Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 21.12.2023

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BARCANI prin primar, cu sediul în comuna Barcani, satul Barcani, str. Principală, nr. 266, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 9862/05.12.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 21.12.2023 că proiectul ”ÎNFIINȚAREA UNUI CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR, COMUNA BARCANI, JUDEȚUL COVASNApropus a fi amplasat în comuna Barcani, satul Barcani, CF nr. 23994 Barcani, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. b).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 07.12.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 04.12.2023, și prin afișare la sediul Primăriei Barcani PV nr. 15094/04.12.2023 nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 37/21.12.2023 (nr. înreg. 10403/21.12.2023);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (ABA Buzău-Ialomița nr. 22557/ML/12.12.2023, DJC Covasna nr. 84/2023 (nr. înreg. APM CV 10289/19.12.2023), DSP Covasna – email înreg. cu nr. 10292/19.12.2023));
  6. OP 100+400 lei – OP 1427/13.12.2023; 1428/13.12.2023;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul este de dimensiune medie și prevede amenajarea unui centru de colectare a deșeurilor prin aport voluntar (CAV) în comuna Barcani.

Obiectivul general al investiției îl reprezintă accelerarea procesului de extindere și de modernizare a sistemelor de gestionare a deșeurilor în România. Accentul este pus pe colectarea separată, măsuri de prevenție, reducere, reutilizare și valorificare, în vederea conformării cu directivele aplicabile și tranziției la economia circulară

Centrele de colectare prin aport voluntar vor asigura colectarea separată a deșeurilor menajere ce nu pot fi colectate în sistem door-to-door, respectiv deșeuri reciclabile și biodeșeuri ce nu pot fi colectate în pubele individuale, precum și fluxurile speciale de deșeuri precum, deșeurile voluminoase, deșeurile de echipamente electrice și electronice, baterii uzate, deșeuri periculoase și deșeuri din construcții și demolări.

Implementarea proiectului de înființare a unui centru de colectare a deșeurilor prin aport voluntar contribuie în mod direct la obiectivele și țintele României de pregătire pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor locale (55 % prevăzută pentru anul 2025) și reducerea la 10 % a cantității de deșeuri locale eliminate prin depozitare până în anul 2035

Amplasamentul proiectului:

Terenul este situat in intravilanul comunei Barcani (conform PUZ aprobat). În prezent, terenul este neîmprejmuit, cu vegetație spontană.

Din punct de vedere al încadrării geografice, terenul se situează între coordonatele geografice:

⎯ 45º 68’14’’45, latitudine nordică

⎯ 26º 07’20’’54, longitudine estică.

Terenul în suprafață de 3.000 mp, este delimitat astfel:

• La nord, sud și vest: NC 23993

• La est : Drum – strada Friguras

În urma elaborării și aprobării Planului Urbanistic Zonal, conform HCL nr.148/2023, terenul se află în intravilanul localității, în zona de Gospodărie Comunală. Terenurile vecine aflate în extravilan, au destinația de pășune. Zonele de locuit sau cu funcțiuni mixte, se află la mai mult de 200m de limita amplasamentului.

Pe terenul descris mai sus se vor executa următoarele lucrări:

⎯ Platformă carosabilă pentru amplasarea containerelor de tip ab-roll pentru deșeuri și circulația autoturismelor cetățenilor care aduc deșeuri, respectiv a camioanelor (cap tractor) care aduc/ridică containerele de mai sus;

⎯ Platformă betonată pentru amplasarea containerelor de tip baracă;

⎯ Canalizare pentru colectarea apelor pluviale;

⎯ Zonă verde cu gazon și plantație perimetrală de protecție;

⎯ Copertină pe structură metalică ușoară (conform proiect de rezistență) pentru protecția containerelor deschise;

⎯ Împrejmuire a amplasamentului cu gard din panouri bordurate prinse pe stâlpi rectangulari din oțel, cu poartă de acces culisantă – acționare manuală;

În zona de acces principal se va monta un cântar carosabil pentru camioane (cap-tractor)

Bilanț teritorial

                                       Mp

Procent

Limita proprietate/proiect

3000

100

Containere

122.5

4,08

Circulații carosabile și platforme

1886

62,87

Circulații pietonale

64

2,13

Parcări

40,5

1,35

Spațiu verde

887

29,57

Se vor amenaja spații verzi de minim 20% din suprafața terenului; Lungimea împrejmuirii = 213ml.

Soluţii constructive

Construcția se încadrează în clasa III de importanță (copertină pe structură metalică). Restul obiectelor de arhitectură de pe platformă sunt dotări, respectiv containere de tip baracă gata echipate ce vor fi branșate la rețele, containere de colectare deșeuri diverse (casnice, de la hârtie, plastic, metal, lemn, moloz, deșeuri de curte/grădină, etc), press-containere de tip ab-roll.

Infrastructură: Soluția constructivă aleasă este de tipul fundații izolate cu înălțimea de 130 cm și dimensiuni în plan de 180 cm x 270 cm. Fundațiile vor fi legate între ele cu o grindă de echilibrare cu secțiunea 40 cm x 65 cm, armate longitudinal și transversal cu bare independente din BST500.

Suprastructură: Copertina este o structură metalică ușoară alcătuită din 9 stâlpi situați la interax de câte 5.0m, prevăzuți la partea superioară cu grinzi în consolă de câte 4.50m de o parte și de alta.

Stâlpii au secțiunea transversală sub formă de cruce, fiind alcătuiți din câte 2 profile ortogonale IPE450 sudate între ele. Grinzile în consolă sunt alcătuite din profile IPE360. Pe direcție longitudinală s-au prevăzut grinzi de montaj și rigidizare alcătuite din profile IPE160. Pentru rigidizarea structurii la nivelul învelitorii s-au prevăzut contravântuiri alcătuite din bare Φ25. Execuția structurii presupune realizarea uzinată a ansamblelor stâlpilor și grinzilor și montajul acestora pe șantier prin îmbinări cu șuruburi.

Acoperișul: Învelitoarea se va realiza din tablă trapezoidală cu cute de 45-85mm, fixată pe panele alcătuite din profile Z, profile IPE sau U, dimensionate la încărcările climaterice de la nivelul învelitorii precum și la greutatea proprie a acesteia.

Materiale principale utilizate:

⎯ Beton armat: C20/25; Beton egalizare: C8/10; Otel-beton: BST500; Oțel: S235 (OL 37); Organe de asamblare; Învelitoare: tablă prapezoidală autoportantă cu cute 45 ... 85 mm.

Pe lângă lucrările de amenajare descrise mai sus, platforma va fi prevăzută cu următoarele dotări:

⎯ Container de tip baracă pentru administrație – supraveghere, prevăzut cu un mic depozit de scule și două grupuri sanitare, unul pentru angajatul platformei, altul pentru cetățenii care aduc deșeuri;

⎯ Container de tip baracă, frigorific, pentru cadavre de animale mici de casă (pisici, câini, păsări);

⎯ Un container de tip baracă pentru colectarea de deșeuri periculoase (vopsele, bidoane de vopsele sau diluanți, medicamente expirate, baterii)

⎯ Trei containere prevăzute cu presă pentru colectarea debleurilor de hârtie/carton, plastic, respectiv textile;

⎯ Trei containere închise și acoperite de tip walk-in, pentru colectarea deșeurilor

⎯ electrice/electronice, a celor de uz casnic (electrice mari – frigidere, televizoare, etc.) și a celor de mobilier din lemn;

⎯ Două containere de tip SKIP deschise, pentru deșeuri de sticlă–geam, respectiv sticle/borcane/recipiente;

⎯ Trei containere deschise, înalte, de tip ab-roll pentru anvelope, deșeuri metalice, deșeuri de curte/grădină (crengi, frunze, etc);

⎯ Trei containere deschise, joase, de tip ab-roll pentru deșeuri din construcții, moloz;

⎯ Separator de hidrocarburi pentru toată platforma carosabilă;

⎯ Două scări mobile metalice (oțel zincat) pentru descărcarea deșeurilor în containerele deschise înalte.

⎯ Stâlpi de iluminat și camere supraveghere (8 bucăți).

Centrul de colectare deșeuri va fi împrejmuit cu panouri gard plasă bordurată 2,5 x 2,00 m cu stâlpi țeavă ce au fundații Ø45 x 90cm variabil în funcție de adâncimea de îngheț.

Caracteristici tehnice minimale și estimative ale CAV:

Nr. crt.

Imagine conform

dimensionării din Planul de situație propus (A-01) - Echipamente

Denumire Deșeu

Dimensiune

*conform fișei tehnice Proiect TIP

Echipare container *conform fișei tehnice Proiect TIP

Capacitate stocare

*conform fișei tehnice Proiect TIP

1

1

Container colectare deșeuri periculoase

Dimensiune exterioară:

6,25 x 2,50 x 2,50 m.

Dimensiune interioară:

6,00 x 2,30 x 2,055 m

Înălțimea cârligului:

1,57 m

Echipare container deșeuri periculoase:

 

1. Container pentru lămpi fluorescente si cu descărcare (neon) - dimensiuni: 1600 mm x 500 mm x 800 mm;

 

Greutate=60kg;

Capacitate =640 l;

2. Container pentru substanțe periculoase: dimensiuni: 1200 mm x 1000 mm x 910 mm

Greutate=180kg; Capacitate=500l;

 

3. Cutie mobila 250 l pentru depozitarea si transportul substanțelor solide periculoase - dimensiuni:

600 mm x 600 mm x 890 mm

Capacitate=250l;

 

4. Recipient cu două carcase 500 l pentru lichide periculoase - dimensiuni:

1280 mm x 880 mm x 910 mm;

Capacitate=500 l

 

5. Container uleiuri uzate

dimensiuni : 820 mm x 1330 mm x 1330 mm

Capacitate=600 l

Greutate : 100 kg

6. Coșuri de gunoi medicinale din plastic 60l

dimensiuni : 335 mm x 400 mm x 640 mm;

Capacitate 60 l

Greutate : 1,90 kg;

7. Cos plastic 120 l pentru colectare baterii - dimensiuni : 470 mm x 550 mm x 930 mm

Capacitate 120 l;

Capacitate de încărcare=75 kg;

Greutate=9,00 kg

8. Cutie plasă de sârmă cu adaptor pentru stivuitor 1670 l pentru depozitarea deșeurilor electrice

- dimensiuni : 1375 mm x 1075 mm x 1642 mm;

- dimensiunea ochiului: 50 mm x 50 mm x 4 mm

Capacitate=1670l;

Capacitate de încărcare=700 kg;

greutate=121,00 kg;

9. Cuva de captare B 4 pentru a proteja butoaiele care pot să aibă scurgeri - dimensiuni : 1200 x 1200 x 160 / 260

volum de captare=220 l

 

10. Container pentru deșeuri periculoase: - dimensiuni:

1200 mm x 1000 mm x 1240 mm;

 

Capacitate=800l Capacitate de încărcare =1200 kg;

Greutate=190,00 kg

 

2

2

Container deșeuri textile

Compactor portabil 25 mc

Lungime container (exclus sistemele de transport)=7150,00 mm;

Deschiderea de umplere=1685 mm x 2050 mm

Capacitate = 121 mc/h

3

3

Container deșeuri electrice și electronice mici

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 2,05 m

 

Container închis = 28 mc

4

4

Container deșeuri obiecte de uz casnic mari

 

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 2,05 m

 

Container închis = 28 mc;

Capacitate de încărcare: 22 to

5

5

Container colectare hârtie /carton

 

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 2,05 m

 

Camera de compactare=4,60 mc; Volumul cursei=1,30 mc; Capacitate=121 mc/h; Penetrare placa de compactare=475 mm; Placă de compactare=475 x 1950 mm; Deschidere de umplere; 1685 x 2050 mm; Înălțime de umplere=1350 mm;

6

6

Conatiner colectare plastic

Lungime container (exclus sistemele de transport)=7150,00 mm;

Deschiderea de umplere: 1685 mm x 2050 mm;

Camera de compactare=4,60 mc; Volumul cursei=1,30 mc; Capacitate=21 mc/h; Penetrare placa de compactare=475 mm; Placă de compactare 475 x1950 mm; Deschidere de umplere=1685x2050 mm; Înălțime de umplere=1350 mm;

7

7

Container colectare lemn / mobilier

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 2,05 m

Capacitate de încărcare : 22 to

8

8a

Container colectare sticlă

Container asimetric=7,00 mc Dimensiuni interioare=6,00 x 2,30 x 2,05 m

Greutate maximă admisibilă = 7000 kg

9

8b

Container colectare sticlă

10

9

Container anvelope

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 1,80 m

Container deschis=24 mc

Capacitate de încărcare= 20

11

10

Container colectare metal

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 1,80 m

 

Container deschis=24 mc Capacitate de încărcare= 20 to

12

11

Container deșeuri grădină

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 1,80 m

 

Capacitate de încărcare= 20 to

13

12

Container colectare deșeuri construcții diverse

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 1,20 m

 

Capacitate de încărcare= 18 to

14

13 a-b

Container deșeuri construcții moloz

Dimensiuni interioare: 6,00 x 2,30 x 1,20 m

 

Capacitate de încărcare= 18 to

Cantitate deșeuri: Pentru fiecare container, capacitatea de stocare diferă în funcție de materialele selectate.

Perioada de stocare a deșeurilor de tip selectiv este cuprinsă între 3-7 zile, în funcție de aporturile comunității. Colectarea deșeurilor se face în mod organizat pe fiecare tip de deșeu, containerele vor fii acoperite și transportate individual către centrele de reciclare/fiecare tip de material.

Tipuri și cantități de deșeuri care pot fi predate de către cetățeni de la adresa de domiciliu, în punctul

Durata estimată de realizare a obiectivului de investiții: 10 luni.

Asigurarea utilităților:

Alimentarea cu apă: se va realiza prin racord la sistemul centralizat de distribuție existent în intravilan și extins până la amplasamentul platformei.

Evacuarea apelor uzate menajere: Până la extinderea sistemului centralizat de canalizare al Comunei Barcani, se propune realizarea unui bazin vidanjabil pentru apele uzate menajere. Intră in obligativitatea beneficiarului ca, o data cu extinderea sistemului centralizat de canalizare, aceștia sa se racordeze la aceasta.

Evacuarea apelor pluviale: Apele pluviale, de la nivelul platformelor betonate, posibil impurificate, vor fi preluate printr-un sistem de rigole carosabile, trecute printr-un separator de hidrocarburi (Q=4 I/s, volum= aprox.5.0mc) si de aici vor fi evacuate în bazinul de retenție. Separatorul de hidrocarburi va fi curățat periodic de o firmă acreditată pentru aceste lucrări.

Instalații de încălzire și climatizare: Containerul de pază și grupurile sanitare vor fi încălzite cu radiatoare electrice montate pe perete. La camera de pază, radiatorul va fi de 1500 W, la grupurile sanitare, două radiatoare de câte 500 W. În camera de pază va fi montat un aparat de aer condiționat cu capacitatea de 9000 BTU/h.

Energie electrică: prin racord la rețeaua existentă în zonă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Calendarul propus prin PNRR menționează înființarea și operaționalizarea a 250 de centre de colectare cu aport voluntar până în anul 2024 iar până în anul 2026 vor fi înființate și operaționale 565 de noi centre de colectare cu aport voluntar

Proiectul va contribui la investițiile pentru obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor în domeniul climei și din domeniul digital, în proporție de 40 % la obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul climei și în proporție de 0 % pentru realizarea indicatorilor din domeniul digital de asemenea, investiția contribuie în proporție de 100 % la obiectivele de mediu.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Stratificația platformei carosabile cuprinde umplutură (balast, piatră spartă), geotextil, geocompozit, beton asfaltic. Platforma betonată (pe care vor fi amplasate containerul-birou și cel frigo) va conține stratul- suport din balast compactat și beton.

Structura de susținere a copertinei va avea fundații izolate din BA, iar împrejmuirea fundații izolate cilindrice (săpătura se poate face ușor cu foreza).

Materiile prime necesare realizării lucrării sunt: pământ pentru umplutură și pământ vegetal; agregate minerale (piatră spartă, balast, pietriș, nisip); beton de ciment; beton asfaltic/mixtură asfaltică; prefabricate din beton; prefabricate din oțel; lemn pentru cofraje; carburanții (motorina) și lubrifianții necesari funcționării utilajelor și mijloacelor de transport.

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

Tipuri și cantități de deșeuri care pot fi predate de către cetățeni de la adresa de domiciliu, în punctul de colectare selectivă determinate prin PROIECT TIP - CONSTRUIRE CENTRU DE COLECTARE DEȘEURI PRIN APORT VOLUNTAR - “REGULAMENT de funcționare a platformei de colectare a deșeurilor casnice cu aport voluntar”, sunt conform tabelului de mai jos:

Denumire tip deșeu

Plastic

Hârtie, carton

Deșeuri textile

Sticlă

Metal

Deșeuri de grădină

Electrice, electronice

Baterii auto

Deșeuri construcții

Mobilier

Ulei vegetal uzat

Recipiente pentru insecticide

Cutii vopsele

Anvelope Ø max. 22”

Tuburi neon

Baterii mici

Medicamente expirate

Carcase animale mici

 

Tipurile de deșeuri (clasificate și codificate), conform Deciziei nr. 955 din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2014/955/UE) se regăsesc în tabelul din Memoriul de prezentare, paginile 9-21.

 

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Conform punctului de vedere din partea DSP Covasna nr. 10292/19.12.2023: Proiectul necesită realizarea unui studiu de impact asupra stării de sănătate a populației. Acesta se va atașa la documentația necesară pentru obținerea ASSP.

 

Organizarea tehnică a depozitului va respecta reglementările în vigoare pentru protecția sănătății populației, personalului și a mediului, se va acorda o atenție deosebită împrejmuirii și perdelelor de protecție.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 672 din 27.11.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, imobilul identificat cu nr. cad. 23994 se află în extravilanul localității Barcani și este în proprietatea comunei Barcani. Folosința actuală a terenului este pășune, iar destinația zonei conform PUZ aprobat este zonă de gospodărie comunală. Planul: ELABORARE DOCUMENTAȚIE FAZA PUZ – ZONĂ DEPOZITARE DEȘEURI (ÎNFIINȚAREA UNUI CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR, COMUNA BARCANI, JUDEȚUL COVASNA) a fost aprobat prin Hotârârea Consiliului Local nr. 148/2023.

Conform Extras CF nr. 23994 Barcani eliberat în data de 15.11.2023, de către OCPI Covasna, terenul în suprafață de 3000 mp se află în intravilanul localității.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform Punctului de vedere din partea DJC Covasna nr. 84/2023 s-a emis Avizul cu nr. 116/U/21.09.2023 pentru acest obiectiv de investiții.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Amplasamentului proiectului are o suprafață de 3000 mp.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: Pe conturul incintei se prevede o zonă de protecție cu lățimea de minim 1,00 m realizată din plantații înalte de arbori și arbuști cu scopul de a minimiza impactul vizual și olfactiv.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele – Amplasamentul proiectului se situează în afara ariilor natural din județ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- conform Punctului de vedere nr. 22557/M.L./12.12.2023 emis de către ABA Buzău Ialomița pentru investiție nu este necesară obținerea Avizului de gospodărire a apelor, deoarece lucrările din cadrul investiției sus-menționate nu au legătură cu apele de suprafață sau subterane, cu respectării ,

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Buzău-Ialomița, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Respectarea condițiilor din Punctul de vedere nr. 22557/M.L./12.12.2023, după cum urmează:
    1. alimentarea cu apă se va realiza din rețeaua de alimentare cu apă a localității Barcani;
    2. apele uzate rezultate pe amplasament vor fi evacuate într-un bazin vidanjabil impermeabilizat, care va respecta HG nr. 714/2022, cu capacitatea de 8 mc, de unde vor fi evacuate în stația de epurare ape uzate Intorsura Buzăului;
    3. la realizarea extinderii rețelei de canalizare a localității Barcani în zona investiției, obiectivul se va racorda în mod obligatoriu la aceasta;
    4. obiectivul nu va fi dotat cu foraje de monitorizare;
    5. obiectivul nu este amplasat în zonă inundabilă;
    6. pe parcursul execuției și desfășurării activității, pentru investiția sus menționată, beneficiarul va lua permanent măsuri pentru respectarea legislației din domeniul gospodăririi apelor și protecției calității apelorde suprafață și subterane;
    7. în cazul în care intervin modificări, în special în situația realizării unor lucrări pe ape sau care au legătură cu apele, conform Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, aveți obligația solcitării și obținerii de la Administrația Bazinală de Apă Buzău – Ialomița a avizului de gospodărire a apelor sau punctului de vedere, conform prevederilor legislației în domeniul apelor.
  14. Respectarea punctului de vedere din partea DSP Covasna nr. 10292/19.12.2023, prin care se solicită realizarea unui stiudiu de impact asupra stării de sănătate a populației și depunerea documentației pentru obținerea ASSP.
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 672/27.11.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                                                 Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                               ecol. Balázsi Beáta

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena