Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 11.04.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ENGIE Romania prin IRIGC Impex SRL, cu sediul în str. Afluentului, nr. 14, Sector 1, municipiul București, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2768/25.03.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 11.04.2024 că proiectul ”REABILITARE REȚEA DE DISTRIBUȚIE GAZE NATURALE PE STR. BUDAI NAGY ANTAL, CU PUNCTE DE CUPLARE ÎN STR. DÓZSA GYÖRGY ȘI JÓZSEF ATTILA (DN13E), MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, JUDEȚUL COVASNA, CU CONDUCTE ȘI INSTALAȚII DE RACORDARE MP DIN PE100SDR11” propus a fi amplasat în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Budai Nagy Antal, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera i) și 13 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 26.03.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat pe pagina de internet https://www.anuntmediu.ro/ și afișat la sediul Primăriei Sfântu Gheorghe în data de 27.03.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 11.04.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat pe paginat de internet https://www.anuntmediu.ro/ și afișat la sediul Primăriei Sfântu Gheorghe în data de ...2024), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 12/11.04.2024;
  4. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3037/04.04.2024;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020;
  6. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Datorita defectelor aparute in exploatare pe conductele de otel cu vechime de 29 ani, a lipsei protectiei catodice se propune inlocuirea lor cu conducte din PE 100 SDR11 si sistematizarea conductelor adiacente si a bransamentelor în zona străzii Budai Nagy Antal din municipiul Sfântu Gheorghe.

Branșamentele de distributie a gazelor naturale sunt proiectate pana la limita de proprietate a imobilelor, cu intregirea instalatiilor de utilizare. Bransamentele comune pentru 2 numere cadastrale vor fi inlocuite cu bransamente proprii pentru fiecare numar cadastral in parte. Fiecare bransament va fi prevazut la capat cu un post de reglare si reglare/măsurare.

Posturile de reglare masurare se monteaza la limita de proprietate, și sunt puse la dispozitie de DISTRIGAZ SUD RTELE SRL si se vor monta cu respectarea cerintelor de montaj a normelor in vigoare.

Adancimea de pozare a conductelor nou proiectate va fi de 0,9m de la generatoarea superioara a conductelor pana la cota zero a terenului sistematizat.

Traseul conductelor proiectate s-a realizat in functie de retelele existente (canalizatii telefonice subterane, stalpi, cabluri electrice si telefonice, etc.), respectand distantele minime de siguranta conform Normativului NTPEE-2018.

Conducta propusă de gaze naturale:

Denumire strada

Regim presiune existent

Categorie retea

Diam. propus Dn (mm)

L (m)

Str. Budai Nagy Antal

MP

Tertiara

90

474

Punctele de cuplare intre conductele propuse si conductele existente sunt urmatoarele:

  • PC1, la cuplarea conductei propuse PE Dn90mm pe strada Budai Nagy Antal in conducta de redusa presiune existenta pe strada Dozsa Gyorgy, avand diametrul PE Dn63mm;
  • PC2, la preluarea conductei propuse PE Dn90mm pe strada Budai Nagy Antal in conducta de redusa presiune existenta pe strada Jozsef Attila, avand diametrul OL3”.

Bransamente propuse gaze naturale:

DENUMIRE
STRADA

REGIM PRESIUNE

Material

Nr. br. propuse

Diam propus (mm)

L (m)

Natura
terenului

 
 

BRANSAMENTE EXISTENTE PROPUSE LA INLOCUIT

 

Budai Nagy Antal

MP*

HDPE PE100

31

32

161

Asfalt pe beton

 

BRANSAMENTE NOU PROPUSE

 

Budai Nagy Antal

MP*

HDPE PE100

4

32

25

Asfalt pe beton

 

TOTAL

-

-

35

-

186

-

 

Lungime  totală retea  propusa:  L = 474m (cond.) + 186m (branș.) = 660m

Suprafata afectata de lucrare este de 330mp.

Conducta se va monta in carosabil, trotuar si spatiu verde, traseul final va fi stabilit in urma obtinerii avizelor detinatorilor de utilitati. Nu sunt prevăzute traversări de ape.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: pe teritoriul municipiului sunt aprobate sau în curs de derulare mai multe proiecte similare, precum și alte proiecte de infrastructură;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în etapa de executie vor fi generate în special următoarele tipuri de deşeuri:

  • deșeuri materiale de construcție (asfalt, beton etc.), deșeuri metalice, deşeuri de ambalaje hârtie, carton, materiale plastice,;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere de la personalul angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.
  • pâmântul excavat va transportat către zonele special amenajate pentru depozitarea lui în vederea reutilizării ca materiel de umplutură la alte lucrări sau pentru reintroducerea în natură.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: emisii în aer de la motoarele cu ardere internă ale utilajelor, mijloacelor de transport, emisii de praf de la manipularea, transportul materialelor pulverulente, a deşeurilor;

- zgomot si vibratii cauzate de funcționarea utilajelor si mijloacelor auto folosite în construcție;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - risc de poluare atmosferică (emisii, praf rezultate în faza de execuție);

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este căi de comunicații rutiere și pietonale;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: obiectivul este amplasat într-o zonă de locuit.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere nr. 36/2024 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna, obiectivul de investiții nu afectează monumente istorice, zone de protecție monumente istorice și nu necesită aviz din partrea DJC Covasna;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea conductei este de 474 m, iar suprafața afectată de lucrare este de 330 mp; programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse va ține cont de orele de linişte legale.

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii de gaze ardere în aer generate de către utilajele și mijloacele de transport folosite;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact nesemnificativ;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: lucrările de executie vor începe după obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor necesare.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: pe teritoriul municipiului sunt aprobate sau în curs de derulare proiecte de infrastructură;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate.

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, nu necesită obținerea avizului de gospodărire a apelor;

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (L 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind începerea lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se vor respecta valorile admisibile ale nivelului de zgomot la limita zonelor functionale din mediul urban, conform SR 10009-2017 - Acustica urbană;
  7. Posturile de reglare/măsurare se vor amplasa astfel încât să nu stânjenească circulația pietonală și carosabilă.
  8. Programul zilnic in care se vor desfasura lucrarile propuse, trebuie să ţină cont de orele de linişte legale.
  9. Se vor respecta prevederile regulamentelor tehnice specifice pe linia apărării împotriva incendiilor, la organizarea de șantier și pe timpul executării lucrărilor;
  10. La gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4 și art. 15 (1) și 17 din Legea nr. 17/2023 pentru aprobarea OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor;
  11. Deşeurile rezultate se colectează separat pe categorii de deșeuri şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  12. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  13. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  14. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  15. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 94/22.02.20242021 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  16. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  17. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei. Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate. Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                 Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                               Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

 

 

                               Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János