Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 13.08.2024

         Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de TERRAPREST SRL, cu sediul în judeţul Covasna, comuna Ghidfalău, satul Ghidfalău, str. Anghelușului, nr. 1, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6123 din data de 31.07.2023,  si a depunerii memoriului de prezentare cu nr. 5855/15.07.2024

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 31.07.2024 că proiectul AMENAJARE PARC PANOURI FOTOVOLTAICE ȘI ÎMPREJMUIRE TERENpropus a fi amplasat în comuna Ghidfalău, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate,  se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul  3 lit.a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 02.08.2024, anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Covasnamedia în data de 29.05.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 13.08.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ................. din data de ...2024), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Punct de vedere nr. 69/2024 emis de Directia Județeana  pentru Cultura Covasna,  înregistrat la APM Covasna cu nr. 6130/25.07.2024;
  4. Punctul de vedere nr. 1552/CJCV/25.07.2024 înregistrat la APM Covasna cu nr. 6139/25.07.2024 de la Garda Natională de Mediu, menține următorul: -Gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin.4 și art.15, alin. 1 din O.U.G. nr. 92/2021,privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului.
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5855/15.07.2024;
  6. Proces-verbal ședință CAT nr.24/31.07.2024;
  7. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 6520/09.08.2024;
  8. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

  1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Având în vedere expirarea Certificatului de urbanism 439/28.07.2023 a fost obținută un nou Certificat de urbanism cu nr 263 din 27.05.2024. În cursul reglementării proiectului, inițial beneficiarul proiectului a fost Olosz Elisabeta, ulterior acesta cesionând gratuit toate drepturile ce i-au revenit prin Certificatul de urbanism 463 din 27.05.2024 către Terraprest SRL.

Amplasamentul lucrărilor se situează în partea centrală a județului Covasna, în unitatea administrativ teritorială a Comunei Ghidfalău, Sat Anhgeluș. Amplasamentul se află în proximitatea Fermei nr. 1 Angheluș, în apropierea intersedcției DN13E și DJ20A. Terenul propus pentru lucrările de executare a proiectului are o suprafață de 72.774 mp, proprietatea societății Terraprest Srl (extras CF 23473) și Olosz Elisabeta (extras CF 24193). Categoria de folosință conform CF este arabil, extravilan. Vecinătățile perimetrului sunt terenuri agricole Accesul în zonă se realizeaza de pe DJ20A prin drum neamenajat de exploatare. Pentru optimizarea producției de energie electrică, modulele fotovoltaice se vor instala S-V față de linia proprietății pentru o eficiență cât mai mare a spațiului disponibil.

Proiectul prevede realizarea unui parc fotovoltaic, putere instalată 3,5 MW. Sistemul fotovoltaic propus va fi alcătuit dintr-un număr de 5385 module PV. Puterea modulelor PV va fi de 650 Wp, cu un randament nominal de 20,9% în Condiții Standard de Testare (STC), cu o rată de degradare care să asigure o performanță minimă de 85% față de nominal după 25 de ani de funcționare. Sistemul va fi prevăzut cu invertoare trifazate de tip string inverter, cu un randament minim de 98% STC. Sistemul este prevăzut optimizatoare de putere, care au rolul de a optimiza puterea la nivel de modul astfel încât, dacă un modul fotovoltaic este umbrit, restul vor funcționa la putere optimă. De asemenea, în caz de defecțiune, optimizatoarele vor coborî tensiunea la un prag de siguranță.

Structura de susținere a panourilor solare: cadre ancorate de elemnte din beton armat în forma U cu o greutate aproximativă de 140 kg. Grinzile metalicer transversale și panelele pentru support panouri fotovoltaice vor fi alcătuite din profile formate l arece prinse pe cadre cu șuruburi.

Instalația de împământare va respecta normativele şi standardele în vigoare şi va avea o valoare de maxim 4 Ω având în vedere că la această instalație nu se racordează o protecție suplimentară împotriva descărcărilor atmosferice. La instalația împământare a centralei se va racorda întregul echipament (conform prevederilor 1.RE-Ip30/2004), precum şi toate elementele conductoare care nu fac parte din circuitele curenților de lucru, dar care în mod accidental ar putea intra sub tensiune printr-un contact direct, prin defect de izolație sau prin intermediul unui arc electric.

Parcul fotovoltaic va fi conectat la sistemul energetic național și vor fi respectate toate specificațiile tehnice enumerate în acesta.Construirea unui punct de conexiune (PC 20 kV) in anvelopa prefabricata din beton, amplasat pe teren privat la limita cu domeniul public, echipat cu celule electrice modulare de 20 kV cu echipament de comutatie 24 kV — 630 A — 16 in SF6 pentru separatoare, respectiv in vid pentru intreruptoare, in configuratia : 1 celula de linie cu separator, 1 celula servicii interne cu trafo 2 kVA, 1 celula masura cu 3TT si 3TC; 1 celula CEF cu separator, intrerupator, 3xTC; pregatire UCMT si integrare in SCADA, TSI ca+cc, priza de pamant cu Rp<1 Ω.

- De la PCT proiectat se va monta 1 tronsoan nou 1xLES 20 kV cu cablu de tip 3xA2XS(FL)2Y1x150/25 mmp, pana la :

- stalp nr. 1 tip SC 15015 proiectat montat in ax LEA 20kV. Stalpul va fi echipat cu consola CIT 140, izolatoare compozite duble de intindere 24 kV, varfar compozit, priza de pamant cu dirijare potential cu Rp<1 Ω.

- stalp nr. 2 tip SC 15015 proiectat echipat cu consola CIT 140, izolatoare compozite duble de intindere 24 kV, varfar compozit, separator cu CLP STEP3NV, doua manete de actionare, priza de pamant cu dirijare potential cu Rp<1 Ω.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Proiectul nu este în relație cu alte proiecte adiacente.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: centrala fovoltaică transformă radiția solară în energie electrică;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • cod 17 04 11 - deseuri cabluri, altele decât cele specificate la 17 04 10
  • cod 15 01 01 - deseuri din ambalaje de hartie si carton
  • cod 15 01 02 – deseuri din ambalaje din plastic
  • cod 20 03 01 - deșeuri municipale amestecate

Categoriile de deșeuri provenite de la lucrările și/sau serviciile efectuate de părți contractante în realizarea proiectului se vor depozita selectiv în pubelele și locuri special amenajate pe categorii distincte din grija părții contractante, în limita spațiului pus la dispoziție în cadrul organizării de șantier. În cazul estimării generării unor cantități semnificative de deșeuri, partea contractantă va anunța în timp util reprezentantul beneficiarului, pentru a identifica locul de stocare temporară a acestora.

          Este interzisă predarea deșeurilor fără întocmirea formularelor de încărcare și descărcare conform prevederilor HG1061/2008. Preluarea deșeurilor este permisă numai în prezența unui angajat al părții contractante. Manipularea deșeurilor este permisă numai cu respectarea cu strictețe a prescripțiilor SSM și protecția mediului în vederea eliminării riscului de poluare accidentală și pentru siguranța sănătății persoanelor care vin în contact cu deșeuri.

La terminarea lucrărilor sau a serviciilor contractate, amplasamentul va fi preluat de către un reprezentant al beneficiarului care se va asigura ca întreaga cantitate de deșeuri generate din activitatea contractată a fost valorificată sau eliminată din grija părții contractante. Numai în cazul unui acord cu privire la eliberarea amplasamentului de deșeurile generate și lipsa unor poluări accidentale provenite din activitatea părții contractante se va proceda la acceptarea serviciilor, lucrărilor contractate

După punerea în funcțiune a obiectului proiectului nu sunt preconizate generarea de deșeuri care derivă din utilizarea obiectului proiectului.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

Având în vedere că exploatarea amplasamentului nu constituie surse de poluare fonică, respectiv că realizarea proiectului este o sursă intermitentă și temporară și nu prevede alte surse de poluare fonică decât cele utilizate în construcții civile și/sau edilitare se consideră că realizarea proiectului și exploatarea acestuia nu vor avea impact negativ semnificativ de poluare fonică sau prin vibrații.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor; Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - Impactul asupra populației, a sănătății umane este definită prin impactul cumulativ a modificării factorilor de mediu. Calitatea factorilor de mediu relevanți în acest sens (aer, apă, sol, biodiversitate) nu este influențată semnificativ, astfel proiectul propus spre reglementare nu va avea impact negativ asupra populației.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism nr. 263/27.05.2024, emis de Consiliul Județean Covasna, regimul economic, categoria de folosință actuală a terenului: arabil.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - În cadrul realizării proiectului nu s-au prevăzut utilizări a resurselor naturale și a biodiversității. Proiectul propus spre analiză nu va avea impact asupra terenurilor sau a vecinătăților. Prin proiect se propune realizarea unor construcții pe din categoria celor temporare, fără fundații și platforme

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

   v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: amplasamentul proiectului se află în extravilan;  

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 69/2024 emis de Directia Județeana  pentru Cultura Covasna, proiectul necesită aviz din partea DJC Covasna.

 3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, în timpul execuției poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

    Proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92/2021 aprobată prin Legea nr. 17/2023  privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  4. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. Lucrările se vor desfăşura cu respectarea condiţiilor tehnice şi a regimului juridic prevăzute prin actele de reglementare prealabile, emise de alte autorităţi;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. La executia lucrărilor, executantul va asigura portecția apelor de suprafată, subterane si ecosistemelor acvatice;
  10. Organizarea de şantier se va realiza astfel încât impactul generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;
  11. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  12. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  13. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;
  14. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  15. Gestionarea deșeurilor de construcții se va realiza cu respectarea OUG 92/2021 privind regimul deşeurilor;
  16. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  17. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  18. În situația producerii de poluări accidentale, titularul proiectului va anunța imediat APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  19. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  20. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 263/27.05.2024 emis de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  21. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  22. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  23. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                           Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                   Ing. Olah Badi Melinda

 

 

 

Responsabil Comp.CFM,

Ing. Ghican Oana Elena