Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 28.07.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC SICULCOM SRL cu sediul în mun. Targu Secuiesc, str. Bem Jozsef, nr. 63A, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4977/19.06.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.07.2023 că proiectul ”Construire sala pentru întruniri si anexe” propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, str. Bem Jozsef, nr. 63A, județul Covasna, CF 30863, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b)
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 27.06.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 30.06.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 28.07.2023, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 21/27.07.2023;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5644/11.07.2023;
  6. Dovada achitării tarifului de derulare a procedurii OP 500 lei din 298/27.06.2023; 306/29.06.2023
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Pe teren se află următoarele construcții, așa cum rezultă din situația de pe teren și extrasul C.F. Nr. 30863 Tg. Secuiesc.

Nr. Crt.

Nr. cadastral

Observații

A 1.1

30863 - C1

Stație de benzină cu restaurant și birouri S + P + M,

Sc la sol = 328 m2

Sc desf. = 885 m2

A 1.2

30863 - C2

Clădire principală - Restaurant P + E2

Sc la sol = 559 m2

Sc desf. = 1.140 m2

A 1.3

30863 - C3

Restaurant cu hotel din cărămidă P + E2

Sc la sol = 875 m2

Sc desf. = 2.035 m2

A 1.4

30863 - C4

Copertină cu pompe, P

Sc la sol = 242 m2

Sc desf. = 242 m2

Proiectul de față propune construirea sălii pentru întruniri cu o capacitate de 500 de locuri într-o clădire tip cort și anexe având:Sc la sol = 1.392,46 m2 Scd = 1.392,46 m2

            din care:          - sala pentru întruniri: 1.038,52 m2;

                                    - anexele:                    353,95 m2.

            Funcțiunile și suprafețele proiectate sunt următoarele:

 Total sală pentru întruniri                              996,19 MP

Clădire anexă                                                 256,88 MP

Volumetria construcției este alcătuită dinclădirea pentru întruniri, tip „cort” - pe structură metalică, stâlpi și grinzi zăbrele legate cu pane și contravântuiri, închidere cu membrană PVC, ignifugă, B-s2,d0 având următoarele trame și deschideri:

  • 10 travei de 4,00 m fiecare;
  • 5 deschideri de 5,00 m fiecare.

Indici urbanistici propusi:

Suprafata totala masurata imobilului: -20 944 mp

Sc totală la sol = 2.004 m2,

Sc desf. totală = 4.302 m2.

POT exist. = 2.004 / 20.944 x 100= 9,56%

CUT exist. = 4.302 / 20.944 = 0,205

Noua construcție cu parter înalt va avea următoarele suprafețe:

Sc la sol = 1.392,46 m2

Sc desf. = 1.392,46 m2

            din care:          - sala pentru întruniri: 1.038,51 m2;

                                    - anexele:                    353,95 m2.

POT propus = 3.396,46 / 20.944 x 100= 16,21%

CUT propus = 5.694,46 / 20.944 = 0,27

            față de

POT aprobat în P.U.Z. = 25%

CUT aprobat în P.U.Z. = = 0,44

Utilități:

  • Alimentarea cu energie electrică a T.G. se va realiza de la punctul de racordare existent în incintă, printr-un cablu de energie ACYAby 3x 95+50mm2 montat îngropat.
  • În incinta obiectivului există branșament de apă potabilă D = 2½” din rețeaua stradală (Str. 1 Mai), din conducta existentă D = 70mm.
  • În incinta obiectivului există canalizare menajeră Dn = 200mm și canalizare pluvială Dn 250mm racordate la canalizarea centralizată a orașului. Grupurile sanitare care deservesc publicul vor fi racordate la canalizarea menajeră din incintă prin conducte PVC - KG - Dn 125, grupul sanitar al personalului printr-o conductă PVC - KG - Dn 100, iar echipamentele aparținătoare zonei de preparări, bucătărie și spălătorie printr-o conductă PVC - KG - Dn 160, prin intermediul unui desnisipator și separator de grăsimi. Apele pluviale de pe acoperișul construcției vor fi colectate în jgheaburi și burlane, apoi conduse la canalizarea pluvială prin conducte PVC - KG - Dn 100 și Dn 160.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: pe amplasament există o stație de distribuție carburanți și un restaurant;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

- nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate

Deșeuri generate în perioada construcției:

Denumirea deșeului

Codul deșeului

Cantitate

Natura fizică (solid S, lichid L, semisolid SS)

Obțiuni de gestionare

Valorificare

De eliminat

Pământ fertil și roci rezultate din săpăturile pentru fundații

17.05.05

28 mc

S

X

X

Deșeuri de lemn

17.02.01

100 kg

S

X

 

Metale

20.01.40

25 kg

S

X

 

Materiale plastice

20.01.39

50 kg

S

X

 

Ambalaje de hârtie și carton

15.01.01

75 kg

S

X

 

Deșeuri generate în perioada exploatării:

Denumirea deșeului

Codul deșeului

Cantitate

Natura fizică (solid S, lichid L, semisolid SS)

Obțiuni de gestionare

Valorificare

De eliminat

Deșeuri municipale amestecate - deșeuri menajere generate de activitatea locuitorilor

20.03.01

150 kg/săptămână

S

 

X

Ambalaje de hârtie și carton

15.01.01

10,5 kg/ săptămână

S

X

 

Ambalaje de materiale plastice

15.01.02

5,0 kg/ săptămână

S

X

 

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în special în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este curți construcții si arabil.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul, conform Punctului de vedere nr. 1433/17.07.2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, obiectul nu are definit regim de protecție conform Lkegii 422 din 2001, actualizată respectiv OG 43 din 2000, republicată.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată Impactul asupra populației, sănătății umane, biodiversității (acordând o atenție specială speciilor și habitatelor protejate), conservarea habitatelor naturale, a florei și a faunei sălbatice, terenurilor solului, folosințelor, bunurilor materiale, calității și regimului cantitativ al apei, calității aerului, climei (de exemplu, natura și amploarea emisiilor de gaze cu efect de seră), zgomotelor și vibrațiilor, peisajului și mediului vizual, patrimoniului istoric și cultural și asupra interacțiunilor, dintre aceste elemente; natura impactului (adică impactul direct, indirect, secundar, cumulativ, pe termen scurt, mediu și lung, permanent și temporar, pozitiv și negativ.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, în special în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul exploatării;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: se estimează o durată de realizare a investitiei de 24 luni;

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

   

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

-nu intră sub incidenţa art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, conform PV sedinței CAT nr 21/27.07.2023

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Conform punctului de vedere ISU Covasna nr. 1627828/25/07/2023 înregistrat la APM Covasna cu nr. 6051/27.07.2023, investiția se încadrează în prevederile H.G. nr. 571/2016, pentru aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării privind securitatea la incediu cu modificările și completările ulteioare, astfel, beneficiarul având obligația solicitării și obținerii avizului de securitate la incendiu;
  3. Titularul are obligația de a obține din partea DSP notificare de asistenţă de specialitate de sănătate publică   
  4. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Programul de lucru se va adapta în vederea respectării orelor de odihnă ale riveranilor;
  9. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite;
  10. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  11. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 075/04.05.2023 eliberat de Primăria Municipiului Târgu Secuiesc, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului – APM Covasna ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei, precum și în cazul avizelor ce se emit în cadrul procedurii de obținere a autorizației de construire și care aduc modificări proiectului.
  15. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu sau va revizui autorizația de mediu existentă după caz, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                          Întocmit, Cons. AAA, Ing. Olah Badi Melinda