Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 08.08.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA LEMNIA prin primar, cu sediul comuna Lemnia, sat Lemnia, nr. 170, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9069/06.11.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 28.11.2023 că proiectul „ASFALTAREA STRĂZILOR ÎN COMUNA LEMNIA, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în comuna Lemnia, sat Lemnia, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 08.11.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 17.11.2023,  Anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 08.08.2024, Anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de.....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 34/28.11.2023;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 9456/17.11.2023;
  6. Punctul de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 77/2023, prin care solicită revenirea cu documentația completată; Punct de vedere emis de ISU Covasa, înregistrat cu nr. 9867/05.12.2023 la APM Covasna:
  7. Punctul de vedere emis de Garda Natională de Mediu Județul Covasna nr. 9573/23.11.2023; Punct de vedere emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 6793/SL/23.11.2023, inregistrat cu nr. 9668/27.11.2023 la APM Covasna;
  8. Adresa către Comuna Lemnia nr. 9721/28.11.2023, privind solicitarea de completare documentație in urma ședinței CAT.
  9. Adresa nr. 4324/SL/16.04.2024, emisă de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, înregistrat cu nr. 5944/17.07.2024 la APM Covasna privind depunerea solicitării de aviz
  10.  Proiectul de aviz nr. 4707/SL/01.08.2024, emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor, înregistrat cu nr. 6343/02.08.2024 la APM Covasna;
  11. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Documentatia tehnica trateaza lucrarile de modernizare a strazilor din Comuna Lemnia

  • 1 Strada Dani, lungime: 647m, piatră amestecată cu argilă;
  • 2 Strada Noua, lungime: 400 m,asfalt;
  • 3 Strada Toth, lungime: 305 m, asfalt;
  • 4 Strada Salciei: lungime 1055 m, piatră amestecată cu argilă;

Total: 2407 m din care  705 m asfalt și 1702 m piatră amestecată cu argilă.

Lungimea totală a drumurilor propuse pentru modernizare este de 2407 m. Strazile sunt amplasate in intravilanul si extravilanul comunei LEMNIA. Traseul proiectat al strazilor se suprapune in totalitate pe traseul existent, deci nu sunt probleme legate de exproprieri. Viteza de bază (de proiectare) este de 25 km/h, conform clasei tehnice, respectiv 20-40 km/h în condiţiile de mediu adiacente impuse în localitate, conform STAS 863-85, si imposibilitatea proiectării unei viteze mai mari datorită proprietăților private și a terenurilor agricole, amenajarea unor curbe este restricționată datorită exproprierilor.

LUCRARI DE DRUM

Traseul in plan: Traseul proiectat, in lungime totala de 2407 m, se suprapune in totalitate pe traseul existent, deci nu sunt probleme legate de exproprieri. Viteza de proiectare a incercat sa respecte conditiile unui drum din cadrul localitatii - 20-40 km/h. Suprafata afectata de lucrari este de 22086 mp. Profil longitudinal: În profil longitudinal linia rosie proiectata urmareste, în principiu, niveleta drumului existent, fiind facute corectii ale liniei rosii pentru imbunatatirea scurgerii apelor pluviale si pentru sporirea confortului si sigurantei circulatiei. In conditiile in care niveleta existenta prezinta succesiuni pante/rampe cu valori mici ale declivitatilor, dar cu lungimi scurte, s-au facut corectii minime ale liniei rosii proiectate astfel incat sa asigure scurgerea apelor pluviale spre emisar si totodata ca necesitate a sporirii confortului si sigurantei circulatiei

Profil transversal:

In concordanta cu Normelor tehnice in vigoare, pentru drumuri vor fi asigurate:

▪ Lățime platformă:

- variabil 3.00 – 7,50 + supralărgirile în curbe;

▪ lăţime carosabil:

- variabil 3.00 – 6.00 + supralărgirile în curbe;

▪ acostamente:

- 0 m - 2 x 0.50, 2 x 0.75, m;

- numărul benzilor carosabile: - 1,2;

- panta transversală carosabil: - 2,50 %;

- panta transversală acostament: - 4,00 %;

Sistem rutier:

Structura rutiera proiectata este următoarea:

Parte carosabilă pentru strazile pietruite:

  • 4 cm strat de uzură BA16 AND 605-2016
  • 6 cm binder de criblură BAD22,4 - AND 605-2016
  • 20 cm strat din agregate stabilizate cu liant hidraulic STAS 6400
  • 30 cm strat balast STAS 6400

Acostamente: balastate

Parte carosabilă pentru strazile asfaltate:

• 4 cm strat de uzura din BA16 conform AND 605 (EB 16 rul 50/70);

• 6 cm strat de legătură din BAD 22,4; conform AND 605 (EB 22,4 leg 50/70);

• frezare asfalt exăstent vechi degradat ;

• reparatii pe suprafata frezata si amorsare cu emulsie bituminoasa.

• geocompozit antifisura.

Acostamente asfaltate avand acelasi sistem rutier ca partea carosabila

Colectarea si evacuarea apelor pluviale

În toate zonele în care strazile se află în debleu sau la nivelul terenului înconjurător se vor executa şanţuri sau rigole pentru asigurarea scurgerii apelor conform STAS 10796/2-79.

Vor fi prevazute podete tubulare transversale si la drumurile laterale.

Siguranta circulatiei

Semnalizarea rutieră pe timpul execuției

Semnalizarea punctelor de lucru precum şi asigurarea siguranţei circulaţiei pe timpul execuţiei

lucrărilor se vor face în conformitate cu „Normele metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului” – emise de Ministerul de Interne şi Ministerul Transporturilor în octombrie 2000 şi constau din măsuri privind siguranţa şi controlul circulaţiei rutiere prin dirijarea temporară a traficului.

Semnalizarea rutiera permanentă

Lucrările de semnalizare verticala se vor face conform SR 1848-1/2011 şi constau în montarea de indicatoare rutiere. Stâlpul de susţinere pentru indicatoarele rutiere, indiferent de înălţimea sa va fi prevăzut a se executa dintr-o bucată. Fundaţiile care se execută pentru prinderea sistemelor de susţinere a semnalizării verticale vor fi executate la nivelul părții carosabile, din beton. Indicatoarele rutiere sunt alcătuite din panouri din oţel sau aluminiu, protejate împotriva coroziunii, pe faţa cărora se aplică folie retro-reflectorizantă din clasa 2 (high intensity grade).

Lucrarile de semnalizare orizontală se vor realiza conform SR 1848-7/2015 și constau în efectuarea marcajelor longitudinale și transversale după cum urmează:

• marcaje longitudinale – axiale

• marcaje transversale

Metode folosite în construcție/demolare

Pentru realizarea proiectului vor fi realizate urmatoarele tipuri de lucrari:

• Terasamente : sapaturi directe – mecanizate sau manuale, compactari, imprastieri, transporturi pe santier si pentru materiale etc.

• Constructii – cu elemente prefabricate de beton.

Metodele folosite vor fi cele uzuale, lucrarile se vor realiza manual si mecanizat cu utilaje specifice acestui tip de constructii: excavator, compactor, finisor, etc

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale folosite in constructie sunt :

• Agregatele naturale precum : piatra sparta, balast

• Apa pentru realizarea betoanelor, pentru compactare

• Pamantul pentru realizarea umpluturilor

In perioada de functionare nu sunt necesare resurse naturale

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

- In timpul perioadei de constructie rezultă in mod uzual următoarele tipuri de deşeuri, care sunt nepericuloase: deşeuri din construcţii considerate nepericuloase: resturi de lemn, pământ şi pietre din excavaţii, alte amestecuri de deşeuri nespecificate; acestea vor fi depozitate în containere metalice de 4 mc, si apoi transportate de constructor la depozitul zonal de deşeuri. De asemenea, mai pot rezulta ca deşeuri menajere nepericuloase: deşeuri biodegradabile produse de activitatea umană, nămoluri din fosele septice ale organizării de şantier etc. In perioada de executie, vor mai rezulta şi o serie resturi vegetale provenite de la curatarea terenului inainte de inceperea lucrărilor de construcţie. Cantitatea deşeurilor tehnologice depinde de tehnologia de execuţie a constructorului. Ele trebuie depozitate temporar in conditii de siguranţă pentru mediu şi trebuie expediate la baza de producţie a constructorului sau trimise direct la unităti specializate in vederea valorificarii lor. Dupa terminarea lucrarilor nu vor mai exista surse de deseuri pe amplasament.

Programul de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate Pentru etapa de execuție a lucrărilor se recomandă următoarele măsuri:

- pământul excavat va fi utilizat în cea mai mare parte la umpluturile sistematizate de pe partea exterioară a zidului de sprijin, iar surplusul va fi stocat în amplasament și va fi folosit, in functie de necesităţile din zonă (de ex. la acoperirea temporară/zilnică a deșeurilor din depozitul zonal de deseuri); - solul contaminat va fi considerat deșeu și va fi înlăturat în consecință;

- solul excavat care nu va fi folosit la reumplere trebuie transportat de pe șantier pe amplasamente prestabilite;

- depozitarea provizorie a materialelor pe amplasament se va realiza astfel încât să se reducă riscul poluării solurilor și a apei freatice; depozitarea materialelor se va face pe sol impermeabilizat cu folie de plastic sau pe suprafețe betonate / asfaltate existente, ori în containere speciale pentru depozitarea temporară a materialelor de construcții. Deşeurile menajere care vor fi produse de către lucrători vor fi colectate in ecotomberoane, pe plan local şi vor fi transportate la depozitul ecologic zonal.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism nr. 534 din 20.09.2023 eliberat de către Consiliul Județean Covasna, categoria de folosința actuală a terenului este domeniu public al comunei Lemnia, conform PUG și RLU aferent și sunt în proprietatea publică a comunei Lemnia, conform extrase CF nr. 24718, 24721,24722, 24724, 24725, 24728 Lemnia și a Inventarului bunurilor care aparțin domeniului public al comunei Lemnia

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

Odată cu terminarea lucrărilor, zona va fi redata cadrului natural preexistent. La finalizarea lucrărilor se va curata terenul de deseuri provenite din perioada de constructie, se va  nivela si inierba. După finalizarea lucrarilor de construcţie, zona ocupată temporar cu materiale de constructii va fi curaţată şi nivelată, iar terenul adus la starea iniţială, prin inierbare

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional; -nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: Lucrarea va fi executată în intravilanul comunei Lemnia, pe terenurile identificate cu nr. cad. 24718, nr. cad. 24721, nr. cad. 24722, nr. cad. 2472, 24725, 24728.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform Punctului de vedere nr. 77/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna se solicită completarea documentației;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la capitolul VI din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): nu este cazul

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil,

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: - proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- S-a emis Proiectul de aviz nr. 4707/SL/01.08.2024, de Sistemul de Gospodărire a Apelor, înregistrat cu nr. 6343/02.08.2024 la APM Covasna;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Direcția Județeană pentu Cultură Covasna solicită completarea documentației depuse cu date concludente referitoare la localizarea investiției propuse, în vederea emiterii actului de reglementare;
  3. Conform Procesului Verbal nr. 34, întocmit în cadrul ședinței CAT, care a avut loc la sediul APM Covasna în data de 28.11.2023, s-a solicitat de către Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna necesitatea emiterii avizului SGA; S-a emis Proiectul de aviz de gospodărire a apelor nr. 4707/SL/01.08.2024, înregistrat cu nr. 6343/02.08.2024 la APM Covasna;
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea poluării accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilaje și mijloace de transport folosite;
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 534/20.09.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  13. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Întocmit

    Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                              Ing. Farkas Berta

 

 

 

Responsabil Comp. CFM,

Ing. Ghican Oana-Elena