Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.04.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CERNAT cu sediul în comuna Cernat, satul Cernat, nr. 456, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1397/15.02.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 11.04.2024 că proiectul ”Extinderea sistemului de alimentare cu apă în localitatea Cernat și înființarea sistemului de alimentare cu apă în localitatea Icafalău din comuna Cernat, județul Covasna” propus a fi amplasat în comuna Cernat, satele Cernat și Icafalău, judeţul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, LA punctele 2 litera d) 3. și 13 litera a)”;
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 23.01.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în observatorul de Covasna din data de 08.03.2024; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 12.04.2024, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat pe pagina de internet https://mesageruldecovasna.ro/ în data de ....2024 și afișat la sediul Primăriei Cernat), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 12/11.04.2024;
  4. Dovezile achitării tarifelor de derulare a procedurii OP 100 și 400 lei;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3004/03.04.2024;
  6. Avizul SGA Covasna nr. 12/15.02.2024;
  7. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului M.M.A.P. nr. 269 din 20 februarie 2020;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Investitia constă in realizarea lucrărilor suplimentare pentru asigurarea funcţionării optime a sistemului de alimentare al localităţii Cernat, cat si pentru realizarea retelei de alimentare cu apa în localitatea Icafalău.

În vederea obţinerii unui debit corespunzător și constant, se propune realizarea a două puţuri forate (P1, P2) pentru apă de medie adâncime (cca. 85 m) avand urmatoarele coordonate Stereo 70:

Nr. foraj

X

Y

P1

581692,00

494764,00

P2

581731,00

494634,00

 

 

Debitul estimat a fi captat de cele 2 foraje va fi de cca. 5,85 l/s /foraj, rezultand astfel un debit potential de cca. 11,70 l/s ce poate fi captat.

Fiecare foraj va fi echipat cu electropompa submersibila cu tablou de alimentare, comanda si automatizare si accesorii montaj. Puţurile forate sunt prevăzute cu cate o cabină din beton, care adăposteşte instalaţia hidraulică şi contorul de apă. Imprejmuirea ce constituie zona de protectie sanitara cu regim sever pentru puturile forate P1 si P2 este comuna cu imprejmuirea ce constituie zona de protectie sanitara cu regim sever a statiei de tratare si rezervorului tampon de 50 mc, respectiv va avea suprafata S =1.120 mp si perimetrul imprejmuit de 380 ml.

Lungimea totala a conductei de aductiune PEHD PE100 De 180 mm PN10 de la puturile forate la instalatiile hidromecanice din statia de tratare si pompare este de 160 m.

Staţia de tratare apă include: instalaţia de tratare apă în vederea potabilizării; statie de pompare apa potabila necesara pentru transportul apei catre rezervorul de inmagazinare nou proiectat de 300 mc. În urma buletinelor de analiză a apei pentru alimentare cu apă a localităţii Cernat se va stabili solutia finala de tratare a apei brute captate.

Conducta de aductiune proiectata intre statia de tratare si rezervorul de inmagazinare va fi din PEHD PE100 SDR17 Dn 180 mm, în lungime totală de 6.910 m. Conducta de aductiune va fi amplasata de-a lungul drumului judetean DJ121 F in afara partii carosabile, pe partea dreapta a acestuia in directia de mers Marcusa-Cernat pana la intrarea in localitatea Cernat. In intravilanul localitatii Cernat, conducta de aductiune subtraverseaza drumul national DN 11 si isi continua traseul spre rezervorul proiectat pe strazi si drumuri din intravilanul cat si extravilanul localitatii Cernat, pana la rezervorul de inmagazinare proiectat. Pe conducta de aductiune sunt prevazute a se executa 19 buc. cămine de vane din beton.

Subtraversare de drum naţional DN 11 la Km 49+491- subtraversarea se va realiza cu conducta de aductiune PEHD PE 100 De 180 x 16,4 mm Pn 16 în conductă de protecţie din teava OL Ф 273 x 10 mm, protejată anticoroziv cu bandă PVC izolaţie foarte întărită. Lungimea de subtraversare este de 19 m (SDad1). Subtraversarea SDad1 se va executa prin foraj orizontal.

Pentru asigurarea presiunii şi debitului necesar alimentării cu apă a comunei Cernat s-a prevăzut un rezervor metalic de înmagazinare apă cu volumul de 300 mc.

Conducta de aductiune proiectata de la rezervorul proiectat de 300 mc la rezervorul existent de 350 mc din Cernatul de Sus va fi din PEHD PE100 SDR17, Dn 160-200 mm, PN10 si PN16 în lungime totală de 6.062 m. Pe conducta de aductiune sunt prevăzute a se executa 18 buc. cămine de vane din beton.

Supratraversari parau Marcusa (STad1, STad2) – 2 buc.

STad1 – Supratraversare parau Marcusa cu conducta de aductiune tronson 7, PEID PE100, SDR17, Pn 10, Dn 160 x 9,5 mm, termoizolata, in tub de sustinere si protectie din teava OL, L=18.0 m.

STad2 – Supratraversare parau Marcusa cu conducta de aductiune tronson 7 PEID PE100, SDR17, Pn 10, Dn 160 x 9,5 mm, termoizolata in tub de sustinere si protectie din teava OL, L=16.0 m

Conducta de aductiune apa potabila proiectata tronson 8 de la rezervorul proiectat de 300 mc la rezervorul existent de 100 mc va fi din PEHD PE100 SDR1 PN10 Dn 110 x 10,00 mm în lungime 926 m. Pe conducta de aductiune sunt prevazute a se executa 4 buc. cămine de vane din beton. STad3 – Supratraversare parau Marcusa cu conducta de aductiune tronson 8, PEID PE100, SDR17, Pn 16, Dn 110 x 10,0 mm, termoizolata cu folie de vata minerala caserata de 100 mm grosime, in tub de sustinere si protectie din teava OL 377 x 10 mm, izolata anticoroziv, L=17.0 m

Realizarea reţelei de alimentare cu apă potabilă se va face pe toate străzile principale ale localitatii Icafalau. Reţelele de alimentare cu apă se vor realiza cu conducte din polietilenă de înaltă densitate PE 100 Pn 10 SDR 17. Lungimea totală a reţelei de distributie apă potabilă proiectată este de 5.040 m. Pe reţeaua de apă potabilă proiectata in Icafalau s-au mai prevăzut a se executa următoarele lucrări principale: camine de vane din beton - 28 buc., hidranti de incendiu supraterani – 8 buc., bransamente consumatori - 203 buc.

Pentru executarea lucrarilor de alimentare cu apa este necesar ca pe anumite portiuni sa se desfaca si sa se refaca sistemul rutier existent

 

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în UAT Cernat sunt aprobate sau în curs de derulare mai multe proiecte de infrastructură.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: proiectul propune realizarea a două puţuri forate pentru apă potabilă;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri materiale de construcţii, deşeuri metalice, deşeuri de material plastic, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente; la finalizarea lucrarilor de săpătură se va face nivelarea si tasarea solului; surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- risc redus de poluări accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de urbanism folosința actuală a terenului este arabil, curți-construcții;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:

- nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – proiectul prevede realizarea de subtraversări peste pârâul Mărcușa;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările se vor realiza parțial în intravilan.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere transmis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna proiectul afectează perimetre aflate sub protecția Legii 422/2001;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): lungimea totală a conductelor de aducțiune este de 14.058 m, iar a rețelelor de distribuție 5.40 m;

  b) natura impactului: zgomote și vibrații, emisii în aer generate în perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – local, redus, în special în perioada de execuție;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact  redus, reversibil în perioda de implementare;

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: în UAT Cernat sunt aprobate sau în curs de derulare mai multe proiecte de infrastructură;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și mijloacelor de transport – în perioada de execuție.

 

II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara ariilor naturale protejate;

 

III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele: proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996; SGA Covasna a emis Avizul de gospodărire a apelor nr. 12/15.02.2024;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  2. Conform punctului de vedere nr. 35/2024 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația va fi înaintată spre analiză și avizare către DJC Covasna;
  3. Exploatarea surselor de apă se va face numai dupa instituirea zonei de protectie sanitară cu regim sever si dupa efectuarea repetata a analizelor fizico-chimice si bacteriologice
  4. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  5. În timpul executării lucrărilor se vor lua toate masurile necesare pentru evitarea poluarii accidentale a solului cu hidrocarburi provenite de la utilajele și mijloacele de transport;
  6. Pe timp secetos se vor efectua stropiri periodice pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  7. Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  9. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  10. Deşeurile se colectează separat şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel; la gestionarea deșeurilor din construcții se vor respecta prevederile art. 4, art. 15 (1), 17 (4) din OUG nr. 92/2021;
  11. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  12. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 28/29.11.2023 eliberat de Primăria Cernat, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  13. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  14. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  15. Înainte de punerea în funcţiune a obiectivului, operatorul sistemului de alimentare cu apă are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                    Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                             Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

                                Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János