Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 04.07.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de FOTON PARK SRL cu sediul în municipiul Odorheiu Secuiesc, str. II Rákóczi Ferencz, nr. 124, județul Harghita, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5338/26.06.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 04.07.2024 că proiectul ”CONSTRUIREA UNUI PARC FOTOVOLTAIC” (”CENTRALĂ FOTOVOLTAICĂ CHIURUȘ, CV”) propus a fi amplasat în orașul Covasna, sat Chiuruș, CF 31002, 31003, 31004 Covasna, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 3 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 27.06.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat pe pagina de internet https://mesageruldecovasna.ro/în data de 01.07.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 04.07.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat pe pagina de internet https://mesageruldecovasna.ro/ în data de ...2024), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Conform punctului de vedere DSP Covasna (nr. înreg. APM 5526/02.07.2024) nu necesită ASSP;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/04.07.2024;
  5. Doveziile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  6. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5338/26.06;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului M.M.A.P. nr. 269 din 20 februarie 2020;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Suprafața totală ocupată pentru realizarea investiției propuse este 24.800 m2, care va fi ocupată de structură (stâlpi), panouri fotovoltaice și posturi de transformare, 4842 m2 reprezintă suprafața ocupată de drumurile interioare pentru acces auto și pietonal, iar o parte va fi liberă de construcții (spații verzi).

Terenul propus este situat în partea de nord a teritoriului administrativ al satului Chiurus, județul Covasna și aparține domeniului privat, fiind în proprietatea societății Sonnentech S.R.L. Accesul la locația obiectivului de investiții se realizează din drumul județean DJ 13E , care este situat la aproximativ 0.4 km SE de amplasamentul centralei electrice fotovoltaice, prin drumuri existente de exploatare agricolă, necadastrate.

Centrala electrică fotovoltaică se va realiza în scopul dezvoltării de surse alternative de energie din surse regenerabile, puterea instalată în curent continuu a centralei electrice fiind de maxim 1.75 MWp. În componența centralei electrice fotovoltaice vor fi 3172 panouri fotovoltaice tip CS6 550W, cu o putere nominală de 550 Wp fiecare, ce vor fi conectate la invertoare pentru a forma o linie colectoare. Energia electrică din invertoare este centralizată în doua posturi de transformare ridicatoare de tensiune ,fiecare de 1000KVA. Centrala fotovoltaică va mai fi dotată cu instalații de protecție, instalații de alimentare cu energie electrică a serviciilor interne, generator electric, supraveghere video și iluminat exterior. Se va amenaja un drum interior pentru acces pietonal și auto la diferitele componente ale centralei, iar întreaga suprafață a acesteia va fi împrejmuită.

Proiectul de investiție propus se va desfășura în trei etape, și anume:

• Etapa de construcție include următoarele activități: − pregătirea și organizarea lucrărilor de construcții-montaj, inclusiv a facilităților temporare aparținând organizării de șantier; − pozarea cablurilor subterane; − montarea noilor instalații și echipamente; − instalarea sistemelor de control și siguranță; − lucrări de construcții civile în interiorul incintei: căi de acces, împrejmuiri; − reabilitare a terenurilor afectate temporar în timpul lucrărilor de construcții-montaj.

• Etapa de funcționare, care va include: − producerea energiei electrice folosind generatoare fotovoltaice; − furnizarea de energie electrică prin cabluri electrice subterane către 4 stații MV; − evacuarea energiei electrice în Sistemul Electroenergetic Național; − întreținere și reparații.

• Etapa de dezafectare, cu următoarele activități: − demontarea și îndepărtarea elementelor constructive ale centralei; − readucerea terenului la condițiile inițiale.

Utilități: în etapa de operare, care va avea o durată inițială de cca. 30 ani, singurele folosințe de apă vor fi cele aferente activității de curățare a panourilor fotovoltaice, conform specificațiilor producătorului acestora. Alimentarea cu apă se va face dintr-o sursă autorizată, pe bază de comandă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: centrala fovoltaică transformă radiția solară în energie electrică;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, cabluri, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. În timpul funcţionării vor fi generate îndeosebi deşeuri menajere şi deşeuri de la echipamente electrice şi electronice DEEE (cod 16 02 14) – deşeuri rezultate ocazional din lucrări de întreţinere/service (piese şi cabluri defecte). Deşeurile menajere vor fi preluate de către o firmă autorizată de prestări servicii de salubrizare, iar deşeurile electronice de către firma care asigură aceste lucrări de întreţinere;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul montării centralei fotovoltaice;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenului este fâneață;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone: 

   i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, distanțele față de zonele rezidențiale învecinate și perimetrele de lucru sunt de peste 1,5 km.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: pentru identificarea impactului asupra patrimoniului cultural național, se va realiza cercetare arheologică prealabilă (diagnostic arheologic)c onform art. 2, alin. 7, lit. g, din OUG 43/2000;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața amplasamentului 24.800 mp.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul montării panourilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil, perioda de implementare preconizată: 15 luni; la închiderea activității parcul solar va fi dezafectat, iar terenul va fi readus la starea inițială. Etapa de dezafectare va avea o durată estimată de circa 6-12 luni, proiectul tehnic de dezafectare va detalia modul de îndepărtare a elementelor constructive ale centralei electrice fotovoltaice și necesarul de lucrări de refacere a amplasamentului în funcție de funcționalitatea viitoare a terenului.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare conform Proces-verbal ședință CAT nr. 22/04.07.2024, proiectul nu necesită avizul de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Proiectul nu trebuie să afecteze infrastructura de îmbunătățiri funciare din zonă;
  3. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  5. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  8. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4, art. 15 (1), 17 (4) din OUG nr. 92/2021;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 58/20.06.2024 eliberat de Primăria Orașului Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  15. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă. Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                    Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

                                 Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János