Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

DIN  14.09.2023

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA ZĂBALA prin primar, sediul în comuna Zăbala, satul Zăbala, str. Principală,  nr. 829, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6561/17.08.2023,  în baza:

  1. OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  2. Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;
  3. HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, modificată prin H.G. nr. 19/17.01.2017;
  4. Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  5. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  6. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor membrilor Comisiei de Analiză Tehnică în cadrul Ședinței CAT care a avut loc la sediul APM Covasna în data de 14.09.2023, că proiectul „CONSTRUIRE POD PESTE PÂRĂUL ZĂBALA, ÎN COMUNA ZĂBALA, JUD. COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Zăbala, satul Zăbala, str. Strada de Sus, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera e) corelat cu pct. 13. lit a.);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 24.08.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna, în data de 02.09.2023; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 14.09.2023 anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din ....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Adresa nr. 7410/12.09.2023 trimisă către membrii CAT în vederea exprimării opiniei formulată în scris sub formă de puncte de vedere;
  4. Proces verbal nr. 26 din data de 14.09.2023 încheiat în urma ședinței CAT;
  5. Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 58/01.08.2023 emis de ABA Olt – Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna.
  6. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Prezentul proiect se referă la realizarea unui pod peste pârâul Zăbala. Podul va fi amplasat pe Strada de Sus  din localitatea Zăbala. Proiectul ține cont de normativele în vigoare și de studiile de teren. Investiția propusă este pentru a putea realiza accesul la proprietățiile amplasate pe malul drept al Râului Zăbala.

În momentul actual pe Strada de Sus accesul la proprietățile de pe malul drept al pârâului Zăbala se face pe o pasarelă pietonală din lemn, iar in perioada in care nivelul apei o permite trecerea se face prin vad.

Descrierea structurii: Podul amplasat pe Strada de Sus are lumina de 8.00m si o lungime totala de 17.68 m. Este o casetă monolită care traversează pârâul Zăbala la o oblicitate de 50o. In secțiune transversală podul are o parte carosabilă de 3.00 si un trotuar cu lățimea utilă de 1.00 m, rezultând o lățime totală de 5.50m. S-a prevăzut parapet metalic direcțional pentru cale si parapet pietonal pentru trotuar. Calea pe pod este alcatuită din hidroizolație - 1cm, protecție hidroizolație - 3cm, și două straturi de BAP16-4+4cm.

Suprastructura: Suprastructura este alcătuită dintr-o placă de beton armat cu grosimea minimă de 70cm.

Infrastructura: Elevatiile sunt alcătuite din pereti cu grosimea de 70 cm. Fundatia are o grosime de 1.00 m, imbunatațirea terenului de fundare se face cu un strat de 0.50m de piatră spartă.

Racordarea cu terasamentele: Racordarea cu terasamentele este asigurată in partile laterale prin zidurile de gabioane folosite la amenajarea albiei, supraînalțate lângă culee. De asemenea pentru limitarea tasarii din corpul terasamentului in spatele elevatiilor sunt amplasate pe lațimea parții carosabile placi de racordare cu lungimea de 3.00 m.

            Informații privind proiectul:

Realizarea unui pod nou pe traseul Strazii de Sus, dimensionat in functie de nivelul maxim al apelor din calculul hidraulic. Elementele geometrice ale podului s-au proiectat conform: SR EN 1991-2:2004 Acțiuni din trafic la poduri și anexele naționale și P100-1/2013 Cod de proiectare seismică.

Traseul în plan: Proiectarea în plan s-a realizat ținând cont de geometria străzii existente, de proprietățiile din zonă.

Profilul longitudinal: se va realiza respectând STAS 863/85 și viteza de proiectare minimă, Vmin.= 25km/h

Profil transversal pod: s-a realizat respectând STAS 2924-91. Poduri de șosea Gabarite, pentru străzi de categorie IV cu o bandă de sens le de L=3.00 m și un trotuar cu lățimea utilă de 1.00 m.

Structura rutieră:

Structura rutieră pe pod este proiectată conf. AND 546/2013, respectiv:

            - hidroizolație;

            - beton asfaltic: BA8-3cm;

            - beton asfaltic pentru poduri: BAP16 -4 cm;

            - beton asfaltic pentru poduri: BAP16 -4 cm;

Lucrări de colectare și evacuarea apelor: Apele pluviale se vor colecta și se vor direcționa în lungul podului. La capetele podului vor fi direcționate în șanțuri sau rigole și vor fi deversate în sistemul de canalizare a localității.

Parapete de siguranță: pentru siguranța traficului, proiectul include parapete de siguranță. Tipul de parapet este proiectat în conf. cu AND 593- Normativ pentru sisteme de protecție pentru siguranța circulației.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

  • În perioada de construire, se vor utiliza nisip și diferite sortimente de pietriș precum și apă, pentru producerea de beton.
  • În perioada de funcționare a obiectivului se vor folosi apă în scopuri igienico sanitare și în procesul tehnologic, precum și gaze naturale pentru încălzirea spațiilor

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

  • Deșeurile ce se vor genera în etapa de construire vor fi dependente de metoda de lucru și gestionarea lucrărilor. Deșeurile produse se vor sorta la locul de producere iar depozitarea lor temporară se va realiza în incinta șantierului
  •  Măsurile ce vor fi luate în perioada de construire, pentru a oferi un management cât mai        corect a deșeurilor sunt:
  • Evacuarea periodică a deșeurilor din zona de generare cu scopul de a evita formarea de stocuri
  • Respectare procedurilor și prevederilor HG 1061/2008 privind transportul deșeurilor periculoase și nepericuloase
  • Interzicerea depozitării deșeurilor în zone neamenajate, neutorizate

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul

2. Amplasarea proiectului

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Conform Certificatului de Urbanism nr. 43 din 27.01.2023, eliberat de către Consiliul Județean Covasna, terenul se află întravilanul localității, Extras CF 25263 Zăbala. Destinaţia actuală a terenului este drum. Terenul are o suprafață totală de 3079 mp. 

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Restabilirea calității inițiale a factorilor de mediu se asigură prin măsurile de refacere a zonelor afectate din timpul execuţiei. După finalizarea lucrărilor de execuţie, se vor lua măsuri pentru redarea în folosinţă a terenului pe care a fost organizarea de şantier.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional-nu este cazul.

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Zăbala;

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor,

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

  

 II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

  

 III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) și art. 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform Proces Verbal nr. 26 din  14.09.2023, încheiat în urma ședinței CAT, care a avut loc la sediul APM Covasna  s-a comunicat  că s-a obținut și s-a depus la APM Covasna Avizul de Gospodărire a Apelor nr. 58/01.08.2023 emis de ABA Olt – Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;

- s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92 din 19 aug 2021 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 43 din 27.01.2023, eliberat de către Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  14. Conform Procesului-verbal nr. 26 din data de 14.09.2023 încheiat în urma ședinței CATnu au fost observații.

 

 Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta

 

 

 

 

Resp. Compartiment CFM,

Ing. Ghican Oana Elena