Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 06.08.2024

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ENGIE ROMÂNIA SA PRIN SCHNELL LEITUNG SA, cu sediul în municipiu Ploiești, str. Vânători nr. 6, județul Prahova, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5541/03.07.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 31.07.2024 că proiectul ”REABILITARE REȚEA DE DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE PE STR. MIKES KELEMEN ȘI STR. LUNCA OLTULUI, SF. GHEORGHE, JUD. COVASNA CU CONDUCTE ȘI INSTALAȚII DE RACORDARE MP DIN PE100SDR11.”, propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Mikes Kelemen, Lunca Oltului, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera i) și 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 08.07.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Jurnalul de Mediu în data de 10.07.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 06.08.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat ...în data de ...2024), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 24/31.07.2024;
  4. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 6003/19.07.2024; Completare Memoriu nr. 6385/05.08.2024;
  5. punctului de vedere nr. 68/2024 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna- documentașia a fost depusă;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

            Conducta de distribuţie gaze naturale presiune medie este din PE 100SDR11  Dn=90 mm;Proiectarea reţelei s-a făcut pentru regim de medie presiune din punct de vedere al distanţelor faţă de construcţii şi utilităţi, al materialelor folosite şi al probelor de presiune în conformitate cu normativul de gaze, al legislaţiei în vigoare.

            Traseul conductei de gaz proiectate din PE este pozat pe  STR. MIKES KELEMEM ŞI LUNCA OLTULUI, în lungime de 580 m, pe tronsoane situate în stânga şi dreapta drumului, paralel cu conducta veche din oţel traseu ce se poate urmări în planul de situaţie, planse 1/4, 2/4, 3/4 şi 4/4. Pe traseul conductelor proiectate se vor executa un nr. de 33 buc branşamente proiectate din PE cu o lungime de 261 m. Pe traseul conductelor proiectate, fiecare proprietate va avea branşament separat. Se vor racorda conductele din PE existente de pe străzile adiacente. Lungimea totală a conductelor proiectate este de 841 m.

Conducta nou proiectată Dn 90mm se va racorda în conducta existent PE80 SDR11 Dn 90mm pe Bdul. Gen. Grigore Balan, înainte de vana existentă.

Înainte de începerea lucrărilor de săpătura, se va executa un sondaj în dreptul punctului de cuplare, pentru identificarea poziţiei exactă a poziţiei şi adâncimii de pozare a conductei existente şi se va verifica detaliul de cuplare din proiectul tehnic cu situaţia din teren.

La execuţie se vor respecta următoarele condiţii:

               - distanţele de securitate în zonele de paralelism cu reţele existente şi faţă de căminele acestora conform art. 30 (tabel  1) şi art. 82 din NTPEE a sistemelor de alimentare cu gaze naturale aprobate prin Ordin ANRE 89/10.05.2018;

                - la intersecţia cu reţelele existente se vor respecta art.91 şi art.92 din Norme Tehnice pentru executarea şi exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale aprobate prin Ordin ANRE 89/10.05.2018; Înaintea  de începerea lucrărilor se vor deţinătorii de utilităţi pentru a confirma poziţia utilităţilor ce le deţin, adâncimea de pozare, marcarea lor pe teren şi încheierea procesului verbal de predare amplasament.

            Fundul şanţului se va executa fără denivelări, se va curăţa de pietre şi se va fi menţinut constant în stare uscată. În timpul lucrărilor, executantul este obligat să îndepărteze în mod continuu apele de orice provenienţă care pot pătrunde în şanţ. Pereţii şanţului trebuie să fie fără asperităţi. Fundul şanţului se va acoperi cu un strat de 10 cm de nisip cu granulaţie de 0.3÷0.8 mm, urmând ca până la cota de -0.55m să se acopere conductă cu nisip. Consolidarea pereţilor şanţului şi a gropilor de poziţie se va face funcţie de natura terenului.

            Conducta din polietilena se aşează şerpuit în şanţ. În lungul conductei pe generatoarea superioară se montează firul trasor din cupru cu secţiune de min. 1,5 mp cu izolaţie corespunzătoare unei tensiuni de străpungere de 5kV conform ORDIN 89 / 10.V.2018 Art 203. Firul trasor se va conecta folosind conectori electrici sau cositorire, iar pentru izolarea electrică se va folosi mastic, fiind interzisă înnădirea manuală a cablurilor. Acesta se fixează de conducta prin banda adezivă. La solicitarea DGSR se vor monta markeri de identificare reţea apoi conducta se acoperă cu un strat de nisip de minim 10 cm urmat de straturi subţiri de pământ mărunţit prin compactare după fiecare strat.

            La 35 cm deasupra generatoarei superioare a conductei se montează banda protectoare din polietilena de culoare galbenă cu lăţime minimă de 15 cm şi inscripţionata: ”GAZE NATURALE - PERICOL DE EXPLOZIE”.

Terenul afectat se va aduce la starea iniţială respectându-se tehnologia de refacere:

  • săpătura de pământ;
  • strat nisip;
  • pozare conducta;
  • strat nisip până la cota - 0.55 m;
  • umplutură de pământ cu tasare şi compactare;
  • balastare cu tasare şi compactare în straturi de 20 cm;
  • refacere trotuar / carosabil (dacă este cazul).

După punerea în funcţiune a conductelor şi racordurilor de gaze naturale presiune medie proiectate, conductele şi racordurilor de gaze naturale presiune redusă existente se vor

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: pe teritoriul municipiului sunt aprobate sau în curs de derulare mai multe proiecte similare, precum și alte proiecte de infrastructură;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Realizarea investiţiei se realizează fără tăieri de pomi sau arbuşti. Se va folosi strat de nisip de minim 10 cm.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Pe durata lucrărilor de execuţie a conductelor de distribuţie, deşeurile rezultate sunt în cantităţi mici, putând fi recuperate. Nu se vor arunca, nu se vor incinera, nu se vor depozita pe sol şi nici nu se vor îngropa deşeuri menajere sau alte tipuri de deşeuri (anvelope uzate, filtre de ulei, lavete, recipienţi pentru vopsele, etc.). Atât în timpul lucrărilor cât şi după terminarea execuţiei, constructorul va lua toate măsurile de strângere a oricăror deşeuri, de încărcare a acestora în containere speciale, sortate şi predate în locurile indicate  de organele locale competente. Pentru organizarea de şantier, executantul va trebui să aibă îndeplinite toate condiţiile igienico - sanitare, conform prevederilor legale pentru astfel de lucrări. Apă potabilă pentru personalul de execuţie va fi îmbuteliata şi se vor amplasa toalete ecologice.

Conductele de gaz  OL existente în subteran care se înlocuiesc se recuperează în totalitate. Reţeaua de gaz care se dezafectează se va scoate din pământ pe tronsoane cu refacerea amplasamentului afectat de lucrările efectuate. Materialul rezultat din dezafectare, se va preda către reprezentanţii SC ENGIE ROMÂNIA S.A. pentru gestionarea lor conform legislaţiei în vigoare. În cazul în care există zone în care nu se pot scoate din pământ acestea se vor izola cu capace şi se vor marca pe planul as-built.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii în aer de la motoarele cu ardere internă ale utilajelor, mijloacelor de transport, emisii de praf de la manipularea, transportul materialelor pulverulente, a deşeurilor;

- zgomot si vibratii cauzate de funcționarea utilajelor si mijloacelor auto folosite în construcție;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - risc de poluare atmosferică (emisii, praf rezultate în faza de execuție);

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism nr. 239 din 14.05.2024. emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, este căi de comunicații rutiere și pietonale;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone: 

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: obiectivul este amplasat într-o zonă de locuit în municipiul Sfântu Gheorghe;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 68/2024 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, este depusa documentația spre avizare;

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea conductei este de 841 m; programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse va ține cont de orele de linişte legale.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: lucrările de executie vor începe după obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor necesare.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: pe teritoriul municipiului sunt aprobate sau în curs de derulare proiecte de infrastructură;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, nu necesită obținerea avizului de gospodărire a apelor;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  7. Posturile de reglare/măsurare se vor amplasa astfel încât să nu stânjenească circulația pietonală și carosabilă.
  8. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  9. Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilor;
  10. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din Legea nr. 17/2023 pentru aprobarea OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  11. Deşeurile rezultate se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  14. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatului de urbanism nr. 239 din 14.05.2024. emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Întocmit

    Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                              Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

Responsabil Comp. CFM,

Ing. Ghican Oana-Elena