Back

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU Amenajamentul pastoral al pajiștilor de pe raza UAT Ozun, județul Covasna”

DECIZIE EMITERE AVIZ DE MEDIU

Nr. 7 din 05.02.2024

 

 

Ca urmare a notificării adresată de COMUNA OZUN, cu sediul în comuna Ozun, localitatea Ozun, strada Gabor Aron, nr. 75, județul Covasna, privind ”Amenajamentul pastoral al pajiștilor de pe raza UAT Ozun, județul Covasna” situate pe raza UATC Ozun, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4833/07.07.2022;

în urma analizării documentelor transmise şi a verificării,

în urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale prevăzute în HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, în HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice și în Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar,

luând în considerare:

  • Decizia Etapei de Incadrare nr. 3/27.01.2023, emisă de APM Covasna pentru acest amenajament;
  • consultările din cadrul Grupului de lucru constituit, proces-verbal nr. 3035/06.04.2023;
  • concluziile Raportului de mediu (RM) și a Studiului de evaluare adecvată (EA) elaborate de către ing. Cătană Cătălina Elena, SC MEALONICERA SRL,  înregistrate la APM Covasna cu nr. 8504/17.10.2023; Certificat de atestare: Seria RGX nr. 152/10.03.2022, emise de Asociația Română de Mediu 1998;
  • consultările din cadrul Ședinţei de dezbatere publică desfășurată în data de 13.12.2023 (proces-verbal nr. 1/13.12.2023);
  • consultările din cadrul Comitetului Special Constituit APM Covasna în şedinţa din data de 01.02.2024 (proces-verbal ședință nr. 4 din 01.02.2024) – propunere luare decizie emitere aviz de mediu);
  • Avizul favorabil cu condiții nr. 2/23.01.2024 emis de emis de Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna, administrator siturilor Natura 2000: ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația naturală Mestecănișul de la Reci, bălțile de la Ozun Sântionlunca;
  • Dovada plății tarifului pentru parcurgerea etapei de încadrare 500 de lei – Extras de cont din 22.01.2024;

în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • HG nr. 236/15.03.203 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul MMAP nr. 1682/2023 Ghid metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

se emite:

AVIZUL DE MEDIU

 

pentru: ”Amenajamentul pastoral al pajiștilor de pe raza UAT Ozun, județul Covasna” situate pe raza UATC Ozun, județul Covasna

Aspecte generale

Pajiştile situate pe teritoriul administrativ al Comunei Ozun se află în proprietatea privată a comunei Ozun şi în administrarea Consiliului Local, cu sediul în Comuna Ozun, a composesoratelor: Măgheruș, Lisnău, Laborfalva și composesoratul satului Bicfalău și a locuitorilor comunei Ozun, judeţul Covasna 

Obiectivul general:  Amenajamentul Pastoral a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2019, având o durată de aplicare de 10 ani, adică până la 31 decembrie 2028. Revizuirea acestuia se va  efectua în ultimul an de aplicare, adică în 2028.

De-asemenea, unitatea de productie a parcurs procedura de obtinere a Avizului de mediu pana la obtinerea Deciziei Etapei de Incadrare nr. 3/27.01.2023, emisă de APM Covasna. În temeiul art. 22 din H.G. 236/2023, amenajamentul se supune revizuirii numai pentru lucrarile ce au rămas de executat pana la finalizarea amenajamentului (31.12.2028).

Vecinătăţi, limite, hotare:

Pajiștile de pe raza UAT Ozun se invecinează cu terenuri care aparţin altor categorii de folosinţă (terenuri arabile, fond forestier, s.a.. Limitele sunt în mare parte convenţionale (garduri, șanțuri, țăruși, arbori, ș.a.), artificiale (drumuri, liziere, canale) și naturale (culmi și pâraie). Hotarele pajiștilor cu vecinii au fost materializate în teren cu vopsea galbenă, folosind semnele indicate de instrucţiuni. Astfel, hotarul pajiștilor a fost materializat cu semnul „I” la distanţe variabile, în funcţie de orografia terenului, în aşa fel încât de la un semn să fie vizibil următorul (doar acolo unde a fost posibilă materializarea lor).

Trupuri de pădure ( bazinete) componente

Situaţia trupurilor pe parcele şi suprafeţe                                                

Trupul de pajiște

Parcele componente

Suprafaţa

- ha -

Nr. crt.

Denumire

1.

Ozun

1-30

3292,58

TOTAL

30

3292,58

Constituirea şi materializarea parcelarului şi subparcelarului

La constituirea parcelarului s-a folosit harta cadastrală din arhiva primăriei comunei Ozun și planurile cu curbe de nivel, scara 1:5000, în cadrul acestuia fiind constituite subparcele, conform Ghidului de întocmire a amenajamentelor pastorale (I.C.D.P. Braşov 2014).

Limitele parcelare au fost materializate în teren cu vopsea galbenă, folosindu-se semnele convenţionale cunoscute, respectiv semnul „I” pentru limitele parcelare şi acelaşi semn aşezat orizontal pentru limitele subparcelare.

Subparcela este unitatea teritorială de amenajare a pajiștilor, constituind în acelaşi timp unitatea de bază pentru planificarea şi executarea măsurilor de gospodărire. Criteriile de constituire sunt: unitatea de relief, categoria de folosinţă, grupa funcţională, tipul de pajişte, specii erbacee abundente - dominante, etc.

La intersecţia limitelor parcelare ca şi la intersecţia acestora cu hotarul trupului de pajiște au fost amplasate borne

Mărimea parcelelor şi subparcelelor

Suprafaţa parcelelor s-a determinat prin digitizare, conform planurilor cu curbe de nivel scara 1:5.000 și hărții cadastrale, apoi s-a trecut la compensarea parcelelor şi a celorlalte suprafeţe (în toleranţele admise).

În continuare, s-a determinat suprafaţa unităţilor amenajistice din cadrul fiecărei parcele în parte, cu verificarea închiderii pe suprafaţa acestora, recurgându-se, după caz, la compensările respective pe parcele.

A rezultat, astfel, în final o suprafaţă totală de 3292,58 ha

În conformitate cu prevederile Ghidului de întocmire a amenajamentelor pastorale (I.C.D.P. Braşov 2014), pentru pajiștile analizate s-au folosit următoarele simboluri:

Suprafaţa pajiștilor pe categorii funcţionale, destinaţii şi folosinte

F.P. – pajiști (pășuni și fânețe) cu funcţie prioritară de producție...............3077,58 ha;

P.P. – pășuni împădurite cu funcţie prioritară de producție...........................215,00 ha;

TOTAL GENERAL       ……………………………………………..............…....3292,58 ha.

Repartiţia pajiștilor pe categorii de folosinţă (ha)

Trup pajiște

U.a.

Păşune

Fâneață

Păşune împădurită

Acoperirea

ierbacee

-ha-

Suprafața

păşunabilă

-ha-

Nr.

Denumirea

Nr.

Supraf.

-ha-

F.P.

-ha-

P.S.

-ha-

F.P.

-ha-

P.S.

-ha-

P.P.

-ha-

P.S.

-ha-

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

1

Ozun

1A

41,05

-

-

41,05

-

-

-

41,05

39,82

1B

6,46

6,46

-

-

-

-

-

6,46

6,14

1C

3,57

3,57

-

-

-

-

-

3,57

3,39

2

50,94

-

-

50,94

-

-

-

50,94

46,86

3

56,85

56,85

-

-

-

-

-

54,58

51,85

4

79,40

-

-

79,40

-

-

-

75,43

73,17

5

53,18

-

-

53,18

-

-

-

53,18

50,52

6A

65,22

-

-

65,22

-

-

-

65,22

61,96

6B

49,89

49,89

-

-

-

-

-

44,90

42,21

6C

27,92

-

-

-

-

27,92

-

-

-

7

69,45

-

-

69,45

-

-

-

65,98

62,68

8A

76,24

76,24

-

-

-

-

-

73,95

70,25

8B

86,22

-

-

86,22

-

-

-

83,63

80,28

9

99,07

99,07

-

-

-

-

-

99,07

98,07

10

96,05

-

-

96,05

-

-

-

96,05

91,25

11

25,43

-

-

25,43

-

-

-

25,43

24,16

12A

74,88

-

-

74,88

-

-

-

74,88

71,13

12B

4,72

-

-

4,72

-

-

-

4,72

4,48

13A

64,54

64,54

-

-

-

-

-

64,54

60,02

13B

26,18

-

-

26,18

-

-

-

26,18

24,35

14A

98,24

-

-

98,24

-

-

-

98,24

96,28

14B

86,31

-

-

86,31

-

-

-

86,31

81,99

15A

125,34

-

-

125,34

-

-

-

119,07

116,69

15B

43,38

-

-

43,38

-

-

-

43,38

41,21

16A

102,19

102,19

-

102,19

-

-

-

99,12

94,16

16B

43,31

-

-

43,31

-

-

-

41,14

39,49

16C

6,95

-

-

-

-

6,95

-

-

-

17

100,58

100,58

-

-

-

-

-

98,57

96,60

18A

116,80

116,80

-

-

-

-

-

115,63

111,00

 

Trup pajiște

U.a.

Păşune

Fâneață

Păşune împădurită

Acoperirea

ierbacee

-ha-

Suprafața

păşunabilă

-ha-

Nr.

Denumirea

Nr.

Supraf.

-ha-

F.P.

-ha-

P.S.

-ha-

F.P.

-ha-

P.S.

-ha-

P.P.

-ha-

P.S.

-ha-

 

 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

1

Ozun

18B

30,60

-

-

30,60

-

-

-

30,60

29,68

18C

25,62

-

-

-

-

25,62

-

-

-

19

124,99

124,99

-

-

-

-

-

81,24

79,62

20A

54,57

54,57

-

-

-

-

-

46,38

44,99

20B

81,55

-

-

81,55

-

-

-

75,03

72,78

20C

21,65

-

-

-

-

21,65

-

-

-

21A

38,12

-

-

38,12

-

-

-

36,21

34,76

21B

6,89

-

-

-

-

6,89

-

-

-

22A

85,27

85,27

-

-

-

-

-

82,71

78,57

22B

12,29

-

-

-

-

12,29

-

-

-

22C

28,53

-

-

-

-

28,53

-

-

-

23A

41,24

-

-

41,24

-

-

-

40,41

39,20

23B

30,51

30,51

-

-

-

-

-

28,98

28,11

23C

36,50

36,50

-

-

-

-

-

35,77

34,34

23D

58,01

-

-

-

-

58,01

-

-

-

24A

60,50

60,50

-

-

-

-

-

57,47

55,75

24B

28,63

28,63

-

-

-

-

-

28,63

27,77

25A

30,28

30,28

-

-

-

-

-

28,76

27,90

25B

17,73

-

-

17,73

-

-

-

17,73

17,38

25C

13,64

13,64

-

-

-

-

-

12,96

12,31

25D

17,41

-

-

-

-

17,41

-

-

-

25E

9,73

-

-

-

-

9,73

-

-

-

26

135,99

-

-

135,99

-

-

-

135,99

131,91

27

204,42

-

-

204,42

-

-

-

204,42

198,29

28

47,93

-

-

47,93

-

-

-

47,93

46,49

29

99,13

-

-

99,13

-

-

-

97,15

94,24

30

170,49

-

-

170,49

-

-

-

170,49

165,38

Total

-

3292,58

1055,60

-

2021,98

-

215,00

-

2970,08

2859,48

Total general

3292,58

1055,60

2021,98

215,00

2970,08

2859,48

%

100

32

61

7

90

87

 

 

 

 

 

 

 

Informatii privind productia care se va realiza

Producţia de masă verde la hectar a pajiştilor studiate este în medie de 9,4 t/ha. Cantităţile menţionate reprezintă producţia globală de masă verde, ce trebuie diminuată cu coeficientul de consumabilitate (79%), pentru a obţine producţia reală, care este de   7,4 t/ha. Acest coeficient a fost stabilit în funcţie de tipul de pajişte (compoziţia floristică) după normele în vigoare şi după indicaţiile specialiştilor pratologi. Prin lucrările propuse în prezentul studiu, se estimează că în următorii ani producţia de masă verde la hectar va ajunge la 11 t /ha, iar coeficientul de consumabilitate mediu la 85%.

Lucrările tehnice care se vor executa în deceniul 2019-2028 în cuprinsul ariei naturale ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația Naturală Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun – Sântionlunca se prezintă în situaţia următoare:

Trup pajiște

U.a.

Lucrări propuse

Nr.

Denum.

Nr.

Supraf

Defrișarea vegetației lemnoase nefolositoa

re de pe pajiști

Distrugerea mușuroaielor

și nivelarea

terenului

Combaterea plantelor dăunătoare și toxice

Supra-

-însămânț

ări

Reînsămânțări

Fertilizări

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1.

Ozun

1A

41,05

-

-

1,23

1,23

-

41,05

1B

6,46

-

-

0,32

0,32

-

6,46

1C

3,57

-

-

0,18

0,18

-

3,57

2

50,94

-

-

4,08

4,08

-

50,94

3

56,85

2,27

0,57

2,84

5,68

-

56,85

4

79,40

3,17

0,79

2,38

6,34

-

79,40

5

53,18

-

1,59

2,66

4,25

-

53,18

6A

65,22

-

1,95

3,26

5,21

-

65,22

6B

49,89

2,49

1,00

2,99

6,48

-

49,89

7

69,45

3,47

2,08

3,47

9,02

-

69,45

8A

76,24

2,28

2,28

3,81

8,37

-

76,24

8B

86,22

2,58

1,72

3,44

7,74

-

86,22

9

99,07

 

2,97

0,99

3,96

-

99,07

10

96,05

-

0,96

4,80

5,76

-

96,05

11

25,43

-

0,25

1,27

1,52

-

25,43

12A

74,88

-

-

3,74

3,74

-

74,88

12B

4,72

-

-

0,23

0,23

-

4,72

1.

Ozun

13A

64,54

-

0,65

4,51

5,16

-

64,54

13B

26,18

-

0,26

1,83

2,09

-

26,18

14A

98,24

-

-

1,96

1,96

-

98,24

14B

86,31

-

-

4,31

4,31

-

86,31

15A

125,34

6,26

3,76

2,50

12,52

-

125,34

15B

43,38

-

-

2,17

2,17

-

43,38

16A

102,19

3,06

8,17

5,11

16,34

-

102,19

16B

43,31

2,16

1,30

1,73

5,19

-

43,31

17

100,58

2,01

20,11

2,01

24,13

-

100,58

18A

116,80

1,17

11,68

4,67

17,52

-

116,80

18B

30,60

-

-

0,92

0,92

-

30,60

19

124,99

43,74

12,50

2,50

58,74

-

124,99

20A

54,57

8,18

5,46

1,64

15,28

-

54,57

20B

81,55

6,52

8,16

2,44

17,12

-

81,55

21A

38,12

-

-

1,52

1,52

-

38,12

22A

85,27

2,56

8,53

4,26

15,35

-

85,27

23A

41,24

0,82

-

1,24

2,06

-

41,24

23B

30,51

1,52

-

0,91

2,43

-

30,51

23C

36,50

0,73

0,73

1,46

2,92

-

36,50

1.

Ozun

24A

60,50

3,02

-

1,81

4,83

-

60,50

 

 

24B

28,63

-

-

0,86

0,86

-

28,63

25A

30,28

-

0,61

0,91

1,52

-

30,28

25B

17,73

-

0,35

0,35

0,70

-

17,73

25C

13,64

0,41

0,27

0,68

1,36

-

13,64

26

135,99

-

2,72

4,08

6,80

-

135,99

27

204,42

-

2,04

6,13

8,17

-

204,42

28

47,93

-

0,48

1,44

1,92

-

47,93

29

99,13

1,98

0,99

2,97

5,94

-

99,13

30

170,49

-

3,41

5,11

8,52

-

170,49

Total general

-

3077,58

100,40

108,34

113,72

322,46

-

3077,58

                             
 

Aria de protecţie ROSCI0111 Mestecănișul de la   Reci

Suprafaţa ariei

Aria naturală protejată ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci se suprapune parţial peste Rezervația naturală Mestecanișul Reci Bălțile de la Ozun – Sîntionlunca în proporție de 99.29%. ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci are o suprafață de 2104,0 hectare iar pe o suprafaţă de 2020,0 hectare a fost declarat rezervaţie naturală prin Hotărârea Guvernului numărul 2151/2004 privind instituirea regimului de arie naturală protejată pentru noi zone.

          În tabelele de mai jos  sunt prezentate speciile de interes conservativ pentru care a fost desemnată aria ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, efectivele populaționale şi evaluarea criteriilor estimate conform Ordinului ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 207/2006 privind aprobarea conţinutului Formularului Standard Natura 2000 şi a manualului de completare a acestuia

Tabel - Lista habitatelor de interes comunitar din aria naturală protejată

Cod Natura 2000

Habitat

Reprezentativitate

Suprafața relativă

Conservare

Global

3150

Lacuri eutrofe naturale cu vegetație tip        Magnopotamion sau

Hydrocharition

B

C

A

C

3260

Cursuri de apă din zonele de câmpie, până la cele montane, cu vegetație din  Ranunculion  fluitantis  și

Callitricho-Batrachion

B

C

B

B

6120 *

Pajiști xerice pe substrat calcaros

B

B

C

B

6430

Comunități de lizieră cu ierburi înalte

higrofile de la nivelul câmpiilor, până la cel montan și alpin

B

C

B

B

6440

Pajiști aluviale din Cnidion dubii

B

C

B

B

91E0 *

Păduri aluviale cu Alnus glutinosa și

Fraxinus excelsior - Alno-Padion, Alnion incanae, Salicion albae-

B

B

C

B

91D0 *

Turbării cu vegetație forestieră

B

B

B

B

 

Lista speciilor de plante de interes comunitar din aria naturală protejată

Cod

Specie

Situație populație

Conservare

Izolare

Global

1381

Dicranum viride

D

 

 

 

1477

Pulsatilla patens

B

C

C

C

1516

Aldrovanda vesiculosa

Fără date

Fără date

Fără date

Fără date

Lista speciilor de faună de interes comunitar din aria naturală protejată

Cod

Specie

Situație populație

Conservare

Izolare

Global

1337

Castor fiber

C

C

C

C

1193

Bombina variegata

C

B

C

B

1166

Triturus cristatus

C

B

C

B

1220

Emys orbicularis

C

B

C

B

4030

Colias myrmidone

C

B

C

B

1060

Lycaena dispar

C

C

C

C

1059

Maculinea teleius

C

C

C

C

Tabel  - Lista speciilor de interes comunitar identificate ca fiind prezente în perimetrul ROSCI0111, ca urmare a studiilor de inventariere și cartare realizate în vederea elaborării Planului de management

 

 

Nr. crt.

 

 

Cod Natura 2000

 

 

 

Denumire specie

Prezentă (P) / absentă

(A) ca urmare a

desfășurării activităților

de inventariere ce au stat la baza elaborării Planului de

management in raport cu suprafata studiata

1.

1337

Castor fiber

P

2.

1193

Bombina variegata

A

3.

1166

Triturus cristatus

A

4.

1220

Emys orbicularis

P

5.

1060

Lycaena dispar

P

6

1477

Pulsatilla patens

P

Pentru suprafețele incluse în SIT NATURA 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația Naturală Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun – Sântionlunca (829,42 ha – 25%, parcelele %3, %4, 5 – 8, %9, %10, 11 – 13), se interzice aplicarea de îngrășăminte chimice pe bază de Glifosfat și se impune adoptarea unor măsuri speciale de conservare, măsuri ce se regăsesc în Planul de Management realizat pentru SIT NATURA 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația Naturală Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun – Sântionlunca

Lucrări preliminare obligatorii de punere în valoare a pajiştilor

  • Defrişarea vegetaţiei lemnoase nefolositoare de pe pajiști
  • Distrugerea muşuroaielor şi nivelarea terenului
  • Combaterea plantelor dăunătoare şi toxice
  • Fertilizarea cu gunoi de grajd şi alte îngrăşăminte organice
  • Fertilizarea pajiştilor cu îngrăşăminte chimice

Impactul prognozat prin implementarea planului asupra factorilor de mediu

Formele de impact prognozate a se produce în urma implementării proiectului analizat          sunt următoarele:

  • impactul asupra calităţii factorilor de mediu: apa, aer, sol, zgomot;
  • impactul asupra biodiversităţii locale;
  • impactul asupra mediului social şi economic.

Impactul direct si indirect

Impactul direct este manifestat asupra habitatelor forestiere identificate pe suprafața de aplicare a Amenajamentelor pastorale din cadrul sitului ROSCI0111 MESTECĂNIȘUL DE LA RECI. Asupra speciilor de interes comunitar din cadrul siturilor se va exercita un efect redus si indirect. Impactul lucrărilor asupra habitatelor s-a realizat prin analiza efectelor acestora asupra criteriilor ce definesc starea favorabilă de conservare pentru fiecare tip de habitat

Habitate de interes conservativ pentru ROSCI0111 MESTECĂNIȘUL DE LA RECI

91E0 Păduri aluviale cu  Alnus glutinosa și Fraxinus excelsior (Alno Padion, Alnion incanae, Salicion albae)

 

 

Interven

ție

 

 

 

Efec

te

Impac

turi direc

te

Impacturi indi

recte

Impacturi secundare

 

Impac

turi  

pe termen scurt și lung

 

 

Paramet

ru / țintă afectată

 

 

Cuan

tif. Im

pact 91E0

 

 

Mod de cuantifi

care

Defrișarea vegetației lemnoase nefolositoare de pe pajiști

Eliminare vegeta

ției

 

Pier

dere habi

tat

Favoriza

rea

instalării

speciilor invazive

 

Se promovează regenera

rea naturală a speciilor dominante

 

 

 

Scurt

 

Suprafa

ța

habitatu

lui

 

 

 

-

Procentul din suprafa

ța totală a habitatu

lui afectată

6120* Pajişti xerice pe substrat calcaros

 

 

Interven

ție

 

 

 

Efecte

 

 

Impac

turi

directe

 

Impac

turi   indirec

te

 

 

Impacturi secundare

Impac

turi  

pe termen scurt și lung

 

Para

metru / țintă afec

tată

 

Cuan

tif.

Im

pact 91E0

 

 

Mod de cuanti

ficare

Defrișa

rea vegetației lemnoa

se nefolosi

toare de pe pajiști

 

 

 

Eliminare

vegetației

Pier

dere habi

tat

 

 

Favori

zarea instalării speciilor invazive

 

Se promoveazăregenerarea naturală a speciilor dominante

 

 

 

Scurt

 

Suprafa

ța

habitatu

lui

 

 

 

-

 

Procentul din suprafața totală a habitatului afectată

Distruge

rea mușuroaie

lor și nivelarea

terenului

Eliminare

vegetației

Pierdere habitat

Favoriza

rea instalării speciilor invazive

Se promovează regenerarea naturală a speciilor dominante

 

 

 

Scurt

 

Suprafa

ța

habitatu

lui

 

Procentul din suprafața totală a habitatului afectată

Combate

rea plantelor dăunătoa

re și toxice

Eliminare

vegetației

Pierdere habitat

Favoriza

rea instalării speciilor invazive

Se promovează regenerarea naturală a speciilor dominante

 

 

 

Scurt

 

Suprafa

ța

habitatu

lui

 

Procentul din suprafața totală a habitatului afectată

Supra-

Însămân

țări

Eliminare

vegetației

Pierdere habitat

Favoriza

rea instalării speciilor invazive

Se promovează regenerarea naturală a speciilor dominante

 

 

 

Scurt

Suprafa

ța

habitatu

lui

 

Procentul din suprafața totală a habitatului afectată

Conform Planului de Management principalele amenințări sunt:

-menţinerea sistemelor de drenare realizate inclusiv prin adâncirea cursurilor de apă, care contribuie la degradarea habitatelor, prin afectarea bilanțului hidrologic.

-intensificarea activităților de creștere a animalelor, care se constituie într-o amenințare importantă, mai ales din cauza caracterului lor dezorganizat;

-creșterea suprafețelor ocupate de salcâm și de pin;

-activitățile agricole desfășurate în proximitatea ariei protejate, care prin practicile necorespuzătoare pot deveni o amenințare pentru speciile protejate

- incendierea miriștilor, chimizare și mecanizare intensive şi altele asemenea.;

-continuarea depozitării necontrolate a deșeurilor reprezintă o amenințare în special în zone ce prezintă accesibilitate ridicată prin drumuri comunale ori judetene.

-poluarea apelor subterane și de suprafață cu ape uzate menajere, în condițiile în care majoritatea localităților nu sunt racordate decât parțial la sisteme de canalizare.

-prezența drumurilor, care contribuie la apariția efectului de margine.

-extinderea suprafețelor construite, inclusiv în interiorul ariei protejate.

-activitatea directă a Fabicii de prelucrare a lemnului Holzindustie Sweighofer, prcum și impactul indirect al acestuia prin creșterea traficului, afectarea atmosferei, zgomot, lumină şi altele asemenea.

-speciile invazive și bolile

Specii de mamifere de interes conservativ

Castor fiber

 

 

Intervenție

 

 

Efecte

 

Impac

turi directe

 

Impac

turi indirect

te

 

Impac

turi secundare

Impac

turi    pe termen scurt și lung

Parametru

/ țintă afectată

 

Cuantificare impact

 

 

 

Mod de cuantificare

Defrișa

rea vegeta

ției lemnoa

se nefolositoare de pe pajiști

 

 

Elimina

rea

vegeta

ției

Pertur

bare activita

te specii

Oferă adăpost și

hrană speciilor pradă

 

Alterare habitat

 

 

 

 

Scurt

 

Suprafa

ța habita

tului favorabil

 

 

 

 

-

Procentul din suprafața totală a habitatului favorabil afectată

Distrugerea mușuroaie

lor

și nivelarea

terenului

Elimina

rea

Vegeta

ției

Perturbare activitate specii

Oferă adăpost și hrană speciilor pradă

Alterare habitat

 

 

Scurt

Suprafa

ța habita

tului favorabil

 

 

 

 

-

Procentul din suprafața totală a habitatului favorabil afectată

Combaterea plantelor dăunătoare și toxice

Elimina

rea

vegeta

ției

Perturba

re activitate specii

Oferă adăpost și hrană speciilor pradă

Alterare habitat

 

 

 

Scurt

Suprafa

ța habita

tului favorabil

-

Procentul din suprafața totală a habitatului favorabil afectată

Castorul se gaseste in prezenţa apei curgătoare - râuri, canale de irigaţii sau stagnante - lacuri, mlaştini este o cerinţă vitală a speciei. Caută ape cu adâncimea de aproximativ 1,5 m care nu îngheaţă iarna până la fund şi nu seacă vara şi cu diferite esenţe lemnoase de mal: salcie, plop, frasin, mesteacăn, arin. Sunt preferate cursurile de apă înconjurate de pădure şi cu lăstăriş de mal, dar specia poate fi întâlnită şi în ape din zone agricole sau suburbane dacă nu este deranjată.

Specii de amfibieni de interes conservativ

Bombina variegata

 

 

Interven

ție

 

 

Efecte

Impacturi direc

te

Impactu ri indirect e

Impact uri secun

d are

Impact uri pe termen scurt și lung

Parametru

/ țintă afec

tată

Cuan

tifi care im

pact

Mod de

cuantifi care

Defrișarea vegetației lemnoase nefolositoare de pe pajiști

Elimi

narea

vege

tației

 

Altera re habi

tat

Favori

zează apariția de noi habitate acvatice utilizabi

le

 

Schim bari in densita tea indivi

z ilor

 

 

 

Scurt

Suprafa

ța

habita

tului

 

 

 

-

Procent ul din suprafaț a totală a habitatu lui

afectată

Distruge

rea mușuroaielor

și nivelarea

terenului

Elimi

Nare

vege

tație

 

 

Altera re habi

tat

Favori

zează apariția de noi habitate acvatice

utilizabi le

 

Schim bari in densita tea indivi

z ilor

 

 

 

Scurt

Suprafața

Habita

tului

-

Procent ul din suprafaț a totală a habitatu lui

afectată

Combate

rea plantelor dăunătoa

re și toxice

Elimi

nare

vegetație

 

 

Alte

ra re habi

tat

Favori

zează apariția de noi habitate acvatice

utilizabi le

 

Schim bari in densita tea indivi

z ilor

 

 

 

Scurt

 

Volum lemn mort/exem plare bolnave

 

 

-

Procent ul din suprafaț a totală a habitatu lui

afectată

Buhaiul/izvorașul de baltă cu burta galbenă este un amfibian care din punct de vedere al habitatului poate fi întâlnit în toate tipurile de corpuri de apă, bălți temporare, urme de mașină, lacuri, cu sau fără vegetație, cu adâncime mică, situate în zone însorite

În aria protejată Bombina variegata a fost observată într-un număr relativ mic de habitate, situate în mare parte la altitudini de sub 1000 m și unde găsește un minim de umiditate. Suprafața habitatului speciei în aria naturală protejată nu s-a definitivat inca. În arealul amplasamentului habitatul favorabil speciei este distribuit în lungul văii/drumului forestier.

Starea de conservarea a speciei este considerată favorabilă.

Principalele amenințări sunt: Transport, drumuri, poteci, căi ferate, mijloacele de transport motorizate; poluarea difuză a apelor de suprafață, cauzată de activități agricole; schimbări provocate de oameni în zonele umede;

Astfel, prin implementarea lucrărilor propuse prin planul de amenajament impacturile negative generate vor fi modificarea condițiilor ecologice. Se apreciază că intensitatea impacturilor specificate va fi redusă având în vedere că specia a fost observată într-un număr relativ mic de habitate. De asemenea, specia se deplasează bine pe uscat putând coloniza rapid noile bălți apărute. Este printre primele specii de amfibieni ce ocupă zonele deteriorate în urma activităților umane (defrișări, construcții de drumuri etc.) unde se formează bălți temporare. Așadar, se prognozează migrarea speciei din zona afectată, pe perioada tratamentelor temporare.

 

 

 

 

MĂSURI DE REDUCERE A IMPACTULUI

 

MĂSURI DE EVITARE ȘI REDUCERE A IMPACTULUI

Implementarea măsurilor de diminuarea a impactului asupra speciilor și habitatelor de interes conservativ, sunt necesare pentru a garanta faptul că implementarea proiectului nu afectează în mod semnificativ situl Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci.

Titularului și administratorului pasunilor le revine obligația de a asigura mecanismele legale si financiare pentru a asigura faptul că agentul economic execută lucrările prevăzute în respectă și după caz implementează măsurile pentru diminuarea impactului asupra speciilor și habitatelor de interes conservativ. Antreprenorul care va executa lucrările va răspunde direct de respectarea acestor măsuri, în fața administratorului fondului forestier, respectiv a autorităților responsabile cu competențe legate de protecția mediului.

Măsurile propuse în cadrul studiului de față sunt prezentate sub o formă comasată, pentru a acoperi cât mai eficient tipurile de impact ce afectează habitatele și speciile de interes conservativ prezente în zona de implementare a proiectului. Măsurile trebuie să fie respectate pe toate perioada de implementare a planului.

P- prevenire, E-evitare, R- reducere

Măsuri de reducere a impactului asupra speciilor din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci

Pentru menținerea stării de conservare favorabilă a speciilor semnalate în   aria naturală protejată ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci, se vor avea în vedere următoarele:

MASURI DE PREVENIRE,EVITARE, REDUCERE A IM PACTULUI

TIP MASURA (E/P/R)

Habitate

 

MH1-interzicerea staţionării animalelor domestice - vaci, capre, oi în perimetrul habitatelor acvatice, mlăştinoase;

E

MH2-interzicerea păşunatului în zonele umede;

P

MH3-interzicerea colectării exemplarelor de nufăr alb, ale cărui populaţii sunt slab reprezentate numeric;

P

MH4-limitarea tăierii arborilor de specii foioase din jurul lacurilor;

E

MH5-restrângerea răspândirii pinului și salciei;

E

MH6-interzicerea activităţilor de drenare, desecare;

P

MH7-interzicerea activităţilor antropice în vecinătatea bălţilor.

P

 

 

Mamifere

 

MM1-Păstrarea unor zone favorabile speciei, în care intervențiile umane sa fie reduse;

P

MM2-Combaterea eficientă a braconajului;

       P

MM3-Evitarea fragmentării habitatelor de zone umede;

E

MM4-Conștientizarea opiniei publice privind necesitarea conservării speciei;

P

MM5-Reabilitarea habitatelor deteriorate în urma activitaților umane;

P

MM6-Managementul adecvat al deșeurilor, interzicerea abandonării deșeurilor;

R

MM7-Evitarea fragmentării habitatelor datorată expansiunii infrastructurii și dezvoltarii activitaților umane, a lucrărilor de amenajare hidrotehnică, interzicerea/limitarea construirii de noi drumuri;

R

MM8-Reglementarea activităților de igienizare periodică a malurilor râurilor/lacurilor/zonelor umede, activități ce se realizează în prezent prin arderea vegetației și/sau taierea acesteia și distrugerea vizuinilor de castori, aceste zone reprezentând habitate favorabile dezvoltării castorilor;

P

MM9-Reglementarea activităților de creștere a animalelor în zona de dezvoltare a castorului, prin restricționarea accesului în aceste zone a câinilor însoțitori, ce pot deveni un prădător important pentru castor;

P

MM10-Reglementarea activitățile agricole desfășurate în proximitatea habitatelor favorabile dezvoltării castorului, care prin practicile necorespuzatoare pot deveni o amenințare prin incendierea miriștilor, chimizare și mecanizare intensivă, polure difuză a apelor de suprafața.;

P

MM11- Reducerea poluarii râurilor, lacurilor și zonelor umede favorabile dezvoltării speciilor de mamifere protejate, prin reglementarea evacuărilor punctiforme în apele de suprafața a apelor menajere și industriale din zonele rezidențiale și industriale aflate în proximitatea ariei protejate

P

Amfibieni și reptile

 

MA2:interzicerea depozitării rumeguşului sau a resturilor de exploatare în zonele umede;

E

MA3:interzicerea/limitarea folosirii de insecticide chimice sau ale altor tratamente chimice;

E

MA4:interzicerea reparării și alimentării cu        carburant a            utilajelor angrenate      în implementarea obiectivelor prevăzute în amenajamentul ocolului silvic, în zonele favorabile existenței habitatelor speciilor de amfibieni și reptile;

P

MA5:interzicerea abandonării deșeurilor de orice natură rezultate în urma implementării obiectivelor prevăzute în prezentul amenajament;

R

MA6:respectarea căilor de acces existente din interiorul ariei naturale protejate;

R

MA7:interzicea sub orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

P

MA8: Trecerea peste corpurile de apă a utilajelor cu material lemnos se va face obligatoriu pe podețe de lemn montate provizoriu

E

MA9:se va evita deteriorarea și/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;

P

MA10-Limitarea ca timp în perioda de reproducere martie-iulie a accesului a vehiculelor non- motorizate în zonele cu bălţi de reproducere din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci.

P

MA11-Interzicerea depozitării deşeurilor pe marginea drumurilor şi marginea apelor.

R

Nevertebrate

 

MN1-Promovarea activităților agricole tradiționale și evitarea abandonului pajiştilor

P

MN2-Evitarea folosirii pesticidelor

E

MN3-Fertilizare naturală

P

MN4-Reglementarea păşunatului în aria naturală protejată

P

MN5-Managementul adecvat al păşunilor: a suprapăşunatului, interzicerea incendierilor de vegetaţie

P

MN6-Menţinerea în stare naturală a zonelor din proximitatea cursurilor de apă. Este necesară păstrarea pâlcurilor de vegetaţie ierboasă caracteristică zonelor umede

P

MN7-Conservarea bălţilor, a mlaştinilor şi ape stagnante de adâncime mică, interzicerea măriri suprafeţei terenului agricol sau a zonelor de construit - extinderea zonelor urbane şi rurale prin trecerea unor zone umede din extravilan în intravilan.

P

MN8:se interzice deversarea în apele de suprafață, apele subterane, evacuarea pe sol și depozitarea în condiții necorespunzătoare a uleiurilor uzate;

P

MN9:este interzisă stocarea/depozitarea temporară a deșeurilor pe pasune;

P

MN10:interzicerea arderii vegetației;

P

PLANTE

 

MP1-Interzicerea plasării stânelor în pajiştile care reprezintă habitatul natural al populaţiilor de Pulsatilla patens.

P

MP2-Conservarea bălţilor, a mlaştinilor şi ape stagnante de adâncime mică, interzicerea măriri suprafeţei terenului agricol sau a zonelor de construit - extinderea zonelor urbane şi rurale prin trecerea unor zone umede din extravilan în intravilan

P

 

 

Măsurile de prevenire și reducere a impactului asupra obiectivelor de interes comunitar de pe suprafața amplasamentului studiat

Măsu

Tip măsu

ră (P,E,

R)

Specii/habi

tate afecta

te

Parametru căruia i se adresează

măsura

Impactul căruia i se adresează

măsura

Perioada de implementare a măsurii

Locația implementării măsurii

MM1

E

Castor fiber

Tendința mărimii populației

Perturbare activitate specii

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului studiat din AP

MM2

P

Castor fiber

Tendința mărimii populației

Perturba

Re

activitate specii, Alterare

habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului studiat din AP

MM3

P

Castor fiber

Tendința mărimii populației

Perturbare activitate specii

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MM4

E

Castor fiber

Tendința mărimii populației

Perturbare activitate specii

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MM5

E

Castor fiber

Tendința mărimii populației

Perturbare activitate specii, Alterare

habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului studiat din AP

MM6

P

Castor fiber

Tendința mărimii populației

Perturbare activitate specii, Alterare

habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului studiat din AP

MM7

P

Castor fiber

Suprafața habitat favorabil

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MA1

P

Bombina variegata

Suprafața

habitat

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

De-a lungul

cursurile de apă

MA2

P

Bombina variegata

Suprafața

habitat

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

De-a lungul

cursurile de apă

MA3

P

Bombina variegata

Suprafața

habitat

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MA4

R

Bombina variegata

Suprafața

habitat

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN1

P

Toate   speciile  de nevertebrate

Suprafața

habitat

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN2

E

Toate

Speciile de nevertebrate

Suprafața

habitat

 

Alterare habitat

Toată perioadade implementare a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN3

P

Toate speciile de nevertebrate     de nevertebrate

Suprafața

habitat

Altera

re habi

tat

Toată perioada           

de implementa

re

a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN4

P

Toate speciile

de

nevertebrate

Suprafața

habitat

Altera

re habitat

Toată perioada           

 

 

a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN5

P

Toate speciile

de nevertebratespeciile            de nevertebrate

Suprafața

habitat

Altera

re habitat

Toată perioada            de implementare

a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN6

P

Toate speciile de nevertebra

te

Suprafața

habitat

Altera

re habitat

Toată perioada de implementa

re

a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MN7

P

Toate

speciile

de nevertebra

te

Suprafața

habitat

Altera

re habi

tat

Toată perioada de implementa

re

a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MP1

P

Pulsatilla patens

Suprafața

habitat

Pierdere habitat

Iunie-august

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

MP2

P

Toate

speciile de plante

Mărimea populației

Reducerea efectivelor populaționa

le

Toată perioada de implementa

re

a planului

Pe toata suprafața amplasamentului

studiat din AP

Masuri De Reducere A Impactului Asupra Speciilor/Habitatelor De Interes Comunitar  

Se vor urmări recomandările de mai jos pentru păstrarea biodiversităţii la nivelul unităţii administrate:

Mamifere

  • Păstrarea unor zone favorabile speciei, în care intervențiile umane sa fie reduse;
  • Combaterea eficientă a braconajului;
  • Evitarea fragmentării habitatelor de zone umede;
  • Conștientizarea opiniei publice privind necesitarea conservării speciei;
  • Reabilitarea habitatelor deteriorate în urma activitaților umane;
  • Managementul adecvat al deșeurilor, interzicerea abandonării deșeurilor;
  • Evitarea fragmentării habitatelor datorată expansiunii infrastructurii și dezvoltarii activitaților umane, a lucrărilor de amenajare hidrotehnică, interzicerea/limitarea construirii de noi drumuri;
  • Reglementarea activităților de igienizare periodică a malurilor râurilor/lacurilor/zonelor umede, activități ce se realizează în prezent prin arderea vegetației și/sau taierea acesteia și distrugerea vizuinilor de castori, aceste zone reprezentând habitate favorabile dezvoltării castorilor;
  • Reglementarea activităților de creștere a animalelor în zona de dezvoltare a castorului, prin restricționarea accesului în aceste zone a câinilor însoțitori, ce pot deveni un prădător important pentru castor;
  • Reglementarea activitățile agricole desfășurate în proximitatea habitatelor favorabile dezvoltării castorului, care prin practicile necorespuzatoare pot deveni o amenințare prin incendierea miriștilor, chimizare și mecanizare intensivă, polure difuză a apelor de suprafața.;
  • Reducerea poluarii râurilor, lacurilor și zonelor umede favorabile dezvoltării speciilor de mamifere protejate, prin reglementarea evacuărilor punctiforme în apele de suprafața a apelor menajere și industriale din zonele rezidențiale și industriale aflate în proximitatea ariei protejate

Amfibieni și reptile

  • Limitarea ca timp în perioda de reproducere martie-iulie a accesului a vehiculelor non- motorizate în zonele cu bălţi de reproducere din ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci. Păşunatul şi trecerea animalelor domestice vor fi reglementate pe suprafaţa ariei.
  • Menţinerea habitatelor acvatice existente, refacerea ecologică a celor secate de pe urma intervenției umane şi dacă se poate într-o oarecare măsură crearea de noi habitate. Acest lucru se poate realiza prin alimentarea bălţilor deja existente cu apă din pâraie şi alte surse sau crearea de habitate noi prin formarea pe cursul pâraielor şi a zonei din imediata apropiere a izvoarelor a unor zone unde apa să stagneze să băltească. Interzicerea depozitării deşeurilor pe marginea drumurilor şi marginea apelor.

Nevertebrate. Colias myrmidone

  • Promovarea activităților agricole tradiționale și evitarea abandonului pajiştilor;
  • Evitarea folosirii pesticidelor;
  • Fertilizare naturală;
  • Menţinerea aspectului mozaicat al habitatelor, cu zone de tufărişuri;
  • Reglementarea păşunatului în aria naturală protejată;
  • Stabilirea zonelor în care pot fi efectuate activităţi de păşunat. Acţiunea va fi realizată în colaborare cu comunităţile locale care deţin păşuni şi animale în aria protejată;
  • Managementul adecvat al păşunilor: a suprapăşunatului, interzicerea incendierilor de vegetaţie.

Lycaena dispar

  • Interzicerea drenajului sau orice alte măsuri ce pot conduce la scăderea nivelului de apă disponibilă pentru habitatul speciei.
  • Menţinerea în stare naturală a zonelor din proximitatea cursurilor de apă. Este necesară păstrarea pâlcurilor de vegetaţie ierboasă caracteristică zonelor umede, dacă vrem ca specia să se poată menţine specia într-un statut de conservare favorabil.
  • Împiedicarea reîmpăduririi naturale a spaţiilor deschise, menţinerea unui management minim, dar regulat pe aceste suprafeţe şi impiedicarea intensificării exploatării sau abandonului terenurilor.
  • Utilizarea pajiştilor umede prin cosit sau păşunat extensiv, pentru menţinerea habitatului larvelor de fluturi cu ierburi înalte higrofile şi rogozuri pentru interacţiunea adulţilor împerechere.
  • Menţinerea pajiștilor din proximitatea cursurilor de apă împiedicarea transformării acestora în pădure.
  • Interzicerea arderii pajiştilor.

Maculinea teleius

  • Evitarea cositului de 3-5 ori/an în zonele joase sau de 2-3 ori/an în zonele situate la altitudine mai mare, în perioade nefavorabile pentru dezvoltarea speciilor din genul Maculinea. Habitatul poate fi cosit înainte de perioada de zbor şi după al treilea interval larvar, repectiv înainte de 1 iunie şi după 15 august.
  • Interzicerea lucrărilor de desecări şi canalizări, pentru a favoriza creşterea plantei gazdă.
  • Încurajarea practicilor tradiţionale de utilizare a terenurilor precum păşunatul şi cositul, respectiv asigurarea unui nivel minim de păşunat sau cosirea lor cel puțin odată pe an.

Plante

Aldrovanda vesiculosa

  • Păstrarea intactă a habitatelor în care este prezentă specia Aldrovanda vesiculosa şi a zonelor adiacente a acestor habitate pentru a împiedica efectele poluării la distanţă şi a altor căi de degradare.
  • Conservarea bălţilor, a mlaştinilor şi ape stagnante de adâncime mică, interzicerea măriri suprafeţei terenului agricol sau a zonelor de construit - extinderea zonelor urbane şi rurale prin trecerea unor zone umede din extravilan în intravilan.
  • Prevederea în studiile de evaluare a impactului asupra mediului a modalităţilor de reducere a impactului asupra lacurilor mici, a japşelor,a bălţilor, a mlaştinilor, a apelor
  • stagnante de adâncime mică din zona de colinară şi de câmpie; prevederea măsurilor compensatorii dacă nu există alternative la soluţia tehnică care să reducă impactul.
  • În elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului să se ţină cont de prezenţa populaţiilor de Aldrovanda vesiculosa în zonă şi să fie interzise desecările, taluzările şi alte lucrări care modifică nivelul hidrologic al apei.

Pulsatilla patens

  • În elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului în care sunt incluse construirea de locuinţe, obiective industriale, infrastructură turistică - cabane, restaurante şi altele asemenea, să se ţină cont de prezenţa populaţiilor de Pulsatilla patens în zonă şi să nu se permită distrugerea fâneţelor, coastelor ierboase, însorite, care constituie habitatul natural al speciei.
  • Interzicerea plasării stânelor în pajiştile care reprezintă habitatul natural al populaţiilor de Pulsatilla patens.

Dicranum viride

  • Gestionarea corectă a zonelor împădurite din vecinătatea zonei de graniţă cu ierburile înalte şi evitarea producerii de alunecări de teren;
  • Interzicerea debitării arborilor din zonele de ecoton;
  • Dezvoltarea unei infrastructuri turistice care să aibă un efect minimal

Măsuri necesare a se implementa în cazul calamităților

  • În cazul producerii unor fenomene de forţă majoră -inundaţii, incendii şi altele asemenea.- instituţiile abilitate intervin conform prevederilor legale, cu obligativitatea înştiinţării prealabile a Custodelui

Decizia de emitere a Avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Prezentul aviz de mediu se emite cu următoarele condiţii:

Pentru suprafețele incluse în SIT NATURA 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația Naturală Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun – Sântionlunca (829,42 ha – 25%, parcelele %3, %4, 5 – 8, %9, %10, 11 – 13), se interzice aplicarea de îngrășăminte chimice pe bază de Glifosfat și se impune adoptarea unor măsuri speciale de conservare, măsuri ce se regăsesc în Planul de Management realizat pentru SIT NATURA 2000 ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația Naturală Mestecănișul Reci - Bălțile de la Ozun – Sântionlunca

-  Titularul planului are obligatia de a respecta/ solicita /obtine  avizarea  GARZII FORESTIERE BRASOV conform NORMELOR  METODOLOGICE din 11 decembrie 2013 pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 ( a) astfel conform art 8 alin 4  “(4)Pentru păşunile împădurite cu consistenţa de până la 0,4, calculată numai pentru suprafaţa ocupată efectiv de vegetaţia forestieră, pentru păstrarea predominanţei ierburilor graminee, leguminoase şi a altor plante furajere, descrierea vegetaţiei forestiere se realizează de către unităţi atestate în domeniul amenajării pădurilor şi se avizează de către structura teritorială de specialitate a autorităţii publice centrate care răspunde de silvicultură.”  

- referitor la amplasarea stânelor: să se solicite aviz și pășunatul să fie permis în parcela 6B în perioada 1 iunie-6 decembrie, iar în rezervație în perioada 24 aprilie-06 decembrie.

- Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- Toate etapele planului se vor realiza în conformitate cu documentația tehnică prezentată;

- Este interzisă recoltarea/comercializarea oricărei specii de faună sau floră indiferent de stadiul de dezvoltare pentru speciile aflate sub incidența protecției biodiversității;

- Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;

- Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;

Habitate

  • interzicerea staţionării animalelor domestice - vaci, capre, oi în perimetrul habitatelor acvatice, mlăştinoase;
  • interzicerea păşunatului în zonele umede;
  • interzicerea colectării exemplarelor de nufăr alb, ale cărui populaţii sunt slab reprezentate numeric;
  • restrângerea răspândirii pinului și salciei;
  • interzicerea activităţilor de drenare, desecare;
  • interzicerea activităţilor antropice în vecinătatea bălţilor.

Menținerea în extravilan a coridoarelor critice pentru conservare, și a zonelor critice, pentru menținerea habitatelor și speciilor de interes conservativ

 Managementul terenurilor se va face cu menținerea unei fâșii de tufișuri și arbuști de minim     de 10 m lățime între terenuri arabile și pajiști, pentru urs.

- În conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr. 15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, titularul proiectului este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu și ANANP administratorul sitului Natura 2000

 

Condiții prevăzute în avizul Aviz Nr. 2/ST CV/ 23.01.2024, emis de Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate - Serviciul Teritorial Covasna, administrator sit Natura 2000 ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci (ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci), respectiv Rezervația naturală Mestecănișul de la Reci, bălțile de la Ozun Sântionlunca, 

  • Se vor respecta măsurile din Regulamentul sitului Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănişul de la Reci şi al rezervaţiei naturale VII.9 Mestecănişul Reci - Bălţile de la Ozun -Sântionlunca, aprobate prin Ordinul Ministerului  Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 995/2016;
  • Art. 8 -Utilizarea pesticidelor pe terenurile agricole poate fi permisă în situaţii excepţionale de către Custode, după consultarea Agenţiei pentru Protecţia Mediului Covasna.
  • Art. 9 - Cositul fâneţelor se va practica după data de 1 iulie, cu excepţia terenurilor aflate în zona inundabilă a Râului Negru - în interiorul digului de protecţie -şi cele aflate lângă pârâul Beldi, care pot fi cosite după 1 iunie. În toate cazurile cositul se va efectua astfel încât să aibă efectul minim asupra faunei, adică din interior spre exterior.
  • Art. 10 - Păşunatul se face în baza contractelor încheiate cu deţinătorii/administratorii păşunilor  - sau de către titularii acestora. Aceste contracte reglementează specia animalelor admise la păşunat, numărul acestora, perioada, suprafaţa, locul de amplasare a stânelor şi adăposturilor pastorale, organizarea târlelor, numărul de câini însoţitori. Păşunatul se face cu avizul custodelui.
  • Art.11 - Proprietarul sau utilizatorul de drept al păşunilor şi fâneţelor este obligat să întreţină -terenul şi să împiedice dezvoltarea vegetaţiei forestiere. Este interzis incendierea, degradarea sau distrugerea prin orice mijloace a învelişului natural vegetal.
  • Art. 12 - Păşunatul se supune următoarelor reglementări:
    • Păşunatul pe suprafaţa de fond forestier se va desfăşura conform Codului Silvic, art. 53.
    • Păşunatul cu caprine este strict interzis pe tot teritoriul rezervaţiei;
    • Amplasarea de stâne sau adăposturi pastorale noi sunt interzise;
    • Autorizarea stânelor şi adăposturilor pastorale existente se va face de către primăriile de care aparţin cu avizul custodelui;
    • Este interzisă adăparea animalelor din lacurile naturale aflate pe teritoriul sitului;
    • Numărul de câini admişi la fiecare turmă se reglementează prin contractul de păşunat conform legislaţiei în vigoare, avizat de către custode;
    • Se vor realiza studii pentru evidenţierea locurilor pentru păşunat şi capacitatea de suport a păşunilor precum şi perioadele în care se poate păşuna ce vor fi avizate de Custode.
  • Exploatările de turbă, nisip şi drenuri
  • Art.18 - Este interzisă orice activitate de săpare şi drenare în interiorul ariei protejate
  • Datorită faptului că durata de vegetație este de 140-170 zile (în medie 166 zile). Data primului îngheţ poate fi chiar înainte de 1 octombrie, iar ultima zi cu îngheţ poate să apară chiar şi după 1 aprilie. Propunem ca perioada de pășunat din  situl Natura 2000 ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci (ROSCI0111 Mestecănișul de la Reci), respectiv Rezervația naturală Mestecănișul de la Reci să fie de redus la perioada 24 aprilie-6 noiembrie.

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului; HG 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor (*actualizată*);
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • Ordinul MMAP nr. 2.534/2022 pentru aprobarea Normelor tehnice privind îngrijirea şi conducerea arboretelor şi a Ghidului de bune practici privind îngrijirea şi conducerea arboretelor;
  • HG 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

 

 

Monitorizarea implementării planului:

Monitorizarea se efectuează prin raportarea la un set de indicatori care să permită măsurarea impactului pozitiv sau negativ asupra mediului. Acesti indicatori trebuie sa fie astfel stabiliti încat să faciliteze identificarea modificărilor induse de implementarea planului. Amploarea aspectelor pe care le vizeaza amenajamentul pastoral a condus la stabilirea unor indicatori care să permită, pe de o parte, monitorizarea măsurilor pentru protectia factorilor de mediu, iar pe de altă parte, monitorizarea calităti factorilor de mediu.

Monitorizarea implementării planului:

Monitorizarea Amenajamentului pastoral se va efectua obligatoriu de administratorul pasunilor , sub supravegherea administratorilor de arii naturale protejate.

Monitorizarea va avea ca scop:

  • monitorizarea permanentă a măsurilor propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar, în vederea aplicării lor corecte şi la timp;

     -     monitorizarea modului în care se respectă prevederile amenajamentului;

     -     monitorizarea respectării legislaţiei de mediu.

Pentru asigurarea monitorizării efectelor asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar se stabilesc un set de indicatori de mediu (în corelare cu indicatori naţionali de monitorizare a mediului), iar prin criteriul de evaluare propus se cuantifică eficienţa măsurilor de implementare a amenajamentului:

Factor monitorizat

Parametrii monitorizaţi

Perimetrul analizat

Scop

Herpetofauna (amfibieni si reptile)

Identificarea tuturor speciilor de amfibieni si reptile

Unitatea amenajistică cuprinsă în amenajementul pastoral

Respectarea lucrarilor conform cu evaluarea adecvată și prevederile amenajamentului pastoral

Mamifere

Populatiile de Castor fiber

Unitatea amenajistică cuprinsă în amenajementul  pastoral

Respectarea lucrarilor conform cu evaluarea adecvată și prevederile amenajamentului pastoral

Plante

Monitorizarea Pulsatilla patens

Unitatea amenajistică cuprinsă în amenajementul pastoral

Respectarea prevederilor din evaluarea adecvată

Deșeuri

Cantități de deșeuri generate, mod de eliminare/valorificare

Unitatea amenajistică cuprinsă în amenajementul pastoral și imediata vecinătate

Minimizarea cantităților de deșeuri rezultate, mărirea gradului de valorificare a acestora, colectare exclusiv selectivă și minimizarea impactului acestora asupra calității mediului

Programul de monitorizare

Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuală se vor transmite anual, în primul trimestru al anului următor către APM Covasna.

Măsurile propuse pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor de interes comunitar vor fi permanent monitorizate în vederea aplicării lor corecte, complete şi la timp.

Articolul nr. 10 al Directivei Uniunii Europene privind Evaluarea Strategică de Mediu (SEA) nr. 2001/42/CE, adoptată în legislaţia naţională prin HG nr. 1076/08.07.2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, prevede necesitatea monitorizării în scopul identificării, într-o etapă cât mai timpurie, a eventualelor efecte negative generate de implementarea planului şi luării măsurilor de remediere necesare.

 

Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere: Emiterea avizului de mediu s-a făcut avându-se în vedere modul în care consideraţiile de mediu au fost integrate în plan şi ţinând seama de opiniile exprimate de public şi de alte autorităţi.

 

Autorităţi şi instituţii publice implicate în procedură: Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, Administraţia Bazinală de Apă Olt, ISU Covasna, Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Garda Forestieră Județeană Covasna, Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna, administrator siturilor Natura 2000: ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația naturală Mestecănișul de la Reci, bălțile de la Ozun Sântionlunca;

 

Etape procedurale parcurse:

- notificare adresată de adresată de COMUNA OZUN, cu sediul în comuna Ozun, localitatea Ozun, strada Gabor Aron, nr. 75, județul Covasna, privind ”Amenajamentul pastoral al pajiștilor de pe raza UAT Ozun, județul Covasna” situate pe raza UATC Ozun, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4833/07.07.2022

- având în vedere că 829,42 ha din amenajamentul pastoral se suprapune  cu siturilor Natura 2000: ROSAC0111 Mestecănișul de la Reci și Rezervația naturală Mestecănișul de la Reci, bălțile de la Ozun Sântionlunca prin Adresa nr. 675/27.01.2023 APM Covasna a comunicat titularului faptul că procedura de evaluare de mediu va fi continuată cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu (care va conţine concluziile studiului de evaluare adecvată) și a studiului de evaluare adecvată;

- în data de 06.04.2023 a avut loc ședința grupului de lucru la sediul APM Covasna;

- în data de 17.10.2023 titularul planuluui a depus la APM Covasna raportul de mediu și studiul de evaluare adecvată (nr. înregistrare APM Covasna 8504/17.10.2023);

- în data de 13.12.2023 s-a organizat ședința de dezbatere publică la sediul Primăriei Ozun localitatea Ozun, strada Gabor Aron, nr. 75, județul Covasna;

- in data de 01.02.2024 s-a analizat în cadrul ședinței CSC, care a avut loc la sediul APM Covasna

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Titularul planului și Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea decizilor în procedura de evaluare de mediu conform prevederilor HG 1076/2004. În ziarele locale, pe pagina de internet a agenţiei http://apmcv.anpm.ro, la afişierul de la sediul din municipiul Sfântu Gheorghe, str. Grigore Bălan, nr. 10, județul Covasna au fost publicate/afişate doumentații, informări asupra procedurii. Toată documentaţia a fost accesibilă publicului pe durata derulării procedurii, putând fi consultată şi la sediul APM Covasna.

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 20.05.2022 și 24.05.2022;

- Amenajamentul silvic a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 27.12.2022;

- Anunțurile titularului planului privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 27.10.2023 și 30.10.2023;

- Anunţul APM Covasna privind finalizarea Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată și organizarea dezbaterii publice publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 27.10.2023;

- Raportul de Mediu și a Studiul de Evaluare Adecvată au fost publicate pe pagina de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 27.10.2023;

 

Documentația care a stat la baza emiterii avizului de mediu conține:

- Notificarea titularului înregistrată la APM Covasna cu nr. 4833/07.07.2022, însoțită de Memoriul de prezentare al amenjamentului silvic, hărți amenajistice, anexe;

- Raportul de mediu (RM) și a Studiul de evaluare adecvată (EA) elaborate de către ) elaborate de către ing. Cătană Cătălina Elena, SC MEALONICERA SRL,  înregistrate la APM Covasna cu nr. 8504/17.10.2023; Certificat de atestare: Seria RGX nr. 152/10.03.2022, emise de Asociația Română de Mediu 1998;

Titularul planului are obligația de a notifica autoritatea competentă pentru protecția mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii avizului de mediu, precum și asupra oricăror modificări ale condițiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificări.

Titularul planului are obligația de a supune procedurii de adoptare planul, precum și orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecția mediului.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorității competente de mediu şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Prezentul aviz de mediu poate fi contestat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/5004, cu modificările şi completările ulterioare.

Prezentul aviz de mediu conţine 20 (douăzeci) pagini şi a fost eliberat în 3 exemplare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Farkas Berta