Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 20.05.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de U.A.T. ORAȘ COVASNA, cu sediul în oraș Covasna, str. Piliske, nr. 1, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3437/17.04.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.05.2024 că proiectul ”REGENERARE URBANĂ ZONĂ CENTRALĂ ÎN ORAȘUL COVASNApropus a fi amplasat în oraș Covasna, strada Școlii, 1 Decembrie 1918, Libertății, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

 

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. b).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 19.04.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul on-line Observatorul de Covasna din data de 22.04.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/09.05.2024 (nr. înreg. 3964/09.05.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (DJC Covasna nr. 885/08.05.2024 (nr. înreg. APM CV 3948/08.05.2024));
  6. Consultanță tehnică nr. 2849/SL/14.05.2024 din partea SGA Covasna, înregistrată la PM Covasna cu nr. 4148/15.05.2024;
  7. OP 100+400 lei – OP XX/XX; XX/XX 100 lei; OP XX/XX 400 lei.
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul de dimensiune medie, care prevede regenerarea urbană a zonei centrale din orașul Covasna prin dezvoltarea un concept modern de amenajare urbană și schimbarea aspectului zonei, având ca obiectiv îmbunătățirea confortului urban și creșterea calității vieții.

Amplasament: Siturile propuse pentru intervenție sunt situate în zona centrală a orașului, și cuprind următoarele: Suprafața de intervenție totală este de 7428,00 mp, aferent nr. Cad 34074, 29303, 29309, 34096, 33160 și 32928.

Terenurile din zona centrală a orașului, se împart în 4 zone, după cum urmează:

• Zona 1 – Parcarea din str. 1 Decembrie 1918, în fața magazinului SUPERCOOP

• Zona 2 - Aleile pietonale din Parcul Central

• Zona 3 - Parcarea din strada 1 Decembrie 1918

• Zona 4 - Parcarea situată între str. Ștefan cel Mare și str. Școlii.

Vecinătăți:

În ceea ce privește vecinătățile și accesibilitatea, avem următoarele:

• Zona 1 - Parcarea situată în str. 1 Decembrie 1918, în fața magazinului SUPERCOOP

N: Magazinul Supercoop, Magazin Profi; E: Banca OTP; S: Str. 1 Decembrie 1918; V: Zona 3, actuala parcare din str. 1 Decembrie 1918, în apropierea Vilei Carp

• Zona 2 - Aleile pietonale din Parcul Central

N: Magazinul Supercoop, Magazin Profi; E: Banca OTP; S: Str. 1 Decembrie 1918; V: Zona 3, actuala parcare din str. 1 Decembrie 1918, în apropierea Vilei Carp.

• Zona 3 - Parcarea din str. 1 Decembrie 1918, Vila Carp

N: Acces Magazin Profi; E: Magazinul Supercoop, Zona 1- actuala parcare situată în str. 1 Decembrie 1918, în fața magazinului SUPERCOOP; S: Str. 1 Decembrie 1918; V: Vila Carp.

• Zona 4 - Parcarea situată între str. Ștefan cel Mare și str. Școlii

N: Râul Covasna, Str. Ignácy Rózsa; E: locuințe de tip rezidențial; S: Str. Libertății; V: locuințe de tip rezidențial.

Se sugerează conservarea acceselor actuale, considerându-le o componentă esențială a aspectului urban și a compoziției generale a zonei.

Justificarea necesității proiectului:

Au fost identificate și o serie de disfuncționalități la nivelul situației existente, relevante pentru evaluarea infrastructurii urbane:

- Alei pietonale fără continuitate și cursivitate în deplasare, caracterizate de deteriorare și degradare a îmbrăcămintei, ca urmare a trecerii timpului sau a instalării inadecvate.

- Utilizarea elementelor de pavaj prefabricate (în defavoarea celor naturale) care nu contribuie la susținerea biodiversității, ci dimpotrivă, o afectează și duc la dezechilibre, prezentând totodată aspecte inestetice.

- Incoerență în design, manifestată prin utilizarea unei varietăți de modele de pavaj fără coeziune între ele și fără a fi selectate conform principiilor de design urban.

- Mobilier urban existent degradat, insuficient și inestetic, care nu îndeplinește nevoile utilizatorilor și nu se integrează armonios în peisajul urban.

- Zonele desemnate pentru promenadă nu sunt atrăgătoare și nu oferă facilități adecvate pentru socializare și relaxare.

- Absența zonelor special amenajate pentru a încuraja interacțiunea socială.

- Lipsa unei infrastructuri adecvate pentru pietoni, datorată absenței unui sistem integrat de semnalizare rutieră.

Aceste constatări evidențiază necesitatea unei intervenții comprehensive și profesionale pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii urbane, cu accent pe crearea unui mediu urban funcțional, estetic și durabil.

Astfel:

- Proiectul "Regenerare urbană zonă centrală în orașul Covasna" este conceput pentru a răspunde nevoilor actuale, având o abordare modernă care va aduce îmbunătățiri semnificative atât din perspectiva ecologică, cât și din cea socială.

- Optimizarea fluxului de trafic și asigurarea siguranței rutiere prin amenajarea intersecțiilor cu drumurile laterale este un aspect crucial al proiectului.

- Amenajarea adecvată a unei promenade centrale și spații publice bine amenajate vor crește atractivitatea orașului pentru turiști, contribuind la dezvoltarea economică și culturală locală.

- Îmbunătățirea spațiilor publice prin amenajare adecvată și accesibilă va încuraja interacțiunea socială și va întări legăturile în comunitate, promovând astfel coeziunea socială.

- Pentru a se alinia nevoilor contemporane, propunerea de modernizare a mobilierului și a pavimentului uzat va asigura un mediu urban sigur, confortabil și adaptat la nevoile și standardele

actuale;

- Revitalizarea și reabilitarea fântânii arteziene actuale, care în prezent se află într-o stare nefuncțională și neatrăgătoare, reprezintă un element esențial al proiectului de regenerare urbană, având ca obiectiv integrarea armonioasă în cadrul întregului plan.

- Extinderea spațiilor vezi, atât în zona de promenadă cât și în zonele de parcări propuse, vor contribui la conservarea mediului înconjurător și la îmbunătățirea sustenabilității orașului.

Situația existentă:

Suprafața totală a investiției existente este de Stotală = 7428,00 mp.

 

 

Suprafețe existente:

Limită cadastrală: Nr. Cad 29309

Suprafață de intervenție: Stotală = 97,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 2,13 mp; Suprafețe minerale/hard: 94,98 mp

Limită cadastrală: Nr. Cad 34074

Suprafață de intervenție: Stotală = 2614,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 201,65 mp; Suprafețe minerale/hard: 2412,35 mp.

Limită cadastrală: Nr. Cad 29303

Suprafață de intervenție: Stotală = 22,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 4,89 mp; Suprafețe minerale/hard: 17,11 mp

Limită cadastrală: Nr. Cad 33160

Suprafață de intervenție: Stotală = 793,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 0,00 mp; Suprafețe minerale/hard: 793,00 mp

Limită cadastrală: Nr. Cad 32928

Suprafață de intervenție: Stotală = 945,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 0,00 mp; Suprafețe minerale/hard: 945,00 mp

Limită cadastrală: Nr. Cad 34096

Suprafață de intervenție: Stotală = 2957,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 0,00 mp; Suprafețe minerale/hard: 2957,00 mp

BILANȚ TERITORIAL EXISTENT: Stotală = 7428,00 mp. VEGETAL: 208,67 mp – 2,81 %, MINERAL: 7219,33 mp – 97,19 %.

Suprafețe propuse:

Limită cadastrală: Nr. Cad 29309, 34074, 29303

Suprafață de intervenție: Stotală = 2733,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 594,68 mp; Suprafețe minerale/hard: 2138,32 mp.

Limită cadastrală: Nr. Cad 33160

Suprafață de intervenție: Stotală = 793,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 184,54 mp; Suprafețe minerale/hard: 608,46 mp

Limită cadastrală: Nr. Cad 32928

Suprafață de intervenție: Stotală = 945,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 181,66 mp; Suprafețe minerale/hard: 763,34 mp.

Limită cadastrală: Nr. Cad 34096

Suprafață de intervenție: Stotală = 2957,00 mp

Suprafețe verzi/soft: 143,14 mp; Suprafețe minerale/hard: 2813,86 mp.

BILANȚ TERITORIAL PROPUS: Stotală = 7428,00 mp. VEGETAL: 1104,02mp – 14,86%, MINERAL: 6323,98mp – 85,14%.

Obiectivele urmărite prin realizarea intervenției includ:

• Atenuarea și adaptarea la schimbările climatice includ următoarele măsuri:

- Implementarea unor sisteme de gestionare a apelor pluviale, extinderea zonelor verzi pentru absorbția apei

-Dezvoltarea și extinderea spațiilor verzi în oraș pentru a contribui la atenuarea schimbărilor climatice. Vegetația, amenajarea unor fântâni arteziene cu apă permanentă și/sau apă temporară în spațiile deschise pot avea un impact pozitiv asupra climatului local, contribuind la răcirea urbană și absorbția emisiilor de carbon.

• amenajarea şi înfrumuseţarea spaţiului public:

- Reabilitare și modernizare alei și trotuare situate în zona Parcului Central, inclusiv

- Introducerea de mobilier urban modern și estetic pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor în spațiile publice.

- Dezvoltarea și extinderea spațiilor verzi în oraș pentru a contribui la atenuarea schimbărilor climatice. Vegetația, amenajarea unor fântâni arteziene cu apă permanentă și/sau apă temporară în spațiile deschise pot avea un impact pozitiv asupra climatului local, contribuind la răcirea urbană și absorbția emisiilor de carbon.

- Amenajare zonă pietonală, drum de acces și parcări în zona Spațiului public Str. 1Decembrie 1918

- Amenajare drum de acces și parcări în zona spațiului public Str. Școlii.

Lucrările propuse:

Proiectul vizează amenajarea peisagistică a spațiului verde propus și, în esență, reconfigurarea acestuia pentru revitalizare, în vederea schimbării structurii sociale și a asigurării mobilității pentru cetățenii din categoriile defavorizate. De asemenea, se urmărește dezvoltarea biodiversității locale prin plantarea de arbori, arbuști, plante perene, graminee și specii floricole anuale, ținând cont de destinația obiectivului de amenajare.

Tehnologia de realizare a proiectului cuprinde:

- Lucrări de demolare, decopertare a terenului și eliminare a vegetației nedorite

- Lucrări de degajare a terenului de molozul provenit din demolări

- Lucrări de amenajare a traseelor pietonale interne

- Lucrări de amenajare a traseelor auto și a spațiilor de parcare

 - Montarea elementelor de mobilier urban

- Lucrări de curățare și pregătire a terenului

- Lucrări de amenajare a terenului

- Lucrări de refacere a terenului în zonele folosite temporar.

În etapa de amenajare a spațiului, sunt aplicate metode constructive uzuale pentru amenajările peisagistice, care implică utilizarea unei game variate de materiale, precum material vegetal, lemn, nisip, pietriș, precum și elemente prefabricate. Aceste materiale sunt alese și combinate în mod creativ pentru a crea un spațiu coerent și estetic plăcut, care să ofere funcționalitate și frumusețe în același timp

În cadrul lucrărilor de demolare, se vor efectua următoarele operațiuni: demontarea mobilierului urban existent, decopertarea și îndepărtarea pavajelor și a aleilor existente, demolarea bordurilor și a fundațiilor corpurilor de mobilier. Elementele construcționale din metal sau beton vor fi demontate sau tăiate la dimensiuni potrivite, ținând cont de mărimea și greutatea acestora. Rețelele de instalații, inclusiv căminele, rețeaua de canalizare, alimentarea cu apă, rețeaua de gaze, instalațiile de iluminat exterior și legarea la pământ, nu vor fi afectate sau dezafectate în cadrul proiectului.

Vegetația arboricolă propusă: Pentru a îmbunătăți situația existentă și a contura un design sustenabil și functional s-a realizat o selecție riguroasă în ceea ce privește speciile de arbori noi. În total se propune utilizarea a 33 de bucăți care compun următoarele categorii: arbori speciali, arbori stradali, arbori pentru piațetă și arbori de talie mică. Această nouă generație de arbori vor dezvolta noi ecosisteme și vor compensa pierderile datorate procesului de regenerare urbană.

Racordarea la rețelele utilitare existente în zonă:

Asigurarea utilităților se va face printr-un branșament la rețelele din incinta beneficiarului. Stabilirea punctelor de racordare la rețele (apă și energie) se vor stabili de către Beneficiarul investiției împreună cu Antreprenorul.

Conform punctului de vedere – consultanță tehnică din partea SGA Covasna nr. 2948/SL/14.05.2024:

Sistemul hidro-edilitar:

Apele pluviale sunt conduse înspre borduri prin intermediul pantelor transversale, iar prin intermediul pantelor longitudinale sunt conduse spre gurile de scurgere existente, parțial colmatate.

În cazul platformelor pietruite utilizate ca parcări temporare se poate observa existența unor zone în care apa stagnează în perioadele ploioase. Apele pluviale din zona trotuarelor și aleilor pietonale din zona obiectivelor analizate și din Parcul Central sunt evacuate preponderent spre spațiul verde adiacent.

Canalizare pluvială:

Scurgerea apelor din zona obiectivelor analizate se realizează prin intermediul pantelor longitudinale și transversale.

În cazul obiectivului din fața magazinului Supercoop, apele pluviale sunt conduse de-a lungul bordurilor către gurile de scurgere existente în zona parcărilor sau în zona intersecțiilor cu str. 1 Decembrie 1918. În cazul platformelor pietruite utilizate ca parcări temporare, se poate observa existența unor zone în care apa stagnează în perioadele ploioase.

Apele pluviale din zona trotuarelor și aleilor pietonale din zona obiectivelor analizate și din Parcul Central sunt evacuate preponderent spre spațiul verde adiacent sau către carosabil în zona acceselor la proprietate

Perioada de implementare propusă: Durata de realizare a fazei de implementare a investiției se estimează la 24 de luni, în conformitate cu graficul de execuție a investiției.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Proiectul de față se regăseşte în lista de proiecte prioritare în SIDU orașului Covasna 2021-2027. Pe amplasamentul propus există o serie de proiecte existente și de documențații aflate în faza de avizare/aprobare sau elaborare cu care prezentul proiect urmează să interacționeze.

 

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Pentru etapa de amenajare se vor utiliza resurse naturale precum : lemn, nisip, pietriș, bolovani și material vegetal. Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt:

Prin realizarea lucrărilor proiectate, pot apărea următoarele tipuri de deșeuri: deșeuri de piatră și spărturi de piatră; beton, cărămizi, materiale ceramice; lemn; sticlă; materiale plastice; amestecuri metalice; pământ și materiale excavate.

Pentru perioada de exploatare, au fost propuse coșuri de gunoi simple cu o capacitate de cca. 30-35l, și coșuri compuse pentru colectare selectivă, amplasate în zonele care se estimează a fi mai aglomerate

Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Realizarea proiectului va contribui la un climat urban mai favorabil, și un madiu de viață mai sănătos, în acest sens va fi benefic pentru comunitate.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 33 din 28.03.2024 eliberat de Primăria Orașului Covasna, terenurile identificate cu nr. cad. 34074, 33160, 32928, se află în intravilanul localității conform documentațiilor de urbanism aprobate, aflate în vigoare. Terenurile se află în proprietatea publică a Orașului Covasna, conform extraselor CF: 34096, 29309, 34074, 33160, 32928 Covasna. Terenurile au suparafață totală de 7.428 mp. Categoria de folosință actuală este: curți, construcții, iar destinațiile zonei conform pUG și PUZ aprobate sunt zonă de agrement  - UTR 60, zonă de locuințe de înălțime medie și servicii și dotări aferente – UTR 23, respectiv zonă publică.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: zonă antropizată, zona centrală a orașului Covasna.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform punctului de vedere 885/08.05.2024 din partea DJC Covasna: Perimetrul afectat de către proiect nu are regim de protecție conform Legii 422 din 2001, actualizată, resp. OG 43 din 2000, republicată. În cazul descoperirii unor vestigii arheologice, proprietarul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, în termen de 72 de ore în conformitate cu Alin (4), Art. 4, Cap II din OG 43/2000, republicată.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafața de intervenție totală este de 7428,00 mp.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: Toate obiectivele stabilite în procesul de elaborare și implementare a proiectului de regenerare urbană sunt concepute pentru a produce efecte pozitive asupra mediului, cu beneficii pe termen lung.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: Pe amplasamentul propus există o serie de proiecte existente și documențații aflate în faza de avizare/aprobare sau elaborare cu care prezentul proiect urmează să interacționeze;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform punctului de vedere – consultanță tehnică din partea SGA Covasna nr. 2849/SL/14.05.2024: Prezenta investiție nu intersectează cursul de apă. Albia cursului de apă este amenajată în zona centrală a orașului cu ziduri de sprijin din zidărie de piatră brută și beton. Nu se va interveni asupra acestor elemente existente.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Respectarea condițiilor din punctul de vedere – Consultanței tehnice din partea SGA Covasna nr. 2849/SL/14.05.2024, respectiv:
    1.  Pe toata perioada de execuție a lucrărilor se vor lua măsurile care se impun pentru evitarea producerii de poluări accidentale. Orice poluare accidentală produsă de beneficiar va fi anunțată în timp util la SGA Covasna ( telefon 0267/310833) și se vor lua măsuri urgente de stopare și eliminare a cauzelor ce au produs-o.
    2. În cazul în care, pe timpul execuţiei apar noi elemente neprevăzute în documentaţia tehnică de fundamentare, beneficiarul va anunţa autoritatea de gospodărire a apelor.
  14. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 33/28.03.2024 eliberat de Primăria Orașului Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  16. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 

 

 

 

 

 

 

 

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena