Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 31.05.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de RA-POWER SRL cu sediul în comuna Mogoșoaia, sat Mogoșoaia, șos. București – Târgoviște, nr. 219, ap. 105, județul Ilfov, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3547/19.04.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.05.2025 că proiectul ”CONSTRUIRE CENTRALĂ ELECTRICĂ FOTOVOLTAICĂ, BRANȘAMENTE UTILITĂȚI ȘI ORGANIZARE EXECUTARE LUCRĂRI” propus a fi amplasat în comuna Catalina, extravilan, CF 34699, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 24.04.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat pe pagina de internet https://mesageruldecovasna.ro/ în data de 26.04.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 31.05.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat pe paginat de internet https://mesageruldecovasna.ro/ în data de ...2024), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 17/28.04.2024;
  4. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3843/30.04.2024;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului M.M.A.P. nr. 269 din 20 februarie 2020;
  7. Punctele de vedere nr. 651/10.05.2024, 739/30.05.2024 emise de Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare;
  8. Punctul de vedere nr. 2958/SL/10.05.2024, emis de SGA Covasna, conform căruia nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Parcul fotovoltaic cu Pinstalată = 4.949 kWp se va construi în  localitatea Catalina, Extravilan, judetul Covasna sau identificat prin Cartea funciara nr. 34699, pe o suprafaţă totală de 62.000 mp. Amplasamentul parcului fotovoltaic a fost ales astfel incât sa nu fie necesare lucrări de sistematizare verticală de dimensiuni importante. Parcul fotovoltaic va avea următoarele componente principale:

a) panourile fotovoltaice de 650 Wp (7.614  panouri  generatoare  monocristaline),

b) invertoare 300kVA (15 unități),

c) liniile  în  cablu  care  transportă  energia  electrică  produsă în curent continuu  spre  invertoare,

d) liniile  care  transportă  energia  electrică  c.a. de la invertoare spre posturile de transformare,

e) 4 containere colectoare (post de tranformare 20kV, 1,5 MVA) amplasate pe terenul parcului fotovoltaic si un punct de conexiune,

f) structuri metalice de sustinere panouri,

g) imprejmuirea parcului fotovoltaic din panouri de plasa zincata montate pe stalpi realizati din teava zincata,  inglobati in fundatii din beton armat monolit,

h) Instalatia de legare la pamant si protecție impotriva loviturilor de trasnet,

i) sistemul de monitorizare a instalatiei de producere, colectare, conversie transformare,

j) sistem de supraveghere (inclusiv CCTV) si control acces parc fotovoltaic, parcare.

Parcul fotovoltaic va avea o singura zonă de producţie, energia produsă fiind convertita in c.a. de invertoarele distribuite uniform pe suprafata parcului fotovoltaic si preluata de containerul  post de transformare JT/MT de 1500kVA. Pe partea de 20 kV, postul de transformare va fi conectat in linia 20kV care trece in zona terenului beneficiarului printr-un stalp de intindere MT echipat cu separator si descarcatori. Bilant teritorial:

-    Suprafata teren = 62.000 mp, Suprafata panouri fotovoltaice = 23.562 mp,

-    Regim de inaltime - nu este cazul (panouri fotovoltaice, este doar punct transformare),

-    Sc punct transformare = 36 mp, Sc punct de conexiune = 14 mp,

-    Container administrativ = 14 mp, Drum exploatare = 1.720 mp,

-   CUT = 0,4125,  POT = 41,25%, Suprafata spatii verzi = 36.424 mp,

-   Suprafata dale inierbate pentru parcari acces = 230 mp (locuri parcare pentru mentenanta).

Utilități: nu este necesara racordarea obiectivului la retelele de apă și canalizare. Pentru spălarea periodică a panourilor fotovoltaice apa va fi adusă cu cisterna.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: centrala fovoltaică transformă radiția solară în energie electrică;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, cabluri, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. În timpul funcţionării vor fi generate îndeosebi deşeuri menajere şi deşeuri de la echipamente electrice şi electronice DEEE (cod 16 02 14) – deşeuri rezultate ocazional din lucrări de întreţinere/service (piese şi cabluri defecte). Deşeurile menajere vor fi preluate de către o firmă autorizată de prestări servicii de salubrizare, iar deşeurile electronice de către firma care asigură aceste lucrări de întreţinere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul montării centralei fotovoltaice;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenului este pășune; terenul se află în Amenajarea de desecare Râul Negru, cod 984, aflată în administrarea ANIF FTIF Covasna;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone: 

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 47/2024 emis de Direcția Județeană pentru Cultură pentru identificarea impactului asupra patrimoniului arheologic se va realiza un diagnostic arheologic conform art. 2, alin. 7, lit. b din OUG 43/200, republicată;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața amplasamentului 62.000 mp.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil, perioda de implementare preconizată: un an; la inchiderea activității, parcul solar va fi dezafectat, panourile fotovoltaice si invertoarele se vor demonta, suportii si cablurile vor fi scoase din pământ.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: conform Proces-verbal ședință CAT nr. 17/28.05.2024, proiectul nu necesită SEICA; conform punctului de vedere nr. 2958/SL/10.05.2024 emis de SGA Covasna, nu este necesară obținerea avizului de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Proiectul nu trebuie să afecteze infrastructura de îmbunătățiri funciare din amenajarea de desecare Râul Negru, cod 984, administrată de ANIF FTIF Covasna; se va respecta zona de protecție de 2,5 m a canalului CP1 cu care amplsamentul proiectului se învecinează la sud;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  5. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4, art. 15 (1), 17 (4) din OUG nr. 92/2021;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 177/12.04.2024 eliberat de Consiliul Județan Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  15. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

          Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                    Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

                                 Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János