Back

Decizie privind etapa de incadrare privind planul „ Planul integrat de regenerare urbană – Adjud 2021-2027” , în municipiul Adjud, jud. Vrancea - titular - U.A.T. MUNICIPIUL ADJUD

DECIZIE PRIVIND ETAPA DE ÎNCADRARE

 

 

         Ca urmare a notificării adresate de UAT MUNICIPIUL ADJUD cu sediul în Adjud, str. Stadionului, nr. 2, jud. Vrancea,  privind planul „ Planul integrat de regenerare urbană – Adjud 2021-2027” , înregistrată la APM Vrancea cu nr. 3672 din 18.03.2024 ,

în baza :

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea și funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului și a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările și completările ulterioare ,
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe,

 

având în vedere completările depuse la documentaţie și consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit din data de 22.04.2024 - etapa de încadrare,

 

în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (3), pct. c) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului,

 

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea decide:

„ Planul integrat de regenerare urbană – Adjud 2021-2027, în  municipiul Adjud,  jud. Vrancea  , titular UAT MUNICIPIUL ADJUD, nu necesita evaluare de mediu şi se va supune adoptării fără aviz de mediu

 

Motivele care au stat la baza luării deciziei sunt următoarele :

Strategia de regenerare se construiește pe baza oportunităților existente și transpune viziunea pentru a crea, a un cadru integrat și bine coordonat pentru transformarea zonelor studiate. Elementele cheie ale strategiei sunt:

  • Viața urbană – un mix funcțional - Pentru o zonă rezidențială vibrantă, dar și durabilă trebuie să existe o interconectare funcțională, care va include cel puțin setul de servicii necesare locuirii. Trebuie de asemenea să existe o rețea de spații publice intens utilizate. Îmbinarea locuirii cu funcțiuni precum birouri, comerț, producție, va asigura un mix social ce este necesar pentru a susține vitalitatea și siguranța unei zone.
  • Diversitate socială - Autoritatea locală încurajează diversitatea locuințelor (locuințe la toate nivelurile de preț). Coeziunea va fi asigurată de segmentul de servicii din sectorul public sau privat.
  • Dinamism – Pentru asigurarea dinamismului trebuie asigurată atragerea investitorilor și a locuitorilor cu nivel ridicat de instruire. Acest lucru se poate realiza prin îmbunătățirea imaginii și propunerea unei strategii transparente către toți potențialii parteneri.
  • Verde – Atât obiectivele de interes major, precum parcurile, malul râurilor Trotuș și Siret, precum și celelalte spații verzi vor fi incluse într-o viziune unitară a sistemului verde. Aceasta va avea un sistem de ierarhizare și propuneri în funcție de categorii identificate. O strategie sustenabilă presupune și planificarea transportului considerând prioritare: mersul pe jos, ciclismul și transportul în comun.
  • Implicarea comunității - foarte important este rolul comunității în luarea deciziilor legate de regenerarea urbană precum și implicarea acestora în livrarea planului de regenerare.
  • Parteneriate – Planul de regenerare va pune accentul pe realizarea parteneriatelor între autoritatea locală și sectorul privat și alte instituții ale sectorului public ce vor asigura viabilitatea și succesul PIRU.

Viziunea Municipiului Adjud pentru perioada 2021-2027 se formulează pe baza potențialului local specific al zonei, caracterizat prin tradițiile, obiceiurile, valori proprii și capacității administrative și socio-economice specifice, care pot fi valorificate în urma implementării prezentei strategii de dezvoltare locală, contribuind astfel la creșterea calității vieții locuitorilor.

Viziunea strategică a Municipiului Adjud pe termen scurt, mediu și lung este condiționată de reconcilierea între necesitatea de dezvoltare socio-economică accelerată, oferirea accesului la servicii publice de calitate și protecția mediului în conformitate cu standardele europene și interesele locuitorilor Municipiului.

1. Caracteristicile planurilor și programelor cu privire, în special, la :

a) gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte și alte activități viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea și condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Se propune ca investițiile politicii de coeziune în perioada 2021-2027 să se axeze pe cinci obiective investiționale după cum urmează:

  • OP1 - Europă mai inteligentă (cercetare-dezvoltare-inovare, digitalizare, transformare economică inovatoare și inteligentă și sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii);
  • OP2 - Europă mai verde (aspecte ce privesc Mediul, Energia și Mobilitatea urbană: fără emisii de carbon, punerea în aplicare a Acordului de la Paris și investiții în tranziția energetică, energia din surse regenerabile și combaterea schimbărilor climatice);
  • OP3- Europă conectată (aspecte ce privesc Transportul și Broadband: cu rețele strategice de transport și digitale);
  • OP4 - Europă mai socială (aspecte ce privesc Educația, pentru realizarea pilonului european al drepturilor sociale și sprijinirea calității locurilor de muncă, a învățământului, a competențelor, a incluziunii sociale și a accesului egal la sistemul de sănătate);
  • OP5- Europă mai apropiată de cetățenii săi (aspecte ce privesc Dezvoltarea regională și locală prin: sprijinirea dezvoltării sustenabile și integrate a zonelor urbane, rurale și de coastă locale).

RECOMANDĂRI ȘI MĂSURI DE ADAPTARE

Propuneri personalizate pentru municipiul Adjud

  • Introducerea în intravilan a unor suprafețe de teren, în lungul arterelor principale de comunicație, în vederea construirii de locuințe și dotări complementare ale acestei funcțiuni;
  • Racordarea la sistemul de apă și canalizare a tuturor gospodăriilor, prin extinderea și modernizarea acestor sisteme;
  • Dezvoltarea și finalizarea rețelei de distribuție a gazelor naturale;
  • Reabilitarea și modernizarea tramei stradale a orașului;
  • Realizarea unor zone de agrement și turistice.
  • Realizarea unei variante ocolitoare a Municipiului Adjud;
  • Reabilitarea și modernizarea drumurilor;
  • Măsuri de reabilitare și modernizare a fondului construit existent, refuncționalizarea unor obiective în funcție de necesitățile localității;
  • Construcțiile de locuințe vor avea la bază proiecte avizate, iar în execuție se vor utiliza materiale durabile;
  • Clădirile existente vor fi reabilitate în vederea încadrării în indicatorii minimi de confort;
  • Creșterea indicatorilor urbanistici maximi (POT, CUT);
  • Refacerea construcțiilor în care se pot desfășura activități de natură socio-economică;
  • Asigurarea echipării tehnico–edilitare la un nivel corespunzător;
  • Amenajarea unor zone sportive și de agrement la nivelul localității și asigurarea accesibilității spre viitoarele dotări specifice;
  • Amenajarea unor puncte de precolectare selectivă a deșeurilor menajere și colectarea acestora printr-un program de salubrizare;
  • Realizarea plantațiilor de protecție cu rol ecologic pe traseele principalelor drumuri;
  • Măsuri de protecție, refacere, conservare pentru zonele de patrimoniu neprotejate;
  • Măsuri de protecție, plantații de protecție pentru stațiile de captare și gospodăriile de apă neprotejate;
  • Măsuri de protecție, stabilire zone protejate pentru liniile electrice aeriene, magistrale de alimentare cu apă, stații de captare, de epurare, magistrale de gaze;
  • Măsuri de protecție – stabilire zone protejate pentru căile de comunicație rutieră, feroviară;
  • Scenarii și perspective privind activitățile economice si de evoluție a populației;
  • Armonizarea interesului public cu interesul privat;
  • Definirea obiectivelor de utilitate publică necesare și asigurarea de amplasamente pentru acestea;
  • Realizarea obiectivelor propuse, în condițiile respectării dreptului de proprietate;
  • Introducerea măsurilor de protecție a mediului;
  • Instituirea de măsuri speciale de protecție și de reglementări specifice pentru ansambluri și monumente cu valoare deosebită.
  • Dezvoltarea echipării edilitare, în corelare cu capacitățile necesare și direcțiile de dezvoltare ale localității;
  • Materializarea programului de dezvoltare a localității având la bază propunerile colectivității locale;
  • Implementarea sistemului integrat de gestionare și colectare a deșeurilor, corelat cu proiectul în derulare la nivelul județului Vrancea.

 

Strategia Integrată de Regenerare Urbană

 

Proiectele de regenerare urbană se realizează pe zone urbane precis delimitate în spațiu care prezintă un cumul de disfuncții. Abordarea integrate a problemelor acestor zone poate contribui la contracararea dezechilibrelor de dezvoltare la nivelul întregii localități. O dezvoltare echilibrată a orașului poate contribui la sporirea competitivității sale locale și regionale.

Pașii necesari realizării unui proiect integrat de regenerare urbană

  1. Elaborarea strategiei de dezvoltare a orașului.

Elaborarea strategiei de dezvoltare se realizează în mod participativ, cu implicarea comunității locale, în baza unei analize multicriteriale a situației actuale a zonei care implică definirea rolului orașului în sistemul urban național și regional, caracterizarea din punct de vedere demografic, economic, investițional, istoric, al calității spațiilor publice.

  1. Identificarea nevoilor de regenerare urbană din cadrul strategiei de dezvoltare a orașului.
  2. Identificarea zonelor care necesită proiecte integrate de regenerare urbană a căror rezolvare duce la atingerea unor obiective stabilite prin strategie.
  3. Construirea pentru fiecare zonă a unui proiect de regenerare urbană prin parcurgerea următoarelor etape:
    1. Analiza SWOT a zonei
    2. Diagnosticul zonei
    3. Stabilirea viziunii, obiectivelor și a programului urban de acțiune
  4. Identificarea partenerilor relevanți, definirea responsabilităților, configurarea și instituționalizarea parteneriatului pentru implementarea proiectului presupune următorii pași:
    1. Identificarea actorilor relevanți și a intereselor privind proiectul
    2. Explorarea capacității și a domeniilor de angajare în parteneriat pentru abordarea și implementarea proiectului.
  5. Identificarea și asigurarea resurselor financiare necesare implementării proiectului integrat de regenerare urbană
  6. Asigurarea managementului implementării și a controlului proiectului de regenerare urbană privește organizarea în cadrul planului de management pentru implementarea proiectului a următoarelor aspecte:
    1. planul/calendarul de activități, responsabilități
    2. planul/calendarul de alocare a resurselor
    3. procedurile de cooperare
    4. procedurile de monitorizare, evaluare și control (lista de indicatori, termenele etc.)
    5. procedurile de raportare și audit
    6. planul de marketing și comunicare

 

Proiectul integrat de regenerare urbană necesită existența unei sinergii între cele trei componente: strategică, exprimată prin strategia de dezvoltare a localității, teritorială, exprimată prin planul de urbanism general și economică, exprimată prin planul multianual de investiții.

Proiecte propuse

Titlul proiectului

Localizarea proiectului

Reabilitare și modernizare infrastructură stradală în municipiul Adjud și satele aparținătoare

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Strada SOMACO

Municipiul Adjud

Regenerare urbană – parcuri și zone de agrement

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Achiziție de vehicule electrice – hibride pentru transport public

Municipiul Adjud

Stații de încărcare auto electrice

Municipiul Adjud

Crearea de zone urbane locuibile și inteligente din punct de vedere climatic, prin intensificarea infrastructurii verzi și albastre prin proiecte integrate pentru revitalizarea/reabilitarea urbană (spațiul public aferent zonelor centrale, zonele gărilor, zonelor cu mari ansambluri de locuit etc.), extinderea/reabilitarea suprafețelor verzi (amenajare/extindere spații verzi, realizare acoperișuri verzi, realizare păduri urbane, realizarea culoarelor verzi ecologice)

Municipiul Adjud

Realizare șosea de centură

Municipiul Adjud, cartierul Burcioaia

Parcări subterane

Municipiul Adjud

Sistem bike-sharing

Municipiul Adjud

Piste pentru biciclete

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Dezvoltarea unor mecanisme necesare pentru asigurarea eficientă a unei infrastructuri de drenaj a apelor din municipiul Adjud

Municipiul Adjud

Modernizarea rețelei de iluminat prin înlocuirea corpurilor de iluminat vechi cu lămpi de iluminat de tip LED

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Realizare rețea inteligentă de distribuție gaze naturale la Burcioaia și Șișcani

Burcioaia, Șișcani

Amplasarea în subteran a cablurilor electrice și/sau de telecomunicații

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Extindere și modernizare Spitalul municipal Adjud

Municipiul Adjud

Locuri de joacă pentru copii

Municipiul Adjud

Turism integrat – investiții de tip atractivitate (muzee, case memoriale, monumente)

Municipiul Adjud

Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a clădirilor publice – grădinițe, școli

Municipiul Adjud

Creșterea performanței energetice a Spitalului municipal și a Stației de Salvare

Municipiul Adjud

Lucrări de intervenție pentru creșterea performanței energetice a blocurilor de locuit

Municipiul Adjud

Reabilitare clădiri cu risc seismic

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Înființare parc fotovoltaic în municipiul Adjud

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Elaborarea/actualizarea documentațiilor de urbanism de tip plan urbanistic general (PUG) / plan urbanistic zonal (PUZ)

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Realizare parc industrial

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

Modernizare piață agroalimentară

Municipiul Adjud

Piață modernă – zona OBOR

Municipiul Adjud

Crearea unei baze de date urbane, actualizate și care să integreze PUZ-uri și să permită accesul direct al populației la date generale

Municipiul Adjud

Digitalizarea serviciilor publice astfel încât accesul locuitorilor să fie direct reducând interacțiunile fizice cu funcționarii publici

Municipiul Adjud

Crearea Centrului de Inovare și Imaginație Civică

Municipiul Adjud

Instruirea funcționarilor publici pentru aplicarea politicilor de regenerare urbană

Municipiul Adjud

Realizarea unui sistem dual complet de supraveghere a traficului (monitorizare și control)

Municipiul Adjud

Implementarea strategiilor conexe (SIDU, PMUD, etc.) cu aplecarea către regenerare urbană

Municipiul Adjud

Realizarea de sisteme funcționare de orientare pentru traficul local, transportul public, deplasarea cu bicicleta și mersul pe jos (ticketing inteligent, hărți interactive poziționate în zone importante, management al traficului, info-chioșcuri)

Municipiul Adjud

Dezvoltarea infrastructurii verzi în municipiul Adjud

Municipiul Adjud și cartierele Burcioaia, Adjudul Vechi, Șișcani

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele;     

Pactul ecologic european este o parte integrantă a strategiei Comisiei Europene de punere în aplicare a Agendei 2030 a Organizației Națiunilor Unite și a obiectivelor de dezvoltare durabilă.

Pactul are următoarele obiective:

  1. Sporirea nivelului de ambiție al UE în materie de climă pentru 2030 și 2050;
  2. Fumizarea de energie curată, sigură și la prețuri accesibile;
  3. Mobilizarea sectorului industrial pentru o economie curată și circulară;
  4. Construirea și renovarea clădirilor într-un mod eficient din punct de vedere energetic și din punctul de vedere al utilizării resurselor;
  5. Accelerarea tranziției către o mobilitate durabilă și inteligentă;
  6. De la fermă la consumator”: conceperea unui sistem alimentar echitabil, sănătos și ecologic;
  7. Conservarea și refacerea ecosistemelor și a biodiversității;

c) relevanta planului sau programului în /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Conceptul de regenerare urbană poate fi interpretat în mai multe moduri, în funcție de gradul de dezvoltare al unei țări. În cele mai dezvoltate economii, scopul regenerării urbane este promovarea „întoarcerii la oraș”, revitalizarea centrului orașului, restaurarea activităților și creșterea competitivității în context internațional și implementarea inițiativelor de îmbunătățire a calității mediului care sunt orientate către în creștere „inteligentă”.

Prioritatea este de a face ca sistemul de planificare să funcționeze strategic și flexibil pentru asigurarea obiectivelor de regenerare urbană în parteneriat cu comunitățile locale.

  • Propunerea unor intervenții structurate etapizat, în funcție de prioritatea lor stabilită în urma master-planurilor de regenerare urbană realizate la nivelul orașului;

d) probleme de mediu relevante :

  • Depozitarea necorespunzătoare a deșeurilor provenite din gospodării;
  • Degradarea unor terenuri prin exces de umiditate, risc de inundații în apropierea râurilor Siret și Trotuș.

e)  relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare  de mediu :

Actualul cadru legislativ din România oferă un punct de plecare puternic pentru implementarea unei strategii naționale aliniate cu scopul de a dezvolta orașe verzi și reziliente. Strategia de Dezvoltare Teritorială a României 2022-2035 prevede combaterea schimbărilor climatice și îmbunătățirea calității mediului urban prin planificarea spațiului public și dezvoltarea rețelelor de spații verzi și coridoare verzi în zonele urbane. Strategia pentru Dezvoltare Durabilă 2030 (SDD) completează SDTR abordând în mod direct combaterea schimbărilor climatice și îmbunătățirea calității aerului în cadrul ODD 11 și respectiv ODD 13. Strategia Națională de Renovare pe Termen Lung (SRTL) de asemenea caută să avanseze renovarea clădirilor publice, pentru a le face mai eficiente din punct de vedere energetic și neutre din prisma emisiilor de carbon; SRTL poate fi folosita și pentru investiții în renovări menite să protejeze fondul imobiliar împotriva riscului seismic sau al incendiilor. Nu în cele din urmă, proiectul Planului Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice 2021-2030 stabilește numeroase obiective care vizează integrarea atenuării schimbărilor climatice și îmbunătățirea rezilienței la pericole cu producția și consumul de energie.

2. Caracteristicile efectelor și ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special la :

  1. probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor: probabilitatea ca Planul Integrat de Regenerare Urbană- Adjud 2021-2027,  prin portofoliul de proiecte propus sa genereze efecte negative asupra mediului este redusa, iar pentru cele care se produc durata și frecvența este scăzută, acestea având caracter reversibil.
  2. natura cumulativa a efectelor – ținând cont ca proiectele din portofoliul de proiecte propus de Planul Integrat de Regenerare Urbană- Adjud 2021-2027se vor efectua în etape de timp diferite și în zone diferite , acestea nu vor determina un efect cumulativ, iar impactul asupra factorului uman/social este unul pozitiv.
  3. natura transfrontiera a efectelor – nu este cazul.
  4. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor)- nu este cazul .
  5. mărimea și spaţialitatea efectelor ( zona geografică și mărimea populaţiei potenţial afectată ) – impactul este redus pe perioada execuţiei lucrărilor;
  6. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :

( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului :nu este     cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv : nu este cazul.

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : nu este cazul.

 

Obligaţiile titularului - titularul planului are următoarele obligații:

 

  • De a respecta legislația de mediu în vigoare.
  • Pentru realizarea proiectelor propuse in strategie se va notifica APM Vrancea, conform   legislaţiei de mediu în vigoare;
  • La realizarea proiectelor propuse în strategie se va avea in vedere crearea de noi spaţii verzi şi aliniamente de copaci, menţinerea spatiilor verzi si arbori existenţi pe amplasament;
  • Se vor respecta indicatorii de monitorizare stabiliţi în strategie;
  • Titularul strategiei este obligat să depună anual rezultatele programului de monitorizare, pentru anul anterior, la APM Vrancea;
  • Titularul strategiei are obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, precum şi in cazul oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acesteia;
  • Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţii competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine în întregime titularului planului.
  • De a lua măsuri pentru gestionarea deşeurilor, astfel: deşeurile menajere vor fi colectate în europubele (cu colectare selectivă) amplasate în spaţii special amenajate, cu asigurarea accesului mijloacelor de transport pentru ridicare şi evacuate periodic de către un operator de servicii de salubritate autorizat; deşeurile valorificabile vor fi colectate selectiv şi valorificate prin operatori specializaţi autorizaţi.
  • De a supune procedurii de adoptare planul mai sus menţionat (înregistrat la A.P.M. Vrancea cu nr. 3672 / 18.03.2024), precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, în conformitate cu prevederile art. 26 din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe.

Informarea si participarea publicului :

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin:

- Publicarea în cotidianul „ Monitorul de Vrancea ” în ediţiile din 05.03.2024 și 08.03.2024 a anunţurilor privind prima versiune a planului în vederea obţinerii avizului de mediu şi declanşarea etapei de încadrare;

În conformitate cu prevederile art. 12 alin ( 2 ) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare pe care le trimite în scris la APM Vrancea, in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, APM Vrancea va emite decizia finala.