Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 08.08.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA ZĂBALA prin primar, cu sediul în comuna Zăbala, satul Zăbala, nr. 476, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5838/12.07.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 31.07.2024 că proiectul ”MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC13A ÎNTRE DC10 ȘI DC13, ÎN COMUNA ZĂBALA, JUDEȚUL COVASNApropus a fi comuna Zăbala, sat Tamașfalău, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

 

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13. lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 17.07.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul on-line Mesagerul de Covasna (www.mesageruldecovasna.ro) din data de 14.06.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. xx/30.07.2024 (nr. înreg. xx/30.07.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (SGA Covasna 4325/16.07.2024, nr. înreg. APMCV 5945/17.07.2024; GNM CJ 1503/CJCV/22.07.2024, nr.înreg. APM CV  6038/22.07.2024; ISUJ CV nr. 3830166/23.07.2024, nr. înreg. APM CV 6100/24.07.2024; DJC CV nr. 66/2024, nr. înreg. APM CV 6124/24.07.2024)
  6. Proiect Aviz de gospodărire a apelor nr. înreg. SGA 4684/31.07.2024 eliberat de SGA Covasna (nr. înreg. APM CV 6307/01.08.2024);
  7. OP 100+400 lei – OP 894/18.07.2024; OP 917/26.07.2024 - 400 lei.
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul de dimensiune mică, care prevede modernizarea drumului comunal DC 13 A pe o lungime de 0,440 km, situat între km 1+324 – 1+764 în comuna Zăbala, sat Tamașfalău.

Amplasamentul lucrărilor se află pe teritoriul comunei Zăbala, județul Covasna, pe drumul comunal clasificat, aflat în inventarul domeniul public al comunei Zăbala:

Nr. crt.

Nr. inventar

Număr CF

Denumire drum de interes local

Poziția km

Lungime în m

Suprafața în mp

1

4

29426

29432

29433

drumul comunal DC 13A

1+324-1+764

440,0

550,0

2291,0

1879,0

TOTAL

440,0

4720,0

 

Justificarea necesității proiectului:

Necesitatea lucrărilor propuse în prezentul proiect este în primul rând argumentată de starea fizică a drumului comunal, raportată la condiţiile generale de circulaţie actuale şi de perspectivă precum şi de diagnoza de viabilitate.

Proiectul are ca obiectiv principal îmbunătăţirea infrastructurii de transport local, facilitând astfel accesul populaţiei şi a bunurilor în localitatea Zăbala. Obiectivele specifice ale proiectului constau în modernizarea unui sector de drum comunal clasificat în lungime totală de 0,440 km, inclusiv lucrările de artă aferente.

Realizarea investiției privind „ Modernizare drum comunal DC13A între DC10 și DC13, în comuna Zăbala, judeţul Covasna”, are ca obiectiv principal îmbunătățirea infrastructurii rurale și a serviciilor de bază existente în comuna Zăbala, în vederea asigurării premiselor de dezvoltare economică și socială durabilă, și creșterii standarde de calitate a vieții pentru comunitatea locală.

Modernizarea acestui drum va contribui la fluidizarea traficului, la reducerea timpului de transport în comuna Zăbala.

Investiția „Modernizare drum comunal DC13A între DC10 și DC13, în comuna Zăbala, judeţul Covasna, conform priorităților de dezvoltare stabilite, se încadrează în – Obiectivul strategic nr.1 Creșterea accesului la infrastructură și servicii publice de calitate – și în Obiectivul specific nr. 1.4 - Modernizarea infrastructurii rutiere, rutiere agricole și rutiere forestiere, al Strategiei de dezvoltare locală a comunei Zăbala 2021 – 2027, aprobat cu HCL al Comunei Zăbala nr.9/25.02.2021.

Situația existentă:

Pe drumul comunal DC13A la km 1+345, pârâul Fundul Pârâului (VIII-1.45.15) este traversat cu un podeț din beton armat existent, având lumina de 4,36 m, cu partea carosabilă direct pe grinzile cu goluri, care este în stare avansată de degradare, și necesită refacerea lui pe amplasamentul existent.

În urma analizei pe teren s-a constatat că elementele de scurgerea apelor – șanțuri, podețe, există numai parțial, și într-o stare de degradare accentuate.

  Între km 1+324 – 1+339, 1+351 – 1+605 și 1+755 – 1+764, drumul comunal DC13A este proiectat în rambleu și având trafic foarte redus, apele pluviale de pe platforma drumului se scurg prin pantele transversale la marginea platformei drumului, la baza rambleului pe pământurile adiacente, contribuind la udarea terenului agricol, care este foarte uscat în urma încălzirii globale. Pe aceste sectoare nu sunt necesare șanțuri de evacuare a apelor pluviale.

  Între km 1+605 – 1+755, apele pluviale de pe platforma drumului se colectează în şanţuri cu secţiune neprotejată, proiectate la marginea platformei drumului, conform STAS 10796/2-79. Aceste ape se evacuează din zona drumului prin podeţele transversale/laterale proiectate, în canalul natural de scurgere existent la km 1+604 şi cu descărcare în pârâul Fundul Pârâului.

Situația propusă:

Bilanțul teritorial: Suparafața totală: 0,4720 ha;

S-a optat pentru realizarea unui structuri rutiere suple:

  Lungime totală traseu studiat = 0,440 km; Lăţimea părţii carosabile =  5,50 m; Lăţimea platformă drum = 7,0 m; Acostamente din piatră spartă = 2 x 0,75 m conform profile tip.

Pregătire platformă drum:

Pe drumul comunal DC13A, între km 1+324 – 1+764, înainte de realizarea structurii rutiere, se vor execta obligatoriu, următoarele lucrări:

- săpături până la cota de fundare a structurii rutiere proiectate, inclusiv trepte de înfrăţire, după caz;

- consolidare parte superioară terasament cu strat de formă din pământuri stabilizate cu lianţi hidraulici rutieri  - 15 cm grosime.

Terasamentele, platforma drumului se vor reprofila și se vor compacta conform normelor în vigoare, respectiv se vor executa umpluturile și completările cu agregate la nivelul fundației drumului, prevăzute în profile. Astfel platforma drumului va fi pregătită pentru executarea straturilor rutiere proiectate.

Structura rutieră:

La recomandarea expertizei tehnice și în urma calculelor de dimensionare la traficul de calcul şi verificare la îngheţ-dezgheţ, s-a ales următoarea structură rutieră suplă:

Între km 1+324 – 1+764

A. Straturi proiectate:

- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic BA16–AND 605/BA16 rul 50/70-SR EN 13108-1;

- 6 cm strat de legătură din beton asfaltic BAD22.4–AND605 / BA22.4 leg 50/70-SR EN 13108-1;

- 15 cm piatră spartă în strat de bază – STAS 6400;

- 20 cm strat de fundaţie din agregate amestec optimal 0-63 mm – SR EN 13242 şi STAS 6400;

B. Straturi la cota de săpătură:

- 15 cm consolidare parte superioară terasament cu strat de formă din pământuri stabilizate cu lianţi hidraulici rutieri - STAS 12253, STAS 10473/1 şi SR ENV 13282.

Drumul în plan:

  Lungimea totală a traseului studiat este de L= 0,440 km. În conformitate cu tema de proiectare, traseul proiectat al drumului în plan urmăreşte în general traseul existent, având aliniamente 55,43% şi curbe 44,57%. Racordările prevăzute în plan sunt circulare, și au raze cuprinse între Rmin= 70,0 m şi Rmax= 1000,0 m. Mai avem 1 buc. frântură.

Drumul în profil longitudinal:

  Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului, cu diferenţe în ax pozitive + corecturile necesare, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85 să fie respectat. Panta minimă este de 0,11%, iar cea maximă este de 5,0%. Racordările prevăzute în plan vertical sunt circulare, unde Rmin= 300,0 m, respectiv Rmax= 2.000,0 m.

Drumul în  profil transversal:

  Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lăţimea de 5,50 m conform profilelor tip. În aliniament panta transversală va fi de 2,5% spre exterior. În curbe, partea carosabilă va fi supralărgită, convertită și supraînălţată, conform STAS 863/85. Acostamentele vot fi pietruite cu piatră spartă, și sunt prevăzute pe ambele părţi ale platformei drumului de 2 x 0,75 m, cu panta transversală de 4,0/%

Scurgerea apelor

Din punct de vedere al cadastrului apelor, drumul se situează în bazinul hidrografic al pârâul Fundul Pârâului (VIII-1.45.15), afluent de stânga a Râului Negru (VIII-1.45).

În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat şi s-a proiectat în funcţie de profilul longitudinal, configuraţia terenului şi posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural.

  Gurile de scurgere existente nu se modifică. Nu sunt necesare noi guri de scurgere.

Din considerente hidraulice şi de preluare a apelor din zona drumului, adâncimea minimă a şanţurilor sunt conform profilelor tip.

Albiile cursurilor de apă codificate şi necodificate nu vor fi afectate. Lucrările nu influenţează axul cadastral al pârâurilor în cauză.

Conform STAS 4273-83, lucrarea se încadrează în clasa de importanţă hidrotehnică IV, având categoria 4, fiind construcţie hidrotehnică permanentă şi rol funcţional secundar.

Situația podețelor:

În urma analizei pe teren s-a constatat că, există 1 buc. podeţ tubular transversal, care necesită înlocuire. Totodată mai sunt necesare 2 buc. podețe tubulare laterale noi.

De asemenea, pe drumul comunal DC13A la km 1+345, peste pârâul Fundul Pârâului (VIII-1.45.15), există un podeț din beton armat cu Lu=4,36m, care este în stare avansată de degradare, și necesită refacerea lui pe amplasamentul existent.

1. PODEŢE/PODURI TRANSVERSALE – DC12A Km 1+324 – 1+764

Nr.crt.

Poziţia Km

Podeţe existente

Tipul podeţului proiectat

Observaţii

1

1+345

Podeț Beton Armat Lu=4.36 m, Ltot=7,61 m, B=5,06 m,

 h=1,10 m.

Refacere Pod

Lu=7,60 m, Ltot=10,83 m, B=8,90 m, h=2,04 m

Degradat, se va reface

2

1+604

Podeț tubular – Existent D=1200 mm, L=5,0 m

Podeț tubular – Proiectat D=1200 mm, L=5,0 m

Degradat, se înlocuiește

 

Refacere Pod peste pârâul Fundul Pârâului pe DC13A km 1+345 - Soluţia proiectată

Ţinând cont de existenţa unor defecte și degradări importante la elementele principale de rezistenţă, durata de exploatare, starea elementelor podețului existent, parametrii de proiectare (clasa de încărcare și gabarit), soluția aleasă este: refacerea prin realizarea unui pod nou din beton armat pe amplasamentul existent. Soluția aleasă pentru refacerea podului: suprastructură de beton, pe grinzi  precomprimate cu corzi aderente şi infrastructură cu elevaţii masive de beton fundate direct.

Podul peste pârâul Fundul Pârâului, pe DC13A km 1+345, este proiectat la clasa de încărcare LM1(coeficientul αQ=0,8), conform EUROCOD SR EN 1991-2.

Podul aflat în extravilan, având două benzi de circulație, va avea lățimea părții carosabile cuprinsă între parapete de 7,90 m, asigurând astfel continuizare părții carosabile a drumului comunal de 5,50 m + supralărgirile în curbă.

În urma dimensionării hidraulice pentru debitul de Q5% =33,40 mc/s (extravilan), pentru podul refăcut, a rezultat o lumina de 7,60 şi un spaţiu de gardă de minim 0,83 m. Lungimea podului este de 10,83 m.

La verificarea hidraulică a debitului de Q1% =61,90 mc/s (nu este obligatorie în extravilan), rezultă un spaţiu de gardă de minim 0,24 m.

Infrastructura podului este alcătuită din două culee, din beton armat fundate direct.

Suprastructura s-a realizat din 13 grinzi prefabricate cu corzi aderente de tip T întors, cu lungimea de 9,00 m, lăţimea talpii de 60 cm şi înălţimea de 42 cm. Lăţimea podului este este de 8,90 m, alcătuită din calea asfaltată de 7,90 m şi două grinzi pentru prinderea parapetului mixt 2x0,50x10,83m pe partea exterioară. Profilul transversal pe pod a fost proiectat într-o singură pantă transversală de 7,0%, podul fiind situat în curbă la dreapta.

Panta transversală şi cea longitudinală a podului și a rampelor de acces, precum şi sistemul rutier relativ etanş, vor asigura scurgerea apelor de suprafaţă.

Racordarea cu terasamentele și albia: Pentru asigurarea condiţiilor de scurgere a apelor şi punerea în siguranţă a structurii, s-au proiectat următoarele lucrări de amenajare a albiei:

            Racordarea culeelor cu terasamentele se va face cu aripi din beton armat, C25/30 în fundații și C30/37 în elevații.

            Cele 4 aripi, au fundațiile în două trepte, având lungimiile cuprinse între, 7,66 m .... 8,32 m, înălţimea de 1,00 m fiecare, lăţimea de 2,10 m / 1,40 m. Elevațiile au lungimea de 8,0 m, înălțimea cuprinsă între 2,30 m...3,14 m și grosimea de 40 cm. Aripile în perechi în amonte, cât și în aval, sunt solidarizate printr-un pinten. Podul nu are prevăzute plăci de racordare;

Albia se va amenaja pe o lungime de 25,0 m cu pereu de fund. La capetele pereului se vor realiza pinteni din beton, cu lățimea de 0,60 m și adâncimea de 1,80 m. În vecinătatea acestora se vor realiza rizberme din anrocamente. Pereul va fi realizat din beton C30/37, cu grosimea de 20cm, armat cu plasă sudata BS500 d=8 mm 20x20,  dispus pe un strat drenant din agregate cu grosimea de 20cm;

Pentru asigurarea conditiilor de scurgere a apelor și punerea în siguranță a structurii se va curăţa vegetaţia pe o zonă de cca. 100 m în aval și amonte de axul podului.

Rampe de acces: Pe rampele de acces al podului refăcut, sistemul rutier va fi cel prevăzut în profilul tip pentru drum: 15 cm strat de pământ stabilizat cu lianț hidraulic rutier, umpluturi +15 cm strat de fundație din agregate amestec optimal 0-63 mm, 20 cm piatră spartă, 6+4 cm îmbrăcăminte din beton asfaltic BAD22,4 + BA16 și acostamente din piatră spartă.

Căi de acces provizorii: Nu este necesară execuția unui pod provizoriu pe perioada refacerii podului.

Drumurile laterale

Cele 4 buc. intersecții cu drumuri laterale, conform planului de situație, se vor amenaja pe o lungime între 5,0 m cu structură rutieră identică cu cel proiectat pentru drumurile studiate.

Aria secţiunii podeţelor laterale asigură debuşeul pentru continuizarea şanţurilor, conform Normativului privind proiectarea hidraulică a podurilor şi podeţelor PD 95-2002.

1. PODEŢE LATERALE – DC13A Km 1+324 – 1+764

Nr.crt.

Poziţia Km

Poduri/podeţe existente

Tipul podeţului proiectat

Observaţii

1

1+610 stg.

Podeț tubular

D=500mm, L=8,0m

Lipsă podeț

2

1+610 dr.

Podeț tubular

D=500mm, L=8,0m

Lipsă podeț

 

Siguranţa circulaţiei:

Parapete: Pe podul de la km 1+345, sunt prevăzute parapete de tip mixt pentru pod din oțel zincat, în lungime totală de 2x11,0 ml.

Pe rampele de acces al podului sunt prevăzute parapete de tip semigreu din oțel zincat, în lungime totală de 87,0 ml.

Perioada de implementare propusă: 18 luni. Durata de execuţie a lucrărilor la refacere pod și rampe de acces, se estimează a fi de 10 luni.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

 

Pentru realizarea lucrărilor se vor folosi:

- pământ, rezultat din excavații. Dacă va fi necesar, se va utiliza pământ din gropi de împrumut deja deschise in zonă;

- agregate de balastieră, agregate de carieră, pietriş, nisip. Se vor achiziționa de la balastiere din zonă;

- betonul şi mixturile asfaltice nu se vor prepara pe amplasamentul lucrării, ele se vor prepara şi se vor transporta cu mijloace de transport specifice de la staţiile de betoane şi asfalt autorizate din zona punctelor de lucru;

- elemente prefabricate din beton, tuburi corugate, armături se vor achiziţiona de la furnizori care respectă cerinţele tehnice. Acestea vor fi fabricate conform dimensiunilor stabilite şi vor fi aduse din locaţii unde există fabrici specializate;

- apa - Alimentarea cu apă tehnologică la frontul de lucru se va face cu cisterna. Pentru personalul muncitor apa potabilă va fi transportată la punctele de lucru aflate pe traseul lucrărilor în bidoane de plastic.

- combustibilii utilizați vor fi motorina și benzina pentru mijloacele auto și utilaje. Alimentarea cu carburanți a utilajelor şi mijloacelor de transport va fi efectuată cu cisterne auto, ori de câte ori va fi necesar;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): reabilitarea podului va contribiu la creșterea siguranței traficului, respectiv siguranței pietonilor, prin amenajarea trotuarelor, amplasarea parapetelor de protecție și a rampelor de acces.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 55 din 08.02.2024 eliberat de Consiliul Județean Covasna, lucrările se vor executa în extravilanul localității conform PUG aprobat, imobilul este în proprietatea  solicitantului conform extrase CF nr. 29426, 29432, 29433 Zăbala. Folosința actuală a terenului: domeniu public (drum comunal).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: proiectul vizează refacerea podului peste pârâul Fundul Pârâului, înlocuirea unui podeț tubular și executarea a 2 podețe laterale noi.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – traseul drumului intersectează cursul de apă Fundul Pârâului, afluent al Râului Negru;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: drumul comunal DC 13A nu are un trafic aglomerat.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Drumul comunal cuprins în proiect între Km 1+324 – 1+764, nu se află în vecinătatea apropiată a vreunui monument istoric cuprins în Lista monumentelor istorice sau a vreunui sit arheologic. Conform punctului de vedere 66/2024 din partea DJC Covasna: ”În lipsa cercetărilor anterioare potențialul arheologic al perimetrului afectat de către obiectivul de ivenstiții propus este necunoscut.

Documentația va fi înaintată spre avizare către DJC Covasna. Documentația va conține un raport de cercetare arheologică (diagnostic arheologic), care va evalua impactul asupra patrimoniului arheologic (dacă este cazul). Baza legală art. 2 alin 7, lit. b și lit. g din OG 43/2000, republicată.”

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafața maximă afectată de lucrările de modernizare, este de aproximativ 4.720 mp.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, pe perioada de execuție a lucrărilor. Atât în faza de execuție a lucrărilor, cât și în faza de funcționare prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- pentru realizarea investiției s-a emis punct de vedere nr. 4305/16.07.2024 și Proiect Aviz de gospodărire a apelor nr. înreg. 4684/31.07.2024 emis de către Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore.
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. Pentru protecția resurselor de apă, conform Legii apelor nr. 107/1996 se interzic evacuarea apelor uzate epurate și sau neepurate în apele subterane sau pe terenuri cu excepția folosirii apelor uzate epurate corespunzător cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerinţele minime pentru reutilizarea apei, conform art. 16, alin 1 d^1), iar se exceptează evacuarea apelor pluviale neimpurificate pentru care nu există soluţia evacuării într-un emisar, conform art. 16 alin 1 d^2.
  13. Se vor întreţine construcţiile şi instalaţiile de epurare şi evacuare a apelor pluviale în condiţii tehnice corespunzătoare.
  14. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  15. Respectarea condițiilor din Avizul de Gospodărire a apelor nr. XX/XX.XX.2024;
  16. Conform punctului de vedere din partea DJC Covasna nr. 66/2024 se va înainta documentația către avizare la instituția sus menționată;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 55/08.02.2024 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

 

 

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena