ghid informativ - Legea 544/2001
BULETIN INFORMATIV
conform Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
Anul 2008
INFORMATII DE INTERES PUBLIC TRANSMISE DE APM HUNEDOARA DIN OFICIU conform
Legii 544/2001, art.5, alin. 1
a) Actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea Agentiei pentru
Protectia Mediului Hunedoara
- OUG 195/2005 privind Protectia Mediului aprobata prin Legea nr. 265/2006
- HG nr. 459/2005 privind reorganizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului
- Hotarare nr. 368/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Dezvoltarii
Durabile
b) Structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare,
programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice-
Structura organizatorica:
- Comitet Director
- Director Executiv
- Relatii cu Publicul
- Juridic si Contencios Administrativ
-Serviciul Autorizare si Controlul Conformarii:a)Compartimentul avize, Acorduri,Autorizari;
b)Biroul Controlul Conformarii si Managementul Riscului
-Serviciul Implementare Politici de Mediu: a) Compartimentul Calitatea Aerului si Legislatie
Orizontala; b) Compartimentul Protectia Naturii, Protectia Solului si Subsolului; Compartimentul
Gestiunea Deseurilor si Chimicale
-Serviciul Monitoring, Sinteza si Coordonare: a) Laborator; b)Compartimentul Baze de Date si
Rapoarte; c) Compartimentul Planuri, Proiecte si Programe
- Serviciul Buget Finante, Administrativ, Resurse Umane si IT
Atributiile compartimentelor:
Juridic, Contencios Administrativ, Resurse Umane:
- reprezinta si apara drepturile si interesele legitime ale APM în conformitate cu constitutia si legile
tarii, în baza delegatiei primite;
- asigura consultanta si reprezentarea APM, apara drepturile si interesele legitime ale acesteia în
raporturile ei cu autoritatile publice, institutiile de orice natura, precum si cu orice persoana juridica sau
fizica, româna sau straina;
- în conditiile legii si ale regulamentelor APM, avizeaza si contrasemneaza actele cu caracter juridic;
- sustine cu demnitate si competenta drepturile si interesele legitime ale institutiei, în concluziile orale
sau scrise si respecta normele de deontologie profesionala;
- respecta dispozitiile legale privitoare la interesele contrare în aceeasi cauza sau în cauze conexe ori
la conflictul de interese pe care APM o poate avea;
- respecta secretul si confidentialitatea activitatii sale, în conditiile legii;
- formuleaza si promoveaza actiuni civile, comerciale, de contencios administrativ, în litigii de munca si
de alta natura, potrivit legii, în scopul apararii intereselor legitime ale APM;
- formuleaza si promoveaza apararile, caile de atac ordinare si extraordinare, precum si orice alte acte
procesuale de natura sa asigure apararea drepturilor si intereselor legitime ale APM, pe baza
documentatiilor complete puse la dispozitie de catre directiile de specialitate din cadrul APM;
- tine evidenta proceselor si a litigiilor în care APM este parte;
- asigura asistenta legala, informarea operativa si periodica a conducerii APM privind problemele
rezultate din litigiile aflate pe rolul instantelor române;
- analizeaza si avizeaza din punct de vedere al legalitatii contractele de achizitii publice, prestari de
servicii în care APM este parte;
- asigura interpretarea justa si corecta, potrivit principiilor de drept civil, comercial, penal, de procedura
civila/penala a actelor juridice ce emana de la departamentele tehnico-economice ale APM;
- formuleaza, din punct de vedere juridic, proiectele de raspuns cu privire la memorii, petitii etc.,
adresate APM;
- formuleaza, în conformitate cu prevederile legii nr. 554/2004-privind contenciosul administrativ,
raspunsurile la reclamatiile administrative, pe baza punctelor de vedere tehnice formulate de directiile
de specialitate;
- avizeaza deciziile cu caracter intern;
- verifica legalitatea actelor cu caracter juridic si administrativ primite spre avizare;
- acorda consultanta juridica directiilor/serviciilor/birourilor/compartimentelor APM;
- redacteaza, contrasemneaza, avizeaza pentru legalitate acte juridice;
- redacteaza opinii juridice cu privire la aspectele legale ce privesc activitatea institutiei;
- tine evidenta si informeaza directiile/serviciile/birourile/compartimentele APM în legatura cu actele
normative nou aparute în Monitorul Oficial al României în sfera lor de activitate si cu caracter general;
- avizeaza la cererea conducerii APM orice alte acte care pot angaja raspunderea patrimoniala a
institutiei;
- promoveaza orice alte actiuni în justitie cu aprobarea conducatorului institutiei;
- îndeplineste si alte atributii cu caracter juridic stabilite de catre conducerea institutiei;
- asigura gestionarea eficienta si unitara a resurselor umane din cadrul Agentiei pentru Protectia
Mediului Hunedoara
Serviciul Autorizare si Controlul Conformarii
- emite avize/acorduri si autorizatii de mediu pentru activitatile cu impact semnificativ asupra mediului,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- colaboreaza cu ARPM, la solicitarea MMDD si/sau ANPM, în procesul de aplicare a procedurii de
autorizare a activitatilor impact precum si pentru planurile, programele si proiectele care intra sub
incidenta directivelor SEA si EIA;
- coordoneaza la nivel local monitorizarea implementarii legislatiei referitoare la autorizarea proiectelor
si activitatilor cu impact asupra mediului;
- coordoneaza procesul de autorizare a proiectelor si activitatilor cu impact asupra mediului la nivel
local;
- monitorizeaza la nivel local cheltuielile anuale de protectia mediului rezultate din investitiile derulate,
în conformitate cu programele de conformare;
- colaboreaza cu Serviciul Monitoring, Sinteza si Coordonare în scopul elaborarii rapoartelor de
sinteza privind starea mediului, la nivel local;
- participa aluturi de ARPM la activitatea de control al conformarii a instalatiilor/activitatiilor IPPC;
- colaboreaza cu departamentele specializate din APM în procesul de autorizare a proiectelor si
activitatilor cu impact asupra mediului, în conformitate cu competentele stabilite în actele legislative în
vigoare;
- detine baza de date referitoare la evidenta avizelor, acordurilor de mediu, autorizatiilor de mediu;
- constata neconformitatile cu actele de reglementare emise, la sesizarea GNM si/sau a altor autoritati
si adopta masurile legale;
- colaboreaza cu structurile GNM în vederea asigurarii respectarii cerintelor din actele de
reglementare.
Serviciul Implementare Politici de Mediu
- inventariaza la nivel local Ariile Speciale de Conservare – arii de importanta comunitara - si a Ariilor
de Protectie Speciala Avifaunistica, în scopul realizarii Retelei Ecologice Europene de arii naturale
protejate „Natura 2000”;
- completaza si transmite Formularele standard NATURA 2000 catre ARPM/ANPM;
- monitorizeaza activitatea de administrare a ariilor naturale protejate si de protectie a monumentelor
naturii;
- delimiteaza si carteaza suprafetele în sistem GIS a ariilor naturale protejate;
- initiaza propuneri si/sau aplicarea unor masuri pentru mentinerea sau restabilirea populatiilor
speciilor si habitatelor într-o stare favorabila de conservare
- raspunde în limita competentei la sesizarile din teritoriu transmise de ANPM
- identifica zonele care au rol de coridor ecologic, distributia speciilor de plante si animale din
flora si fauna sãlbaticã precum si a habitatelor terestre sau acvatice semnificative;
- participa la activitati de reconstructie ecologica a zonelor contaminate la nivel local;
- autorizeaza în baza studiilor de evaluare a resurselor naturale, la solicitarea persoanelor fizice
sau juridice interesate, recoltarea în scopul comercializarii plantelor si animalelor din flora si
fauna salbatica;
- inventariaza si controleaza gradinile zoologice ;
- împreuna cu Garda Nationala de Mediu si alte autoritati competente, precum autoritatile
administratiei publice locale, organele politiei, autoritatile vamale, organizeaza si efectueaza
controlul activitatilor de recoltare, capturare si / sau achizitie, detinere si comercializare a
plantelor si animalelor din flora si fauna salbatica, la locul recoltarii, în punctele de achizitie,
procesare, pastrare, în piete, magazine, târguri, puncte vamale, etc.;
- analizeaza solicitarile de atribuire în custodie a ariilor naturale protejate, notifica directia de
specialitate din cadrul ANPM cu privire la solicitarile primite;
- colaboreaza cu autoritatile teritoriale pentru agricultura si silvicultura, cu prefecturile si primariile
pentru identificarea terenurilor inapte pentru folosinta agricola, degradate sau contaminate în
vederea împaduririi sau reconstructiei ecologice;
- sustine si se implica în initiativele societatii civile în domeniul protectiei mediului;
- elaboreaza propuneri de proiecte si programe în domeniul conservarii naturii, biosecuritatii, protectiei
solului si subsolului în vederea atragerii de fonduri interne si externe;
- participa în programe si proiecte internationale;
- elaboreaza rapoarte anuale privind starea mediului la nivel judetean de agentiile pentru protectia
mediului judetene si le transmit ARPM în vederea întocmirii raportului anual privind starea mediului;
- identifica la nivel local speciile periclitate si alcatuieste împreuna cu institutiile interesate Lista rosie
cu speciile de plante si animale periclitate sau pe cale de disparitie;
- autorizeaza anual si pe fonduri de vântoare, cotele de recoltare a vânatului, instituie masuri de
protectie pentru speciile de interes cinegetic periclitate prin vânat excesiv sau din alte cauze, pe tot
teritoriul judetului sau în ariile protejate în care vânatoarea este incompatibila cu scopul protectiei;
- emite puncte de vedere în cadrul comisiilor de analiza în cadrul procedurilor de autorizare a
activitatilor cu impact asupra mediului, asigurând respectarea cerintelor ecologice pentru conservarea
biodiversitatii si a peisajelor, realizeaza cercetari în teren ori de câte ori este necesar;
- colaboreaza cu factorii interesati ( institutii de cercetare, ONG–uri, muzee, etc. ) în vederea
conservarii si protejarii patrimoniului natural;
- controleaza cel putin o data pe an sau ori de câte ori este nevoie, inclusiv prin deplasari în teren –
modul de respectare a obligatiilor asumate de custozii ariilor protejate;
- promoveaza actiunile de constientizare si informare a publicului cu privire la importanta conservarii
si protejarii biodiversitatii;
- realizeaza si actualizeaza baza de date privind obtinerea, testarea, utilizarea si comercializarea
O.M.G., precum si a produselor rezultate din acestea;
- realizeaza baza de date privind situatia zonelor contaminate la nivel local.
- monitorizeaza implementarea legislatiei de mediu în domeniul gestionarii deseurilor si substantelor
chimice periculoase;
- înainteaza rapoarte lunare catre ARPM privind actiunile de implementare a directivelor referitoare la
gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase cuprinse în acquis-ul comunitar de mediu la
nivel judetean;
- raspunde, în limita competentei, la sesizarile din teritoriu transmise APM si asigura suportul pentru
ARPM, ANPM si MMGA la solutionarea solicitarilor Administratiei Prezidentiale, Parlamentului si a
altor autoritati publice centrale, referitoare la gestiunea deseurilor si substantelor periculoase;
- monitorizeaza stadiul îndeplinirii angajamentelor la nivel judetean în domeniul gestionarii deseurilor
si substantelor chimice periculoase, asumate prin Tratatul de Aderare la Uniunea Europeanasi
întocmeste periodic rapoarte de evaluare pentru informarea ANPM;
- participa la activitati de inspectie/control în domeniul deseurilor si al substantelor si preparatelor
chimice periculoase;
- participa la elaborarea anexelor privind deseurile respectiv substantele chimice periculoase din
autorizatiile de mediu;
- colaboreaza cu Compartimentul Relatii Publice si Comunicare, Planuri, Proiecte si Programe din
APM în scopul fundamentarii tehnice a planurilor de actiune în domeniul gestiunii deseurilor si
substantelor chimice periculoase, prin asigurarea documentatiei specifice;
- colaboreaza cu Serviciul Monitoring, Sinteza si Coordonare în scopul elaborarii rapoartelor de
sinteza privind starea mediului la nivel judetean;
- colaboreaza cu Compartimentul Planuri, Proiecte si Programe din APM, pentru proiecte si programe
în domeniul gestiunii deseurilor si substantelor chimice periculoase si propune catre ARPM, ANPM si
MMGA, spre promovare, proiecte de cercetare tehnologica;
- monitorizeaza la nivel judetean cheltuielile anuale de protectia mediului în domeniul gestiunii
deseurilor si substantelor chimice periculoase;
- colecteaza si prelucreaza datele de la nivel local privind gestiunea deseurilor;
- colaboreaza cu Serviciul Monitoring, Sinteza si Coordonare din APM pentru dezvoltarea si
administrarea bazelor de date în domeniul gestiunii deseurilor si a substantelor chimicalelor;
- monitorizeaza implementrea Planurilor Judetene de Gestiune a Deseurilor;
- prelucreaza date si informatii privind deseurile periculoase urmarind: cantitatile de deseuri generate,
valorificate si eliminate la nivel judetean, agentii economici autorizati sa desfasoare activitati de
colectare, transport, depozitare temporara, valorificare si eliminare a deseurilor, zonele sau instalatiile
de eliminare adecvate si costurile estimative ale operatiilor de valorificare si eliminare;
- prelucreaza date si informatii privind depozitarea deseurilor urmarind: depozitele de deseuri
municipale (inclusiv biodegradabile) si industriale, reconstructia ecologica a amplasamentelor
depozitelor care se închid, investitiile si costurile asociate privind depozitarea deseurilor, respectarea
calendarului de închidere a depozitelor neconforme;
- prelucreaza date si informatii privind bateriile si acumulatorii care contin anumite substante
periculoase, urmarind: agentii economici care desfasoara activitati de gestionare a bateriilor si
acumulatorilor uzati, modul de eliminare a componentelor periculoase nevalorificabile din bateriile si
acumulatorii uzati, modul de recuperare a materialelor valoroase continute în baterii si acumulatori;
- întocmeste rapoarte la nivel judetean privind producatorii si importatorii de baterii si acumulatori;
- prelucreaza date si informatii privind eliminarea bifenililor si trifenililor policlorurati (PCB si PCT)
urmarind: echipamentele care contin compusi desemnati; locatiile pentru depozitarea deseurilor cu
continut de PCB/PCT, etichetarea si depozitarea echipamentelor în conditii de siguranta pentru
sanatatea populatiei si a mediului;
- prelucreaza date si informatii privind incinerarea deseurilor urmarind: cantitatile de deseuri
incinerate, agentii economici care detin instalatii de incinerare si coincinerare deseuri, situatia
crematoriilor, în vederea respectarii calendarului de închidere, investitiile si costurile asociate acestora
pentru incinerarea deseurilor;
- prelucreaza date si informatii privind ambalajele si deseurile de ambalaje urmarind: cantitatile de
deseuri de ambalaje colectate de catre consiliile locale si planurile de recuperare, producatorii de
ambalaje , importatorii, producatorii de produse ambalate pe tip de ambalaj (conf.Ord. 880/2004);
- prelucreaza date si informatii privind gestionarea uleiurilor uzate urmarind: cantitatile de uleiuri
introduse pe piata, catitatile de uleiuri uzate generate, valorificate si eliminate, agentii economici
autorizati sa transporte deseuri periculoase (uleiuri uzate);
- prelucreaza date si informatii privind cantitatile de namol utilizate in agricultura si despre statiile de
epurare municipale si industriale;
- prelucreaza date si informatii privind agentii economici autorizati sa desfasoare activitati de colectare
si/sau tratare VSU (vehiculele scoase din uz);
- prelucreaza date si informatii privind deseurile de echipamente electrice si electronice,
restrictionarea utilizarii anumitor substante periculoase continute in echipamentele electrice si
electronice urmarind: punctele de colectare a DEEE; colectarea separata a deseurilor de EEE, a
reutilizarii, reciclarii si a altor forme de valorificare a DEEE;
- centralizeaza la nivel judetean, prelucreaza date si informatii privind agentii economici producatori
de produse cu continut de azbest; stadiului eliminarii deseurilor de azbest, întocmeste inventarul
cladirilor publice care contin azbest în ziduri sau acoperisuri;
- centralizeaza, prelucreaza date si informatii privind agentii economici importatori, producatori si
utilizatori de substante si preparate chimice periculoase interzise sau sever restrictionate;
- centralizeaza la nivel judetean, prelucreaza date si informatii privind agentii economici care
desfasoara activitati cu substante care depreciaza stratul de ozon, întocmeste inventarul
echipamentelor de recuperare a agentilor frigorifici;
- centralizeaza la nivel judetean, prelucreaza date si informatii privind agentii economici care
desfasoara activitati cu substante care depreciaza stratul de ozon, întocmeste inventarul
echipamentelor de recuperare a agentilor frigorifici;
- centralizeaza la nivel judetean, prelucreaza date si informatii privind agentii economici
importatori/exportatori de substante si preparate chimice periculoase (PIC), întocmeste inventarul
agentilor economici importatori/exportatori, producatori, utilizatori de pesticide, agentiilor economici
importatori, producatori, utilizatori de biocide si produse biocide;
- întocmeste rapoarte la nivel judetean privind generatorii de deseuri, colectorii, valorificatorii si
eliminatorii de deseuri, cantitatile de deseuri generate, colectate, valorificate, eliminate, depozitate,
rapoarte privind închiderea depozitelor neconforme , despre producatorii si importatorii de baterii si
acumulatori, rapoarte referitoare la echipamentele care contin PCB si PCT, rapoarte privind
gestionarea DEEE;
- organizeaza si/sau participa la campanii de informare publica si de constientizare a populatiei în
domeniul gestiunii deseurilor si Chimicale;
- monitorizeaza la nivel judetean implementarea legislatiei din domeniul protectiei atmosferei si
schimbarilor climatice din România ;
- înainteaza rapoarte lunare catre ARPM privind actiunile de implementare ale directivelor
cuprinse în acquis-ul comunitar de mediu din domeniul protectiei atmosferei si schimbarilor
climatice la nivel judetean ;
- raspunde, în limita competentei, la sesizarile din teritoriu transmise de catre ARPM ;
- urmarirea modului de implementare a Strategiei Nationale pentru Protectia Atmosferei si a
Planului National de Actiune pentru Protectia Atmosferei, la nivel local;
- dispune masuri pentru ameliorarea si mentinerea calitatii aerului, functie de rezultatele evaluarii
calitatii acestuia, la nivel judetean;
- urmarirea realizarii programelor / planurilor pentru îmbunatatirea calitatii aerului la nivel local ;
- asigura accesul publicului la informatiile privind calitatea aerului în conformitate cu prevederile
legislatiei în vigoare, la elaborarea rapoartelor în conformitate cu prevederile legislatiei
Comunitatii Europene si cu prevederile conventiilor internationale privind protectia atmosferei la
care România este parte ;
- participa la activitatea de fundamentare tehnico-stiintifica pentru elaborarea actelor normative în
domeniul legislatiei orizontale la solicitarea ANPM ;
- organizarea la nivel local a bazelor de date referitoare la evidenta avizelor, acordurilor /
acordurilor integrate de mediu;
- organizarea la nivel local a bazei de date referitoare la planurile, programele si proiectele care
intra sub incidenta directivelor EIA;
- organizarea / actualizarea la nivel local a bazei de date referitoare la informatia de mediu;
- organizarea campaniilor publicitare pe tema evaluarii impactului asupra mediului ;
- coordoneaza activitatea de proiectare si actualizare a paginilor de web pentru domeniile pe care
le coordoneaza, la nivel local ;
- furnizeaza date pentru realizarea inventarului instalatiilor cuprinse în Anexa I a Directivei
2003/87/CE ;
- raporteaza modul de aplicare a Planului National de Alocare la nivel local ;
- urmarirea implementarii proiectelor de tip « Implementare în comun » (JI) la nivel local si
raportarea catre ANPM ;
- urmarirea adaptabilitatii si constientizarii privind schimbarile climatice la nivel local ;
- urmarirea implementarii planurilor si programelor regionale, atât pentru pregatirea adaptarii la
impactul schimbarilor climatice, cât si in domeniul reducerii emisiilor de gaze cu efect de sera ;
- furnizeaza la nivel judetean datele necesare realizarii bazei de date pentru Registrul National al
Gazelor cu Efect de Sera ;
- participa la fundamentarea tehnico-stiintifica pentru elaborarea actelor normative in domeniul
evaluarii impactului asupra mediului, evaluarea strategica a planurilor si programelor, informatia
de mediu si a documentelor necesare procesului de armonizare a legislatiei nationale cu
legislatia U.E. la solicitarea ANPM si/sau MMGA ;
- organizeaza si participa la actiuni pentru instruirea autoritatiilor publice locale, a agentilor
economici privind obligatiile din legislatia de mediu si la actiuni pentru informarea publicului in
legatura cu legislatia de mediu specifica ;
- elaboreaza rapoartele sectoriale privind stadiul realizarii la nivel judetean a implementarii
acquis-ului comunitar de mediu ;
- aplica si dezvolta la nivel judetean sistemul de raportare sectoriala catre Uniunea Europeana,in
conformitate cu cerintele acquis-ului comunitar de mediu ;
- asigura actualizarea periodica la nivel judetean a bazelor de date cu informatia de mediu prin
actualizare cu datele propri pe departamente ;
- asigura organizarea la nivel local a bazelor de date cu informatii referitoare la activitatea de
autorizare a proiectelor, planurilor si programelor cu impact asupra mediului, actualizarea si
diseminarea acestor date inclusiv pe pagina web a ANPM ;
- stabileste legaturi cu autoritatiile si institutiile publice pentru comunicarea de date si informatii de
mediu.
Serviciul Monitoring, Sinteza si Coordonare
- implementeaza legislatia specifica din domeniul protectiei mediului;
- elaboreaza rapoarte de sinteza, la nivel judetean, privind starea mediului;
- monitorizeaza stadiul îndeplinirii angajamentelor în domeniul protectiei mediului, la nivel judetean,
asumate prin planurile de implementare negociate cu Comisia Europeana în procesul de aderare la
Uniunea Europeana, si întocmeste periodic rapoarte de evaluare pentru informarea agentiei regionale
pentru protectia mediului coordonatoare;
- colaboreaza, la nivel judetean, la derularea activitatilor specifice rezultate din angajamentele
internationale ale României în domeniul protectiei mediului;
- elaboreaza si monitorizeaza planurilor locale de actiune pentru protectia mediului din judet, le si le
trimite, spre avizare, agentiei regionale pentru protectia mediului coordonatoare;
- evalueaza si actualizeaza anual, în cooperare cu Garda Nationala de Mediu si alte autoritati publice,
planurile regionale proprii sau capitole de mediu integrate în alte planuri regionale;
- participa la elaborarea si monitorizarea planului de dezvoltare locala;
- elaboreaza planul de dezvoltare institutionala a agentiei, cu obiective pe termen scurt si mediu,
privind resursele financiare si umane si modificarile structurale necesare pentru realizarea atributiilor
sale;
- raspunde, în limita competentei, la sesizarile din teritoriu transmise agentiei regionale pentru
protectia mediului coordonatoare si asigura suportul tehnic la solutionarile notificarilor, primite de catre
ARPM sau A.N.P.M., din partea altor autoritati publice centrale, Administratia Prezidentiala,
Parlament;
- transmite date si rapoarte solicitate de catre agentia regionala de mediu coordonatoare sau de catre
Agentia Nationala pentru Protectia Mediului;
- coordoneaza colectarea si analiza datelor din teritoriu, de la nivel judetean, în vederea fundamentarii
strategiilor si programelor regionale;
- participa la completarea/actualizarea chestionarelor privind stadiul implementarii directivelor,
deciziilor si reglementarilor din acquis-ul comunitar, la nivel judetean;
- monitorizeaza implementarea Strategiei de mediu la nivel judetean si propune modificari/adaptari,
functie de rezultatele implementarii;
- coordoneaza activitatea de evaluare a efectelor instrumentelor politicii de mediu asupra activitatii
agentilor economici din judet;
- participa la programe si proiecte internationale si la parteneriate în proiecte de interes public, în baza
mandatului Presedintelui Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului;
- coordoneaza, la nivel judetean, activitatile specifice pe domeniile conforme cu subcapitolele de
negociere aferente Capitolului 22 din Documentul de pozitie;
- administreaza sistemul integrat de baze de date de mediu, la nivel judetean;
- administreaza bazele de date ale paginii web a APM;
- creeaza si dezvolta aplicatii informatice;
- se implica în procesul de educatie în domeniul protectiei mediului si editeaza materiale cu caracter
informativ;
- gestioneaza si disponibilizeaza, în limita prevederilor legale, informatia de mediu la nivel judetean;
- sustine si se implica în initiativele societatii civile în domeniul protectiei mediului
- elaboreaza inventarul anual al emisiilor in conformitate cu metodologiile in vigoare
- organizeaza si opereaza monitorizarea integrata a factorilor de mediu din judet, din punct de vedere
al calitatii aerului si precipitatiilor, calitatii solului (sub aspectul poluarii chimice), nivelului zgomotului,
deseurilor , radioactivitatii in aer si sol si vegetatie, evacuarilor in apele subterane si de suprafata;
- preleveaza probe de mediu si verifica datele analitice;
- in cazul urgentelor de mediu, alerteaza imediat autoritatea publica centrala, pentru protectia
mediului, ANPM si toate autoritatile centrale, regionale si locale insarcinate cu gestionarea situatiei
respective si participa la actiunile de refacere a mediului;
Relatii cu Publicul
- APM încurajeaza si dezvolta parteneriatul cu societatea civila;
- initiaza si sprijina actiuni de educare si informare a publicului;
- organizeaza, împreuna cu directiile de specialitate din APM si cu Consillile Judetene, consultari
publice cu privire la problemele de mediu din judetele regiunii, consemneaza si iau în considerare
observatiile publicului în procesul decizional;
- asigura legatura cu presa si cu organizatiile nonguvernamentale care activeaza în domeniul
protectiei mediului;
- împreuna cu directiile de specialitate, organizeaza simpozioane, colocvii, mese rotunde etc.;
- asigura diseminarea informatiei de mediu conform prevederilor legale în vigoare;
- colaboreaza cu celelalte directii din APM, pentru transmiterea de informatii referitoare la activitatea
Agentiei, în situatia în care solicitarea acestora nu încalca prevederile legale de confidentialitate;
- raspunde la solicitarile de informatii de mediu, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 si
normelor de aplicare, Hotarârii Guvernului nr. 878/2005 si Ordinului MAPM 1182/2002;
- colaboreaza cu celelalte directii si compartimente din APM si cu directia omoloaga din ANPM în
vederea întocmirii raspunsurilor, comunicatelor etc. pe domenii specifice de activitate (comunicatele de
presa se lanseaza numai cu avizul Directorului executiv al APM );
- primeste, înregistreaza, repartizeaza si formuleaza, în colaborare cu directiile/compartimentele de
specialitate, raspunsurile la reclamatii, petitii, sesizari etc.;
- asigura înregistrarea documentelor de mai sus într-un registru special întocmit în aceste scopuri;
- trimite spre rezolvare altor autoritati publice solicitarile de informatii de mediu, sesizarile, reclamatiile
si petitiile care nu tin de competenta Agentiei pentru Protectia Mediului Hunedoara;
Serviciul Buget Finante, Administrativ, Resurse Umane si IT
- organizeaza si tine evidenta financiar contabila a agentiei, potrivit Legii nr. 500/2002 privind
finantele publice, Legii nr. 82/1991-Legea contabilitatii republicata;
- asigura fundamentarea si elaborarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli pentru
activitatea proprie si îl supune spre aprobare ordonatorului secundar de credite;
- propune rectificari în bugetul de venituri si cheltuieli propriu;
- organizeaza si conduce contabilitatea operatiunilor de încasari si plati derulate prin conturile
proprii;
- întocmeste situatiile financiare trimestriale si anuale;
- exercita controlul financiar preventiv propriu, asupra operatiunilor stabilite prin decizia
Directorului si aprobata de ordonatorul secundar de credite;
- efectueaza calculul drepturilor salariale si altor drepturi de personal cu aplicarea cu strictete a
reglementarilor legale;
- întocmeste lunar raportarile privind asigurarile de sanatate, contributia la fondul de somaj, CAS,
etc.;
- organizeaza si îndruma inventarierea valorilor materiale si banesti în cadrul agentiei;
- urmareste asigurarea lunara a surselor de finantare pentru materiale, personal si obiectivele de
investitii ;
- asigura monitorizarea cheltuielilor de personal, prevazute în bugetul agentiei si o transmite
ordonatorului secundar de credite;
- analizeaza si urmareste cheltuiala cu eficienta a fondurilor bugetare aprobate agentiei;
- promoveaza investitiile si elaboreaza documentele privind aprobarea acestora;
- definitiveaza lista de utilaje independente, echipamente, aparatura si dotari diverse si le supune
spre avizare conducerii agentiei si spre aprobare ordonatorului secundar de credite;
- actualizeaza periodic, conform prevederilor legale si a modului de realizare a obiectivelor de
investitii, lista cheltuielilor de capital, o înainteaza spre analiza si avizare conducerii agentiei în
vederea trimiterii spre aprobarea ordonatorului secundar de credite;
- centralizeaza realizarile fizice si valorice, lunare, trimestriale si anuale, corelându-le cu datele
contabile, pentru programul de investitii al agentiei, aflat în derulare, conform listelor aprobate;
- asigura activitatea de achizitii de bunuri si servicii (dotari aparatura, echipamente, utilaje
independente), casari de mijloace fixe;
- se ocupa de cresterea capacitatii institutionale în conformitate cu cerintele Aquis-ului comunitar
în domeniul protectiei mediului;
- organizeaza si raspunde de paza sediului, întretinerea si curatenia locurilor de munca, a
echipamentelor de birou, a instalatiilor sanitare, de iluminat si de încalzire;
- organizeaza activitatile de registratura: primirea si înregistrarea tuturor documentelor interne
sau din afara institutiei, prezentarea acestora conducerii agentiei pentru repartizare sau semnare,
asigura distribuirea si expedierea acestora si tine evidenta timbrelor si marcilor postale;
- procura, în limitele necesarului aprobat, materialele administrativ-gospodaresti, cu respectarea
prevederilor legale privind achizitiile publice;
- urmareste si executa activitatea de exploatare si reparare a mijloacelor de transport si
urmareste încadrarea în consumurile de combustibil normat al autoturismelor;
-aduce la cunostinta conducerii agentiei, periodic, problemele deosebite si rezultatele activitatii,
propunând totodata masurile necesare pentru îmbunatatirea activitatii directiei.
Program de functionare: LUNI – VINERI 8 – 16
Program de audiente – Director Executiv – Marti 12 - 15
c)Numele si prenumele persoanelor din conducerea institutiei publice si al functionarului
responsabil cu difuzarea informatiilor publice:
- Elena Badescu – Director Executiv
-Sef serviciu Monitoring Sinteza si Coordonare -Emilia Balus
-Sef serviciu Implementare Politici de Mediu - Luiza Iorgovan
-Sef serviciu Autorizari si Controlul Conformarii- Lucia Costinas
-Sef serviciu Buget Finante, Administrativ, Resurse Umane si IT-Dana Boticean
-Responsabil cu difuzarea informatiilor publice:Claudia Marina
d)Coordonatele de contact ale institutiei publice:
- Agentia pentru Protectia Mediului Hunedoara
-Deva, str. Aurel Vlaicu, nr.25
-Telefon 0254/215445, fax 0254/212252
- Adresa e-mail: office1apmhunedoara.ro
- Adresa pagina de internet: www.apmhd.ro
e)Sursele financiare, bugetul, si bilantul contabil:
- Sursele Financiare – bugetul de stat;
- Bugetul anului 2008 – Anexa 1
- Bilantul contabil anii 2006, 2007- Anexa 1
f) Programele si strategiile proprii:
? Planul Local de Actiune pentru Mediu
? Planuri si programe de management al calitatii aerului
? Plan de activitate
g) Lista cuprinzand informatiile de interes public
1. Furnizate din oficiu conform Legii 544/2001
1. Actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei
publice.
2. Structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de
audiente al autoritatii sau institutiei publice.
3. Numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau institutiei publice si ale
functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice.
4. Coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv : denumirea, sediul,
numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet.
5. Sursele financiare, bugetul si bilantul contabil.
6. Programele si strategiile proprii.
7. Lista cuprinzand documentele de interes public.
8. Lista cuprinzand categoriile de documente produse si /sau gestionate, potrivit legii.
9. Modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau institutiei publice in situatia in care
persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes public
solicitate.
2. Furnizate din oficiu conform OM 1182/2002
A. Informatie privind starea mediului.
1. Rapoarte periodice privind starea mediului la nivel local rezultate din prelucrarea datelor
din sistemul integrat de monitorizare;
2. Informari zilnice privind calitatea aerului ambiental cu informatii generale privind efectele
asupra sanatatii umane si a mediului in cazul depasirii concentratiilor maxim admise ale
unor poluanti;
3. Informari in regim de urgenta privind poluarile accidentale sau producerea unor
evenimente deosebite si amenintarile potentiale sau iminente ale acestora asupra
sanatatii umane.
B. Informatie despre factori, masuri sau activitati care afecteaza sau pot
afecta mediul, analize si prognoze folosite la luarea deciziei de mediu.
? Legislatie privind mediul, acorduri, conventii si alte documente internationale privind
mediul;
? Documente privind strategia si politicile de mediu, programe, planuri de actiune (inclusiv
rapoarte privind stadiul realizarii acestora);
? Rapoarte privind factorii mentionati anterior, rezultate din prelucrarea datelor din
sistemele proprii de monitorizare a emisiilor detinute de titularii de activitati;
? Rapoarte privind generarea si gestionarea deseurilor;
? Registrele privind: inventarul surselor de poluare si a principalelor emisii ale acestora;
poluantii emisi si transferati; autorizarea activitatilor cu impact redus si semnificativ
asupra mediului, inclusiv a celor care privesc obtinerea, testarea, utilizarea si
comercializarea organismelor modificate genetic; avizarea planurilor si programelor;
avizarea schimbarii proprietarului unei activitati; avizarea producerii, utilizarii si
comercializarii produselor de uz fitosanitar; procesele- verbale de inspectie si de
constatare a contraventiilor sau infractiunilor;
? Lista persoanelor fizice si juridice atestate pentru realizarea studiilor de evaluare a
impactului asupra mediului si a bilanturilor de mediu, domeniul de atestare, perioada de
valabilitate a atestarii si mentiunile speciale,dupa caz;
? Buletine informative si rapoarte de activitate, intocmite anual de autoritatile publice pentru
protectia mediului
C. Informatie privind starea sanatatii si a sigurantei populatiei, conditiile de viata, zonele
culturale si constructiile, in masura in care acestea sunt sau pot fi afectatede starea
elementelor de mediu si/sau de factorii, activitatile ori masurile cuprinse la punctele A. si
B.
1. Informatii privind constructii hidrotehnice de tip baraje, referitoare la procedura de
dclarare publica a caracteristicilor generale, a categoriei de importanta si a gradului de
risc asociat barajelor
2. informatiii privind mediul, generate conform cerintelor legislatiei in vigoare.
h) Lista tipurilor de documente produse si/sau gestionate potrivit legii
? rapoarte periodice si raportul anual privind starea mediului la nivel local
? informari privind calitatea aerului ambiental, parametri meteorologici si efectele asupra
sanatatii umane si a mediului in cazul depasirii concentratiilor maxime admise ale unor
poluanti
? informari in regim de urgenta privind poluarile accidentale sau producerea unor
evenimente deosebite
? rapoarte de incercare
? documente privind strategia si politicile de mediu, programe, planuri de actiune, proiecte
de mediu
? rapoarte privind generarea si gestionarea deseurilor si substantelor chimice periculoase
? registrele privind:
o inventarul surselor de poluare si a principalelor emisii ale acestora;
o poluantii emisi si transferati;
o autorizarea activitatilor cu impact redus si semnificativ asupra mediului, inclusiv a
celor care privesc obtinerea, testarea, utilizarea si comercializarea organismelor
modificate genetic;
o avizarea planurilor si programelor;
o avizarea schimbarii proprietarului unei activitati;
o solicitarea de informatii privind mediul mediu ;
o solicitarea de informatii de interes public ;
o sesizari, reclamatii si propuneri
? buletine informative si rapoarte de activitate ;
? autorizatii, acorduri si avize de mediu ;
? contracte ;
? documente privind achizitiile publice ;
? documente privind actiuni in justitie ;
? documente resurse umane si salarizare ;
? documente financiar-contabile ;
? comunicate de presa ;
? site-ul APM Hunedoara ;
? alte documente solicitate de organele ierahic superioare si de alte autoritati publice
centrale si locale ;
i) Modalitati de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care
persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes
public solicitate:
a) reclamatie administrativa la conducatorul institutiei in termen de 30 de zile de la luarea la
cunostiinta de catre persoana lezata;
b) plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carei raza teritoriala
domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se afla sediul institutiei publice.
(conform HG nr. 123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public):
ART. 32
In cazul in care o persoana considera ca dreptul privind accesul la informatiile de interes public a
fost incalcat, aceasta se poate adresa cu reclamatie administrativa conducatorului autoritatii sau
institutiei publice careia i-a fost solicitata informatia.
ART. 33
Persoana care se considera vatamata in drepturile sale poate depune reclamatia administrativa
prevazuta la art. 32 in termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta a refuzului explicit sau tacit
al angajatilor din cadrul autoritatii sau institutiei publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.
544/2001 si ale prezentelor norme metodologice.
ART. 34
In cazul in care reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul la aceasta se transmite
solicitantului care se considera lezat in termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei
administrative. Acest raspuns va contine informatiile de interes public solicitate initial si, de
asemenea, va mentiona sanctiunile disciplinare aplicate in cazul functionarului vinovat, in
conditiile legii.
ART. 36
(1) Solicitantul care, dupa primirea raspunsului la reclamatia administrativa, se considera in
continuare lezat in drepturile sale prevazute de lege, poate face plangere la sectia de contencios
administrativ a tribunalului, in termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevazute la art. 7
din Legea nr. 544/2001.
Formularele pentru reclamatia administrativa conform HG 123/2002.