Back

ORDIN nr. 40 din 5 martie 2020 privind aprobarea Procedurii de notificare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, produse inclusiv în context transfrontalier

ORDIN nr. 40 din 5 martie 2020 privind aprobarea Procedurii de notificare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, produse inclusiv în context transfrontalier

Ţinând cont de Referatul de aprobare nr. 100.841/DM din 25.11.2019 al Direcţiei generale evaluare impact şi controlul poluării din cadrul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor,

având în vedere Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,

luând în considerare prevederile art. 16 alin. (3) din Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu completările ulterioare,

în temeiul art. 57 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare, al art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 13 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 19/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 13 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 20/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apelor şi Pădurilor, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul mediului, apelor şi pădurilor şi ministrul afacerilor interne emit următorul ordin:

Art. 1

Se aprobă Procedura de notificare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, produse inclusiv în context transfrontalier, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Operatorii amplasamentelor în care sunt prezente substanţe periculoase în cantităţi egale sau mai mari decât cantităţile relevante, prevăzute în părţile 1 şi 2 din anexa nr. 1 la Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu completările ulterioare, iau măsuri pentru ducerea la îndeplinire a dispoziţiilor referitoare la notificare, prevăzute în lege, prin aplicarea procedurii prevăzute la art. 1.

Art. 3

Autorităţile competente prevăzute la art. 6 din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 4

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

PROCEDURĂ DE NOTIFICARE din 5 martie 2020 a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, produse inclusiv în context transfrontalier

Art. 1: Scop

(1)Prezenta procedură prezintă modul de întocmire a notificării unui accident major în care sunt implicate categoriile de substanţe periculoase şi cele nominalizate din părţile 1 şi 2 din anexa nr. 1 la Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu completările ulterioare.

(2)În cadrul prezentei proceduri sunt precizate datele, informaţiile, formularele şi responsabilităţile asociate schimbului şi diseminării informaţiilor în cazul producerii unui accident major.

Art. 2: Definiţii

Prezenta procedură utilizează termeni şi expresii având semnificaţia prevăzută la art. 3 din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.

Art. 3: Informarea autorităţilor

(1)În cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, operatorul informează Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti-Ilfov (ISUBIF) şi/sau inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă (ISUJ), după caz, în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.

(2)După primirea informaţiilor de la operator sau din alte surse cum ar fi mass-media, cetăţeni etc., ISUBIF/ISUJ verifică veridicitatea datelor primite şi informează imediat celelalte autorităţi competente prevăzute la art. 6 alin. (2) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.

(3)Fiecare autoritate competentă de la nivel judeţean informează în cel mai scurt timp, pe cale ierarhică, autorităţile competente prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare, cu privire la producerea accidentului.

(4)În vederea asigurării managementului accidentului major, autorităţile competente de la nivel judeţean fac permanent schimb de informaţii.

(5)În maximum 5 zile lucrătoare de la producerea accidentului, ISUBIF/ISUJ transmite către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) notificarea accidentului în conformitate cu cerinţele MARS - Sistem de raportare a accidentelor majore. Notificarea trebuie să cuprindă cel puţin datele şi informaţiile structurate potrivit formularului prevăzut în anexa nr. 1.

Art. 4: Evaluarea accidentului

Evaluarea accidentului se face în funcţie de criteriile stabilite în cuprinsul anexei nr. 7 la Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.

Art. 5: Responsabilităţi ale operatorului

(1)În cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, operatorul ia în cel mai scurt timp următoarele măsuri:

a)informează ISUBIF/ISUJ în conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) lit. a), b) şi d) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare;

b)alarmează populaţia din zona de impact a accidentului major, în conformitate cu obligaţiile prevăzute în Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă, republicată, cu modificările ulterioare.

(2)În situaţia în care accidentul poate avea efecte pe termen mediu şi lung asupra mediului, informaţiile prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare, se transmit de către operator autorităţilor competente în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operaţiilor de intervenţie pentru lichidarea urmărilor imediate ale accidentului major.

(3)După fiecare accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, operatorul are obligaţia să reanalizeze raportul de securitate/documentul care pune în aplicare politica de prevenire a accidentelor majore şi planul de urgenţă internă şi să transmită autorităţilor competente măsurile identificate a fi implementate pentru prevenirea repetării unui asemenea accident major.

(4)Măsurile de prevenire a repetării accidentelor majore se transmit în scris şi în format electronic în termen de 90 de zile de la finalizarea intervenţiei pentru lichidarea urmărilor accidentului major, împreună cu planul de măsuri asumat de către operator pentru operarea modificărilor necesare în vederea implementării acestora în practică.

(5)Se notifică orice incident sau accident care are loc pe un amplasament ce intră sub incidenţa Legii nr. 59/2016, cu completările ulterioare, chiar dacă nu îndeplineşte criteriile prevăzute în anexa nr. 7 la aceasta.

(6)Operatorul are obligaţia de a avea un registru de evidenţă a incidentelor/accidentelor, completat la zi, conform modelului prezentat în anexa nr. 2.

Art. 6: Responsabilităţi ale autorităţilor competente

În cazul unui accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, în care se preconizează efecte în afara amplasamentului, pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. e) şi f) din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare, autorităţile competente de la nivel judeţean întreprind următoarele:

a)asigură informarea publicului prin toate mijloacele disponibile;

b)înştiinţează autorităţile publice locale aflate în zonele de planificare la urgenţă despre producerea accidentului;

c)informează autorităţile competente din judeţul vecin în situaţia în care sunt posibile efecte asupra populaţiei, proprietăţii sau mediului de pe teritoriul administrativ al unui judeţ vecin;

d)notifică autorităţile similare din ţările vecine în caz de producere a unui accident major cu posibile efecte transfrontaliere.

Art. 7: Evidenţe

Autorităţile competente de la nivel judeţean elaborează un registru de evidenţă a accidentelor care au avut loc pe amplasamente din zona de competenţă, completat la zi, conform modelului prezentat în anexa nr. 3.

Art. 8: Informaţii care trebuie furnizate către Comisia Europeană în urma producerii unui accident major

(1)În scopul prevenirii şi limitării consecinţelor accidentelor majore, IGSU informează Comisia Europeană asupra accidentelor majore produse pe teritoriul naţional, potrivit art. 18 din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.

(2)Anual, autorităţile competente de la nivel central organizează întâlniri de analiză a datelor şi informaţiilor existente la nivelul fiecărei autorităţi şi stabilesc de comun acord informaţiile relevante care urmează a fi transmise către Comisia Europeană cu privire la accidentele majore înregistrate pe teritoriul naţional.

(3)În situaţia în care accidentul major are sau se preconizează a avea şi impact transfrontalier, IGSU furnizează autorităţilor centrale similare din statul sau statele afectate informaţiile necesare pentru luarea măsurilor ce se impun cu privire la protecţia populaţiei, mediului şi proprietăţii.

(4)Pentru transmiterea către statele vecine a informaţiilor relevante pentru implementarea măsurilor de protecţie se vor utiliza toate mijloacele la dispoziţie stabilite prin acorduri şi convenţii la care România este parte, precum şi prin protocoale de colaborare.

(5)Raportarea accidentelor majore la Comisia Europeană se realizează de către IGSU în baza unei proceduri interne aprobate de inspectorul general al IGSU.

Art. 9: Înregistrări

(1)Operatorul este obligat să păstreze notificarea transmisă autorităţilor competente de la nivel judeţean în original şi în format electronic.

(2)Autorităţile competente au obligaţia să înregistreze şi să păstreze în original documentele primite şi transmise cu privire la producerea accidentului major.

(3)Formatul electronic al formularului de notificare a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase, prevăzut în anexa nr. 1, utilizat în procesul de raportare, se publică pe site-urile web ale autorităţilor competente desemnate potrivit art. 6 din Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare.

Art. 10: Dispoziţii finale

Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta procedură de notificare.

ANEXA nr. 1: CONŢINUTUL-CADRU al formularului de notificare a accidentului major

I._

1.Accidentul îndeplineşte criteriile din anexa nr. 7 la Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu completările ulterioare.

2.Tipul accidentului

3.Data şi ora producerii accidentului (început şi sfârşit)

4.Amplasament

a)Nume

b)Adresă

c)Tip industrie

d)Statut Seveso

II.Profilul accidentului (raport simplificat)

5.Descriere succintă şi explicaţia cauzei producerii accidentului, indicarea nivelului de gravitate cunoscut

6.Substanţe direct implicate - descriere succintă (nume şi/sau nr. CAS, cantitate pierdută etc.)

7.Sursa imediată a accidentului - descriere (locaţia, tipul, locul etc.)

8.Cauza (cauzele) bănuită (bănuite)

9.Efecte imediate: descriere succintă (pe/în afara amplasamentului, număr, măsuri, costuri, arie de răspândire etc.)

10.Măsuri de urgenţă ce au fost luate: descriere succintă (pe/în afara amplasamentului, număr, durată, tip etc.)

11.Lecţii învăţate pe moment: descriere succintă (măsuri de precauţie imediate)

III.Analiza accidentului (raport complet)

(A)Manifestare

1.Tipul accidentului

a)Evenimentul:

(i)manifestare primară

(ii)eveniment iniţiator

(iii)eveniment asociat

b)Observaţii:

2.Substanţe periculoase

a)Inventarul total de pe amplasament:

Identificare substanţă

(nume şi/sau număr CAS)

Cantitate maximă

(tone)

Implicarea în eveniment

 

 

 

 

 

 

b)Substanţele relevante implicate direct:

Identificare substanţă

Cantitate efectivă prezentă pe amplasament

(tone)

Cantitate potenţială implicată în eveniment

(tone)

 

 

 

 

 

 

c)Substanţe relevante indirect implicate:

Identificare substanţă

Cantitate efectivă

(tone)

Cantitate potenţială

(tone)

 

 

 

 

 

 

d)Observaţii:

3.Sursa accidentului

a)Reprezentare grafică - locaţia amplasamentului, instalaţiile relevante şi formaţiunile geografice învecinate de interes (incluzând detalii topografice şi rezidenţiale sau alte dezvoltări) trebuie ilustrate prin ataşarea unei hărţi adecvate, adăugând orice explicaţii necesare. Fotografii şi/sau diagrame ale amplasamentului etc. trebuie ataşate dacă se dovedesc a fi utile.

b)Situaţia:

 

Descriere

Manifestare primară

Eveniment iniţiator

Eveniment asociat

industrie

 

 

 

 

activitate/instalaţie

 

 

 

 

elemente componente

 

 

 

 

c)Observaţii:

4.Condiţii meteorologice (se vor indica cele aplicabile)

a)Precipitaţii

b)Viteza vântului (m/s); direcţia

c)Clasa de stabilitate atmosferică (Pasquill)

d)Temperatura aerului (°C)

e)Observaţii

5.Cauzele principale ale producerii accidentului

a)Cauzele principale

- tehnice/fizice

- umane/organizatorice

b)Observaţii:

6.Discuţii despre manifestarea accidentului

(B)Consecinţe

1.Zona afectată

a)Magnitudinea efectelor (Se vor indica doar cele relevante.)

 

Afectat

(nu/posibil afectat/da)

instalaţie

 

amplasament

 

în afara amplasamentului, local

 

în afara amplasamentului, regional

 

în afara amplasamentului, transfrontalier

 

b)Ilustrarea efectelor - extinderea geografică a efectelor trebuie marcată pe o hartă adecvată împreună cu fotografii şi/sau diagrame şi/sau orice alte date cantitative/calitative relevante, în cazul în care sunt disponibile.

c)Observaţii:

2.Populaţia afectată

 

Angajaţi

Personal de intervenţie

Populaţia din afara amplasamentului

Total expusă

 

 

 

Fatalităţi imediate

 

 

 

Fatalităţi ulterioare

 

 

 

Răniţi spitalizaţi

 

 

 

Alte vătămări serioase

 

 

 

Monitorizarea sănătăţii

 

 

 

Observaţii:

3.Daune ecologice (Se vor indica cele aplicabile.)

a)Componente ecologice implicate

Tip

Ameninţat

Afectat

 

 

 

 

 

 

b)Poluarea/Contaminarea/Daune asupra:

- unor zone rezidenţiale (acoperite de norul toxic)

- unor zone cu faună/floră comună

- unor zone cu faună/floră protejată

- unor zone de colectare a apei pentru consum sau recreere

- unui teren (potenţial afectat ecologic pe perioade lungi sau care împiedică desfăşurarea activităţilor sau accesului oamenilor)

- unui habitat marin sau de apă dulce

- unor zone de conservare cu valoare ridicată sau grad ridicat de protecţie

c)Observaţii:

4.Pierderi din patrimoniul naţional (Se vor indica cele aplicabile.)

a)Efecte asupra:

- unor situri istorice

- unor clădiri istorice

- unor monumente istorice

- unor valori artistice

b)Observaţii

5.Pierderi materiale

a)Costuri (monedă locală)

 

Pierderi pe amplasament

(costuri directe către operator)

Pierderi în afara amplasamentului

(costuri sociale)

Pierderi materiale

 

 

Intervenţie, curăţare şi reconstrucţie ecologică

 

 

b)Observaţii:

6.Întreruperea activităţii comunitare (Se vor indica cele aplicabile.)

a)Amplasament/Instalaţie:

- reşedinţe/hoteluri din apropiere

- fabrici/birouri/magazine din apropriere

- şcoli/spitale/instituţii

- alte locuri de adunare a populaţiei

b)Întreruperea utilităţilor etc.

 

Afectate

(da/nu)

Durata

(ore)

Gaze

 

 

Curent electric

 

 

Apă

 

 

Canalizare

 

 

Telecomunicaţii

 

 

Drumuri principale

 

 

Căi ferate

 

 

Căi navigabile

 

 

Transport aerian

 

 

c)Îngrijorare publică:

- populaţia din afara amplasamentului

- interesul media

- interesul politic

d)Observaţii:

7.Analiza consecinţelor

(C)Intervenţia

1.Măsuri de urgenţă

a)Luate:

- pe amplasament

- în afara amplasamentului

b)Încă necesare:

- pe amplasament

- în afara amplasamentului

c)Contaminare sau pericol încă prezent (Se vor indica cele aplicabile.):

- pe amplasament

- în afara amplasamentului

d)Observaţii:

2.Cerinţe conform Directivei Seveso III

a)Evaluarea dinaintea accidentului (Se vor indica cele aplicabile.)

Articol

Cerinţă

Statut

(nu este necesară/nu este elaborată/elaborată şi depusă/evaluată)

7

Notificare

 

8

Politică (PPAM)

 

10

Raport de securitate

 

10, 11, 12

Revizuire

 

12

Plan de urgenţă internă

 

12

Plan de urgenţă externă

 

14

Informarea publicului

 

13

Amenajare teritorială

 

b)Evaluarea după accident (Se vor indica cele aplicabile.)

Articol

Cerinţă

Au fost abordate măsurile de urgenţă luate?

Au fost abordate consecinţele care au rezultat?

Comparativ cu consecinţele efective, simulările anterioare au arătat zone:

7

Notificare

 

 

 

8

Politică (PPAM)

 

 

 

10

Raport de securitate

 

 

 

10, 11, 12

Revizuire

 

 

 

12

Plan de urgenţă internă

 

 

 

12

Plan de urgenţă externă

 

 

 

14

Informarea publicului

 

 

 

13

Amenajare teritorială

 

 

 

c)Evaluarea siguranţei la nivel organizaţional (Se vor indica cele aplicabile.)

 

Element existent

Elementul are legătură cu circumstanţele accidentului?

Element organizaţional

 

 

Obiective scrise ale politicii

 

 

Structură managerială specificată

 

 

Responsabilităţi specificate

 

 

Proceduri de lucru specificate

 

 

Proceduri pentru auditul/evaluarea sistemului de management specificate

 

 

Proceduri pentru revizia şi actualizarea politicii de management specificate

 

 

Proceduri pentru pregătirea generală specificate

 

 

Proceduri pentru pregătirea pentru situaţii de urgenţă specificate

 

 

d)Evaluarea controlului împotriva impactului ecologic (Se vor indica cele aplicabile.)

 

Element existent

Elementul are legătură cu circumstanţele accidentului?

Element organizaţional

 

 

Evaluarea stării mediului înainte de accident

 

 

Analiza potenţialelor consecinţe ale unui accident asupra mediului

 

 

Evaluarea stării mediului după accident

 

 

Proceduri de refacere a ecosistemului

 

 

Evaluarea succesului reconstrucţiei ecologice

 

 

e)Observaţii:

3.Acţiuni legale întreprinse

a)Acţiuni legale

b)Alte acţiuni legale

4.Lecţii învăţate

a)Măsuri de prevenire a repetării accidentului

b)Măsuri de diminuare a consecinţelor

c)Referinţe utile

5.Comentarii referitoare la intervenţie

ANEXA nr. 2: REGISTRU DE EVIDENŢĂ a incidentelor/accidentelor care au loc pe amplasament

Denumirea operatorului economic

(......................................)

Nr. .......... din ..................

Nr. crt.

Îndeplineşte condiţiile din anexa nr. 6 la Legea nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu completările ulterioare

Tipul accidentului

Data/ora producerii

Substanţa implicată

Scurtă descriere a accidentului

Sursa imediată a accidentului

Cauza

Efecte imediate

Morţi

Răniţi

Evacuaţi

Daune de mediu

Pagube economice

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA nr. 3: REGISTRU DE EVIDENŢĂ a accidentelor care au loc pe amplasamentele care se supun prevederilor Legii nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase, cu completările ulterioare

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă al Judeţului ............./

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti - Ilfov

Nr. ............. din ................

Nr. crt.

Denumirea operatorului economic

Îndeplineşte condiţiile din anexa nr. 6 la Legea nr. 59/2016, cu completările ulterioare

Tipul accidentului

Data/ora producerii

Substanţa implicată

Scurtă descriere a accidentului

Sursa imediată a accidentului

Cauza

Efecte imediate

Nume

Adresa

Tip industrie

Statut Seveso

Morţi

Răniţi

Evacuaţi

Daune de mediu

Pagube economice

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 240 din data de 24 martie 2020