Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 20.10.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ORAȘUL BARAOLT prin BENEDEK HUSZÁR JÁNOS, cu sediul/domiciliul în orașul Baraolt, str. Libertății, nr. 2, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6247/03.08.2023, în baza

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a centralizării punctelor de vedere transmise de către membrii CAT (Comisiei de Analiză Tehnică) în data de 28.08.2023, că proiectul “Centru de colectare prin aport voluntar în Orașul Baraolt” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, str. Industriei, nr. FN, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului, nu se supune evaluării adecvate și nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018, anexa nr. 2, la pct. 10, litera a);
  • anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 29.09.2023 și ziarul Erdovidek din data de 29.09.2023 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu; anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) din data de 23.08.2023 privind solicitarea acordului de mediu; - în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  • Decizia etapei de evaluare inițială (demararea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului) nr. 106/08.08.2023;
  • punct de vedere ale membrilor CAT formulate în scris – etapa de încadrare (adresa nr. 6368/08.08.2023): Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Mihai Viteazul” al județului Covasna nr. 1627945/30.08.2023 (înreg. la APM cu nr. 7033/04.09.2023), respectiv nr. 1630193/21.08.2023; Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna nr. 4707/SL/24.08.2023 (nr. APM 6802/25.08.2023); Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 1627/16.08.2023 – punct de vedere nr. 57/2023 (nr. înreg. APM 6542/16.08.2023)
  • Proces verbal nr. 24/28.08.2023 (nr. înreg. 6837/28.08.2023) al ședintei CAT de la sediul APM Covasna;
  • Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  • Aviz de gospodărire a apelor nr. 64/29.08.2023 privind proiectul “Centru de colectare prin aport voluntar în orașul Baraolt”, emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna;
  • Aviz nr. 123/Z/05.10.2023 pentru lucrarea ”Centru de colectare prin aport voluntar în orașul Baraolt, jud. Covasna” emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna;
  • Notificare asistentă de specialiate de sănătate publică  nr. înreg: 5641/4751/19.09.2023 emis de Direcția de Sănătate Publică Covasna;
  • dovada achitării tarifelor aferente parcurgerii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice și private (diverse etape): OP nr. 27/01.08.2023 (100 ron); OP nr. 927/10.08.2023 (400 ron);
  • completări înregistrate la APM Covasna cu nr. 8591/19.10.2023;
  • prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

– proiectul prevede înființarea unui centru de colectare prin aport voluntar a deșeurilor. Deșeuri care nu pot fi colectate în sistem ”door-to-door”, respectiv deșeuri reciclabile și biodegradabile, care nu pot fi colectate în pubelele individuale, precum și deșeuri voluminoase.

Obiectivul se finanțează din fonduri europene, aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C3/S/I. 1A pentru subinvestiția I1A Înființare de centre de colectare prin aport voluntar, investiția I1 – Dezvoltare, modernizare și completarea sistemelor de management integrat al deșeurilor municipale la nivel de județ sau la nivel de orașe/comune componența 3: Managementul deșeurilor.

Obiectivul specific al subinvestiției I1A este dezvoltarea unui management al deșeurilor eficient prin suplimentarea capacității de colectare separată, pregătire pentru reutilizare și valorificare a deșeurilor în vederea continuării procesului de conformare cu prevederile directivelor specifice înființării și dotării centrelor de colectare prin aport voluntar (CAV).

Caracteristici ale amplasamentului:

Terenul se află în proprietatea Orașului Baraolt și este identificat prin nr. cad. 28735 Baraolt.

Terenul are o suprafață totală de 11.214 mp și este localizat în partea de nord-vest a orașului, pe DC4, FN.

Suprafața totală aferentă centrului de colectare prin aport voluntar este de 3380 mp.

Indici de ocupare a terenului:

            POT: 0,01%

CUT: 0,0001.

Accesul la amplasament se face pe latura vestică a acestuia, de pe un drum betonat.

Situația propusă:

Obiectul studiat va funcționa ca o activitate economică de prestări servicii, în care cetățenii vin să predea în mod controlat diferitele tipuri de deșeuri în vederea valorificării. Obiectivul nu va funcționa ca o stație de transfer și nici ca o groapă de gunoi.

Deșeurile aduse de locuitorii U.A.T-ului vor fi colectate în containere sau recipiente speciale, caracteristice fiecărui tip de deșeuri colectat.

Deșeurile colectate vor fi găzduite temporar pe amplasament, iar apoi vor fi transportate în centre specializate pentru a fi valorificate/eliminate conform legislației în vigoare.

Centrul de colectare prin aport voluntar va asigura colectarea separată:

  • Deșeurilor menajere care nu pot fi colectate în sistem door-to-door, respectiv deșeuri reciclabile și biodeșeuri care nu pot fi colectate în pubele individuale;
  • A fluxurilor speciale de deșeuri: deșeuri voluminoase, deșeuri textile, deșeuri din lemn, mobilier, deșeuri din anvelope, deșeuri de echipamente electrice și electronice, baterii uzate, deșeuri periculoase, deșeuri de cadavre animale, deșeuri de grădină, deșeuri din construcții și demolări.

Proiectul propus va cuprinde următoarele  lucrări:

  • Platformă carosabilă betonată de 2346 mp, pentru amplasarea de tip ab-roll pentru deșeuri și circulația autoturismelor cetățenilor care aduc deșeuri, respectiv a camioanelor (cap-tractor), care aduc/ridică containerele de mai sus;
  • Platformă dalată pentru amplasarea containerelor de tip baracă pentru pază, care cuprinde și  container frigorific pentru cadaver de animale (112 mp);
  • Canalizare pentru colectarea apelor pluviale, cu rigole colectoare pe toată lungimea celor două seturi de containere;
  • Zonă verde cu gazon și plantație perimetrală de protecție în suprafață de 832,07 mp;
  • Copertină pe structură metalică ușoară pentru protecția containerelor deschise (373,5 mp);
  • Împrejmuirea amplasamentului cu gard din panouri bordurate prinse pe stâlpi rectangulari din oțel, cu poartă de acces culisantă – acționare manuală;
  • În zona de acces principal se va monta un cântar carosabil pentru camioane (cap-tractor).

Pe lângă lucrările de amenajare descrise mai sus, platforma va fi prevăzută cu următoarele dotări:

  • Clădire administrativă de tip container (casă poartă – birou, vestiar, toaletă), dotări birou;
  • Spațiu acoperit (copertină acoperită) pentru containere deschise pentru deșeuri sensibile la umiditate, de tip ab-roll;
  • Containere mari fix pentru deșeuri periculoase, complet echipat cu recipienți, rafturi, lăzi;
  • Containere mari tip ab-roll – pentru materiale de construcții, mobilier, plastic, hârtie, carton, lemn;
  • Recipiente mici și butoaie în containere închise pentru textile, baterii, becuri, medicamente și chimicale, ulei vegetal, alte deșeuri considerate periculoase;
  • Presă deșeuri (plastic, metal, textile)
  • Camera frigorifică pentru cadavre animale mici (din gospodării sau zone limitrofe) cu acces controlat;
  • Separator de hidrocarburi pentru toată platforma carosabilă;
  • Două scări mobile metalice pentru descărcarea deșeurilor în containerele deschise înalte;
  • Stâlpi de iluminat și camere supraveghere (8 bucăți);
  • Branșament utilități.

Pe parcursul perioadelor de întreținere vor exista igienizări anuale sau semestriale, astfel containerul frigorific special, conceput pentru cadavre de animale mici și containerul de deșeuri periculoase vor fi prevăzute cu o diferența de nivel pe un perimetru cu o basă rectangulară acoperită ce se deschide în perioada de întreținere din care apele cu conținut de alte substanțe periculoase se vor aduna și deversa în bazinul vidanjabil special amenajat. Vidanjarea bazinului se va realiza de o firmă specializată în acest sens.

Asigurarea utilitățiilor:

Alimentarea cu apă

Alimentarea cu apă va fi asigurată din rețea publică centrală a orașului Baraolt,  prin intermediul unei branșament de apă. Apa se va utiliza în scop igienico-sanitar pentru personal administrativ, spălare platformă betonată și stropire zone verzi.

Necesar de apă, conform breviar de calcul (SR1343-1:2006):

  • Pentru personal administrativ:  Q zi med =  0,33 mc/zi                     Q săpt. = 1,98 mc
  • Pentru spălare platformă betonată – se va spăla săptămânal:Q săpt. = 3,22 mc
  • Stropire zone verzi cca. 3 ori/săptămânal:                             Q săpt. =  3,72 mc

Colectarea și evacuarea apelor uzate menajere:

Apele uzate menajere rezultate de la grupurile sanitare vor fi colectate într-un bazin impermeabilizat vidanjabil (V = 8 mc), dimensionat corespunzător, care va fi vidanjat pe bază de comandă, de către o societate specializată în prestarea acestor servicii, cu descărcare finală în stație de epurare orășenească.

Debite de apă uzată menajeră:

Qzi med = 0,33 mc/zi                  Qsăpt = 1,98 mc/zi                    Qan = 102,96 mc/an

Apele uzate generate sub containere din igienizări vor fi colectate și transportate de firme specializate.

Evacuarea apelor pluviale:

Apele pluviale de pe amplasament vor fi colectate prin intermediul a 2 rigole carosabile și vor fi conduse  prin rețeaua subterană de tuburi PVC SN4 către separatorul de hicrocarburi proiectat, iar mai apoi de către șanțul existent din zonă.

Debitul apă pluvială pe platforma betonată/pavată, acoperișul și zona verde vor fi: Q  = 29,33 l/s.

Separatorul de hidrocarburi va proiectat cu o capacitate de 30 l/s.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție a se vor folosi ca și materiale de construcție agregate minerale (balast, nisip, piatră spartă, etc.).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: - nu este cazul.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

  • surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor;
  • surse de poluare în perioada de funcţionare: poluare fonică.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, PSI, de exploatare corectă a utilajelor şi prevederile fişelor tehnice de securitate.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): nu este cazul.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: categoria de folosință actuală a terenurilor este curți construcții.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: – nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

 i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor: nu este cazul.

 ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

 iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

 iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

 v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul;

viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 57/2023 emis de DJC Covasna imobilul înscris în CF Orașul Baraolt CF nr. 28735, adresa str. Industriei FN se află în perimetrul de zonă de protecție sit arheologic reperat și propus pentru protecție UNESCO.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite; prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor/echipamentelor din dotare;

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje pe perioada de execuție a lucrărilor.

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

e) probabilitatea impactului – numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: potenţial impact în perioada de execuţie.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: nu este cazul.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna a emis Aviz de Gospodărire a Apelor nr. 64/29.08.2023 pentru proiectul ”Centru de colectare prinaport voluntar în orașul Baraolt”.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 7/14.02.2023 emis de Primăria Orașului Baraolt, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • în cazul descoperirii unor vestigii arhelologice, beneficiarul trebuie să sisteze orice activitate și să informeze DJC Covasna în conformitate cu alin (4), art. (4), cap. II din OG nr. 43/2000 republicată;
  • beneficiarul are obligația de a respecta principiile, criteriile de performanță și condițiile tehnice generale privind asigurarea cerinței esențiale securitate la incendiu pentru construcții și amenajări, precum și regulile și măsurile generale de prevenire și stingere a incendiilor;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Ordonanța nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor aprobat de Legea nr. 17/2023;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

Înaintea punerii în funcţiune a obiectivului, titularul proiectului are obligaţia de a solicita autorizaţie de mediu, conform Ord. M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                        Coordonator CFM,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   Ing. Ghican Oana Elena

 

 

                                               

Întocmit,

Ing. Csáki Gabriela