Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 18.07.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC ESZTERGOM SRL, cu sediul în com. Vârghiș, sat Vârghiș, nr. 205, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3548/19.04.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.07.2024 că proiectul ”RESTAURAREA CASTELULUI DANIELpropus a fi amplasat în com. Vârghiș, sat Vârghiș, nr. 205, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

 

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, punctul 12, lit c), corelat cu pct. 13, lit. a).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 26.04.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul on-line Observatorul de Covasna (www.covasnamedia.ro) din data de 23.05.2024 și la sediul Primăriei Vârghiș nr. 1844/30.05.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. XX/18.07.2024 (nr. înreg. XX/18.07.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (DJC Covasna nr. 63/2024 - 1351/15.07.2024, nr. înreg. APM CV 5845/15.07.2024; SGA Covasna nr. 4013/SL/02.07.2024, nr. înreg. APM CV 5556/03.07.2024 și 4293/SL/17.07.2024;
  6. Aviz de gospodărire a apelor nr. 47/09.07.2024 eliberat de SGA Covasna;
  7. OP 100+400 lei – OP 240415S037003675/15.04.2024 – 100 lei; OP 240523S042519647/23.05.2024 - 400 lei.
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul de dimensiune medie, care prevede restaurarea Castelului Daniel, situat în comuna Vârghiș, sat Vârghiș.

Prin prezentul proiect se doreşte restaurarea/reabilitarea castelului şi a clădirilor anexe, refuncţionalizarea acestora pentru găzduirea unor funcţiuni noi, contemporane: centru de educaţie profesională (formare profesională a adulţilor în domeniul gastronomiei - în clădirea  C3) -  şi  cazare (în regim de pensiune, în C1 - castelul Daniel şi C2 - grajd). Proiectul vizează nu doar restaurarea castelului în sine, ci şi a clădirilor anexe, incluzând grajdul, grânarul şi fântâna.

 

 

 

Amplasament: Amplasamentul proiectului , în suprafață totală de 61297 mp, se situează în comuna Vârghiş, sat Vârghiş, jud. Covasna, ansamblul fiind monument istoric de importanţă regională, inclus în Lista monumentelor istorice din județul Covasna întocmită în anul 2015 cu codul CV-II-m-B-13316, datat în sec. XVI, cu transformări şi extinderi în anii 1670, 1723, 1850 şi 1930. Clădirile sunt situate în zona de sud a localităţii, pe malul estic al pârâului Vârghiş, înconjurate de un parc dendrologic conservat într-o stare acceptabilă.

Justificarea necesității proiectului:

Construit iniţial în secolul al XVI-lea şi reconstruit de mai multe ori de-a lungul secolelor, castelul şi anexele sale s-au păstrat într-o stare relativ bună, dar nu au fost restaurate sau renovate.

Singura modalitate de a reînnoi şi de a conserva clădirea pentru generaţiile viitoare este de a-i conferi o nouă funcţiune viabilă şi din punct de vedere economic, respectându-i în acelaşi timp semnificaţia istorică și culturală.

Situația existentă:

Pe teren există în total cinci construcţii:

•    castelul Daniel (corp C1) cu S.c. la sol de 659 mp, regim de înălţime D+P/P+E;

•    grajd din cărămidă (corp C2) alipit castelului, cu S.c. la sol de 368 mp, regim de înălţime P;

•    magazie din cărămidă (corp C3), cu S.c. la sol de 283 mp, regim de înălţime P;

•    magazin „Zöld Kocsma” (corp C4) cu S.c. la sol de 43 mp, regim de înălţime P; - nu face obiectul proiectului;

•    clădire fântână (corp C5) cu S.c. la sol de 14 mp, regim de înălţime P.

Bilanț teritorial existent și propus:

Indici şi indicatori urbanistici :                            valori existente                           valori propuse

Suprafaţa terenului                                         61297.00 mp                               61297.00 mp

P.O.T. - procent de ocupare a terenului               2.31%                                        2.31%

C.U.T. - coeficient de utilizare a terenului           0.03                                          0.03

Suprafaţa construită totală                                 1418 mp                                     1418 mp

Suprafaţa desfăşurată totală                               1971 mp                                     1917 mp.

Situația propusă:

Prin prezentul proiect se doreşte restaurarea/reabilitarea castelului şi a clădirilor anexe, refuncţionalizarea acestora pentru găzduirea unor funcţiuni noi, contemporane: centru de educaţie profesională (formare profesională a adulţilor în domeniul gastronomiei - în clădirea  C3 - magazie fiind amenajată o bucătărie demonstrativă de educaţie în gastronomie) şi  cazare (în regim de pensiune, în C1 - castelul Daniel şi C2 - grajd). Toate clădirile aferente castelului vor fi reabilitate.

Într-o anexă separată, situată pe partea nordică a castelului, în fostul hambar, care a servit ulterior ca tavernă, vor fi construite unităţile de servicii ale unui centru de formare gastronomică (bucătărie fine dining, vestiarele necesare, spații de depozitare), precum şi birouri pentru administraţie şi, eventual, pentru primirea oaspeţilor.

Activitatea de educaţie profesională se va desfăşura în grupuri mici, cuprinzând o gamă largă de activităţi teoretice şi practice, de la cursuri exlusive pentru bucătari chefi până la cursuri de perfecţionare în industria HoReCa (personal de bucătărie, cofetari, patiseri, ospătari etc.)

Sălile castelului oferă un cadru inedit pentru prezentări, cursuri, activităţi în grup, bucătăria demonstrativă, sala bistrou sau curtea asigurând cadrul pentru activităţile practice.

Fostele grajduri ale castelului vor fi transformate în 4 camere spaţioase, pentru a găzdui participanţii şi profesorii/profesioniștii care asigură formarea, păstrând şi utilizând pe cât posibil atmosfera specifică funcţiunii originale. Pe lângă aceste spaţii vor mai fi amenajate alte 3 apartamente speciale de cazare în clădirea castelului şi o zonă wellness, cu perturbarea minimă a structurii spaţiale existente, pentru a oferi o experienţă exclusivă, inedită oaspeţilor. Spaţiile comune ale clădirii sunt spaţii valoroase, reprezentative, capabile să redea o atmosferă caracteristică, acestea vor funcţiona ca muzeu, putând fi vizitate ocazional de oaspeţi/turişti.

Capacitatea de cazare a pensiunii va fi de 14 persoane (4 camere şi 3 apartamente, cu câte un pat matrimonial).

 

 

 

 

 

 

Căi de acces:

Terenul studiat are în total patru accese pe latura estică a lotului, direct din drumul judeţean DJ 131. Accesul principal în curtea castelului va rămâne poarta principală, însă se va realiza o fluidizare a circulaţiei în funcţie de tipul de folosinţă: accesul nordic (pietonal şi auto) va fi folosit de către oaspeţii care vor fi cazaţi în castel, fiind rezervată şi o zonă de parcare lângă limita nordică a curţii interioare, accesul pentru vizitatori/turişti se va realiza în partea sudică a terenului, cu o alee de acces pietonal în legătură cu intrarea în clădire, şi în această zonă existând posibilitate de parcare.  O intrare secundară se află în faţa clădirii C3 (bucătărie de formare în gastronomie) şi va fi destinată pentru accesul de serviciu. 

Accesul în castel se va realiza din curte: accesul public pe faţada sud-estică şi accese secundare (acces în bistro, respectiv accesele la cazări) pe faţada nord-estică a clădirii C2.

Echipare edilitară:

Energie electrică: - se va folosi branşamentul existent.

Încălzirea spaţiilor va fi realizată cu radiatoare şi cu încălzire de pardoseală, conform proiect de instalaţii. Agentul termic pentru apă caldă şi încălzire va fi furnizat de centrale termice pe combustibil gazos, şi complementar cu energie electrică.

Conform Avizului de gospodărire a apelor nr. 47 din 09.07.2024:

Alimentarea cu apă

Alimentarea cu apă se va asigura din rețeaua publică de apă potabilă a comunei Vârghiș, aflată la cca 2 km de la incintă, printr-un branșament nou PEHD, SDR 17 PN 10 bar). De la căminul apometru prin intermediul unei conducte de PE HD 10 bar se va alimenta clădirea cu apă prin mai multe ramuri:

- Prima ramură va fi prin încăperea numită Spațiu tehnic din parterul aripii principală de unde se alimentează consumatorii de apă rece din apropierea spațiului tehnic.

- Prin ramura a două se va alimenta aripa nord-estică, care este depărtat de clădire prin casa scării, de aceea este propus o alimentare separată.

- Prin încă două străpungeri se alimentează aripa cu camere de cazare.

- Va fi alimentat separat clădirea C2, corpul bucătăriei.

Necesarul de apă:

Qzi med = 2.98 m3/zi = 0,034 l/s

Qzi max = 3.43 m3/zi = 0,040 l/s

Qor max = 10.28 m3/h = 2,86 l/s

Evacuarea apelor uzate menajere

Apele uzate menajere vor fi evacuate și colectate într-un bazin vidanjabil cu capacitate de V = 24 mc, care se va vidanja săptămânal. Apele uzate menajere se vor transporta la stația de epurare cea mai apropiată pe baza unui contract și comandă.

După finalizarea execuției rețelei de canalizare menajeră stradală a comunei Vârghiș, respectiv punerea ei în funcțiune se va racorda la rețeaua centralizată de canalizare, prin racordarea rețelei de canalizare din incinta terenului cu conductă PVC KG Dn 160, la rețeaua stradală de canalizare menajeră a comunei Vârghiș, prin intermediul unui cămin de racord de DN600 mm, prevăzut cu o clapetă de reținere și capac de cămin.

Colectarea si scurgerea apelor pluviale

Apele pluviale se colectează de pe acoperișul clădirilor din incintă prin jgheaburi și se vor evacua spre spațiile verzi și șanțurile deschise ale aleeilor. Apele astfel colectate se vor dirija spre pârâul Vârghiș din capătul incintei prin șanțuri.

Indicatorii de calitate ale apelor pluviale evacuate în sursele de suprafață, respectiv condițiile de descărcare în emisar, se vor respecta prevederile HG 188/2002, completat și modificat cu HG 352/2005, NTPA 001.

Perioada de implementare propusă: 2 ani (2024-2026).

Organizarea de șantier: Lucrările necesare organizării de şantier sunt minime, și vor consta în împrejmuirea perimetrului şantierului, amplasarea unei barăci, desemnarea locului de depozitare a materialelor. Amplasamentul organizării de şantier coincide cu amplasamentul construcţiei propuse. În cadrul perimetrului şantierului se va amplasa un wc mobil, prin contract cu o firmă specializată.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul.

 

 

 

 

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

- În faza de construcţie se vor folosi resurse naturale obişnuite în construcţii (nisip, pietriş, apă, structură şi finisaje din lemn, învelitoare ţiglă ceramică etc.), în faza de funcţionare se va folosi apă.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt:

În faza de execuție: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

În faza de funcționare se vor genera deșeuri specifice activității HoReCA: deșeuri menajere, deșeuri reciclabile, deșeuri rezultate din prepararea hranei: compostabile și improprii consumului uman. Deșeurile se vor colecta selectiv, pe sortimente și vor fi preluate pe bază de contract/comandă de firme specializate în valorificarea/eliminarea lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): proiectul nu prezintă risc pentru sănătatea populației.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 363 din 19.06.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, lucrările se vor executa în intravilanul localității conform PUG și RLU aprobat, imobilul fiind în proprietatea solicitantei. Destinația terenului în suprafață de 61.297 m2, conform PUG aprobat este de zonă mixtă: centrală și alte zone cu funcțiuni complexe de interes public; locuințe și funcțiuni complementare; unități industriale; parcuri, agrement, turism, și sport. Folosința actuală a terenului: curți, construcții, arabil, fâneață.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: zona centrală a comunei Vârghiș.

 

 

 

 

 

 

 

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic:

Ansamblul ”Castelul Daniel” din loc. Vârghiș este monument istoric de importanţă regională, inclus în Lista monumentelor istorice din județul Covasna întocmită în anul 2015 cu codul CV-II-m-B-13316, datat în sec. XVI, cu transformări şi extinderi în anii 1670, 1723, 1850 şi 1930.

Conform avizului Ministerului Culturii nr. 47/M/11.04.2024 în zonele afectate înaintea începerii lucrărilor se vor realiza cercetări arheologice preventive.

Conform punctului de vedere din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna nr. 63/2024 pentru acest obiectiv s-a emis documentul Aviz nr. 47/M/11.04.2024.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Suprafața totală a ansamblului este de 61297 mp, din care suprafața construită totală este de 1418 mp. Impactul se restrânge asupra parcelei studiate, aflate în proprietatea beneficiarului, fără afectarea populaţiei, a habitatelor sau speciilor protejate.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ. Impactul poate fi minim, cu o probabilitate şi durată mică, reversibilă.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, pe perioada de execuție a lucrărilor. Atât în faza de execuție a lucrărilor, cât și în faza de funcționare prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: amplasamentul Castelului Daniel se află în partea centrală a loc. Vârghiș, în zonă nu sunt alte proiecte în execuție;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- pentru realizarea investiției s-a emis Aviz de gospodărire a apelor nr. 47/09.07.2024 de către Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna și punct de vedere nr. 4293/SL/17.07.2024.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. Pentru protecția resurselor de apă, conform Legii apelor nr. 107/1996 se interzic evacuarea apelor uzate epurate și sau neepurate în apele subterane sau pe terenuri cu excepția folosirii apelor uzate epurate corespunzător cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2020/741 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 mai 2020 privind cerinţele minime pentru reutilizarea apei, conform art. 16, alin 1 d^1), iar se exceptează evacuarea apelor pluviale neimpurificate pentru care nu există soluţia evacuării într-un emisar, conform art. 16 alin 1 d^2.
  13. Să întreţină construcţiile şi instalaţiile de epurare şi evacuare a apelor pluviale în condiţii tehnice corespunzatoare.
  14. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  15. Respectarea condițiilor din Avizul de Gospodărire a apelor nr. 47/09.07.2024, eliberată de SGA Covasna;
  16. Conform Procesului verbal nr. 23/18.07.2024 și a adresei transmise în urma ședinței CAT titularul are obligația depunerii documentației la Direcția de Sănătate Publică Covasna în vederea obținerii ASSP;
  17. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 363/19.06.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  18. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  19. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  20. Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu/revizuirea celui existent, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena