Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul:“Sprijin pentru investiții în noi suprafețe ocupate de păduri, beneficiar persoana fizica Cucolaș Ilie-Sergiu”, propus a fi amplasat în UAT Sihlea, T 102, P714/5-NC 52594, Poligon 1-5 ha, T 102, P 714/3-NC 52558, Poligon 2-4.6972 ha-arabil, judeţul Vrancea - titular - CUCOLAS ILIE-SERGIU

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE -proiect

Nr.7081  / 01.07.2024

 

            Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresată de CUCOLAȘ ILIE-SERGIU,cu domiciliul in Municipiul Ramnicu Sarat, str. Galiciei nr. 7, jud. Buzau, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7081/07.06.2024, în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 27.06.2024, că proiectul:“Sprijin pentru investiții în noi suprafețe ocupate de păduri, beneficiar persoana fizica Cucolaș Ilie-Sergiu”, propus a fi amplasat în UAT Sihlea, T 102, P714/5-NC 52594, Poligon 1-5 ha, T 102, P 714/3-NC 52558, Poligon 2-4.6972 ha-arabil, judeţul Vrancea, nu se supune evaluării impactului asupra mediului.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) - proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 1 lit. d (împădurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetație forestieră sau defrișare în scopul schimbării destinației terenului);

- proiectul propus nuintră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

- proiectul propus nu intră sub incidența prevederilor art. 48 și 54din legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

 

b) Caracteristicile proiectului :

   b1) dimensiunea și concepția întregului proiect :

Amplasamentul proiectului

 

            Suprafaţa propusă pentru împădurire în actuala documentaţie este de 9,6972 ha deţinută Cucolaș Ilie-Sergiu, în extravilanul comunei Sihlea , din judeţul Vrancea , după cum urmează:

 

 

Nr. crt.

Judetul

U.A.T.

Tarla

Parcela

Nr. cadastral

Poligon

 Suprafata (ha)

 Suprafata efectiva de plantat (ha)

Categoria de folosinta

1

Vrancea

Sihlea

102

714/5

52594

1

                  5.0000

             5.0000

arabil

2

Sihlea

102

714/3

52558

2

                  4.6972

             4.6972

arabil

 

 

Total

 

 

 

 

             9.6972

             9.6972

 

 

Folosinţa actuală a terenurilor pe care se vor executa lucrările de împădurire este teren arabil;

Starea actuală a amplasamentelor – teren pregatit pentru culurile agricole de toamna

Distanţa până :

a.         la cea mai apropiată pădure : 0,32 km ;

b.         Zone de locuit : satul Voetin  – 1,20 km ;

Durata de realizare a lucrărilor de înfiinţare a plantaţiei : începănd din 15.11.2024 – pȃnă la 15.04.2025, în funcţie de condiţiile meteo

 

Justificarea necesităţii proiectului :

 

            Ţinând cont de categoria de lucrări prevăzute în proiect, precum şi de impactul produs la execuţia lor se consideră că execuţia acestora nu are efecte negative asupra mediului.

Principalele efecte ale pădurii asupra mediului se referă  la ameliorarea efectului produs de schimbările climatice, prevenirea eroziunii solurilor, creşterea biodiversităţii ş.a

 

Perioada de execuţie a lucrǎrilor:

Compoziţia 40 St.b (St.p, St.r) 30 Fr (Mj, Pa.c, Ul.t,Te.a, Ju, Dd, Ar) 30 Pd (Cd, Lc, Vi.t, Mc, Sp, Ll) – 6 ani ;

Limitarea şi stoparea în totalitate a fenomenului de eroziune în cazul suprafeţelor luate în studiu este împădurirea.

            Vegetaţia forestieră în arborete compacte realizează într-un grad ridicat funcţiile: retenţia superficială a apelor, drenajul apelor în sol, absorbţia apelor din solurile cu exces de apă, protecţia solului împotriva eroziunii, consolidarea terenurilor nestabile, fixarea aluviunilor, refacerea şi ridicarea productivităţii solului, reducerea poluării atmosferice prin sechestrarea emisiilor de dioxid de carbon, etc.

 

Simbolurile folosite pentru formula de împădurire, reprezintă:

            Specii principale

1          Stejar brumăriu - Quercus pedunculiflora - St.b

2          Stejar pufos - Quercus pubescens – St.p

3          Stejar rosu - Quercus rubra – St.r

            Specii de amestec

4          Frasin comun - Fraxinus excelsior - Fr

5          Tei argintiu - Tilia tomentosa - Te.a

6          Mojdrean - Fraxinus ornus - Mj

7          Paltin de câmp - Acer platanoides - Pa.c

8          Jugastru - Acer campestre - Ju

9          Dud - Morus alba (nigra) - Dd

10        Arțar tătărăsc - Acer tataricum Ar

11        Ulm de Turchestan - Ulmus pumila - Ul.t

            Arbusti

12        Vișin turcesc - Prunus mahaleb Vi.t

13        Lemn câinesc - Ligustrum vulgare - Lc

14        Liliac - Syringa vulgaris - Ll

15        Măceș - Rosa canina - Mc

16        Păducel - Crataegus monogyna - Pd

17        Scumpie - Cotinus coggygria - Sp

18        Corcoduș - Prunus cerasifera Cd

 

            Conform „Normelor tehnice privind compoziții, scheme și tehnologii de regenerare a pădurilor și de împădurire a terenurilor degradate”, terenul de împădurit (9,6972 ha) se încadrează în grupa staţionalǎ G. S. –  14a (pag. 299 ).

            Astfel, grupa staţionalǎ specifică terenului studiat este  Terenuri cu eroziune slabǎ la moderata (e0 ...e1)(G.S. – 14a);

-           Compoziţia de împădurire propusă pe baza grupei staţionale G.S. – 14a este:

 

 

Unitate stationala

Formula de împădurire

1

40 St.b (St.p, St.r) 30 Fr (Mj, Pa.c, Ul.t,Te.a, Ju, Dd, Ar) 30 Pd (Cd, Lc, Vi.t, Mc, Sp, Ll)

 

Poligon

Unitatea Stațională

Grupa Stațională

Tip de Stațiune

Tip de vegetație

Suprafaţa (ha)

Compoziţia de împădurire

1

U.S.1

G.S. 14 a Terenuri cu eroziune slabǎ la moderata (e0 ...e1)

EC1V - Staţiune din silvostepa, campie plana, expoziție insorita

4CE1 - Plantații de cvercinee, amestec de stejar brumăriu (stejar, cer, gârniță, stejar pufos, după caz) cu specii principale și arbuști, din zona de silvostepă, pe terenuri cu eroziune de suprafață slabă și moderată;

   9,6972

40 St.b (St.p, St.r) 30 Fr (Mj, Pa.c, Ul.t,Te.a, Ju, Dd, Ar) 30 Pd (Cd, Lc, Vi.t, Mc, Sp, Ll)

 

            Plantaţia se va efectua pe rânduri dispuse la distanţa 2,0 m unul de altul iar pe rând puieţii se vor planta la 1.0 m unul faţă de celălalt, rezultând un număr de 5 000 puieţi la hectar. Raportat la suprafaţa de împădurit de 9,6972 ha se vor planta 48,486 mii buc. puieţi.

            Durata până la reuşita definitivă s-a stabilit la şase ani (72 luni) pentru G.S. 14a

            Lucrările de înfiinţare a plantaţiei se vor executa astfel (anul I):

-           pregătirea terenului şi a solului se va face mecanizat, printr-o scarificare, arătură şi douǎ discuiri;

-           puieţii folosiţi vor fi de talie mică cu rădăcinile nude şi se vor achiziţiona de la pepinierele autorizate din zonă;

-           anterior începerii plantării se va picheta terenul cu picheţi, rândurile vor fi paralele cu latura lungă a terenului;

-           plantarea se va face în gropi executate manual sau mecanizat;

-           după plantare se va executa receparea (retezarea tulpinii) puieţilor;

 

Lucrările de întreţinere a plantaţiei se vor executa astfel ( 3+3+3+2+1+1):

Anul I – trei praşile manuale în jurul puieţilor şi trei praşile mecanizate pe rândul de puieţi;

               - revizuirea plantaţiilor;

Anul II – completări pierderi evaluate la 20%;

               - revizuirea plantaţiilor;

              - trei praşile manuale în jurul puieţilor şi trei praşile mecanizate pe rândul de puieţi;

Anul III – completări pierderi evaluate la 10%;

- trei praşile manuale în jurul puieţilor şi trei praşile mecanizate pe rândul de puieţi;

Anul IV – două praşile manuale în jurul puieţilor şi două praşile mecanizate pe rândul de puieţi;

Anul V – o praşilă manuală în jurul puieţilor şi o descopleşire pe rândul de puieţi;

Anul VI – o praşilă manuală în jurul puieţilor şi o descopleşire pe rândul de puieţi;

 

Numǎrul lucrǎrilor de întreţinere este minim, la nevoie se pot face suplimentar lucrari.

Lucrările de plantare se vor executa toamna (lunile octombrie şi noiembrie). În măsura în care condiţiile meteorologice nefavorabile sau organizarea şantierelor de împădurire nu poate fi realizată la parametrii necesari, plantaţiile se pot executa şi primăvara cu condiţia ca acestea să se facă în mustul zăpezii.

 

Descrierea lucrărilor de pregătire a terenului şi a solului pe unităţi amenajistice şi pe formule de împădurire:

            Lucrări de pregătire a terenului și a solului;

 

            Lucrarea de pregătire integrală a solului constă în scarificat, arat şi discuirea arăturii.

Epoca  de execuţie  – pregătirea solului începe în primul an de execuţie a proiectului şi se  termină  obligatoriu cu  cel  puţin  două – trei  săptămâni  înainte  de  plantarea puieţilor.

Scarificarea terenului – operatiunea se execută cu tractor pe pneuri sau şenile de mare putere (min 90 CP) în agregat cu scarificator cu trei colţi până la 45 ÷ 50 cm adâncime. Prin această lucrare se va avea în vedere îmbunătăţirea proprietăţilor fizico – mecanice, crearea unor condiţii mai bune de înmagazinare a apei şi de aeraţie a solului, drenarea sărurilor la adȃncime, creșterea porozității, modificarea celorlate caracteristici ale solului: volumului de sol, capacitatea totala pentru apă, permeabilitatea și creșterea semnificativă a activitații biologice în sol. In urma prestarii serviciilor de scarificare a terenului, suprafaţa trebuie să fie parcursă integral cu scarificatorul la adâncimea de 45 ÷ 50 cm şi distanţa de 50 ÷ 70 cm între urmele scarificatorului.

            Fiind o lucrare care devine ascunsă, este necesar să se constate corectitudinea prestarii serviciilor prin măsurarea adâncimii cu o riglă gradată pe două direcţii încrucişate si întocmirea p.v. de recepţie pentru lucrări ascunse. Aceste operatii se executa înainte de a se realiza aratul suprafetei.

Aratul – lucrarea se execută cu tractor în agregat cu plug cu trei brăzdare de tip PP3– 30M sau echivalent, de preferinţă reversibil.

Lucrarea presupune parcurgerea suprafeţelor cu plugul purtat pe tractor şi realizarea arăturii la adâncimea minimă de 30 cm.

            Perioada optimă de execuţie este toamna, sau primăvara înainte de plantare. Arătura de toamnă distruge rădăcinile buruienilor şi permite apei din precipitaţii să pătrundă în  sol,  iar  fenomenul de îngheţ  – dezgheţ favorizează mărunţirea  bolovanilor şi aşezare mai bună a particulelor de sol. Brazdele trebuie să fie executate, acolo unde este cazul, perpendicular pe linia de cea mai mare pantă pentru reducerea spălării solului în timpul ploilor sau a topirii zăpezii.

Discuitul – lucrarea se execută cu tractor  în agregat cu grapă disc GD 3,2 sau echivalent. Discuitul arăturii se realizează pe toată suprafaţa, iar în urma executării acestei lucrări solul trebuie să fie bine mărunţit pe adâncimea de 10 – 15 cm, astfel încât să creeze condiţii pentru evitarea pierderii prin evaporarea apei înmagazinate în sol. Discuirea se realizează după arat şi înainte de plantat.

            Proiectul nu necesita organizare de santier deoarece puietii şi materialele pentru împrejmuire vor fi adusi in ziua in care se executǎ lucrarea, iar utilajele si mijloacele de transport folosite nu vor fi garate pe amplasament.

Propuneri de lucrări:

Alegerea speciilor şi stabilirea schemelor de plantare s-a făcut după următoarele criterii:

-           să corespundă din punct de vedere staţional;

-           să aibă o creştere cât mai rapidă;

-           să fie longevive şi să asigure o bună regenerare naturală;

-           să nu adăpostească dăunători ai culturilor agricole din suprafeţele învecinate;

-           să aibă o ramificaţie bogată şi frunziş des;

Pădurea înfiinţată este menită să conducă la creşterea suprafeţei de pădure cu rol de protecţie a terenurilor şi a solurilor, protecţie împotriva factorilor naturali şi antropici dăunatori, precum şi de asigurare a funcţiilor recreative pe baza rolului multifuncţional al acesteia. Definirea obiectivelor ecologice, economice şi sociale şi stabilirea funcţiilor pădurii noi create se va face de comun acord şi cu interesele beneficiarului. Potrivit compoziţiei de împadurire adoptată şi a compoziţiei-ţel la exploatare, regenerarea pădurii noi create se va face adoptând regimul codrului, regenerare din sămȃnţă.

            Potrivit normelor tehnice pentru amenajarea padurilor, vârsta  exploatabilităţii  stabilită în raport cu caracteristicile pădurii noi create si funcţiile atribuite acesteia  este de 80 ani pentru compoziţia cu stejar.

 

b2)Cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

b3)Utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

 

            În perioada de execuţie a lucrărilor de împădurire se vor folosi următoarele materii prime: puieţi forestieri, apă, lemn, sârmă ghimpată şi vor fi asigurate de beneficiar. Realizarea proiectului prevede utilizarea apei fumizată cu cisterne și a puietilor forestieri. Proiectul implică executarea unor gropi, in care se vor fixa puieții și care se vor acoperi cu      pamantul rezultat din săpatura.

b4)Cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

 

            Avand in vedere ca prin specificul său, procesul nu genereaza deseuri, singurele deseuri rezultate sunt cele din faza de executie, care vor fi colectate corespunzator si predate la un centru autorizat. Deseurile rezultate din realizarea proiectului si cele rezultate în perioada de funcţionare vor fi colectate selective și transportate în vederea depozitării într-un depozit autorizat; deseurile de ţesuturi vegetale se vor colecta si utiliza pentru producerea compostului în afara amplasamentului;

Deseurile rezultate in perioada executiei si functiuonarii vor fi gestionate cu respectarea prevederilor H.G. 856/2002 cu modificarile si completarile ulterioare.

Lucrările propuse prin prezenta documentație nu sunt generatoare de deșeuri după finalizarea acestora.

Se vor adopta masuri, inclusiv dotarea cu materiale absorbante, pentru eliminarea cauzelor și

minimizarea efectului negativ asupra factorilor de mediu in cazul oricarei disfuncționalitați.

Deșeurile rezultate pe amplasament se vor stoca separat, pe categorii, in vederea reciclarii, valorificarii și in ultimul rand eliminarii (prin unităti de profil autorizate), conform prevederilor O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul de eurilor, republicatii, cu modificarile și completarile ulterioare.

Este obligatorie colectarea separată din deșeurile menajere și asimilabile acestora și valorificarea prin operatori autorizati a cel putin următoarelor categorii de deșeuri: hârtie,

metal, plastic și sticlă.

Reutilizarea   și valorificarea deșeurilor se vor realiza cu respectarea ierarhiei acestora. Deșeurile nevalorificate se vor preda către operatori economici autorizati in vederea valorificarii/eliminarii, in conditii de sigurantă pentru mediul inconjurator și pentru sănătatea oamenilor, in conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 92/2021, cu asigurarea trasabilității deșeurilor de la locul de generare la destinatia finală.

Transportul materialelor și al deșeurilor se va face cu respectarea legislației nationale privind transportul rutier de marfuri periculoase și nepericuloase.

Se va incadra fiecare tip de deșeu generat din propria activitate in lista deșeurilor aprobatiă de catre Comisia Europeanii prin Decizia Comisiei 2014/955/UE din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri in temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului.

Se va asigura evidenta gestiunii deșeurilor pentru fiecare tip de deșeu, in conformitate cu

anexa nr. I la HG. nr. 856/2002 privind evidența gestiunii deșeurilor și pentru aprobarea listei cuprinzand deșeurile inclusiv periculoase, cu modificarile și completările ulterioare.

Solul poluat prin pierderi accidentale de carburanți sau lubrefianți va fi indepartat imediat prin decopertare și depozitat temporar pe suprafete impermeabile, de unde va fi transportat catre operatori autorizați in vederea decontaminării.

In perioadele cu vănt puternic se vor reduce lucrarile generatoare de pulberi și se vor stropi suprafețele implicate.

Nivelul de zgomot generat pe amplasament și in vecinătatea acestuia se va incadra in limitele

stabilite de normativul standard pentru zgomote nr. I 0009/2017 și Normele de igiena si

sănătate publica privind mediul de viata al populatiei, aprobate prin Ord. MS. 119/2014, cu modificarile și completarile ulterioare.

b5) Poluarea și alte efecte negative:

Lucrările propuse pentru realizarea obiectivului  nu afectează în nici un fel calitatea apelor neexistând surse de poluanţi pentru ape şi concentraţii de poluanţi rezultaţi pe faze tehnologice şi de activitate. Efecte negative asupra apelor s-ar putea produce doar în caz de scurgeri accidentale de ulei sau carburanţi pe sol, dar se vor lua măsuri de prevenire a poluării. Nu sunt necesare staţii de epurare a apelor uzate.

Categoriile de lucrări propuse a se realiza prin prezenta documentație nu necesită instalații de epurare sau de preepurare a apelor uzate.

Funcţionarea utilajelor şi autovehiculelor utilizate pentru activităţi de transport, pregătirea terenului, întreţineri, va genera o serie de poluanţi specifici arderii motorinei sau benzinei. Poluanţii emişi în atmosferă, caracteristici arderii interne a carburantilor în motoarele utilejelor, sunt reprezentaţi de un complex de substanţe anorganice şi organice sub form de gaze şi de particule, conţinând: oxizi de azot (NO, NO2, N2O), oxizi de carbon (CO, CO2), oxizi de sulf, metan, mici cantităţi de amoniac, compuşi organici volatili nonmetanici (inclusiv hidrocarburi rezultate din evaporarea benzinei din carburatoare şi rezervoare), particule încărcate cu metale grele (Pb, Cd, Cu, Cr, Ni, Se, Zn). Emisiile cele mai importante vor fi în momentul pregătirii terenului şi solului care se face o singură dată, lucrările de întreţinere mecanizată între rândurile de puieţi şi cele de combatere a dăunătorilor având un impact nul asupra aerului datorită măsurilor luate. Se vor lua măsuri de prevenire a poluării aerului, măsuri ce vor fi respectate pe întreaga perioada de execuție. Aceste surse sunt de scurtă durată, ele nu mai produc poluanți pentru aer după terminarea lucrărilor.

Categoriile de lucrări propuse a se realiza prin prezenta documentație nu sunt generatoare de surse de poluanți, nefiind necesare instalații pentru reţinerea şi dispersia poluanţilor în atmosferă.

Pe perioada realizarii lucrarilor vor rezulta emisii in atmosfera de poluanti generati din arderea combustibililor folositi de utilajele si mijloacele de transport implicate, pulberi si zgomot.

Principalele surse vor fi reprezentate de:

-    Sursele stationare nedirijate sunt activitatile de manevrare a maselor de pamant, care

vor genera zgomot, particule in suspensie si pulberi sedimentabile;

-     Sursele staționare dirijate: utilaje folosite, care vor genera zgomot, vibratii, oxizi de

azot si de sulf, monoxid de carbon, particule in suspensie incarcate cu metale grele;

-     Sursele de emisie mobile (vehicule utilizate la transportul materialelor si deseurilor),

care vor genera zgomot, oxizi de azot si de sulf, monoxid de carbon, particule in suspensie.

- Sursele vor fi intermitente, in functie de programul de lucru, vor avea un caracter temporar –

(vor disparea la finalizarea lucrarilor) si se vor manifesta local.

- Realizarea lucrarilor nu necesita utilizarea unor materiale de constructie, iar titularul a stabilit masuri privind starea tehnica a utilajelor si a mijloacelor de transport, pentru a nu depasi nivelul de zgomot si emisiile generate de acestea.

- Lucrarile propuse nu vor genera ape uzate tehnologic, iar implementarea proiectului va conduce la cresterea suprafetelor impadurite, cu efect pozitiv asupra calitatii aerului.

Se vor respecta prevederile și limitele SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot în mediul ambiant .

b6)Riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice: -principalele riscuri de accidente majore și /sau dezastre naturale în zona proiectului sunt reprezentate de inundații sau cutremure. Titularul de proiect/constructorul va lua măsuri în vederea prevenirii unor astfel de accidente, respectând și normele pivind securitatea muncii în șantier.

Nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu.

b7) Riscurile pentru sănătatea umană- Populația și asezările situate în apropierea amplasamentelor proiectate vor fi afectate în mică măsură de funcționarea utilajelor care vor lucra la pregătirea solului, lucrari care se fac in mod curent si în agricultura (fiind teren arabil), prin emisiile de noxe și zgomot rezultate , iar pentru cele din imediata apropiere se vor lua măsuri de protejare prin adoptarea unui program de lucru astfel încăt să nu deranjeze populația (nu se va lucra dimineața devreme sau seara târziu); Zonele cu o densitate mare a populatiei — cele mai apropiate zone de locuit fata de amplasament este satul Voetin ;

c) Amplasarea proiectelor :

c1) Utilizarea actuală și aprobată a terenurilor: Suprafaţa propusă pentru împădurire în actuala documentaţie este de 9,6972 ha deţinută Cucolaș Ilie-Sergiu, în extravilanul comunei Sihlea , din judeţul Vrancea- folosinţa actuală a terenurilor pe care se vor executa lucrările de împădurire este teren arabil. 

c2) Bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zona și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c3)Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se o atenție specială următoarelor zone:

       a) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul;

       b) zonele costiere și mediul marin : nu este cazul;

       c) zonele montane si forestiere : nu este cazul;

       d) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional: nu este cazul;

       e) zone clasificate sau protejate conform legislaţiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a III-a – zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică: nu este cazul;

       g) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectarea standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislația națională și la nivelul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: nu este cazul;

       h) zonele cu o densitate mare a  populatiei: nu este cazul;

       i) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

 

d) Tipurile și caracteristicile impactului potenţial:

 d1) Importanța și extinderea spațială a impactului – zonă geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată: impactul este local, cu durată limitată, numai în zona frontului de lucru și nu va schimba funcțiunea zonelor învecinate.

d2) Natura impactului: direct și temporar, în perioada de realizare a lucrărilor.

d3) Natura transfrontalieră a impactului: nu este cazul, proiectul nu intră sub incidența Convenției privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontier, adoptată la Espoo la 25.02.1991 ratificată prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea și complexitatea impactului: în perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta măsurile privind protecţia factorilor de mediu impuse prin proiect (prezentate în memoriul de prezentare).

 d5) Probabilitatea impactului: redusă pe timpul realizării proiectului.

 d6) Debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impactul lucrărilor asupra factorilor de mediu va debuta odata cu începerea execuției lucrărilor, în perioada de execuție a proiectului, impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar și reversibil.

 d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

d8) Posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin aplicarea condițiilor de realizare a proiectului menționate la punctul IV.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării adecvate sunt următoarele:

  • amplasamentul proiectului propus nu se află în vecinătatea sau interiorul unor arii naturale protejate.

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă sunt următoarele:

            Proiectul propus  nu intră sub incidența prevederilor art. 48 și 54 din Legea Apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare.

  • Conform adresei nr. 2542/D.M./26.06.2024 emisă de S.G.A. Vrancea nu este necesar avizul de gospodărire a apelor pentru această investiție.

IV. Condiţiile de realizare a proiectului:

- Investiţia se va realiza cu respectarea proiectului, a legislaţiei de mediu în vigoare;

- Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor și funcţionării obiectivului se vor lua toate  măsurile și se vor realiza toate lucrările necesare pentru protecţia calităţii apelor și prevenirea poluării accidentale ale apelor subterane și de suprafaţă.

- Prezentul act nu exonerează titularul de proiect de obligația obținerii avizelor menționate în certificatul de urbanism.

- Constructorul și beneficiarul răspunde de realizarea corectă a lucrărilor propuse, aferente construcţiilor prezentate în Memoriul Tehnic.

- La executarea lucrărilor, se vor respecta normele sanitare, PSI, de protecţia muncii, de gospodărire a apelor și de protecția mediului în vigoare.

- Se vor lua măsuri de reducere a nivelului de zgomot și disconfortului pe perioada construirii și a funcționării.

- Se va reface cadrul natural pentru suprafețele de teren ocupate temporar, la terminarea lucrărilor.

- Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice și a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorități.

- Minimizarea, prin realizarea pe amplasament numai a lucrărilor strict necesare în ceea ce privește activitățile generatoare de praf: ex. tăierea, măcinarea, șlefuirea, căderi de material, spargerea betonului, etc.

- Utilizarea apei sau a soluțiilor special care măresc eficiența apei în fixarea prafului la: stropirea căilor de acces în șantier, a zonei de descărcare a materialelor de construcție. Se vor lua măsuri de acoperire/îngrădire a zonelor din organizarea de șantier destinate depozitului de materiale de construcție. În vederea prevenirii împrăștierii cauzate de vânt, materiale fine, pulverizante, se vor depozita în incinte închise.

- În fazele de execuție a lucrărilor de realizare a proiectului se vor lua măsuri pentru atenuarea zgomotelor și vibrațiilor produse de utilajele de lucru, urmărindu-se ca nivelul de zgomot atins să se încadreze în limitele prevăzute de normativele în vigoare, cât și stabilirea unui program de lucru pentru a nu produce disconfort locuitorilor din zonele învecinate.

- În perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor și utilajelor utilizate.

- Se interzic lucrările de întreţinere si reparaţii la utilajele și mijloacele de transport în cadrul obiectivului de investiţii (acestea se vor realiza numai prin unități de specialitate autorizate).

- Lucrările vor fi executate fară a produce disconfort prin generarea de noxe, praf, zgomot și vibraţii.

- Managementul deşeurilor generate de lucrările de construcţii va fi în conformitate cu legislaţia specifică de mediu și va fi în responsabilitatea titularului de proiect cât și a operatorului care realizează lucrările.

- Se vor realiza spații special amenajate pentru colectarea selectivă a tuturor categoriilor de deşeuri produse ( deşeuri inerte din demolări, deşeuri de ambalaje, deşeuri metalice etc.), în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- Se interzice depozitarea materialelor de construcţii și a deşeurilor rezultate în spații neamenajate în acest scop.

- Se vor asigura condiţii pentru depozitarea temporară a materialelor de construcţii și a reziduului de şantier astfel încât să nu creeze disconfort locuitorilor din zonă.

- Se vor respecta prevederile H.G. nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor.

- Activităţile care produc mult praf vor fi reduse în perioadele cu vânt puternic sau se va urmări o umectare a suprafeţelor.

- Se vor verifica periodic utilajele și mijloacele de transport în ceea ce priveşte nivelul de emisii de monoxid de carbon și a altor gaze de eşapament și punerea în funcţiune numai după remedierea eventualelor defecţiuni.

- După terminarea lucrărilor,constructorul are obligaţia eliberării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi materiale, anrocamente, grămezi de pamant, etc.) și refacerea cadrului natural.

- Investiţia va respecta strict proiectul și măsurile de protecţie a mediului prevăzute de proiect, în scopul reducerii la minim a impactului asupra factorilor de mediu.

- Se vor lua măsuri specifice de protecţie a mediului pe perioada realizării proiectului de investiţii (împrejmuire cu panouri, recipiente de colectare a deşeurilor, etc.).

- Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării accidentale a factorilor de mediu pe toată durata execuţiei lucrărilor.

- Deşeurile rezultate în urma lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar în containere metalice acoperite sau pe platforme de depozitare temporară și transportate la o platformă de deşeuri autorizată; transportul acestor tipuri de deşeuri se va face de către o societate specializată autorizată cu respectarea prevederilor H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.

- Deşeurile industriale reciclabile rezultate în perioada lucrărilor de construcţii  (metalice, hârtie - carton, plastic – PET etc.) vor fi colectate/stocate temporar pe tipuri, în recipiente speciale, în vederea valorificării prin societăți autorizate specializate.

- Deşeurile menajere generate în perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate/stocate temporar în pubele cu capac și eliminate prin firme de salubrizare autorizate.

- Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau în timp.

- Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile în scopul împiedicării accesului autovehiculelor și a persoanelor neautorizate.

- Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor, astfel toate utilajele vor fi verificate periodic.

- Evitarea pierderilor de materiale și substanţe cu potenţial poluant în vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţă și a apelor subterane.

- Materialele fine sau prăfoase (pământ, balast, nisip, deşeuri de construcţie prăfoase) se vor transporta în autovehicule prevăzute cu prelate de protecţie pentru împiedicarea împrăștierii acestora pe partea carosabilă.

- Nu se vor stoca combustibili în şantier.

- La parăsirea incintei şantierului, roțile autovehiculelor se vor curața.

- Prezentul act nu se referă la partea de rezistență și stabilitate a lucrărilor de investiţii.

- Prezentul act nu exonerează de răspundere proiectantul și constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

- La finalizarea lucrărilor, titularul proiectului notifică A.P.M. Vrancea în vederea efectuării unui control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

Prevederile prezentului act se pot revizui în condițiile specificate în art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, în cazul în care se constată apariția unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de încadrare.

Pană la adoptarea unei decizii de către autoritatea competentă, este interzisă desfășurarea oricărei activități sau realizarea proiectului, care ar rezulta în urma modificărilor care fac obiectul notificării (potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare).

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-undrept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ, competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Pe toată durata realizării și funcţionării obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificările, completările și aprobările ulterioare;
  • SR 10009 / 2017 Acustică – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare;
  • Legea nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților, cu modificările și completările ulterioare.
  • H.G. nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase și nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje și deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756/1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementării privind  evaluarea poluării mediului;
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea și completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanătății nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață și al populației cu modificările și completările ulterioare.
  • O.U.G. nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea și repararea prejudiciului asupra mediului aprobată prin Legea nr. 19/2008 modificată și completată cu O.U.G. nr. 15/2009.

Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei și accesul la justiţie în probleme de mediu, semnată la Arhus la 25.01.2005