covasna;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul;

  vii) zonele cu o densitate mare a populației:  teren intravilan Covasna;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere 81/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, perimetrul afectat nu are regim de protecție conform Legii 422 din 2001.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lucrările propuse se vor executa în intravilanul localității.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: sunt proiecte de reabilitare străzi, sisteme de rutiere, canalizările pluviale aprobate;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; SGA Covasna a emis Punctul de vedere în care solicită obținerea avizului de Gospodărire Apelor

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform punctului de vedere al SGA Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 10426/21.12.2023 proiectul necesită depunerea documentației în vederea obținerii avizului de la SGA Covasna;
  3. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite;
  4. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 74/24.11.2022 eliberat de Primăria Orasului Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

  

                                      Întocmit, Cons. AAA, Ing Olah Badi Melinda