Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 06.03.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de de GOSPODĂRIE COMUNALĂ S.A., cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Cartierul Câmpul Frumos, nr. 5, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1218/14.02.2023,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.02.2024 că proiectul „EXTINDEREA SISTEMULUI DE CANALIZARE MENAJERĂ A AGLOMERĂRII TÂRGU SECUIESC, ÎN AGLOMERĂRILE GHELINȚA ȘI OJDULA”, propus a fi amplasat în municipiul Târgu Secuiesc, comunele Catalina, Ghelința, Ojdula, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 16.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat pe siteul We Radio din data de 06.03.2024,  Anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 05.03.2024, Anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în .... din data de.....2023), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 6/29.02.2024;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare nr. 1529/20.02.2024;
  6. Punctul de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 17/2024,înregistrat la APM Covasna cu nr. 1649/23.02.2024, conform căruia imobilul cade în zonă de protecție monument istoric; P de vedere emis de GNM Comisariatul Covasna,nr. 1629/23.02.2024; Punct de vedere nr. 1710/26.02.2024 emis de  DSP Covasna; Punct de vedere ANANP nr. 107/ST CV/27.02.2024, inregistrat la APM Covasna cu nr. 1952/04.03.2024;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Lucrarea este necesara pt. a asigura colectarea apelor uzate menajere din localitățile Ghelința și Ojdula și epurarea acestora conform legislației în vigoare. Obiectivul investiţiei este realizarea unor investiţii durabile care vor fi corelate cu eventualele investiţii viitoare, în vederea conformării cu cerinţele legislaţiei în vigoare şi considerând un tarif suportabil pentru consumatorii finali (populaţie).

GHELINȚA - De la 969 gospodării, la care în prezent nu sunt executate conducte de racord din satul Ghelința, cu mențiunea că în sat în 58,8% sunt realizate conductele publice de canalizare, inclusiv conducte de racord, dar nu sunt puse în funcțiune

OJDULA - de la 1312 gospodării, prin racorduri noi de canalizare menajeră

TÂRGU SECUIESC, str. Budai Nagy Antal – de la 12 gospodării sau unități comerciale (de producție, depozitare sau mică industrie, uzina de apă)

Rețea canalizare menajeră – OJDULA

Sistemul de canalizare proiectat a satului Ojdula este o rețea de sistem separativ, de colectare gravitațională și prin pompare și a fost dimensionată în funcție de numărul de locuitori de 3652 persoane.

Debitele de calcul ale rețelei de canalizare și a stației de pompare pe nivelul localității sunt :

          Q uz zi med g = 487,3 mc/zi

          Q uz zi max = 626,5 mc/zi

          Q uz or max = 64,44 mc/zi = 17,9 l/s

          Q uz or min = 2,52 mc/zi = 0,7 l/s

Sistemul proiectat se compune din :

REŢEA DE CANALIZARE MENAJERĂ ÎN SISTEM SEPARATIV (NUMAI APE UZATE), CARE PRIN EXTINDERE (SISTEMUL PROIECTAT DIN SATUL OJDULA PRIVITĂ ÎN ANSAMBLU) SE RACORDEAZĂ LA SISTEMUL DE COLECTARE APE UZATE DIN MUNICIPIULUI TÂRGU SECUIESC

Apele uzate sunt preluate de la gospodării prin 1312 de racorduri PVC Dn 160 dotate cu cămin racord PVC Dn 315, cu capac din fontă, având clasa de încărcare B125, prevăzute de a fi realizate pe domeniul public, în apropierea limitei de proprietate.

Apele uzate preluate sunt dirijate spre SPAU localitate prin intermediul rețele de colectoare gravitațională sau sub presiune (prin pompare).

Rețeaua de canalizare menajera proiectată din satul OJDULA are următoarele caracteristici :

REȚEA PUBLICĂ DE COLECTARE APE UZATE

Lungime totală = 26 095,60 m, din care

PVC-KG Dn 160 – 7 872 m – conducte racord canalizare menajeră

PVC-KG Dn 250 – 16 618 m – conducte colectoare gravitaționale

Conducte de refulare sub presiune:

Tub PE100 SDR17 PN10 Dn 90x5,4 – 1605,60 m

Subtraversare pârâul Capolna prin conductă gravitațională montat în tub de protecție:

2 buc (30 m lungime subtraversare / 37 m între căminele de vizitare adiacente)

Subtraversare Drum Național DN 2D prin conductă gravitațională montat în tub de protecție: 3 buc (lungime - 3 x 8 m)

Supratraversare pârâul Ojdula și pârâul Capolna prin conductă de refulare, termoizolat și montat în tub de protecție, ancorat de pod: 2 buc (total 34 m)

Nr. cămine beton, având di=1000 mm, cu capac clasa de încărcare D400 : 517 buc

Nr. stații de pompare ape uzate (SPAU) : 6 buc, complet echipate cu pompă activă + pompă de rezervă, cămin SPAU prefabricate, având di = 1200 mm

Număr branșamente electrice pentru alimentare SPAU : 6 buc

RACORDURI CANALIZARE MENAJERĂ

Racord propriu canalizare menajeră pentru fiecare gospodărie – 1312 buc

Nr. cămine PVC gofrat Dn 315 : 1312 buc

Lungime medie racord canalizare menajeră PVC-KG SN4 DN 160 - 6 m

Dop canalizare la capăt conductă racord canalizare PVC-KG SN4 DN 160

Rețea canalizare menajeră – GHELINȚA

Sistemul de canalizare proiectat a satului Ghelința este o rețea de sistem separativ, de colectare gravitațională și prin pompare și a fost dimensionată în funcție de numărul de locuitori de 3652 persoane.

Debitele de calcul ale rețelei de canalizare și a stației de pompare pe nivelul localității sunt:

          Q uz zi med g = 672,2 mc/zi

          Q uz zi max = 864,3 mc/zi

          Q uz or max = 88,92 mc/zi = 24,7 l/s

          Q uz or min = 3,6 mc/zi = 1,0 l/s

Sistemul de colectare ape uzate din satul Ghelința se compune din :

REȚEA DE CANALIZARE MENAJERĂ EXISTENTĂ NEPUSĂ ÎN FUNCȚIUNE, AFLATĂ ÎN STARE TEHNICĂ BUNĂ

REŢEA DE CANALIZARE MENAJERĂ PROIECTATĂ, ÎN SISTEM SEPARATIV (NUMAI APE UZATE), CARE PRIN EXTINDERE (SISTEMULUI EXISTENT + PROIECTAT DIN SATUL GHELINȚA PRIVITĂ ÎN ANSAMBLU) SE RACORDEAZĂ LA SISTEMUL DE COLECTARE APE UZATE DIN MUNICIPIULUI TÂRGU SECUIESC

În localitatea Ghelința, rețeaua publică de canalizare este realizată într-o proporție de 58,8 %, sunt realizate inclusiv conductele de racord până la limita de proprietate (racordurile nu sunt dotate cu cămin racord în parte pentru fiecare gospodărie).

Apele uzate sunt preluate de la gospodării prin 969 de racorduri PVC Dn 160 dotate cu cămin racord PVC Dn 315, cu capac din fontă, având clasa de încărcare B125, prevăzute de a fi realizate pe domeniul public, în apropierea limitei de proprietate

Apele uzate preluate sunt dirijate spre SPAU localitate prin intermediul rețele de colectoare gravitațională sau sub presiune (prin pompare)

Rețeaua de canalizare menajera proiectată din satul OJDULA are următoarele caracteristici :

          REȚEA PUBLICĂ DE COLECTARE APE UZATE

Lungime totală = 26 944 m, din care

PVC-KG Dn 160 – 7 752 m – conducte noi de racord canalizare menajeră

PVC-KG Dn 250 – 15 770 m – conducte colectoare gravitaționale

PVC-KG Dn 315 – 2 538 m – conducte colectoare gravitaționale

+ conducte de refulare sub presiune

Tub PE100 SDR17 PN10 Dn 110x6,6 – 884 m din care 488,5 m nefiind paralelă cu conducta de canalizare gravitațională

Traversări cursuri de apă – subtraversare prin foraj dirijat pr. necadastrat, afluent de stânga a pr. Ghelința

Nr. cămine beton, având di=1000 mm, cu capac clasa de încărcare D400 : 399 buc

Nr. stații de pompare ape uzate (SPAU) : 5 buc, complet echipate cu pompă activă + pompă de rezervă, cămin SPAU prefabricate, având di = 1500 mm

Număr branșamente electrice pentru alimentare SPAU : 5 buc

RACORDURI CANALIZARE MENAJERĂ

Racord propriu canalizare menajeră pentru fiecare gospodărie – 969 buc

Nr. cămine PVC gofrat Dn 315 : 969 buc

Lungime medie racord canalizare menajeră PVC-KG SN4 DN 160 - 8 m

Dop canalizare la capăt conductă racord canalizare PVC-KG SN4 DN 160

Extindere rețea canalizare menajeră – mun. TÂRGU SECUIESC

Sistemul de colectare ape uzate din strada Budai Nagy Antal, mun. Târgu Secuiesc se compune din REŢEA DE CANALIZARE MENAJERĂ PROIECTATĂ, ÎN SISTEM SEPARATIV (NUMAI APE UZATE), TRONSON EXTINDERE CARE SE RACORDEAZĂ LA SISTEMUL EXISTENT DE COLECTARE APE UZATE DIN MUNICIPIULUI TÂRGU SECUIESC (INTERSECȚIA STRĂZILOR BUDAI NAGY ANTAL ȘI STRADA KANTA)

Apele uzate sunt preluate de la gospodării/unități de mică industrie, comercială prin 12 de racorduri PVC Dn 160 dotate cu cămin racord PVC Dn 315, cu capac din fontă, având clasa de încărcare B125, prevăzute de a fi realizate pe domeniul public, în apropierea limitei de proprietate.

Apele uzate preluate de la uzina de apă sunt dirijate spre SPAU prin intermediul unei conducte de racord, apoi sunt transportate sub presiune (prin pompare) la căminul de vizitare terminal, de unde scurgerea până la punctul de racord la rețeaua existentă este gravitațională.

Rețeaua de canalizare menajera proiectată din strada BUDAI NAGY ANTAL are următoarele caracteristici :

          REȚEA PUBLICĂ DE COLECTARE APE UZATE

Lungime totală = 725 m, din care

PVC-KG Dn 160 – 55 m – conducte noi de racord canalizare menajeră

PVC-KG Dn 250 – 340 m – conducte colectoare gravitaționale

+ conducte de refulare sub presiune

Tub PE100 SDR17 PN10 Dn 63x3,8 – 330 m, conducta nefiind paralelă cu conducta de canalizare gravitațională

Subtraversare cale ferată neelectrificată a conductei de refulare  în tub de protecție:

1 buc (lungime foraj orizontal 10,0 m)

Supratraversări – NU SUNT

Nr. cămine beton, având di=1000 mm, cu capac clasa de încărcare D400 : 5 buc

Nr. stații de pompare ape uzate (SPAU) : 1 buc, complet echipat cu pompă activă + pompă de rezervă, cămin SPAU prefabricate, având di = 1200 mm

Număr branșamente electrice pentru alimentare SPAU : 1 buc

RACORDURI CANALIZARE MENAJERĂ

Racord propriu canalizare menajeră pentru fiecare gospodărie / unitate – 12 buc

Nr. cămine PVC gofrat Dn 315 : 12 buc

Lungime medie racord canalizare menajeră PVC-KG SN4 DN 160 – 4,6 m

Dop canalizare la capăt conductă racord canalizare PVC-KG SN4 DN 160

Conductă de refulare sub presiune – OJDULA – TÂRGU SECUIESC, GHELINȚA – CATALINA – TÂRGU SECUIESC

Conductă refulare SPAU OJDULA – TINOASA – REȚEA C.M. TÂRGU SECUIESC

Pompare printr-o singură treaptă cu două pompe active montate în serie

Lungime totală = 8487 m, din care

Tub PE100 SDR17 PN10 Dn 180x10,7 – 8487 m

Tronsoane care se realizează prin foraj orizontal, prin utilizarea de tub de protecție D.280 = 148 ml

Subtraversare râul Negru – 1 locuri (prin foraj dirijat – 66,4 m), forajul se va efectua sub cota talvegului cu minim 2 m

Subtraversare pârâul Casin – 1 locuri (prin foraj dirijat – 36,3 m) forajul se va efectua sub cota talvegului cu minim 2 m

Nr. cămin din beton armat prefabricat pentru vane și aerisire (dimensiuni interioare 150 x 150 x 150 cm) cu capac clasa de încărcare D400 : 4 buc

Nr. stații de pompare ape uzate (SPAU Ojdula) : 1 buc, complet echipat cu 2 pompe active + 1 pompă de rezervă, cămin SPAU prefabricat, având di = 2500 mm

Caracteristici hidraulice pompă : qp = 17,9 l/s, Hp = 29 mCA,

Tip pompă : pompă tip vortex (fără tocător), cu certificare ATEX

Număr branșamente electrice pentru alimentare SPAU Ojdula : 1 buc, 3~, 380V, 50 Hz, P el = ~ 12,3 kW

Traseul proiectat și recomandat ale conductei de refulare :

SPAU Ojdula proiectat de a fi executat de domeniul public, lângă DN 2D

Spațiu verde lângă Drum național DN2D între satul Ojdula și satul Tinoasa (aparținător mun. Tg. Secuiesc) – între șanț de protecție și limită proprietate terenuri arabile) – UAT Ojdula și UAT Târgu Secuiesc

Subtraversare Râul Negru prin foraj orizontal dirijat – arie protejată Natura 2000,

Intravilan sat Tinoasa – lângă Drum național DN2D (în afara carosabilului), străzi macadam din sat - UAT Târgu Secuiesc

drum pământ între Târgu Secuiesc (spre strada Táncsics Mihály) și satul aparținător Lunga-Săsăuși - UAT Târgu Secuiesc

strada Táncsics Mihály – carosabil macadam

strada Mikes Kelemen – carosabil macadam

strada Ruseni–  carosabil macadam

strada Papp Mihály – carosabil asfaltat - capăt de rețea sub presiune, descărcare în conducta publică de canalizare menajeră având D.600 mm

Conductă refulare SPAU GHELINȚA – CATALINA – SEAU TÂRGU SECUIESC

Pompare printr-o singură treaptă cu două pompe active montate în serie

Lungime totală = 8282 m, din care

Tub PE100 SDR17 PN10 Dn 200x11,9 – 8282 m,

Tronsoane care se realizează prin foraj orizontal, prin utilizarea de tub de protecție D.315 = 86 ml

Subtraversare râul Negru – 1 locuri (prin foraj orizontal dirijat – 72,8 m)

Subtraversare DJ 121F – 1 locuri (prin foraj orizontal dirijat – 8 m)

Subtraversare podeț – 1 locuri (prin foraj orizontal dirijat – 5 m)

Nr. cămin din beton armat prefabricat pentru vane și aerisire (dimensiuni interioare 150 x 150 x 150 cm) cu capac clasa de încărcare D400 : 2 buc

Nr. stații de pompare ape uzate (SPAU Ghelința) : 1 buc, complet echipat cu 2 pompe active + 1 pompă de rezervă, cămin SPAU prefabricat, având di = 2500 mm

Caracteristici hidraulice pompă : qp = 24,7 l/s, Hp = 32 mCA

Tip pompă : pompă tip vortex (fără tocător), cu certificare ATEX

Număr branșamente electrice pentru alimentare SPAU Ghelința : 1 buc, 3~, 380V, 50 Hz, P el = ~ 12,3 kW

Traseul proiectat și recomandat ale conductei de refulare :

SPAU Ghelința proiectat de a fi executat de domeniul public, lângă drum pământ

Spațiu verde lângă Drum județean DJ 121F și DJ 121 între satul Ojdula și satul Catalina  – între acostament drum / șanț de protecție (după caz) și limită proprietate terenuri arabile) – UAT Ghelința și UAT Catalina

Subtraversare Râul Negru prin foraj orizontal dirijat – arie protejată Natura 2000

Drum de câmp, lângă dig de pământ

Spațiu verde lângă Drum județean DJ 121 între satul Ojdula și satul Catalina  – între acostament drum / șanț de protecție (după caz) și limită proprietate terenuri arabile) – UAT Ghelința și UAT Catalina

Drum de acces la SEAU Târgu Secuiesc – carosabil macadam – descărcare la cămin de preluare ape uzate din cadrul SEAU

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Folosirea terenului:

Rețele edilitare - 70533 mp suprafața afectată din care suprafața ocupată definitiv S= 618 mp.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

        În perioada de execuţie deşeurile solide rezultate sunt de următoarele categorii:

- Deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantierul de construcţii ,pot fi colectate în pubele şi depozitate în locuri special amenajate, de unde se evacuează la rampe de gunoi  special amenajate.

Cantitatea de deşeuri menajere variază în funcţie de personalul angajat pentru diverse faze de execuţie ale lucrărilor.

-Deşeuri tehnologice rezultate din activitatea de construcţii, pământ și pietre (cod deșeu 17 05 04), intră în categoria materialului inert şi pot fi folosite ca atare la gropile de gunoi ale localităţii.

-Deşeuri rezultate din activitatea de întreţinere a utilajelor terasiere, în special uleiul uzat (cod deseu 13 02 06) se colectează în recipiente metalice (butoaie de tablă) care se schimbă numai la bazele de utilaje ale executantului.

După punerea în funcțiune, rezultă următoarele tipuri de deșeuri:

-Deşeuri menajere produse de personalul de exploatare a rețelelor- vor fi colectate în pubele şi depozitate în locuri special amenajate, de unde se evacuează la rampe de gunoi.

-Deşeuri rezultate din activitatea de întreţinere a autoutilitarelor pentru întreținerea rețelelor, în special uleiul uzat (cod deseu 13 02 06) se colectează în recipiente metalice (butoaie de tablă) care se schimbă numai la bazele de utilaje ale executantului.

Gospodărirea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase:

În timpul realizării construcțiilor utilajele tehnologice de lucru vor utiliza carburanți  (motorina) dar este obligatoriu ca utilajele sa fie alimentate in puncte de lucru - locul de organizare șantier, care nu se va afla in apropierea cursurilor de apă - se vor avea in vedere sa fie evitat orice pierdere de carburant sau uleiuri de la utilajele utilizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul lucrărilor;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului:

Conform Certificatului de urbanism nr. 75 din 09.02.2023 emis de Consiliul Județean Covasna, lucrările se execută atât in intravilanul, cât si în extravilanul UAT Târgu Secuiesc, Catalina, Ghelința, Ojdula, conform PUG aprobate, terenurile se află în domeniul public. Folosință actuală a terenului:– drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

În perioada de exploatare, lucrările executate vor avea un efect pozitiv major asupra apelor din zonă, prin epurarea apelor menajere care, de la gospodăriile neracordate la rețeaua de canalizare, în condițiile actuale se scurg în cursurile de apă sau sol fără epurare.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – Pe rețeaua de canalizare menajeră vor fi executate 5 subtraversări de cursuri de apă, executate prin foraj orizontal;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional; -nu este cazul

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: Lucrarea va fi executată în extravilanul și in intravilanul UAT Tg Secuiesc, Catalina, Ghelința și Ojdula.  

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform Punctului de vedere nr. 17/2024 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna obiectivul propus cade sub incidența OG 43 din 2000.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la capitolul VI din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): nu este cazul

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  reversibil,

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: - proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate; Locația lucrărilor este situate parțial în arii naturale protejate. Siturile Natura2000 ROSCI0374 Râul negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru sunt traversate cu conductă de canalizare sub presiune.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: - proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare

Subtraversări canalizare:

Pe rețeaua de canalizare menajeră vor fi executate 5 subtraversări de cursuri de apă, executate prin foraj orizontal.

  • Subtraversare pr. Capolna, localitatea Ojdula, 2 buc. Cu rețea de canalizare gravitațională, montată în tub  de protecție
  • Subtraversare Râul Negru în zona localității Tinoasa, aval de podul DN2D, cu conductă de canalizare sub presiune, montată în tub de protecție
  • Subtraversare Râul Negru în zona localității Catalina, amonte de podul DJ121F, cu conductă de canalizare sub presiune, montată în tub de protecție
  • Subtraversare pr. Cașin în localitatea Târgu Secuiesc cu conductă de canalizare sub presiune, montată în tub de protecție

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu alin (4) art. 4, cap II din OG 43/2000 republicată;
  3. Conform Proces-verbal ședință CAT nr. 6/29.02.2024 documentația trebuie depusă spre avizare la: SGA Covasna, ANANP Serviciul teritorial Covasna, DJC Covasna, DSP Covasna
  4. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate măsurile necesare pentru evitarea poluării accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilaje și mijloace de transport folosite;
  5. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  7. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  9. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.
  10. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 75/09.02.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  13. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

14.La finalizarea proiectului se va solicita emitera Autorizației de mediu.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

       

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                 Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

                               

 

                                Întocmit, Cons. AAA,

                                 Ing. Farkas Berta