Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 25.04.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de COMUNA OJDULA cu sediul în comuna Ojdula, satul Ojdula, nr. 1008, județul Covasna, privind ”Amenajamentul Pastoral al Unității Teritorial Administrative Comuna Ojdula, Județul Covasna” amplasat pe teritoriul UAT Ojdula, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3163/12.04.2023, în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- Procesul-verbal al Conferinței a II-a de amenajare a fondului pastoral nr. 45/24.02.2023;

- memoriul de prezentare întocmit conform Ordinului MMP nr. 19/2010 de către New Way SRL;

- dovada achitării tarifului pentru parcurgerea etapei de încadrare, OP nr. 49/12.04.2023;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) întocmit de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul A.P.M. Covasna;

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit, proces-verbal ședință nr. 11/24.04.2023;

- lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

Amenajamentul Pastoral al Unității Teritorial Administrative Comuna Ojdula, Județul Covasna” amplasat pe teritoriul UAT Ojdula, județul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafaţa pajiștilor de pe raza UAT- ului comuna Ojdula, judeţul Covasna, care face obiectul amenajării, este de 2.400,33 ha, repartizată în 17 trupuri de păşune. Teritoriul ocupat de pajiștile de pe teritoriul U.A.T. Ojdula se încadreaza în Unitatea Carpato-Transilvană (2), Ţinutul Carpaţilor de Curbură, în partea de nord-est a județului Covasna, în partea nord-estică a bazinului Târgu Secuiesc pe linia de contact a depresiunii cu Munții Brețcu. Aceste pajiști sunt situate în bazinul hidrografic al râului Olt, prin afluentul său direct Râul Negru și în bazinul râului Oituz. Relieful este caracterizat prin văi largi și lungi, iar versanții au configurații plane sau slab ondulate. Din punct de vedere altitudinal pajiștile studiate se situează între 560 m (u.a. 42) și 1450 m (u.a. 302 D), altitudinea medie fiind de 1005 m.

Repartiţia pajiștii pe folosinţe se prezintă astfel:

F.P. – vegetaţie forestieră (care se va introduce în viitor în fond forestier) ___429,86 ha

P.P. – pajiști cu funcţia prioritară de producție ________________________1.748,14 ha

P.A. – pajiști cu arbori ___________________________________________ 222,33 ha

Tipul de pajişte Agrostis capillaris cu Nardus stricta ocupă o suprafaţă mare în cadrul acestor păşuni, proporţia lor fiind de 29% din total. Predomină pajiștile de Festuca sp. cu Agrostis capillaris (28%) şi pajiștile de Agrostis capillaris cu Festuca sp. (14%).

Caracteristici, lucrări propuse:

  • Capacitatea de pășunat: 0,74 UVM/ha
  • Perioada de pășunat: 160 zile

Lucrări de recuperare:

  • înlăturarea vegetației arbustive și vegetației forestiere sub 20 ani: 292,00 ha

Lucrări de ameliorare:

  • fertilizări organice: 1386,81 ha
  • fertilizări chimice: 117,22 ha

Lucrări de întreținere a pajiștilor:

  • combaterea plantelor dăunătoare și toxice: 78,60 ha
  • nivelarea mușuroaielor: 11,50 ha
  • supraînsămânțări: 305,80 ha
  • reînsămânțări: 90,10 ha
  • Capacitatea de pășunat în viitor: 0,95 UVM/ha

Numărul ciclurilor de pășunat este egal cu numărul cosirilor de iarbă matură care se poate face. Ciclul de pășunat, reprezintă perioada de timp de la începutul pășunatului pe o târlă până la începutul pășunatului următor și include atât perioada de pășunat, cât și perioada de refacere a ierbii. Pentru pășunile analizate, cu sezonul de vegetație de 160 de zile, se consideră posibile 4 cicluri de pășunat de 40 de zile fiecare, din care 4-5 zile pentru pășunat și 35-36 zile pentru refacerea ierbii.

Suprafața Amenajamentului Pastoral se suprapune parțial cu următoarele arii naturale protejate, siturile Natura 2000: ROSAC0130 Oituz-Ojdula pe suprafața de 1035,43 ha, ROSAC0374 Râul Negru pe suprafața de 38,52 ha, ROSPA0147 Valea Râului Negru pe suprafața de 38,52 ha.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: se va realiza armonizarea amenajamentului pastoral cu silvic cu planurile de management ale siturilor Natura 2000 .

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: nu este cazul;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune cu siturile Natura 2000 ROSAC0130 Oituz-Ojdula pe suprafața de 1035,43 ha, cu ROSAC0374 Râul Negru pe suprafața de 38,52 ha și cu ROSPA0147 Valea Râului Negru pe suprafața de 38,52 ha;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: prevederile amenajamentului vor respecta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare și Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatice;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: amenajamentul poate avea efect semnificativ asupra ariilor naturale protejate ROSAC0130 Oituz-Ojdula, ROSAC0374 Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală a amenajamentului patoral este de 2.400,33 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra ariilor naturale protejate ROSAC0130 Oituz-Ojdula, ROSAC0374 Râul Negru și ROSPA0147 Valea Râului Negru;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată: - Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Ziarul Național din datele de 31.03.2023 şi 04.04.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 25.04.2023;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de ....2023.

APM Covasna a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului ;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului: Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, Garda Forestieră Brașov, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Județean  Covasna, Agenția Națională pentru Arii Protejate - Serviciul Teritorial Covasna, Direcția de Sănătate Publică Covasna, Direcția Sanitară Veterinară și Pentru Siguranța Alimentelor  Covasna, Direcția Pentru Agricultură a Județului Covasna,;

c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate.

d) asociații crescători de animale, asociații de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, după caz;

Titularul planului va notifica APM Covasna și autoritățile interesate data și ora la care se va întâlni grupul de lucru.

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, cîte un exemplar se va transmite autorităților participante.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.
  8. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  9. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  2. După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  3. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                         Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                         Ing. Farkas János