Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 09.07.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA ZABALA cu sediul în comuna Zabala, satul Zabala, strada Principala, nr. 829, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 1505/21.02.2023,,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.06.2024 că proiectul ”INFIITARE SISTEM DE DISTRIBUTIE GAZE NATURALE IN U.A.T. ZABALA, JUDEȚUL COVASNA” propus a fi amplasat în comuna Zabala, satele Zabala, Tamasfalau, Surcea, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 10. lit. i).
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 23.02.2023; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul Mesagerul de Covasna din data de 14.03.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 1/11.01.2024 (nr. înreg. 253/11.01.2024);
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: punct de vedere de la ISU Covasna  înreg cu nr. 696/25.01.2024;
  6. AVIZ DE GOSPODARIRE A APELOR nr. 44/25.06.2024, emis de Sistemul de Gospodarire a Apelor Covasna, inregistrat la APM Covasna cu nr. 5575/04.07.2024,
  7. Dovada platii OP 313/21.03.2023;
  8. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiectul prevede realizarea de lucrări de Înfiinţare a sistemului de distribuţie gaze naturale în comuna ZĂBALA în lungime de circa 15,000 km prin înfiinţarea sistemului de distribuţie care se va realiza în UAT Zăbala. Execuţia unui racord DN100, PN40bar, în lungime de max.100m, racordat în conducta de transport gaze naturale Ghelinţa – Covasna, DN200, PN40bar, existentă; Execuţia unei staţii de reglare măsurare – predare cu o capacitate de 2.850 Nmc/h; Execuţia reţelelor de distribuţie gaze naturale în lungime de circa 40,885 km. Lucrările de executie a reţelelor de distribuţie gaze naturale vor respecta distanţele de siguranţă impuse prin normele tehnice în vigoare, NTPEE – 2018, actualizate.

 

 

 

Proprietatea terenului:

Suprafaţa totală de teren pe care vor fi executate lucrările este de circa 43.794 mp. Suprafata estimată a fi ocupată este compusa din : Terenuri ocupate definitiv: 409 mp; staţie de reglare-predare-primire – SRMP : 20m x 15m = 300 mp; drum acces staţie: 100 mp;

– Înfiinţare sistem de distribuţie gaze naturale în UAT Zăbala, jud. Covasna Decembrie 2023 4 cămin robinet de racord 3m x 3m = 9 mp.

Terenuri ocupate temporar: 43.385 mp; pentru conducta de racord: 100 m x 10 m = 1.000 mp; pentru organizare de şantier : 1.500 mp; pentru conducte de distribuţie : 40.885 m x 1,0 m = 40.885 mp. Total suprafaţa afectată definitiv și temporar: 43.794 mp

Suprafata totală de teren pe care vor fi executate lucrarile este de circa 45.168 mp.

Rezumatul proiectului:

Pentru realizarea lucrărilor de înființare a sistemului de distribuție gaze naturale în UAT Zăbala, sunt necesare lucrări de execuție a rețelelor de distribuție gaze naturale în lungime de circa 40.885 km, prin extinderea sistemului de distribuție care se va înființa în UAT Zăbala.

Soluția de alimentare cu gaze naturale a sistemului de distribuție gaze naturale a UAT Zăbala cu satele aparținătoare: Zăbala, Surcea și Tămașfalău, se va realiza în baza Avizului tehnic de principiu nr. 29524/1/67286/26.08.2022 emis de SNTGN TRANSGAZ S.A., și sunt nevoie următoarelor lucrări:

SRMP-ul va fi dimensionat la o capacitate de 2.850 Nmc/h și va satisface necesarul de gaze pentru toate localitățile care intră în componența UAT Zăbala, județul Covasna, precum și pentru cele care intră în componența UAT Brateș, respectiv UAT Zagon, care au solicitat un racord comun la Sistemul național de transport al gazelor naturale și au obținut o soluție de racordare comună la rețeaua de transport gaze naturale.

Conductele sistemului de distribuție gaze naturale se vor poza atât subteran (PE100, SDR11), la o cotă de 0,9 m, distanța fiind măsurată de la suprafața terenului la generatoarea superioară a conductelor În zonele de intersecție a conductelor de distribuție gaze naturale proiectate cu cursurile de apă, conductele se vor poza suprateran, se vor monta în dreptul podurilor existente, pe console amplasate în afara căii de rulare, deasupra cotei intradosului și se va monta câte un robinet de secționare înainte și după supratraversarea cursului de apă.

Supratraversări cursuri de apă:

În raza comunei Zăbala se propun 4 supratraversări ale pârâului Pava, 3 supratraversări ale pârâului Zăbala, 2 supratraversări ale pârâului Fundul Pârâului, 8 supratraversări canale: 

Sptr 1 -  Supratraversare pârâul  Zăbala

  • Coordonate STEREO`70: X = 488893.240              Y = 592227.998
  • Tip conductă - conductă de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 18,90 ml;

Sptr 2 -  Supratraversare pârâul Zăbala

  • Coordonate STEREO` 70: X = 488108.230             Y = 586665.128
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 13,30 ml;

Sptr 3 -  Supratraversare pârâul Zăbala

  • Coordonate STEREO` 70: X = 487790.570;            Y = 586578.328
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 15,40 ml;

Sptr 1 -  Supratraversare pârâul Pava

  • Coordonate STEREO` 70: X = 487016.590;            Y = 592437.458
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 11,05 ml;

Sptr 2 -  Supratraversare pârâul Pava

  • Coordonate STEREO` 70: X= 487239.834;             Y= 592103.440
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 12,00 ml;

Sptr 3 -  Supratraversare pârâul Pava

  • Coordonate STEREO` 70: X = 487241.070;            Y= 592090.658
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 7,00 ml;

Sptr 4 -  Supratraversare pârâul Pava

  • Coordonate STEREO` 70: X = 488758.050;            Y= 590925.458
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 3";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 11,60 ml;

Sptr 1 -  Supratraversare pârâul Fundul Pârâului

  • Coordonate STEREO` 70: X = 486631.010;            Y= 592246.981
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 24,00 ml;

Sptr 2 -  Supratraversare pârâul Fundul Pârâului

  • Coordonate STEREO` 70: X = 485751.067;            Y= 582165.627
  • Tip conducta - conducta de distribuție gaze naturale OL, ∅ 2";
  • Amplasare supraterană
  • Lungime supratraversare L = 24,00 ml;

Supratraversările se vor executa pe baza Studiului hidrologic privind debitele maxime, comunicate de către A.N. Apele Române – A.B.A Olt-Râmnicu Vâlcea, cu nr. 5195/LMN/17.04.2024.

Debitele maxime cu probabilitatea de depășire 1% și 5% pe pârâul Mărcușa în secțiunea identificată prin coordonate STEREO 70:

 

Denumire Pârâu

Coordonate STEREO 70

Debitele maxime cu probabilitatea de depășire

X

Y

Q 1%

Q 5%

Pr. Pava

487.238

592.102

42,4 mc/s

22,9 mc/s

Pr. Zăbala sat Tămașfalău

487.790

586.578

92,3 mc/s

49,8 mc/s

Pr. Zăbala sat Zăbala

488.893

592.227

71,4 mc/s

38,5 mc/s

 

Cheia limnimetrică a debitelor pârâului Pava în secțiunea de calcul, identificată în puncte de mai sus rezultă o înălțime de 1,40 m față de talvegul albiei la  debite de Q 1% și 1,00 m față de cota talveg albiei la debite de Q5%. Debitele maxime au fost calculate prin metode indirect de calcul și nu conțin sporul de siguranță:

  • Cota talveg: 573,06 m
  • Cota conducta la Q1%: 574,46 m
  • Cota conducta la Q5%: 574,06 m

Cheia limnimetrică a debitelor pârâului Zăbala, satul Zăbala în secțiunea de calcul, identificată în puncte de mai sus rezultă o înălțime de 2,75 m față de talvegul albiei la  debite de Q 1% și 2,30 m față de cota talveg albiei la debite de Q5%. Debitele maxime au fost calculate prin metode indirect de calcul și nu conțin sporul de siguranță:

  • Cota talveg: 564,90 m
  • Cota conducta la Q1%: 567,65 m
  • Cota conducta la Q5%: 567,20 m

Cheia limnimetrică a debitelor pârâului Zăbala, satul Tămașfalău în secțiunea de calcul, identificată în puncte de mai sus rezultă o înălțime de 3,80 m față de talvegul albiei la  debite de Q 1% și 2,70 m față de cota talveg albiei la debite de Q5%. Debitele maxime au fost calculate prin metode indirect de calcul și nu conțin sporul de siguranță:

  • Cota talveg: 536,00 m
  • Cota conducta la Q1%: 539,80 m
  • Cota conducta la Q5%: 538,70 m

Lucrările propuse conform STAS 4273/83 sunt construcții de importanță secundară, se încadrează în clasa de importanță IV, iar conf. Tabelul 12, construcțiile hidrotehnice pentru traversări de apă, are o importanță locală din punct de vedere hidrotehnic, se consideră în categoria 4 a construcțiilor.

JUSTIFICAREA NECESITĂŢII PROIECTULUI

Printre cele mai mari deficienţe ale situaţiei actuale existente sunt dificultăţile pe care le întâmpină populaţia comunei Zăbala cu satele aparţinătoare: Zăbala și Surcea și Tamașfalău în procurarea lemnului de foc (combustibil solid) și buteliilor de aragaz, pentru preparat hrană și încălzire. Funcţionarea echipamentelor care produc agent termic necesar pentru încălzirea cu combustibil solid (lemn de foc) este afectată de calitatea și umiditatea lemnului. Memoriu de Prezentare – Înfiinţare sistem de distribuţie gaze naturale în UAT Zăbala, jud. Covasna Decembrie 2023 6 Pregătirea lemnului pentru ardere necesită efort fizic considerabil pentru tăiere, în condiţiile în care populaţia din mediul rural este deja îmbătrânită. Zgomotul produs la tăierea lemnului este foarte mare, creând astfel poluare sonoră. Depozitarea lemnelor este dificilă și necesită un spaţiu foarte mare de depozitare. Costurile cu procurarea combustibilului se pot optimiza – întrucât condiţiile meteo în perioada rece nu sunt suficient de previzibile, populaţia trebuie să își asigure necesarul de combustibil solid sau lichid pentru încălzire. Dezvoltarea economică a localităţilor este greoaie întrucât și societăţile comerciale înfiinţate întâmpină aceleași probleme, combustibilul fiindu-le necesar în procesul de fabricare a produselor finite (produse de panificaţie, etc.), în procesele de producţie (uscătoare de cereale, sere, etc.), la încălzirea spaţiilor de producţie, a obiectivelor de turism local, obiective care asigură la nivelul unităţii administrativ teritoriale a unor fonduri necesare bunului mers al întregii activităţi: iluminat public, pază, pompieri, etc. Nu în ultimul rând, o mare deficienţă a situaţiei actuale este faptul că lipsa unor condiţii normale de trai, duce la depopularea satelor. Astfel tot mai mulţi tineri își caută loc de muncă în orașe și își caută locuinţe în orașe, își întemeiază familii și cresc copii în condiţii in care beneficiază de avantaje, cum ar fi: creșe, grădiniţe, școli încălzite. Prin arderea combustibililor solizi și lichizi folosiţi în prezent pentru preparare hrană, pentru încălzire și în procesele tehnologice, se produc poluanţi în aer. Procesul de îmbătrânire și ponderea redusă a intelectualilor aduc prejudicii vieţii cotidiene. Lipsa alimentării cu gaze naturale face ca orice iniţiativă în domeniul agroturismului, să nu intre în reţeaua naţională.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: Nu este cazul,

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Resursele naturale utilizate sunt reprezentate de agregate minerale furnizate de

societăți de profil (exploatări autorizate). Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); deșeuri materiale de construcție (beton, amestecuri sau fracții separate de beton, pământ contaminat, lemn); deseuri metalice (fier și oțel). Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: - surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, praf de la manipularea unor materiale pulverulente.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Calitatea factorilor de mediu relevanți în acest sens (aer, apă, sol, biodiversitate) nu este influențată semnificativ, astfel proiectul propus spre reglementare nu va avea impact negativ asupra populației și va contribui la un creșterea comfortului locuitorilor din UAT Zabala, satele Zabala, Tamasfalau, Surcea ,

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 669 din 08.12.2022 eliberat de Consiliul Judetean Covasna, lucrările se execută în intravilanul si extravilanul UAT Catalina, terenurile fiind in domeniul public si apartin domeniului public, conform Inventarului bunurilor.

 Folosința actuală a terenurilor: drum.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: nu este cazul.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional –

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; - Nu este cazul-  

- Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul .

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Conform punctului de vedere in cadrul sedintei CAT, e necesara depunerea documentatiei tehnice pentru avizare si obținerea avizului din partea DJC Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): Terenuri afectate definitiv si temporar: 43794 mp;.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele – amplasamentul lucrărilor de execuție se află în afara ariilor natural protejate din județ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

  • AVIZ DE GOSPODARIRE A APELOR nr. 44/25.06.2024, emis de Sistemul de Gospodarire a Apelor Covasna, inregistrat la APM Covasna cu nr. 5575/04.07.2024,

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată prin Legea nr. 17/2023;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  4. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor, pe timp secetos drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. Gestionarea deșeurilor din construcții se va realiza cu respectarea prevederilor Art. 4, alin. 1 și Art. 17, alin 4 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011;
  8. Deşeurile se vor colecta selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Platforma organizării de șantier va fi dezafectată permițând revenirea la folosința anterioară. Se va curăța terenul de posibile resturi de materiale de constructie și deșeuri. Se va așterne un strat de pământ de calitate similară cu cel din zona învecinată amplasamentului organizării de șantier, apoi se va așterne un strat de sol vegetal la suprafața terenului astfel încât să permită desfășurarea activităților anteriore
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În cazul unor scurgeri de motorină sau uleiuri, vor fi luate imediat măsuri de colectare și prevenire sau înlăturare a poluării solului, pentru a preveni infiltararea în adâncime spre apa subterană;
  12. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța Administrația Bazinală de Apă Olt, APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 669 din 08.12.2022 eliberat de Consiliul Judetean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,

Acorduri, Autorizaţii                                                                             Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                               Ing. Bote Daniela

 

 

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena