Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 23.04.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ENGIE ROMANIA PRIN AVI PROD GRUP SRL cu sediul în Bucuresti, strada Marasesti, nr. 4-6, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2788 din data de 26.03.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.04.2024 că proiectul ”Reabilitare retea de distributie gaze naturale pe str. Lazar Mihaly, cuplare str. Fanului, loc Sf. Gheorghe, jud. Covasna, cu conducte si instaltii de racordare MP din PE100SDR11propus a fi amplasat în Municipiul Sfantu Gheorghe, str. Lazar Mihaly, Fanului,  județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. i).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 04.04.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Covasna Media din data de 22.04.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 13/18.04.2024 (nr. înreg. 3497/18.04.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris (SGA Covasna inreg. cu nr. 3378/16.04.2024,  ISU Covasna email înreg cu nr. 3444/17.04.2024; DJC Covasna nr. 39/2024 (nr. înreg. APM CV 3206/10.04.2024));
  6. Daovada platii OP 1293/12.04.2024;
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul de dimensiune medie prevede realizarea de lucrări de reabilitare retea de distributie gaze naturale pe str. Lazar Mihaly, cuplare str. Fanului, loc. Sfantu Gheorghe, jud. Covasna, cu conducte si instalatii de racordare MP DIN PE100SDR11. Reteaua existenta nu este protejata catodic.

Situația propusă

Conductele si bransamentele de gaze naturale propuse vor avea caracteristicile tehnice conform tabelelor de mai jos :

 

 

 

 

Total suprafata afectata pentru executie lucrare : 8679,49mp  

Materialul  tubular va fi din teava de polietilena de inalta densitate PE 100 SDR 11, conform SR ISO 4437.

AMPLASAREA CONDUCTEI DE DISTRIBUTIE

La amplasarea conductelor de distributie nou proiectate se va tine seama de pozitia celorlalte retele edilitare existente in zona, conform avizelor care se vor obtine de la detinatorii acestora, respectand distantele minim normate, stabilite prin SR 8591.

  Adancimea minima de montare a conductelor de distributie din polietilena este de 0,9 m, masurata de la generatoarea superioara a conductei pana la cota terenului amenajat.In functie de amplasamentul retelelor edilitare existente si cerintele din avizele obtinute conducta de gaze se poate monta si la adancimi mai mari de 0.9m. Va fi respectata distanta minima pe orizontala a conductelor de distributie gaze naturale medie presiune din polietilena, atat fata de cladiri cat si fata de celelalte retele edilitare existente in zona.

  Montarea conductei

Latimea santului la partea inferioara trebuie sa fie cu minim 0,2 m, superioara diametrului nominal al conductei care se monteaza.

  Fundul santului se netezeste bine si se curata de pietre, apoi se asterne un strat de nisip gros de 10 – 15 cm, nisipul avand granulatia cuprinsa intre 0,3 si 0,8 mm.

In lungul traseului conductei de distributie se vor monta rasuflatori pentru carosabil din 150 in 150 m. La jumatatea distantei dintre rasuflatori drenul va fi intrerupt prin realizarea unei bariere impermeabile. In situatia in care este necesar sa se monteze rasuflatori pentru carosabil, cutia din fonta a rasuflatorii va fi fixata in beton.

Rasuflatorile se vor monta atat in lungul conductei de distributie, cat si la capetele tuburilor de protectie, la ramificatii de conducte sau alte situatii deosebite.

  Lucrarile de imbinare a conductelor se vor efectua in afara santului, imbinarea efectuandu-se in tronsoane de 100 – 150 m. Imediat dupa trecerea timpului de racire a sudurilor, conducta se va monta serpuit pe orizontala in sant si se acopera cu nisip pana se realizeaza un strat de minim 10 cm deasupra conductei. Capetele tronsoanelor se vor astupa cu capace pentru evitarea patrunderii corpurilor straine in interiorul acestora. Sudurile de pozitie se vor executa in perioada racoroasa a zilei.

  In dreptul rasuflatorilor, deasupra stratului de nisip, se va asterne un strat de piatra de rau cu granulatie de 5-8 mm, gros de 5 cm, in lungime de 30 cm, peste care se aseaza calota rasuflatorii.

 ADUCEREA TERENULUI LA STAREA INITIALA

Dupa stratul de nisip, acoperirea conductei se efectueaza in straturi subtiri, cu pamant maruntit, prin compactare dupa fiecare strat. Succesiunea straturilor va fi inversa executarii sapaturii, astfel incat stratul vegetal, acolo unde va fi cazul, sa fie asternut deasupra, la terminarea lucrarilor de montaj, terenul fiind adus la starea initiala conform conditiilor impuse de autoritati.

  Imbracamintea asfaltica va fi refacuta conform cerintelor Primariei Municipiului Ploiesti astfel incat la terminarea lucrarilor se va incheia un proces verbal, document care va face parte din piesele scrise ale cartii constructiei.

 PROBE DE PRESIUNE

Inainte de punerea in functiune, conductele aferente sistemelor de distributie se supun la incercari de:

  • rezistenta, presiunea de incercare fiind de 9 bar
  • etanseitate, presiunea de incercare fiind de 6 bar

Toate incercarile se vor efectua cu aer. Compresorul va fi dotat cu separator de apa sau dispozitiv de filtrare.

Durata incercarilor va fi conform Ordinului ANRE89/2018 cu completarile ulterioare, dupa egalizarea temperaturii aerului din conducta cu temperatura aerului ambiant (o ora pentru proba de rezistenta si 24 de ore pentru proba de etanseitate). Inainte de punerea in functiune a retelelor de distributie se face refularea prin capatul opus punctului de racordare.

ARMATURI

 Caminele existente  pe reteaua  ce urmeaza a fi inlocuita acolo unde este cazul se vor dezafecta cu predarea vanelor catre operatorul licentiat si taierea si blindarea conductei de o parte si de alta a caminului, acesta urmand sa fie astupat.

In situatia in care prin tema de proiectare vor fi prevazute camine de robineti, acestia vor fi cu sfera de otel tip fulborre  si se vor procura de catre executant.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul,

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate sunt reprezentate de agregate minerale furnizate de

societăți de profil (exploatări autorizate). Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Calitatea factorilor de mediu relevanți în acest sens (aer, apă, sol, biodiversitate) nu este influențată semnificativ, astfel proiectul propus spre reglementare nu va avea impact negativ asupra populației și va contribui la un creșterea comfortului locuitorilor din Municipiul Sfantu Gheorghe,

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 105 din 27.02.2024 eliberat de Primaria Municipiului Sfantu Gheorghe, lucrările se execută în intravilanul Municipiului Sfantu Gheorghe, terenurile sunt in proprietatea Municipiului Sfantu Gheorghe si apartin domeniului public, conform Inventarului bunurilor.

 Folosința actuală a terenului: cai de comunicatii rutiere si pietonale.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform punctului de vedere nr. 39/2024 (3206/10.04.2024) nu este necesară obținerea avizului din partea DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Terenuri ocupate temporar: 8679,49mp;.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele – amplasamentul lucrărilor de execuție se află în afara ariilor natural protejate din județ.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul CAT APM Covasna din data de 18.04.2024, SGA Covasna și-a exprimat acordul în această fază a proiectului , nu este necesară solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor .

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 105/27.02.2024 eliberat de Primaria Municipiului Sfantu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               Ing. Bote Daniela

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena