Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 04.03.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA GHELINȚA prin Ilyes Botond Janos, primar, cu sediul în comuna Ghelința, nr. 345, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4517/06.06.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.02.2024 că proiectul ”ÎNFIINȚAREA UNUI CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR PENTRU COMUNA GHELINȚApropus a fi amplasat în comuna Ghelința, FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. b).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 12.06.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de 15-21.02.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 6/29.02.2024 (nr. înreg. 1844/29.02.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (GNM Covasna nr. 292/CJCV/14.02.2024 (nr. înreg. APMCV 1349/14.02.2024); SGA Covasna nr. 1006/SL/16.02.2024 (nr. înreg. APMCV 1439/16.02.2024), DSP Covasna email înreg cu nr. 1305/13.02.2024; DJC Covasna nr. 16/2024 (nr. înreg. APM CV 1456/19.02.2024));
  6. OP 100+400 lei – OP 1092/08.06.2023; 310/15.02.2024;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul de dimensiune medie prevede înființarea unui centru de colectare prin aport voluntar pentru comuna Ghelința.

Justificarea necesității proiectului

Obiectul proiectului este accelerarea procesului de extindere și modernizare a sistemelor de gestionare a deșeurilor în comuna Ghelința, cu accent pe colectarea separată, măsuri de prevenție, reducere, reutilizare și valorificare în vederea conformării cu directivele aplicabile și tranziției la economia circulară.

Amplasamentul pe care se dorește amplasarea obiectivului de investiții este situat în intravilanul comuna Ghelința, fiind un teren neîmprejmuit care este proprietatea comunei Ghelința fiind domeniu public, înscris în Cartea Funciară nr. 29803, cu o suprafață de 9291 mp, cu categoria de folosință arabil și este localizat în partea de vest a comunei, pe malul râului Ghelința, pe un drum de exploatare ce merge aproximativ paralel cu DJ 121F și râul Ghelința.

Terenul are o suprafață totală de 10280 mp, necesarul efectiv pentru impelementarea investiției fiind de 3013,43 mp.

Coordonatele amplasamentului:     X = 593254,2           Y = 494250,4.

Situația propusă

Scopul principal al acestui proiect constă în dezvoltarea unui management eficient al deșeurilor prin extinderea capacităților de colectare separată și pregătirea pentru reutilizare și valorificare a deșeurilor, având în vedere continuarea alinierii la prevederile directivelor specifice și adoptarea economiei circulare. Acest obiectiv urmărește, de asemenea, reducerea sau eliminarea deșeurilor care ar putea afecta habitatele naturale din zona proiectului. Activitățile propuse în PP vor cuprinde investițiile necesare pentru înființarea unui centru de colectare voluntar, care va facilita colectarea separată a deșeurilor ce nu pot fi preluate prin sistemul "door-to-door". Acest proces implică, printre altele, gestionarea deșeurilor reciclabile și a biodeșeurilor care nu pot fi colectate în pubelele individuale, precum și tratarea fluxurilor speciale de deșeuri, cum ar fi deșeurile voluminoase, textile, din lemn, mobilier, anvelope, echipamente electrice și electronice, baterii uzate, deșeuri periculoase, cadavre de animale, deșeuri din grădină și deșeuri rezultate din construcții și demolări.

Pe amplasamentul propus, se dorește realizarea următoarelor lucrări:

- platformă carosabilă de 2.059,06 mp, pentru amplasarea containerelor de tip ab-roll pentru deșeuri și circulația autoturismelor cetățenilor care aduc deșeuri, respectiv a camioanelor (cap-tractor) care aduc/ridică containerele de mai sus;

- platformă dalată pentru amplasarea containerelor de tip baracă pentru pază, care cuprinde și  container frigorific  (92,83 mp);

- canalizare pentru colectarea apelor pluviale;

- zonă verde cu gazon și plantație perimetrală de protecție în suprafață de 859,22 mp în zona de platformă CAV, restul de 7.266,57 rămânând disponibil din totalul de 10.280 mp ai parcelei;

- copertină pe structură metalică ușoară de 373,5 mp (conform proiect de rezistență) pentru protecția containerelor deschise;

- împrejmuire a amplasamentului cu gard din panouri bordurate prinse pe stâlpi rectangulari din oțel, cu poartă de acces culisantă – acționare manuală;

- în zona de acces principal se va monta un cântar carosabil pentru camioane (cap-tractor).

Pe lângă lucrările de amenajare descrise mai sus, platforma va fi prevăzută cu următoarele dotări:

- container de tip baracă pentru administrație – supraveghere, prevăzut cu un mic depozit de scule și două grupuri sanitare, unul pentru angajatul platformei, altul pentru cetățenii care aduc deșeuri;

- container de tip baracă, frigorific, pentru cadavre de animale mici de casă (pisici, câini, păsări);

- un container de tip baracă pentru colectarea de deșeuri periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau diluanți, medicamente expirate, baterii);

- trei containere prevăzute cu presă pentru colectarea deșeurilor de hârtie/carton, plastic, respectiv textile;

- trei containere închise și acoperite de tip walk-in, pentru colectarea deșeurilor electrice/electronice, a celor de uz casnic (electrice mari – frigidere, televizoare, etc.) și a celor de mobilier din lemn;

- două containere de tip SKIP deschise, pentru deșeuri de sticlă – geam, respectiv sticle/borcane/ recipiente;

- trei containere deschise, înalte, de tip ab-roll pentru anvelope, deșeuri metalice, deșeuri de curte/grădină (crengi, frunze, etc);

- trei containere deschise, joase, de tip ab-roll pentru deșeuri din construcții, moloz;

- separator de hidrocarburi pentru toată platforma carosabilă;

- două scări mobile metalice (oțel zincat) pentru descărcarea deșeurilor în containerele deschise

Înalte

- stâlpi de iluminat și camere supraveghere (8 bucăți).

Infrastructura

Stratificația platformelor se va dimensiona conform studiului geotehnic, principalele finisaje fiind beton rutier în zona carosabilă și dale prefabricate în zona pietonală. Structura de susținere a copertinei va avea fundații izolate din BA, iar împrejmuirea va avea fundații izolate cilindrice (săpătura se poate face ușor cu foreza).

 

 

Suprastructura

Se referă la copertina din structură metalică ușoară alcătuită din 9 stâlpi situați la interax de câte 5,00m, prevăzuți la partea superioară cu grinzi în consolă de câte 4,50m de o parte și de alta.

Stâlpii au secțiunea transversală sub formă de cruce, fiind alcătuiți din câte 2 profile ortogonale IPE450 sudate între ele. Grinzile în consolă sunt alcătuite din profile IPE360. Pe direcție longitudinală s-au prevăzut grinzi de montaj și rigidizare alcătuite din profile IPE160. Pentru rigidizarea structurii la nivelul învelitorii s-au prevăzut contravântuiri alcătuite din bare Φ25.

Execuția structurii presupune realizarea uzinată a ansamblelor stâlpilor și grinzilor și montajul acestora pe șantier prin îmbinări cu șuruburi.

Învelitoarea se va realiza din tablă trapezoidală cu cute de min. 85mm, fixată pe panele alcătuite din profile profile IPE 160 dispuse longitudinal pe coame și dolie, dimensionate la încărcările climaterice de la nivelul învelitorii precum și la greutatea proprie a acesteia.

Celelate obiecte (containerele) vor fi amplasate direct pe platformele lor, ele fiind echipate și gata de utilizare (plug-in).

Amplasamentul se va împrejmui cu panouri metalice, sau sârmă.

Materiale utilizate:

- oțel structural: S235 (OL37)

- organe de asamblare: șuruburi gr.8.8

- șuruburi fundații: șuruburi ancoraj M30, gr. 8.8

- beton: - beton de egalizare: C8/10, X0, CEMIIA-S32.5R, Cl1.0%, Dmax16, S3; bloc fundații: C16/20, XC2, CEMIIA-S32.5R, Cl0.20%, Dmax16, S3; cuzinet fundații: C20/25, XC2, CEMIIA-S32.5R, Cl0.20%, Dmax16, S3.

- oţel beton: B500C (BST500)

- tablă trapezoidală: autoportantă cu cute de min. 85mm pentru acoperiș.

Echiparea edilitară:

1. Alimentarea cu apă: se va realiza dintr-un puț forat, din cadrul unui alt proiect.

2. Colectarea și evacuarea apelor uzate menajere, rezultate de la grupurile sanitare vor fi colectate într-un bazin impermeabilizat vidanjabil (V = 8 mc), dimensionat corespunzător, care va fi vidanjat pe bază de comandă, de către o societate specializată în prestarea acestor servicii, cu descărcare finală în stație de epurare orășenească.

3. Evacuarea apelor pluviale de pe amplasament vor fi colectate prin intermediul a 2 rigole carosabile și vor fi conduse  prin rețeaua subterană de tuburi PVC SN4 către separatorul de hicrocarburi proiectat, iar mai apoi de către șanțul existent din zonă. Apele pluviale vor respecta NTPA 001.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Obiectivul se finanțează din fondurile europene, aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C3/S/I.1A pentru subinvestiția I1A Înființare de centre de colectare prin aport voluntar, investiția I1 - Dezvoltare, modernizarea și completarea sistemelor de management integrat al deșeurilor municipale la nivel de județ sau la nivel de orașe/comune componența 3: Managementul deșeurilor.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate sunt reprezentate de agregate minerale (piatră spartă, balast, pietriș, nisip). Se va utiliza apă atât în faza de construire, cât și în faza de utilizare a investiției. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

Tipuri de deșeuri care pot fi predate de către cetățeni de la adresa de domiciliu, în punctul de colectare selectivă determinate prin proiect tip, sunt conform tabelului de mai jos:

Denumire tip deșeu

Plastic

Hârtie, carton

Deșeuri textile

Sticlă (geam, sticle/borcane/recipiente)

Deșeuri metalice

Deșeuri de curte/grădină

Deșeuri electrice/electronice, inclusiv deșeuri electerice mari

Deșeuri din construcții, moloz

Mobilier din lemn

Deșeuri periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau dilanți, medicamente expirate, baterii)

Recipiente pentru insecticide

Carcase animale mici de casă (pisici, cîni, păsări)

 

 

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Conform punctului de vedere din partea DSP Covasna nr. 1305/13.02.2024: Proiectul necesită realizarea unui studiu de impact asupra stării de sănătate a populației și ulterior obținerea ASSP.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 12 din 17.02.2023 eliberat de Primăria Ghelința, terenul identificat cu CF nr. 28878, se află în intravilanul localității Ghelința, conform PUG aprobat și este în proprietatea Comunei Ghelința. Terenul are o suprafață de 10.280 mp. Categoria de foloința actuală a terenului: arabil, iar destinația conform PUG aprobat fiind ca rampă de gunoi, conf. Trup O. Regimul tehnic: Proiect tip – Înființarea unui centru de colectare prin aport voluntar pentru Comuna Ghelința.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se află în siturile de importanță comunitară Natura 2000 ROSAC00374 Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se află în siturile de importanță comunitară Natura 2000 ROSAC00374 Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform punctului de vedere nr. 16/2024 (1456/19.02.2024) din partea DJC Covasna: Obiectivul de investiții propus nu afectează imobile aflate sub protecția Legii 422 din 2001, actualizată, resp. OG 43 din 2000, republicată sau alte perimetre pentru care s-a identificat protecție conform PUG în vigoare. În cazul descoperirii unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin (4), Art. 4, Cap II din OG 43/2000, republicată.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Terenul aferent investiției propuse are o suprafață de 10.280 mp, din care se vor ocupa 3.0143,43 mp.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: proiectul prevede o zonă verde cu gazon și plantație perimetrală de protecție în suprafață de 859,22 mp.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, amplasamentul proiectului se situează în interiorul sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt;

- având în vedere că amplasamentul proiectului se situează în interiorul siturilor Natura 2000:  Natura 2000 ROSAC00374 Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru, APM Covasna a solicitat elaborarea Memoriului de prezentare cuprinzând informațiile conform Ord. 262/2020 prin Decizia inițială nr. 85/12.06.2023 și punct de vedere/aviz din partea administratorul ariilor naturale protejate Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna (ANANP – ST CV).

- Având în vedere că în data de 23 Iunie 2023, a intrat în vigoare Ordinul 1682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, titularul a elaborat Memoriul de prezentare, cuprinzând informațiile privind evaluarea adecvată, conform conținutului cadru din Anexa 3A din Ghidul metodologic și a înaintat la APM Covasna cu nr. de înreg. 1155/08.02.2024.

- ANANP- ST Covasna a formulat punct de vedere privind Memoriul de prezentare prin Adresa nr. 89/ST CV/19.02.2024, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1485/19.02.2024, prin care se menționează următoarele:

”Proiectul respectiv nu este susceptibil să influențeze negativ starea de conservare a speciilor și habitatelor pentru care au fost constituite ariile naturale protejate, cu respectarea următoarelor condiții:

Se vor respecta măsurile din regulamentul și planul de management al ariei naturale protejate ROSAC0374 (ROSCI0374) Râul Negru:

  • În ROSAC0374 (ROSCI0374) Râul Negru sunt interzise: activitățile care pot să genereze poluarea sau deteriorarea habitatelor speciilor de interes comunitar, precum și perturbări ale speciilor de mamifere, nevertebrate și pești, pentru care a fost desemnat aria naturală protejată, atunci când aceste activități au un efect semnificativ, având în vedere obiectivele de protecție și conservare a speciilor;
  • Pentru speciile de mamifere, amfibieni, reptile și pești de interes comunitar de pe raza ariei protejate sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea și orice alte forme legate de acestea ale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

În siturile Natura 2000 ROSAC0374 (ROSCI0374) Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru se vor respecta următoarele condiții:

  • Se vor lua măsuri de evitare, reducere sau ameliorare a impactului asupra mediului;
  • Se va aplica un management corespunzător a gestiunii deșeurilor rezultate din construcții, astfel încât acestea să nu fie depozitate necontrolat, realizându-se numai pe suprafețe/spații special amenajate, iar transportul și valorificarea lor se va realiza cu entități autorizate;  
  • Pentru eliminarea potențialelor poluări accidentale nu se va amenaja depozit de combustibil în șantier, respectiv în aria naturală protejată;
  • În cazul scurgerilor accidentale de produse petroliere se vor aplica imediat substanțe absorbante și se vor lua măsurile necesare pentru eliminare/valorificare conform prevederilor legale;
  • Titularul are obligația ca în cazul producerii evenimentelor/accidentelor care ar putea avea efect negativ asupra habitatelor și speciilor, să notifice ANANP în termen de 24 de ore și să întreprindă toate măsurile necesare pentru eliminarea cauzelor și limitare consecințelor negative;
  • Este interzisă îndepărtarea vegetației lemnoase în siturile Natura 2000 Natura 2000 ROSAC0374 (ROSCI0374) Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru;
  • Se va respecta Obiectivelor de conservare specifice sitului ROSAC0374 Râul Negru aprobat prin decizia 27/20.01.2022 de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate,
  • Se va respecta Obiectivelor de conservare specifice sitului ROSPA0147 Valea Râului Negru aprobat prin nota 265080/BT/21/.12.2021 de către Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate,
  • În ROSPA0147 Valea Râului Negru sunt interzise: activitățile care pot să genereze poluarea sau deteriorarea habitatelor speciilor de interes comunitar, precum și perturbări ale speciilor de păsări, pentru care a fost desemnată aria naturală protejată.

Deoarece lucrările propuse din cadrul proiectului sunt în siturile ROSAC0374 (ROSCI0374) Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru, și scopul principal al acestui proiect constă în dezvoltarea unui management eficient al deșeurilor prin extinderea capacităților de colectare separată și pregătirea pentru reutilizare și valorificare a deșeurilor, nu este susceptibil să influențeze negativ starea de conservare a speciilor pentru care a fost constituită aria naturală protejată, și nu afectează cadrul natural existent, suntem de acord cu realizarea acestuia”.

- Conform punctului de vedere și în baza PV al ședinței CAT din data de 29.02.2024 titularul are obligația să solicite și obțină Avizul din partea ANANP ST Covasna pentru investiția propusă.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere din partea SGA Covasna nr. 1006/SL/16.02.2024 (înreg. La APM Covasna cu nr. 1439/16.02.2024) este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor, conform prevederilor Ord 828/2019.

- În urma solicitării și a documentației tehnice de fundamentare înaintate de titular s-a eliberat Avizul de gospodărire a apelor nr. 69/21.09.2023, din partea SGA Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Respectarea condițiilor din Avizul de gospodărire a apelor nr. 69/21.09.2023 eliberat pentru Îființarea unui centru de colectare prin aport voluntar pentru comuna Ghelința. Ttiularul va avea în vedere mențiunea referitoare la execuția forajului pentru alimentarea cu apă a centrului, respectiv: ”înaintea începerii forării se va solicita aviz de gospodărire a apelor”;
  14. Conform Punctului de vedere nr. 89/ST CV/19.02.2024 din partea administratorului ariilor naturale protejate: ROSAC0374 Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru pentru realizarea proiectului este necesară solicitareași obținerea Avizului din partea ANANP ST Covasna;
  15. Conform punctului de vedere din partea DSP Covasna nr. 1305/13.02.2024: Proiectul necesită realizarea unui studiu de impact asupra stării de sănătate a populației și ulterior obținerea ASSP.
  16. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 12/17.02.2023 eliberat de Primăria Ghelința şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  18. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena