Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 23.05.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA ARCUS PRIN PRIMAR MATHE ARPAD cu sediul în comuna Arcus, Piata Gabor Aron, nr.1, judetul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3455 din data de 17.04.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.05.2024 că proiectul ”Modernizare strada in Cartierul Poiana Arcusului, in localitatea Arcus, judetul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Arcus, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la pct.10 litera b), si la pct. 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 24.04.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Covasna Media din data de 17.04.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/09.05.2024 (nr. înreg. 3964/09.05.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (SGA Covasna inreg. cu nr. 3961/09.05.2024, nu este necesara obtinerea avizului de gospodarire a apelor);
  6. Adresa inregistrata cu nr. 4356/22.05.2024, de la Primaria Comunei Arcus privind responsabilitatea si administrarea retelelor de apa si canalizare in zona amplasamentului,
  7. Dovada platii OP 485/29.04.2024- 100 lei, OP 563/14.05.2024- 400 lei;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul lucrărilor se află pe teritoriul comunei Arcuş, judeţul Covasna.

        Proiectul cuprinde modernizarea Străzii în cartireul Poiana Arcuşului între km 0+000 -1+720, situat în intravilanul localitatăţii Arcuş. Lungimea traseului studiat este de 1,720 km.

          Se vor proiecta şi executa lucrări de terasamente, lucrări de structură drum, trotuare, borduri, lucrări pentru asigurarea scurgerii apelor, podeţe transversale şi laterale, amenajări intersecţii cu drumurile laterale, lucrări de siguranţa circulaţiei, etc. Toate aceste lucrări sunt stabilite în funcţie de concluziile şi recomandările expertizei tehnice.

             În proiectare şi execuţie se vor respecta normele şi normativele în vigoare, specifice acestor tipuri de lucrări.

Necesitatea lucrărilor propuse în prezentul proiect este în primul rând argumentată de starea fizică a străzii, raportată la condiţiile generale de circulaţie actuale şi de perspectivă precum şi de diagnoza de viabilitate.

        Proiectul are ca obiectiv principal îmbunătăţirea infrastructurii de transport local, facilitând astfel accesul populaţiei şi a bunurilor în localitatea Arcuş. Obiectivul specific al proiectului constă în modernizarea sectorului de stradă în lungime totală de 1,720 km.

        Realizarea investiției privind „Modernizare Stradă în Cartierul Poiana Arcușului, în localitatea Arcuș, județul Covasna”, are ca obiectiv principal creşterea gradului de accesibilitate în localitatea Arcuş, precum și asigurarea serviciilor de bază în comuna Arcuş, în vederea creșterii standarde de calitate a vieții pentru comunitatea locală.

        Modernizarea acestui drum va contribui la fluidizarea traficului, la reducerea timpului de transport la intrarea și ieşirea din localitatea Arcuş.

La străzile rurale, viteza de bază (de proiectare) este de 25/40 km/h, conform prevederilor STAS 10144/3-91, respectiv 20-25 km/h în condiţiile de limite de proprietăţi impuse în localitate.

        S-a optat pentru realizarea unui structuri rutiere suple.

        Lungime totală traseu studiat = 1,72 km.

        Lăţimea părţii carosabile =  6,0 m.

        Lăţimea platformă drum = 8,0… 10,30 m.

        Acostamente din piatră spartă 1,0 m pe sectoare diferite, conform profile tip.

        Șanțuri betonate, canale betonate carosabile.

        Trotuare asfaltate conform profile tip.

        Lățimea părții carosabile și lățimea platformei drumului, s-au stabilit la maximum posibil în situația dată, până la limita efectivă a proprietăților adiacente, limite pe care administratorul drumului nu poate depăși în nici un fel, deoarece riscă plângeri penale din partea proprietarilor, respectiv sancțiuni din partea Curții de conturi, dacă utilizeză fonduri publice pe suprafețe care nu aparțin domeniului public al comunei.

        Conform normativului P100 - 1/2013, lucrările de construcţii se încadrează în clasa de importanţă '' III '' (construcţii de importanţă normală). Categoria de importanţă a construcţiei cf. HGR 766/1997 este " C " (construcţii de importanţă normală).

        Conform STAS 4273-83, lucrările se încadrează în clasa de importanţă IV, respectiv:

- Încadrarea construcţiei hidrotehnice după:

- durata de exploatare: definitivă

- după rolul funcţional: secundară

- construcţiile hidrotehnice: categoria 4

Pregătire platformă drum:

        Pe Strada în Cartierul Poiana Arcușului, între km 0+000 – 1+720, înainte de realizarea structurii rutiere, se vor execta obligatoriu, următoarele lucrări:

- frezarea îmbrăcăminţii de beton de ciment existentă degradată și depozitarea în depozit indicat de achizitor, în vederea utilizării la diferite lucrări de construcții;

- săpături până la cota de fundare a structurii rutiere proiectate, inclusiv trepte de înfrăţire, după caz;

- consolidare parte superioară terasament cu strat de formă din pământuri stabilizate cu lianţi hidraulici rutieri  - 15 cm grosime.

        În intravilanul localității, datorită impunerii cotei liniei roşii (ax drum) proiectate, care este legată direct prin profilul transversal de cotele intrărilor la proprietăţi (unde este cazul), au rezultat importante volume de săpături, pentru a se ajunge la cota de fundare a structurii rutiere.

        De asemenea, din cauza amenajării scurgerii apelor pluviale prin șanțuri betonate, canale betonate carosabile, sunt necesare demolări de elemente de beton, și de țevi de scurgere în dreptul acceselor la proprietăți.

        S-a prevăzut ridicarea/așezarea la cota proiectată a tuturor capacelor căminelor de vizitare existente pe platforma străzilor studiate.

        Terasamentele, platforma drumului se vor reprofila și se vor compacta conform normelor în vigoare, respectiv se vor executa umpluturile și completările cu agregate la nivelul fundației drumului, prevăzute în profile. Astfel platforma drumului va fi pregătită pentru executarea straturilor rutiere proiectate.

Structura rutieră:

La recomandarea expertizei tehnice, s-a ales următoarea structura rutieră suplă, rezultat în urma calculelor de dimensionare la traficul de calcul şi verificare la îngheţ-dezgheţ:

Straturi proiectate:

- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic MAS16–AND605/MAS16 rul  50/70-SR EN 13108-5;

- 6 cm strat de legătură din beton asfaltic BAD22.4–AND605 / BA22.4 leg 50/70-SR EN 13108-1;

- 15 cm piatră spartă în strat de bază – STAS 6400;

- 20 cm strat de fundaţie din agregate amestec optimal 0-63 mm – SR EN 13242 şi STAS 6400;

Straturi la cota de săpătură:

- 15 cm consolidare parte superioară terasament cu strat de formă din pământuri stabilizate cu lianţi hidraulici rutieri - STAS 12253, STAS 10473/1 şi SR ENV 13282

 - pământ de fundare existent: tip P5 argilă nisipoasă și argilă foarte sensibilă la îngheț – dezgheț;

        Alegerea structurii rutiere s-a făcut în conformitate cu prevederile STAS 6400 şi având în vedere tipul climatic şi regimul hidrologic aferent acestui tip climatic, precum şi structura traficului rutier. S-a ţinut cont şi de prevederile Normativului privind alcătuirea structurilor rutiere rigide şi suple pentru străzi NP 116-2004.

Drumul în plan:

        Lungimea totală a traseului studiat este de L= 1,72 km. În conformitate cu tema de proiectare, traseul proiectat al drumului în plan urmăreşte în general traseul existent, având aliniamente 86,26% şi curbe 13,74%. Racordările prevăzute în plan, în număr de 5 sunt circulare, și au raze cuprinse între Rmin= 45,0m (intersecție în localitate) şi Rmax= 350,0 m. Mai avem 3 buc. frânturi.

        Elementele geometrice în plan, inclusiv amenajarea în spaţiu a curbelor (supralărgiri, convertiri, supraînălţări), sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 10144/3-91 Străzi. Elemente geometrice şi STAS 863/85 Lucrări de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor.

        Aceste elemente s-au îmbunătăţit în limita posibilităţilor existente pe teren, ţinând cont şi de unele lucrări de consolidare sectoare de terasamente.

Drumul în profil longitudinal:

        Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului, cu diferenţe în ax negative în intravilan și pozitive în extravilan + corecturile necesare, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 şi STAS 10144/3-91 să fie respectat. Panta minimă este de 0,15%, iar cea maximă este de 4,11%. Racordările prevăzute în plan vertical sunt circulare, unde Rmin= 4.000,0 m, respectiv Rmax= 7.000,0 m.

        La proiectarea profilului longitudinal s-a avut în vedere ca volumele de terasamente să fie minim posibil. Un alt principiu de proiectare de care s-a ţinut cont, a fost ca cota liniei roşii în dreptul fiecărui podeţ să se modifice minim posibil, astfel încât să nu fie necesare lucrări foarte mari de umpluturi sau chiar ridicarea ori înlocuirea podeţelor pe considerent de linie roşie.

Drumul în  profil transversal:

        Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lăţimea de 6,0 m conform profilelor tip + supralărgirile în curbe.

        În aliniament panta transversală va fi de 2,5% spre exterior și/sau într-o pantă unică de 2,5% conform profilelor tip. Partea carosabilă va fi supralărgită, conform STAS 10144/3-91 şi STAS 863/85, în curbele unde limita proprietăţile adiacente permit acest lucru. În interiorul localităţii, curbele nu se vor converti şi nu se vor supraînălţa.

        În intravilan, s-au prevăzut trotuare, șanțuri betonate, canale betonate carosabile, respectiv borduri de încadrare, conform profilelor tip.

        De asemenea, pe anumite sectoare de drum conform profilelor tip, s-au prevăzut acostamente pietruite cu piatră spartă, pe ambele părţi sau pe o parte a platformei drumului de 2x1,0 m / 1x1,0m şi vor avea panta transversală de 4,0/%.

SCURGEREA APELOR

        Din punct de vedere a cadastrului apelor, lucrarea este amplasată în bazinul hidrografic al pârâului Arcuş (cod VIII-1.40), afluent stânga a râului Olt.

        În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat şi s-a proiectat funcţie de profilul longitudinal, configuraţia terenului şi posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural.

        Între km 0+000 – 1+010, apele pluviale de pe platforma drumului se colectează în şanţuri betonate, respectiv canale betonate carosabile proiectate la marginea platformei drumului, conform STAS 10796/2-79. Aceste ape se evacuează din zona străzii la km 0+000, în șanțul neprotejat existent  la marginea stângă a drumului județean DJ121B, şi se descarcă în pârâul Arcuș, prin canalele naturale și gurile de scurgere existente, care nu se modifică. Nu sunt necesare noi guri de scurgere.

        Între km 1+010 – 1+720, drumul fiind în rambleu, fiind și trafic foarte redus, apele pluviale de pe platforma drumului se scurg prin pantele transversale la marginea platformei drumului, la baza rambleului pe pământurile adiacente, contribuind la udarea terenul înierbat existent (care este foarte uscat în urma încălzirii globale), respectiv se evacuează prin podețele transversale existente de la km 1+273,50 și km 1+698, spre albia unui pârâu necodificat aflat la 35,0....80,0 m de drum (afluent de stânga a Pârâului Arcuș).

        Din considerente hidraulice şi de preluare a apelor din zona drumului, adâncimea minimă a şanţurilor sunt conform profilelor tip. Se respectă prevederile STAS 10796/2-79.

        În cazul scurgerii apelor de suprafaţă, dispozitivele de colectare şi de evacuare vor avea un impact pozitiv, deoarece se ameliorează condiţiile de scurgere.

        Albiile cursurilor de apă codificate şi necodificate nu vor fi afectate. Lucrările nu influenţează axul cadastral al pârâurilor în cauză.

        Conform STAS 4273-83, lucrarea se încadrează în clasa de importanţă hidrotehnică IV, având categoria 4, fiind construcţie hidrotehnică permanentă şi rol funcţional secundar.

        Situația podețelor:

        Pe Strada în Cartierul Poiana Arcușului, Km 0+000 – 1+720 - există 2 buc. podețe transversale, dintre care 1 buc. este în stare bună, iar 1 buc. din beton armat trebuie consolidat. Mai este necesar 1 buc. podeț transversal nou. De asemenea avem 2 buc podeţe laterale, care necesită înlocuire.

PODEŢE TRANSVERSALE

Nr. crt.

Poziţia Km

Podeţe existente

Tipul podeţului proiectat

Observaţii

1

0+002

-

Podeț tubular                   L=15,00m, Di=500mm

Lipsă element de scurgere

2

1+273,50

Podeț din b.a.

L=1.00m, Ltot=2.50m, B=9.00m, H=3.00m

Podeț din b.a.

L=1.00m, Ltot=2.50m, B=9.00m, H=3.00m

Se consolidează – prin refacere placă de suprabetonare

3

1+698

Podeț Tubular L=20.50m, D=1000mm

-

Stare bună, se menține.

Drumurile laterale

Drumurile laterale cu care se intersectează drumul studiat conform planului de situație, se vor amenaja pe o lungime între 5,0 – 15,0 m cu structură rutieră identică cu cea proiectată pentru stradă.

        Avem următoarele podeţe laterale,  care asigură debuşeul pentru continuizarea şanţurilor, conform Normativului privind proiectarea hidraulică a podurilor şi podeţelor, ind. PD 95-2002.

PODEŢE LATERALE

Nr. crt.

Poziţia Km

Podeţe existente

Tipul podeţului proiectat

Observaţii

1

0+574

Podeț din b.a.                  L=40cm, Hi=40cm, B=6.00m

Canal betonat carosabil stg.   L=10.00m, Hi=35cm

Podeț existent improvizat în stare avansată de degradare

2

0+608

Podeț tubularr              L=6.00m, D=315mm

Canal betonat carosabil stg.   L=10.00m, Hi=35cm

Podeț existent improvizat în stare avansată de degradare

3

0+672

Canal betonat carosabil        L=6.00m, Hi=30cm

Canal betonat carosabil stg.    L=10.00m, Hi=35cm

Lungime și secțiune insuficientă

4

0+742

-

Canal betonat carosabil stg.    L=10.00m, Hi=35cm

Lipsă element de continuizare șanț

5

0+807

-

Canal betonat carosabil stg.     L=10.00m, Hi=35cm

Lipsă element de continuizare șanț

Amenajarea intersecției cu drumul judeţean DJ121B:

        Strada în Cartierul Poiana Arcușului la km 0+000, se intersectează cu drumul judeţean DJ 121B la km 2+908.

        Amenajarea acestor intersecţii s-a proiectat conform Normativului pentru amenajarea intersecţiilor la nivel pe drumurile publice AND 600-2010, fără modificarea elementelor geometrice ale intersecţiilor, deoarece intensitatea traficului este redusă pe Strada în Cartierul Poiana Arcușului, respectiv s-a ținut cont şi de limitele proprietăților adiacente.

        Prioritate vor avea vehiculele care circulă spre și dinspre drumul județean D121B, spre și dinspre  Strada în Cartierul Poiana Arcușului, deoarece continuarea drumului județean DJ121B după km 2+908, este o porțune de drum de câmp existent de pământ fără ieșire, cu trafic extrem redus spre lacul de lângă Valea Crișului. La ieșirea disnpre sectorul de drum de pământ al DJ121B, se va monta indicator de „cedează trecerea”.

        Apele meteorice colectate în șanțurile adiacente intersecției se scurg, prin pantele longitudinale și prin podețul transversal proiectat la km 0+002 a străzii, în șanțul neprotejat existent  la marginea stțngă a drmului județean DJ121B, şi se descarcă în pârâul Arcuș, prin canalele naturale și gurile de scurgere existente, care nu se modifică.

Amenajări trotuare, parcări și zone verzi:   

        Parcări: Pe drumurile studiate, nu există suprafețe disponibile între limitele proprietăților pentru amenajare de parcări.

        Trotuare: Pe Strada în Cartierul Poiana Arcușului se vor amenaja trotuare asfaltate încadrate cu borduri, pe partea dreaptă a drumului între km 0+000 – 1+578, cu lățimea medie de 1,50 m, respectiv pe partea stângă a drumului între km 0+000 – 1+010, cu lățimea medie de 1,30 m.

        Zone verzi: După terminarea lucrarărilor, prin grija administratorului drumului, se vor amenaja spaţii verzi între trotuare/bordurile de încadrare şi garduri/limite de proprietăți de a lungul drumului în intravilan. Aceste suprafețe au lățimi variabile mici, conform planurilor de situație.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul,

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate sunt reprezentate de agregate minerale furnizate de

societăți de profil (exploatări autorizate). Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Calitatea factorilor de mediu relevanți în acest sens (aer, apă, sol, biodiversitate) nu este influențată semnificativ, astfel proiectul propus spre reglementare nu va avea impact negativ asupra populației și va contribui la un creșterea comfortului locuitorilor din comuna Araci, judetul Covasna.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 608 din 08.11.2022 eliberat de Consiliul Judetean Covasna, lucrările se execută în intravilanul localitatii , terenul se afla in proprietatea solicitantei conform extras CF 27736 Arcus.

 Folosința actuală a terenului: drum (domeniul public).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Nu este cazul,

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Terenuri ocupate temporar: 2,01 ha;.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele – amplasamentul lucrărilor de execuție se află în afara ariilor natural protejate din județ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul CAT APM Covasna din data de 09.05.2024, SGA Covasna și-a exprimat acordul în această fază a proiectului , s-a emis o consultanta, nu este necesară solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor .

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 608 din 08.11.2022 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               Ing. Bote Daniela

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena