Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT

DECIZIE ETAPEI DE ÎNCADRARE

 DIN  27.07.2023

 

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CATALINA PRIN PRIMAR TUSA LEVENTE, cu sediul în comuna Catalina, satul Catalina, nr. 413, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3361/20.04.2023,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului, APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor CAT în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.07.2023, care a avut loc la sediul APM Covasna, că proiectul „MODERNIZARE STRĂZI ÎN COMUNA CATALINA– ETAPA 3, JUDEȚUL COVASNA”, propus a fi amplasat în comuna Catalina, satul Catalina, jud. Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e.) corelat cu punctul 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 24.04.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna, în data de 03.05.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 27.07.2023 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ..... din data de ...), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 5690/12.07.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Punct de vedere Membrilor CAT; Punct de Vedere GNM-CG Comisariatul Județean Covasna, nr. 1312/CJ CV/14.07.2023 înregistrat la APM Covasna cu nr.5734/14.07.2023; Punct de vedere nr. 4016/SL/17.07.2023 emis de Administrația Bazinală de Apă Covasna, înregistrat la APM Covasna cu nr. 5764/17.07.2023; Punct de vedere nr. 48/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, inregistrat cu nr. 5775/17.07.2023 la APM Covasna. Memoriu de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 5637/11.07.2023;
  5. Proces verbal nr. 21 din data de 27.07.2023 încheiat în urma şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 27.07.2023, care a avut loc la sediul APM Covasna;
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul lucrărilor se află pe teritoriul județului Covasna ,  în intravilanul comunei Catalina, în satul Catalina. Strada studiată începe de la intersecția cu DJ121 în satul Catalina și se termină la ieșirea din sat.  Tronsonul analizat are o lungime de  1,03 km.

Caracteristicile principale ale constructiri sunt urmatoarele:

- clasa tehnica: V

- lungimea strazilor modernizate: 1,03 km

- latimea partii carosabile: 5,50 m

- clasa de importanta: III

- categoria de importanta: C

Drumul se află actualmente nesistematizat, îmbrăcămintea existentă fiind constituită dintr-o împietruire mixtă (balast cu elemente mari) în grosime de aproximativ 25-30 cm.

Traseul în plan al strazilor urmăreşte în general traseul existent, dar în condiţiile prevăzute de reglementările tehnice în vigoare cu privire la amenajarea în plan a curbelor (STAS 863/85). A    colo unde situaţia existentă a permis, s-au introdus curbe de racordare progresivă, precum şi supralărgiri în curbe, iar în zonele înguste, unde situaţia existentă nu a permis aceasta, s-a micşorat viteza în curbe, astfel încât să fie respectate prevederile STAS 863/95.

Lungimea totală proiectată rezultată este de 1030 m

Racordarile partii carosabile in zona intersectiilor se vor face cu arce de cerc avand raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

În profil longitudinal, modelarea s-a făcut în funcţie de cotele existente ale drumurilor existente şi de terenul natural. La modelarea axului în plan vertical s-a ţinut cont de cotele impuse de racodurile la drumurile laterale, astfel încât funcţionalitatea ansamblului din punct de vedere al acceselor şi al drenării apelor pluviale să fie optimă.

Panta longitudinala este intre 0.35-0,60%

Profilul transversal va avea o lăţime a platformei de 7.0 m şi o parte carosabilă de 5.50 m incadrata in acostamente consolidate cu acelasi sistem rutier ca si pe partea carosabila, cu acostamente din piatra sparta sau cu borduri prefabricate din beton.

Intre Km 0+000-0+450 partea carosabila de- 5.50 m incadrata cu bordure pe oparte și șanturi betonate pe partea cealaltă

intre 0+450-1+030 partea carosabilă va avea 5,0 m incadrate cu  acostamente  2x0.75 cm din piatra sparta- 10 cm grosime

In ceea ce priveste structurile rutiere propuse, acestea au la baza recomandarile din Expertiza tehnica si sunt rezultate în urma calculelor de dimensionare la trafic, în urma verificării la îngheţ-dezgheţ şi in funcţie de studiile geotehnice effectuate.

Elementele de colectare şi evacuare a apelor pluviale vor fi de suprafata (santuri, rigole): Toate obiectivele supuse modernizării si a reabilitării, au fost analizate în cadrul unor expertize tehnice, starea tehnică şi concluziile fiind prezentate în cadrul rapoartelor de expertiză anexate prezentului studiu.

Structura rutiera

Structura rutieră s–a dimensionat, în funcție de situația existentă în conformitate cu „Normativul pentru dimensionarea sistemelor suple şi semirigide PD 177 – 2001”, structura rutiera propusa va avea urmatoarea alcatuire:

Varianta 1

4 cm    BAPC16 rul 70/100-conf SR EN 13108-1

6 cm    BADPC22.4 leg 70/100-conf SR EN 13108-1

20 cm piatra sparta 0/63-conf SR EN 13242

30 cm agregat natural 0/63-conf SR EN 13242

7cm strat antigeliv din nisip 0/8

Varianta 2

4 cm    BAPC16 rul 70/100-conf SR EN 13108-1

6 cm    BADPC22.4 leg 70/100-conf SR EN 13108-1

Geocompozit ANTIFISURA CF- AND605/2016

20 cm strat de agregate natural stabilizate cu lianti hidraulici conform STAS 10473/1

35 cm strat de fundatie din balast -conf SR EN 13242 si STAS 6400

Acostamentele vor fi executate din 10 cm piatra sparta amestec ooptim cf SR EN 13242

Colectarea si evacuarea apelor

În lungul traseului scurgerea apelor s-a studiat şi s-a proiectat in funcţie de profilul longitudinal, configuraţia terenului şi posibilitatea evacuării apelor în emisarul natural. Astfel in sectorul studiat evacuarea apelor este rezolvata prin panta longitudinala si transversala, apele vor fi  preluate de santuri noi proiectate sau de santurile existente ce se vor curata, decolmata si reprofila.

Nu se vor executa poduri noi peste cursuri de apă permanente.

In ceea ce priveste drumurile laterale, acestea se vor amenaja pe o lungime de 10 m cu aceeasi structura ca a strazilor cu care se intersecteaza si se vor racorda la partea carosabila a acestora prin racordari circulare in plan cu raze cuprinse intre 3 m si 12 m.

Se vor amenaja accese la proprietăți peste șanțurile proiectate, conform planșelor și antemăsurătorilor.

Semnalizare rutiera

Pentru siguranta circulatiei se vor realiza lucrari de semnalizare verticala si orizontala. Se vor realiza marcaje pe carosabil si se vor monta indicatoare de circulatie.

La execuţia lucrărilor de modernizare a drumurilor propuse prin prezentul proiect nu sunt necesare ocuparea de noi suprafeţe de teren, proiectarea făcându-se pe ampriza existentă a drumului, nefiind afectate reţelele electrice si copacii din zonă, acestea aflandu-se in afara amprizei drumurilor.

Caracteristicile tehnice si parametri specifici investiţiei rezultate în urma realizării lucrărilor de intervenţie:

  • parte carosabila -6630 mp
  • acostamente- 560 mp
  • trotuar -563 mp
  • montat borduri stradale -450 ml
  • sant trapezoidal betonat- 445 m
  • accese la proprietăți-45 buc
  • podet transversal 1 buc

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Prin modernizarea drumurilor de interes local din comuna Catalina, judetul Covasna, proiectul va face posibilă utilizarea resurselor naturale existente necesare dezvoltării economice şi sociale a judeţului. Principalele resurse naturale utilizate sunt: apa, agregate naturale de balastiera si cariera, bitum pentru mixturi asfaltice, cimenturi pentru betoane de ciment, otel pentru indicatoarele rutiere, plastic pentru podete corugate.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: Deşeurile solide provenite din activitatea de construcţii se vor depozita pe platforma punctului gospodăresc, ce deserveşte şantierul. Acesta va fi dotat cu platforme de depozitare a materialelor granulare dar şi a pământului ce rezultă din excavări.

Deseurile rezultate in urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafetei, surplusul de pămant rezultat in urma săpăturilor in cadrul lucrării,va fi incărcat si transportat catre alte santiere pentru lucrari de refacere a terasamentelor. In cazul producerii unor deseuri accidentale la masinile si utilajele folosite la executia lucrării, acestea se vor capta in rezervoare metalice si se vor transporta la statii speciale de reciclare. Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de santier vor intra in circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie. Intretinerea utilajelor si vehiculelor folosite in activitatea de constructie si intretinere a drumurilor se efectuează doar in locuri special amenajate, pentru a evita contaminarea mediului

 

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătații considerabil starea drumurilor, și nu va constitui sursă de poluare. In timpul executării lucrărilor transportul si manipularea carburantilor, lubrifiantilor, a bitumului se va face cu respectarea normelor de protectie a muncii in vigoare. Solutia tehnică proiectată nu prevede utilizarea sau manipularea de substante toxice periculoase pe parcursul executiei sau intretinerii ulterioare a drumurilor.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință a terenului conform Certificatului de urbanism nr. 521 din 12.10.2022, eliberat de către Consiliul Județean Covasna, terenul se află în intravilanul localității aparținând domeniului public. Destinaţia actuală a terenului cu folosința este drum public, destinație ce se va menține și după efectuarea investiției. 

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Investiţia propusă este o lucrare definitivă.

Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier.

 c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – bazinul hidrografic ABA Olt;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Catalina;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Documentația va fi înaintată spre avizare către DJC Covasna conform Punct de vedere nr. 48/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, inregistrat cu nr. 5775/17.07.2023 la APM Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- Conform Proces Verbal nr. 21 din 27.07.2023, încheiat în urma ședinței CAT: s-a solicitat și s-a obținut Aviz de la SGA Covasna;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 521/12.10.2022 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 21 din data de 27.07.2023 încheiat în urma ședinței CAT și a punctelor de vedere a membrilor CAT exprimat în scris :
  • GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU - COMISARIATUL JUDEȚEAN COVASNA precizează că la gestionarea deșeurilor pentru construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4. și art. 15, alin, 1 din O.U.G. nr. 92/19 aug. 2021 privind regimul deșeurilor.
  • Documentația va fi înaintată spre avizare către DJC Covasna conform Punct de vedere nr. 48/2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, inregistrat cu nr. 5775/17.07.2023 la APM Covasna.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena