Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din data de 10.07.2024

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de László Mózes-Tibor și László Kinga, cu domiciliul în comuna Mărtiniș, satul Orășeni, nr. 68, județul Harghita, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4855/10.06.2024,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţelor Comisiei de Analiză Tehnică din data de 09.05.2024 că proiectul ”Construire casă de locuit și împrejmuire terenpropus a fi amplasat în com. Brăduț, satul Filia, str. Kuvaszó, nr. FN, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

 

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus nu intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  2. proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul proiectului se suprapune cu situl Natura 2000 ROSAC0091 Herculian, arie protejată declarată pe baza HG 685/2022.
  3. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 14.06.2024; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în ziarul on-line Erdovidek din data de 21.06.2024, nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 22/04.07.2024 (nr. înreg. 5580/04.07.2024);
  5. Listele de control EA întocmite conform ANEXA 1 și 3B din Ghidul Metodologic din Ordinul nr. 1.682/2023;
  6. Memoriu tehnic de prezentare, înreg. la APM CV 5362/27.06.2024;
  7. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris prin adresa nr. 5421/28.06.2024: (GNM Covasna nr. 1359/CJCV/02.07.2024 (nr. înreg. APM CV 5499/02.07.2024), punct de vedere nr. 355/ST CV/02.06.2024 primit de la Consiliul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna));
  8. OP 100+400 lei – OP 1/12.06.2024; 1/27.06.2024;
  9. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

 

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Proiect de dimensiune mică, care constă în construirea a două case de vacanțe pentru copii și părinți și împrejmuire teren, în comuna Brăduț, sat Filia, str. Zona Kuvaszo, nr. FN, jud. Covasna.

Amplasamentul: Terenul cu numărul cadastral 23410, în suprafață de 1023 mp, aflat în intravilanul localității Brăduț, conform PUG aprobat și este în proprietatea solicitanților László Mózes-Tibor și László Kinga conform extras CF nr. 23410 Brăduț.

Investiția propusă este situată în comuna Brăduț în zona de agrement denumit Kuvaszó aflată la 10 km de Filia în zona împădurită, jud. Covasna, pe terenul proprietate privată a beneficiarilor László Mózes-Tibor și László Kinga.

Terenul are o suprafață de 1023 mp și se află în parte de sud-est a drumului forestier existent, având un acces auto pietruit pe teren și vecinătățile laterale. Zona studiată este destinată pentru curți și case de vacanțe. Terenul are o formă triunghiulară cu dimensiunile de: 18,15 m la nord-vest(drum), de 49,44 m la nord-est(drum), 18,68 m la sud-est(drum) și 62,05 m spre sud-vest.

Terenul este liber de construcții și este împrejmuit, se propune construirea unei case de vacanță cu regim de înălțime demisol și parter cu mezanin, în formă dreptunghiulară în plan, din zidărie confinată cu strat de izolație termică de 15 cm spre exterior, planșeu tip LEP între demisol și parter respectiv grinzi de lemn între parter și mezanin, acoperiș tip șarpantă de lemn izolat termic învelit cu țiglă, fundație continuu din beton sub ziduri portante. În incintă se va amenaja un acces de intreare/ieșire auto și pietonal.

Datele tehnice ale construcției propuse:

  • Aria construită propusă Ac = 110,07 mp;
  • Aria desfășurată propusă: Ad = 225,30 mp;
  • Aria utilă (inclusiv mezanin): Au = 252,47 mp;
  • Înălțimea la cornișă este de 2,47 m, iar înălțimea este de 6,45 m.
  • Cota  + 0,00 = 617,50, corespunde pardoselii finite de la parter.

Pe teren se vor executa alei carosabile pentru acces și staționare.

Justificarea proiectului:

Este o zonă de agrement cu numeroase case de vacanțe construite, iar investitorul dorește să construiască două case de vacanță pentru el și copii.

 

Bilanț teritorial:

Specificație

mp

%

Suprafața totală

1023

100,00

Suprafața ocupată de construcții

110,07

10,76

Suprafața ocupată de circulații carosabile și pietonale

81,00

7,92

Suprafața ocupată de echipamente edilitare

12,20

1,19

Suprafața ocupată de spații verzi

819,73

80,13

Suprafața totală ocupată

1023

100,00

 

Descrierea proiectului propus:

Demisol:

  • Cameră de zi – 21,39 mp; baie – 3,15 mp; dormitor 1 – 12,00 mp; dormitor 2 – 12,00 mp; terasa – 23,00 mp.

Parter:

  • Cameră de zi – 25,00 mp; sufragerie – 16,97 mp; baie – 3,72 mp; cămară – 2,40 mp; spălătorie – 1,80 mp; terasă – 13,73 mp; terasă – 27,45 mp.

Mezanin:

  • Hol – 7,03, mp; loc de dormit – 13,92 mp; loc de dormit – 19,69 mp; baie – 5,88 mp; balcon – 6,25 mp; balcon – 6,25 mp.

Instalații și fluxuri existente:

  • Energia electrică se va face prin branșare la rețeaua existentă în zonă;
  • Fântână proprie pentru apă rece potabilă;
  • Este dotat cu un bazin i,permeabil și vidanjabil;

Racordarea la rețelele utilitare existente în zonă: Pentru realizarea lucrărilor propuse prin proiect nu este necesară alimentarea cu apă, nu vor exista deversări de ape uzate menajere sau tehnologice.

Alimentarea cu energie electrică se va realiza din LEA existent în zonă.

 

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

Având în vedere dimensiunea proiectului, impactul lucrării asupra utilizării resurselor naturale este nesemnificativ. Nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

Deşeurile rezultate din lucrările de execuție şi activităţile anexe sunt: deșeuri menajere sau asimilabile – de la personalul care lucrează pe șantier; deșeuri reciclabile (hârtie/carton, plastic, sticlă); eventuale deșeuri materiale de construcție - resturi de materiale, pământ din săpături, moloz, pietriș, material lemnos și metalic. Deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați in scopul valorificării lor.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- în timpul realizării obiectivului, sursele de zgomot și de vibrații, ar putea fi de la mijloacele de transport cu care constructorul își desfășoară activitatea.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): protecția împotriva radiațiilor: nu este cazul.

 

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Conform Certificatului de urbanism nr. 685 din 04.12.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna, categoria de folosință actuală a terenului este de fâneață, iar destinația conform PUG aprobat este zonă pentru activități de turism, agrement și sport, VT.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: amplasamentul proiectului se află în sit Natura 2000, ROSAC0091 Herculian.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se află în sit Natura 2000, ROSAC0091 Herculian.

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

vii) zonele cu o densitate mare a populației: intravilanul localității Brăduț.

 viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Nu este cazul.

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): suprafața totală  a terenului este de 1023 mp.

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: nu vor fi schimbări profunde ale factorilor de mediu; impact nesemnificativ.

  e) probabilitatea impactului – numai în cazul unor poluări accidentale;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact nesemnificativ și reversibil, numai pe perioada de execuție a lucrărilor. Prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor pot fi evitate poluările accidentale.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: platforma prevăzută pentru organizarea de șantier după finalizarea lucrărilor de execuție se va dezafecta și va fi redată la folosința anterioară.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice amplasamentul se situează în interiorul sitului Natura 2000 ROSAC0091 Herculian.

- conform Deciziei inițiale nr. 63/14.06.2024 s-a solicitat elaborarea Memoriului de prezentare conform prevederilor Ord. 1682/2023.

- Memoriul de prezentare conform Ord. 1682/2023 a fost înregistrat la APM Covasna cu nr. 5362/27.06.2024

- conform celor cuprinse în Memoriul de prezentare:

Proiectul amplasat pe raza comunei Brăduț, sat Filia, județul Covasna, este inclus în situl de importanță comunitară, ROSAC0091 Herculian.

  • Necesitatea conservării ariei naturale protejate și legătura cu investiția nou propusă:

Pe suprafața amplasamentului studiat, nu au fost indentificate specii de floră sau faună ocrotite, specii cu regim special de protecție, aceasta și datorită faptului că terenul are o folosință agricolă. Se poate afirma că biodiversitatea pe amplasamentul vizat este una artificială. Dezvoltare ansamblului va influența diversitatea biologică chiar dacă aceasta este una artificială sau antropizată. În cazul implementării planului, diversitatea biologică ar putea fi mai ridicată datorită amenajării spațiilor verzi comune sau private. Indirect omul prin activitățile sale este un creator de biodiversitate, astfel prin dezvoltarea construcțiilor, specii precum lilieci, barza, ar putea popula în timp zona. Problema majoră indentificată în perimetru este însă prezența sitului Natura 2000. Investiția nou propusă nu afectează conservarea ariei naturale protejate și legăturile acesteia cu aria SCI, învecinate amplasamentului sunt minore, iar legăturile care există sunt de ordin pozitiv pentru zona protejată, așa cum s-a menționat anterior.

  • Impactul potențial al proiectului asupra spoeciilor și habitatelor din aria naturală protejată:  

Analizând amenințările potențiale indentificate în formularul standard Natura 2000, realizarea casei de vacanță relativ cu dimensiuni miciîn zona intravilan al satului, nu a fost indentificată ca activitate ce poate contribui la diminuarea populațiilor de habitate. Pădurile reprezintă habitatul principal pentru aproape toate speciile descrise.

În acest context pentru asigurarea conservării speciilor, zonele sensibile din cadrul sitului sunt zonele împădurite și zonele umede. Analizând aspectele ecologice caracteristice fiecărei specii, constatăm că terenul ce urmează a fi utilizat pentru realizarea planului propus nu se constituie ca zonă de habitat pentru niciuna dintre specii. Ținând cont și de faptul că suprafața de hrănire a unei specii este foarte mare, de ordinul zecilor de de hectare, impactul este nesemnificativ. Pentru speciile prezente în sit, habitatul forestier este principalul habitat pentru hrănire și trăit. Prin realizarea investiției habitatul nu este afectat.

- în urma ședinței CAT din data de 04.07.2024, APM Covasna a transmis Adresa nr. 5636/05.07.2024, conform căreia se comunică titularul proiectului necesitatea solicitării și obținerii Avizului din partea administratorului ariilor naturale protejate: ROSAC0091 Herculian - CJPNS Covasna;

- pentru realizarea proiectului este nevoie de obținerea Avizului de la administratorul ariilor naturale protejate, CJPNS Covasna.

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- nu este cazul.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Conform punctului de vedere nr. 1359/CJCV/02.07.2024, înreg. la APM CV cu nr. 5499/02.07.2024 - se vor respecta: la gestionarea deșeurilor din construcții să se respecte prevederile art. 4 și art. 17, alin 4 și art. 15, alin. 1 din OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cât și prevederile Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului.
  2. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  3. Respectarea condițiilor din punctul de vedere nr. 355/ST CV/02.06.2024, eliberat de către CJPNS Covasna, respectiv:
  • se vor respecta Regulamentul și Planul de management al sitului Natura 2000 ROSAC0091 Herculian, aprobat prin Ordinul 1125/2016, respectiv următoarele condiții:
  • pe perioada și după finalizarea lucrărilor, deșeurile și resturile de construcții, respectiv deșeurile provenite din zona de șantier, trebuie colectate, depozitate și valorificate selectiv, conf. Legii 17/2023 – legea deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare.
  • Se va aplica un management corespunzător al gestiunii deșeurilor rezultate din construcții, astfel încât acestea să nu fie depozitate necontrolat, realizându-se numai pe suprafețe/spații special amenajate, iar transportul și valorificarea lor se va realiza cu entități autorizate;terenulm ocupat de lucrări provizorii va fi salubrizat/igienizat;
  • După finalizarea construcției se va încheia contract cu o firmă specializată pentru colectarea deșeurilor menajere, și cele colectate selectiv;
  • Se vor lua măsuri de evitare, reducere sau ameliorare a impactului asupra mediului;
  • Este strict interzisă deversarea substanțelor petroliere(ulei, benzină, motorină etc) în apă sau pe sol. În timpul lucrărilor trebuie deținute recipiente spacial destinate pentru colectarea acestor substanțe în cazul scurgerilor accidentale.
  • Apele uzate menajere să nu fie vărsate în pârâul adiacent, respectiv fosa septică (bazinul vidanjabil impermeabilizat) va fi vidanjat periodic de către o firmă autorizată;
  • Pentru speciile de mamifere de interes comunitar de pe raza ariei naturale protejate, sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea și orice alte forme legate de acestea ale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lorbiologic;
  • Clădirile și toate infrastructurile conexe să fie în armonie cu peisajul;
  • La lucrările de însămânțare cu gazon, respectiv plantare arbori/arbuști se vor evita introducerea speciilor invazive, alohtone;
  • Titularul are obligația de a transmite către dirigintele de șantier, respectiv către executanții lucrărilor incluse în proiect, obligațiile prevăzute de mai sus.
  1. Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 685/04.12.2023 eliberat de Consiliul Județean Covasna şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  2. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  3. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize,                                                                Întocmit,

Acorduri, Autorizaţii                                                      Referent de specialitate, Stanciu Maria Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae

                           

 

Coordonator CFM,

Ing. Ghican Oana Elena