Autorizatia integrata de mediu

AUTORIZATIA INTEGRATA DE MEDIU

 

Autorizaţia integrată de mediu este actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, cu informarea prealabilă a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, care acordă dreptul de a exploata în totalitate sau în parte o instalaţie, în anumite condiţii, care să garanteze că instalaţia corespunde prevederilor privind prevenirea şi controlul integrat al poluării; autorizaţia poate fi emisă pentru una sau mai multe instalaţii ori părţi ale acesteia, situate pe acelaşi amplasament şi exploatate de acelaşi operator.

Procedura de reglementare este stabilită prin OM nr. 818/2003 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu, cu modificarile si completarile ulterioare.

Lista activităţilor care intră sub incidenţa DIRECTIVEI 2010/75/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI din 24 noiembrie 2010 privind emisiile industriale (prevenirea și controlul integrat al poluării) şi pentru funcţionarea cărora este necesară obţinerea autorizaţiei integrate de mediu este dată în Anexa 1 a Legii nr.278/2013 privind emisiile industriale.

Ghidului tehnic general pentru aplicarea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu este aprobat prin OM nr. 36/2004 - privind aprobarea Ghidului tehnic general pentru aplicarea procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu.

Autorizaţia integrată de mediu este valabilă 10 ani.

Actele necesare la depunerea solicitării:

  1. formularul de solicitare întocmit conform modelului din Anexa 1 a Ordinului MAPAM nr. 818/2003 modificat de Ordinul MMGA nr.1158/2005 privind aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu: 3 exemplare suport hârtie şi 1 exemplar pe suport electronic;
  2. raport de amplasament (3 exemplare suport hârtie şi 1 exemplar pe suport electronic), întocmit de persoană fizică sau juridică care are acest drept potrivit legii, în conformitate cu prevederile Ghidului tehnic general pentru aplicarea procedurii de emitere a autorizaţiei integrate de mediu, aprobat prin Ordinul MAPAM nr. 36/2004. Buletinele de analiză trebuie realizate de către un laborator specializat.
  3. dovada publicării a 10 anunţuri consecutive intr-un cotidian local (paginile din ziar), precum si prin radio/TV (copia facturii de mediatizare radio/TV) privind depunerea solicitării pentru obţinerea autorizaţiei integrate de mediu. MODEL
  4. dovada achitării tarifului pentru verificare/analiză preliminară a solicitării depuse – 1000 lei (conform ORD. nr. 1108 din 5 iulie 2007 privind aprobarea Nomenclatorului lucrărilor şi serviciilor care se prestează de către autorităţile publice pentru protecţia mediului în regim de tarifare şi cuantumul tarifelor aferente acestora modificat prin ORDIN nr. 890 din 16 iunie 2009 pentru modificarea unor acte normative care instituie tarife în domeniul protecţiei mediului)

 

Transferul Autorizaţiei integrate de mediu

  • orice transfer de act de reglementare se va supune, în prealabil aplicării art. 10 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare; 
  • la transferarea totală sau parţială a autorizaţii integrate de mediu, este necesară depunerea unei solicitări comune în acest sens, împreună cu titularul propus pentru transfer. Prin urmare, orice transfer necesită o aprobare prealabilă, în conformitate cu prevederile OM nr. 36/2004;
  • pentru transferul autorizaţiei integrate de mediu, noul titular are obligaţia să declare că desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii pentru care a fost emisă autorizaţia integrată de mediu;
  • dacă autorizaţia integrată de mediu este emisă cu plan de acţiuni, acesta trebuie semnat de noul titular cu menţiunea ca îşi însuşeşte toate condiţiile şi termenele din planul de acţiuni;
  • pentru transferul unui act de reglementare nu se percep taxe sau tarife;

Dacă nu sunt îndeplinite condiţiile mai sus menţionate, autorizaţia integrată de mediu nu se poate transfera, instalaţia fiind supusă unui nou proces de autorizare.

 

Acte necesare pentru transfer:

  • solicitare comună întocmită de ambii titulari prin care se solicită transferarea autorizaţiei integrate de mediu;
  • declaraţie pe propria răspundere data de către noul titular ca desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii pentru care a fost emisă autorizaţia integrată de mediu; 
  • autorizaţia integrata de mediu în original;
  • copie după certificatul constatator şi încheiere emise de registrul comerţului cu privire la transferul dintre vechiul şi noul proprietar;
  • copie certificat unic de înregistrare emis de ORC pentru noul titular;
  • xerocopia actului care atestă dreptul de proprietate sau folosinţă asupra spaţiului pentru noul proprietar (ex. contract vânzare-cumpărare + extras c.f., contract închiriere, comodat etc.).