Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 12.08.2024

 

Ca urmare a notificării adresate de MUNICIPIUL TÂRGU SECUIESC, jud. Covasna privind ”Amenajament fond forestier proprietate publică aparținănd Municipiului Târgu Secuiesc, județul Covasna, constituit în U.P. IX Donath”, amplasat pe raza U.A.T. Lemnia – județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 729/26.01.2024, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. — (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 08.08.2024 (proces-verbal nr. 25/08.08.2024);
  • amenajamentul silvic nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor ariilor protejate naturale;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • punctul de vedere nr. 5947/17.07.2024 emis de Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna conform căruia amplasamentul nu se suprapune cu arii naturale protejate;
  • lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

”Amenajament fond forestier proprietate publică aparținănd Municipiului Târgu Secuiesc, județul Covasna, constituit în U.P. IX Donath”, amplasat pe raza U.A.T. Lemnia – județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată pentru lucrarile ramase  şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 729/26.01.2024;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Proces verbal al Conferinţei I de amenajare nr. 295/07.12.2023;
  • Tema de proiectare
  • Proces-verbal al Conferinței a II-a de amenajare nr. 166/19.06.2024;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 6392/05.08.2024;
  • Anunțuri publice.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața fondului forestier:

Suprafața totală a Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate publică aparținând Municipiului Târgu Secuiesc – U.P. IX Donath, județul Covasna care face obiectul amenajării este de 964,35 ha, conform documentelor de proprietate.

Documentele de proprietate care au stat la baza constituirii unității de producție sunt:

%Titlul de proprietate nr. 293/09.09.2002 – 964,35ha.

Amplasarea amenajamentului silvic

Fondul forestier proprietate privată aparţinând Municipiului Târgu Secuiesc, organizat în U.P. IX Donath a făcut parte înainte de retrocedare, din punctul de vedere al administrației silvice de stat, conform actelor de proprietate din cadrul O.S, Brețcu, U.P. III Lemnia.

Din punct de vedere administrativ-teritorial, suprafața luată în studiu, se află pe raza U.A.T. Lemnia, județul Covasna.

În prezent suprafața fondului forestier prorpietate publică aparținând Municipiului Târgu Secuiesc, organizat în U.P. IX Donath, este administrată de către Ocolul Silvic Privat Mereni, județul Covasna.

Repartiţia fondului forestier pe categorii de folosinţe

  1. Păduri şi terenuri destinate împăduririi şi reîmpăduririi: 960,97 ha, din care 1,47 ha clasă de regenerare;
  2. Terenuri afectate gospodăririi pădurilor: 3,38 ha;
  3. Terenuri neproductive: - ha;
  4. Terenuri scoase temporar din fondului forestier: - ha.

Zonarea funcţională

În concordanţă cu obiectivele social-economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor, suprafața fondului forestier studiat a fost încadrată, la actuala amenajare, în:

Grupa I-a funcțională (47,80 ha) cu următoarele categorii fucționale:

  • 1-2A  Arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinare mai mare de 30grade pe substrate de fliș (facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substate litologice (TII) – 21,03 ha;
  • 1-2L – Arboretele situate pe terenuri cu substaraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecări, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria 1,2A (T IV)  - 26,77 ha;

Grupa a II-a funcțională (913,17 ha) cu următoarele categorii funcționale:

  • 2-1C – Arboretele destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea (T VI) – 913,17 ha.

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de producţie și de protecţie stabilite au fost constituite următoarele subunități de producție sau protecție:

S.U.P. "A" - codru regulat, sortimente obişnuite  938,47 ha;

S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită: 21,03 ha;

Clasa de regenerare 1,47 ha;

Alte terenuri 3,38 ha.

Bazele de amenajare

S-au adoptat următoare baze de amenajare:

Regimul: - codru;

Compoziţia ţel: - corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile și compoziția țel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

Exploatabilitatea: de protecție (grupa funcțională I) și tehnică (grupa funcțională II);

Vârsta medie a exploatabilității: 107 ani pentru S.U.P. A.

Tratamente: tăieri progresive și tăieri rase;

Ciclul: 110 ani pentru S.U.P. A.

Reglementarea procesului de producţie

Analiza și adoptarea posibilității:

La S.U.P. ”A” s-au calculat următorii indicatori de posibilitate:

C.I.: 3841 mc/an

Q: 0,38

VD/10: 2522 mc/an

VE/20: 3127 mc/an

VF/40: 2650 mc/an

VG/60: 4098 mc/an

PCi  = 2522 mc/an

Pded.= 3836 mc/an

Pind. = 3826 mc/an

Padoptată  = 2522 mc/an.

Pentru S.U.P. A s-a adoptat posibilitatea de produse principale de 2522 mc/an, după valoarea indicatorului rezultat după metoda creșterii indicatoare.

s-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantități anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

degajări           ...... total     40,83 ha           ......     anual          4,08 ha

curățiri            ...... total      30,26 ha cu     209 mc    anual           3,03 ha cu       21 mc

rărituri            ...... total   610,03 ha cu   21633 mc   anual        61,00 ha cu   2163 mc

tăieri de igienă ...... total    121,10 ha cu     1067 mc   anual      121,10 ha cu       107 mc.

Analiza și adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea decenală de produse principale pentru SUP A este de 25219 mc (u.a. 45 B, 46 C, 48 A, 52 A, 53 A, 53 B, 53 D, 64 C, 65 A, 68 B, 69 B, 71 A, 71 D, 71 G și 72 B).

Degajări s-au propus în arboretele din u.a.: 43 B, 44 C, 45 F, 56 C, 56 D, 62 B, 69 C și 71 F.

Curățiri s-au propus în arboretele din u.a.: 47 A, 51 B, 53 C și 62 D.

Rărituri s-au propus în arboretele din u.a.: 43 A, 44 A, 44 B, 45 A, 45 C, 45 D, 45 E, 46 A, 46 B, 47 A, 47 B, 47 C, 47 D, 47 E, 48 B, 48 C, 49 A, 49 B, 50, 51 A, 53 E, 53 F, 55 A, 55 B, 56 A, 56 B, 60 A, 60 B, 62 A, 62 C, 63 A, 64 A, 64 B, 65 B, 67 A, 67 C, 67 D și 70 A.

Amenajamentul silvic intră în vigoare la data aprobării acestuia și este valabil până la 31.12.2034.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

În cazul nerealizării planului („alternativa 0”) fondul forestier din zona studiată se va degrada atât din punct de vedere cantitativ cât şi calitativ. Varianta de plan supusă aprobării propune măsuri silvotehnice în acord cu Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic şi „Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor” care presupun o gospodărire a pădurilor în conformitate cu cerinţele ecologice, economice şi sociale ale acesteia.

Obiectivul principal al planului constă în stabilirea modului de gospodărire a fondului forestier deţinut de către titular în vederea dezvoltării durabile şi în concordanţă cu obiectivele ecologice şi social-economice ale acestuia. Acesta presupune conducerea pădurii prin amenajament spre starea normală (optimă), planificarea recoltelor, conservarea biodiversităţii.

Avantajele pe care le prezintă realizarea amenajamentului sunt:

  • creşterea eficacităţii funcţionale a arboretelor;
  • creşterea producţiei de lemn;
  • creşterea gradului de stabilitate şi rezistenţă a arboretelor la acţiunea agresivă a factorilor externi şi interni destabilizatori;
  • păstrarea şi ameliorarea stării de sănătate a arboretelor şi pădurii în ansamblul său;
  • asigurarea calităţii factorilor de mediu (apei, aerului, solului);
  • creşterea productivităţii arboretelor şi a pădurii;
  • îmbunătăţirea calităţii producţiei de lemn;
  • mărirea capacităţii de fructificare a arborilor şi ameliorarea condiţiilor de regenerare;
  • recoltarea biomasei lemnoase în vederea valorificării ei, care altfel prin eliminarea naturală s-ar recicla în cadrul ecosistemelor forestiere respective.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amenajamentul silvic nu se suprapune peste arii naturale protejate, situri Natura 2000 sau alte obiective de interes conservativ;

Pentru protecția biodiversității în general se vor avea în vedere următoarele:

  • managementul silvic va fi orientat spre asigurarea heterogenității structurale și compoziționale din cadrul arboretelor, în primul rțnd pentru asigurarea diversității mai mari a peisajului forestier. Se va asigura în permanență existența unor arborete compacte în faza maturității/bătrâneții (diametre peste 40-50 cm și înășțimi peste 25-30 m);
  • se vor păstra în u.a.-uri arborii bătrâni/uscați care prezintă scorburi și cavități. Aceștia asigură hrană și habitat pentru diverse specii de insecte, păsări, lilieci și alte specii. Este necesară menținerea de aproximativ 4-5 astfel de arbori/ha în arboretele de până la 80 de ani și de 2-3 astfel de arbori/ha în arboretele de peste 80 de ani. În arboretele tinere, dacă sunt preexistnți (adică arbori netăiați din pericoada deceniului anterior sau chiar dinainte) se vor păstra;
  • nu se vor introduce în compoziția arborescentă specii alohtone sau autohtone plantate în afara arealului, iar unde acestea există deja se va încerca eliminarea acestora și revenirea la compoziția naturală. Se va urmări ca zona din imediata vecinătate a drumurilor forestiere să fie afectată de pătrunderea unor specii invazive/ruderale/alohtone, evitându-se astfel împădurirea cu alte specii decât cele edificatoare pentru habitat, ceea ce ar putea duce la schimbarea compoziției stratului arborecent;
  • în jurul apelor permannente (curgătoare sau stătătoare) trebuie lăsate zone tampon (de cca. 5 m lățime de o parte și de alta a apei) în care să fie asigurată permanența vegetației arborescente pentru protecția calității apelor cât și pentru păstrarea regimului de umbrire necesar și asigurarea adăpostului pentru animalele care vin la sursa de apă;

în aceste zone sunt permise extrageri de material lemnos, însă fără a îndepărta brusc întregul etaj matur (în special în cazul tăierilor finale de regenerare). Pe cât posibil, în cazul apelor curgătoare, se va menține un etaj de vegetație de înălțime cel puțin egală cu lățimea cursului de apă.

  • la recoltarea și colectarea masei lemnoase din parchete se vor respecta tehnologiile care urmăresc evitarea degradării solului, a semințișurilor utilizabile și a arborilor care rămân în arboret; se recomandă recoltarea sub formă de arbori secționați în trunchiuri și catarge; Colectarea se va face cu atelaje sau tractoare pe trasee dinainte stabilite și materializate pe teren;
  • se vor curăța suprafețele în lucru concomitent cu exploatarea; nu se vor aborda resturi de exploatare și/sau deșeuri în parchetele după exploatare sau pe drumurile forestiere; resturile provenite de la exploatările forestiere să nu se constituie în bariere fizice permanente împiedicând deplasarea liberă a unor specii sau perturbarea comportamentală (antropizarea excesivă a unei zone putțnd determina cu comportament de tip respingere sau evitare);
  • substanțele/materialele utilizate/rezultate/produse în timpul realizării lucrărilor silvice vor fi gestionate corespunzător (depozitarea pe suprafețe impermeabile unde există substanțe/materiale cu potențial poluant), colectate selectiv cu posibilități de eliminare ritmică, evitându-se depozitarea îndelungată care poate atrage speciile din fauna sălbatică sau poluarea zonei;
  • zgomotul poate afecta speciile în perioada repoducerii, dar și activitățile de hrănire sau de comunicare intraspecifică; ca urmare se vor folosi utilaje silențioase care să producă discomfort redus și se va respecta programul de lucru prevăzut în normative pentru acestea.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor.

Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998):

  • menţinerea şi sporirea adecvată a resurselor forestiere dar în acelaşi timp conservarea biodiversităţii în cadrul ecosistemelor forestiere;
  • executarea lucrărilor de regenerare la momentul oportun;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  • păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;
  • în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;
  • rotația ciclică a zonelor cu grade diferite de intervenție în timp și spațiu;
  • se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea  lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra  sănătăţii umane.

În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

          c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin diminuată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus reglementează  parcurgerea cu lucrari pe o suprafaţă de 964,35 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

Obligaţiile titularului:

  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM nr. 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
  • Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;
  • O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;
  • Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;
  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;
  • Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
  • Colectarea deseurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;
  • Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amnenajamentului silvic;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul nr. 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificarile și completările ulterioare;
  • H.G. nr. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea nr. 86/2014 de aprobare a O.U.G. nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea nr. 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG nr. 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Covasna media în data de 09.02.2024 și 12.02.2024;
  • Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 6392/05.08.2024 și procesul verbal al ședinței CSC nr. 25/08.08.2024;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe