Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 07.06.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de NATURE ART CAMP SRL cu sediul în comuna Aita Mare, satul Aita Medie, nr. 371, jud. Covasna, privind ”ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – Zonă turistică de agrement”, propus a fi amplasat în comuna Aita Mare, satul Aita Mare, nr. 399, extras CF 24143, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2622/21.03.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 25.05.2023 (proces-verbal ședință nr. 15/25.05.2023);

- Memoriul tehnic de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ;

- Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 4548/06.06.2023;

 

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – Zonă turistică de agrement”, propus a fi amplasat în comuna Aita Mare, satul Aita Mare, nr. 399, extras CF 24143, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Zona studiată este situată în extravilanul comunei Aita Mare, în partea de sud-est a localității Aita Medie. Suprafața totală a terenului este de 11.264 mp, Carte Funciară nr. 24672 Aita Mare (provenită din CF. Nr. 24143 – actualizată).

Situația existentă

În prezent suprafața destinată amenajării este mobilată cu o clădire existentă, în rest este liberă de construcții și amenajări de teren speciale. În zonele apropiate există funcțiuni de servicii în domeniul turistic, iar spre nord și vest zone de locuit, la peste 200 m distanță. Pe terenurile apropiate nu se găsesc constructii.

Bilant teritorial – situatia existenta

specificație                                                                  ha        %

suprafata totala reglementata                                     1,13     100

suprafata ocupata de constructii                                0,01     0,88

suprafata ocupata de circulatii carosabile                  0          0,00

suprafata ocupata de circulatii pietonale , alei           0          0,00

suprafata ocupata de echipare edilitara                     0          0,00

suprafata ocupata de spatii verzi spontane               1,12     99,12

Suprafata ocupata de destinatii speciale                   0,00     0,00

suprafata totala ocupata                                             1,13     100

procent de ocupare a terenului P.O.T. existent         1,14 %

coeficient de utilizare a terenului C.U.T. existent       0,023  

Situația propusă

Accesul la zona reglementată se va face de pe drumul local din partea de est a terenului. Drumul se propune a fi extins și reabilitat ca și infrastructură și suprastructură, se va construi un pod peste pârâu care sa corespundă condițiilor de trafic greu, se va asigura astfel posibilitatea de acces pentru vizitatori și personal în spațiile de parcare, posibilitatea de acces pentru autoutilitare salvari, politie, pompieri, altele.

Se propune construirea unei aripi noi a clădirii existente și reabilitarea/reamenajarea acestei clădiri pentru funcționarea unei pensiuni agroturistice, a unor spații multifunctionale, construirea unui corp de spații sanitare pentru o platformă de campare rulote și corturi, căsuțe pentru cazare, expunerea unei gospodarii tradiționale din zonă cu titlu muzeal, amenajarea unei curți cu mici animale domestrice, amenajarea unui teren de sport, a unui loc de joaca pentru copii, amenajarea de circulații auto și pietonale, alei, amenajarea de spații verzi decorative. Incinta va fi imprejmuită pentru a asigura paza si securitatea. Spațiile libere vor fi amenajate ca spații verzi.

Bilanț teritorial – situatia propusă

Specificatie                                                                                         ha        %

suprafața totală studiată                                                                     1,13     100,00

suprafața ocupată de construcții                                                        0,07     6,20

suprafața ocupată de circulații semicarosabile și carosabile             0,10     8,85

suprafața ocupată de circulații pietionale, alei                                   0,05     4,42

suprafața ocupată de loc de joacă                                                     0,03     2,65

suprafața ocupată de spații verzi amenajate și spontane                  0,47     41,59

suprafața ocupată de edificabil                                                          0,38     33,63

suprafața ocupată de alte funcțiuni                                                    0,00     0,00

SUPRAFAȚA TOTALĂ OCUPATĂ                                                    1,13     100,00

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  = 25,00  %

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,30

Regim maxim de inaltime: P + 1 + M

 

 

Echipare edilitară:

Se poate face racordul obiectivelor la rețeaua de distribuție a energiei electrice existentă pe amplasament. Se pot amplasa și panouri fotovoltaice pe invelitorile clădirilor sau pe sol. Se va asigura iluminatul exterior nocturn al ansamblului cu lămpi solare, fără racord la rețeaua de distribuție a energiei electrice  existentă.

Alimentarea cu apă potabilă se va asigura de la rețeaua centralizată existentă la cca. 300-400 m față de incintă, spre nord. Pe traseul acesteia se va monta un hidrant pentru stins incendii. Din fântâna existentă se poate utiliza apă prin pompare numai pentru umplerea bazinelor toaletelor.

Colectarea apelor uzate menajere se va face în bazin vidanjabil impermeabilizat, subteran. Se va face contract de vidanjare cu o firmă specializată. Când va deveni posibil, obiectivele se vor racorda obligatoriu la rețea centralizată de canalizare.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: prin realizarea unui ansamblu turistic și de agrement planul se încadrează în strategiile de dezvoltare regionale și locale.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: - planul prevede realizarea de spații verzi; ele vor reprezenta aprox. 41,59 % din totalul suprafeței reglementate.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: lipsa rețelei centralizate de canalizare menajeră în zonă;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale;   

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): teren cu suprafața totală de 11.264 mp, CUT maxim 0,30, impactul nesemnificativ pe amplasament şi în vecinătatea acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul;

 

Evaluarea adecvată a planului urbanistic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului MMP nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar, fiind parcurse următoarele etape:

- s-a solicitat şi obţinut punctul de vedere al Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna, conform căruia amplasamentul propus sesuprapune parțial cu situl Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc – Baraolt și necesită întocmirea memoriului conform Ordinul  MMP nr. 19 din 13 ianuarie 2010;

- APM Covasna a solicitat titularului completarea documentației depuse cu memoriul de prezentare întocmit în conformitate cu prevederile Art. 2.1 din Ordinul  MMP nr. 19 din 13 ianuarie 2010 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor protejate de interes comunitar;

- acest memoriu de prezentare a fost depus de titular, fiind înregistrat la APM Covasna cu nr. 4053/16.05.2023;

- prin adresa nr. 4052/16.05.2023 APM Covasna a transmis memoriul la Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii şi Salvamont (CJPNS) administratorul sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc – Baraolt în vederea analizei şi emiterii unui punct de vedere în scris;

- ca răspuns la adresa nr. 4052/16.05.2023, CJPNS a transmis punctul de vedere nr. 506/24.05.2023, conform căruia titularul planului are obligația de a solicita și de a obține avizul CJPNS ulterior ședinței CSC;

-  documentația a fost analizată în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 25.05.2023;

- titularul proiectului a depus Avizul favorabil cu condiții al CJPNS nr. 16/30.05.2023;

 

- în urma desfăşurării etapei de încadrare EA s-a considerat că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată, având în vedere că impactul este local şi nesemnificativ;

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 354/20.07.2023 emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;

- se interzice capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei sălbatice de pe amplasament; este interzisă distrugerea formațiunilor vegetale din vecinătatea amplasamentului;

- la finisarea construcțiilor se vor folosi culori care armonizează cu peisajul;

- se recomandă amplasarea instalațiilor de iluminat astfel încât să nu afecteze habitatele din vecinătate (de ex. să fie orientate în jos, spre sol, de culoare caldă);

- se recomandă ca instalațiile fotovoltaice să fie mate, să nu imite luciul de apă;

- la realizarea liniilor electrice aeriene să se aibă în vedere ca acestea să fie izolate, pentru a elimina posibilitatea electrocutării păsărilor; se recomandă amplasarea subteranelor a cestora;

- se interzice introducerea plantelor ornamentale sub pretextul refacerii cadrului natural, la amenajarea spațiilor verzi se vor alege strict elemente floristice din zonă (plantarea speciilor locale de Quercus, Alnus, Betula, Acer etc.);

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- amenajarea corespunzătoare a organizărilor de şantier în ceea ce priveşte utilităţile (apă, electricitate, dotarea cu grupuri sanitare ecologice, colectarea apei uzate menajere, parcări pentru utilaje, maşini de transport, autoturisme, după caz) şi depozitarea materialelor periculoase şi inflamabile conform legislaţiei în vigoare;

- monitorizarea gestiunii deşeurilor rezultate din activitatea de organizare de şantier, în etapa de construcţie;

- mijloacele de transport pentru materialele pulverulente vor fi prevăzute cu prelată pentru evitarea împrăştierii de particule cu ajutorul vântului; mijloacele de transport vor rula cu viteză redusă, pentru limitarea antrenării particulelor minerale, a prafului în atmosferă şi pentru limitarea poluării fonice şi a nivelului de vibraţii;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului (*actualizată);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor aprobată cu completări și modificări prin Legea nr. 17/2023; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor;

- în situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu, Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii şi Salvamont și ANANP Serviciul Teritorial Covasna;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Observatorul de Covasna din datele de 22.03.2022 și 27.03.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 07.06.2023;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2023.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                                Ing. Farkas János