Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 20.06.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de DONATH JULIANA, DONATH LAJOS si KISS ARPAD CSABA, cu domiciliul/sediul în comuna Arcus, satul Arcus, strada Szentkereszty Bela, nr. 120, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zona de locuinte individuale, propus a fi amplasat în comuna Valea Crisului, judeţul Covasna,  înregistrată la APM Covasna cu nr. 4591/07.06.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidulu                                                                                                                i metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 16.06.2023 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 17/16.06.2023);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei – OP 87/07.06.2023,

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

 

 

 

 

 

 

D e c i d e:

Planul Urbanistic Zonal – Zona de locuinte individuale ,  amplasat în comuna Valea Crisului, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Obiectul lucrarii

Proiectul de fata propune realizarea unei microzone de locuit in  comuna Valea Crisului, sat Calnic, pr un teren situat in afara  perimetrului construibil, in extravilan. Zona vizata de prezenta documentatie se refera la un teren avand suprafata de 7.900 mp ( 0,79 ha ). Se propune lotizarea terenului in vederea construirii a 6 cladiri de locuit unifamiliale, pe loturi individuale.  Cladirile vor  avea regim de inaltime maxim P+M nivele. Terenul este liber in momentul de fata de constructii si amenajari, folosinta actuala este de teren arabil. Terenul se afla in proprietate privata a unor persoane fizice, in intregime.

Solicitari ale temei program :

Zona amplasamentului vizat nu este reglementata in P.U.G., fiind situata in extravilan. Tema program definita de proprietarii terenului studiat, se refera la urmatoarele elemente:

Se vor amplasa pe teren case de locuit cu regim maxim de inaltime P + M, pe loturi individuale, fiecare lot va avea acces direct la o cale de circulatie carosabila si pietonala.

Constructiile principale vor  fi astfel orientata incat sa beneficieze de iluminat natural optim,  insorire eficienta. Va exista posibilitatea amenajarii de curti si gradini / livezi. Se vor asigura utilitatile necesare : alimentare cu energie electrica prin racord la sistemul de distributie a energiei electrice existent la limita intravilanului, alimentarea cu apa rece prin racord la sistemul centralizat de distributie a apei potabile existent,  canalizare menajera in sistem centralizat in etapa finala, in sistem local in prima etapa. Incalzirea spatiilor interioare se va realiza in sistem local, cu centrale termice pe combustibil solid, electric, sau cu un alte sisteme de incalzire.

Date privind evolutia zonei :

Amplasamentul studiat se afla situat in perimetrul extravilan al localitatii Valea Crisului. Terenul se intinde pe o geometrie in panta de aproape 7 % in medie, de la nord-vest spre sud-est.  

Elemente ale cadrului natural :

Comuna Valea Crisului este situata in partea centrala a judetului Covasna, accesibila de pe trasee rutiere importante care strabat judetul. Teritoriul ei administrativ este delimitat de : comuna Batanii Mari la nord – vest, comuna Belin la vest, comuna Arcus la sud, comuna Ghidfalau la sud – est, comuna Bodoc la est si nord.

Caracteristicile zonei :

Intreaga zona este influentata hotarator de situarea favorabila in cadrul judetului, de accesibilitatea din directiile importante de interes, relatia apropiata cu traseul DN 12, apropierea comunei de cel mai important centru polarizator al judetului, municipiul Sfantu Gheorghe.

Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

Zona de amplasament vizata se intinde pe un teren in suprafata totala de 7.900 mp.  In zonele apropiate sunt case de locuit in intravilan, gospodarii de tip rural compuse din lcase de locuit  si anexe gospodaresti.

Relationari intre functiuni

Zona studiata se gaseste in partea de nord – est a localitatii Valea Crisului. Avand in vedere apropierea de intravilan, se pune problema relationarii intre functiuni. Dat fiind ca fucntiunile existente in zona sant covarsitor preponderent rezidentiale, programul propus se integreaza perfect situatiei existente in momentul de fata.

Gradul de ocupare a zonei  :

Pe teren nu exista nici un fel de constructii sau amenajari importante. Gradul de ocupare al zonelor apropiate din intravilan este relativ redus, cu un POT de maxim 25 %. In vecinatatea imediata nu exista constructii, decat terenuri libere cu functiune agricola.

Aspecte calitative ale fondului construit :

Asigurarea cu servicii a zonei, in corelare cu zonele invecinate:

Zona nu este supratraversata de culuare tehnice. Este posibila alimentarea cu energie electrica prin racord la reteaua existenta in zona, se poate realiza racordul la retea centralizata de apa potabila, nu se poate racorda zona la retea de canalizare menajera in momentul de fata. Utilitatile inexistente se pot asigura numai  in sistem local, in etapa imediata. In etapele urmatoare, toate obiectivele se vor racorda la retele centralizate.

Asigurarea cu spatii verzi:

Terenurile care compun amplasamentul sunt ocupate in timpul verii de vegetaţie agricola si vegetatie spontana. Nu exista pe amplasament spatii verzi special amenajate cu rol decorativ sau de protectie.

Existenta unor riscuri naturale in zona studiata sau in zonele vecine:

Amplasamentul vizat nu se afla in imediata apropiere a vreunui curs de apa. Zona nu este inundabila.

Bilant teritorial – situatia existent

Specificatie

ha

%

suprafata totala reglementata

0,79

100,00

suprafata ocupata de constructii

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii carosabile

0,00

0,00

suprafata ocupata de circulatii pietonale

0,00

0,00

suprafata ocupata de echipare edilitara

0,00

0,00

suprafata ocupata de spatii verzi amenajate

0,00

0,00

Suprafata ocupata de vegetatie agricola / spontana

0,79

100,00

suprafata totala ocupata

0,79

100,00

Suprafata ocupata cu destinatii speciale

0,00

0,00

procent de ocupare a terenului P.O.T.

0,00 %

coeficient de utilizare a terenului C.U.T.

0,00

 

Echipare edilitara :

Alimentare cu apă:

Alimentarea cu apa se va realiza prin racord la reteaua centralizata de alimentare cu apa potabila.

Apa va fi condusa la punctele de consum prin bransamente la conductele de alimentare si reteaua de distribute interioara incintelor.

Canalizare menajeră:

Apele uzate menajere se vor conduce prin retea de canalizare menajera subterana spre bazine vidanjabile impermeabilizate in prima etapa, in etapa finala acestea se vor racorda la sistemul centralizat de canalizare a apelor uzate menajere.

Canalizare pluvială:

Apele meterorice si de suprafata se vor conduce spre spatiile verzi si vor fi indepartate de fronturile construite prin lucrari de sistematizare verticala si amenajari exterioare.

Alimentare cu energie electrică:

Pentru asigurarea alimentarii cu energie electrica necesara circuitelor de iluminat si prize, se va realiza racordul la reteaua existenta in zona pe baza de proiect de specialitate si cu acordul detinatorului de retele si furnizorului de energie, dar se pot amplasa si panouri fotovoltaice care sa suplimenteze necesarul de energie electrica.

Incalzire

Spatiile interioare vor fi incalzite cu centrale termice proprii, cu combustibil solid sau cu curent electric. Se pot identifica si alte sisteme ecologice pentru asigurarea in sistem local a agentului termic necesar incalzirii spatiilor interioare si prepararii apei calde menajere.

Telecomunicaţii:

Racordurile telefonice posibile pot fi realizate din instalatiile de telecomunicatii existente in zona intravilanului localitatii Valea Crisului, pe baza avizelor solicitate de investitor de la detinatorii retelelor  Tc  existente. Sistemele de comunicatii de telefonie mobila au acoperire de retea in zona vizata.

Se vor asigura racordurile necesare la sisteme de comunicatii electronice, conform prevederilor legale.

Gospodarie comunala :

Se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta conteinerizat si se vor depozita in depozitele agrementate din zona. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, sticla si metal, se vor colecta separat si se vor preda la unitati specializate de colectare, prin grija unitatilor de salubritate orasenesti.

Modernizarea circulatiei:

Organizarea circulatiei in zona studiata presupune realizarea unor accese corespunzatoare la incinta reglementata ( modernizarea geometriei, infrastructurii su suprastructurii ). Se va asigura obligatoriu posibilitatea de acces pentru autoutilitare de stins incendiul, salvari, politie, altele, prin grija proprietarilor.

Bilant teritorial – situatia propusa

Specificatie

ha

%

suprafata totala studiata ( reglementata )

0,79

100,00

suprafata ocupata de constructii - estimativ

0,12

23,56

suprafata ocupata de circulatii pietonale

0,05

2,89

suprafata ocupata de circulatii carosabile

0,25

8,68

suprafata ocupata de echipare edilitara

0,01

0,41

suprafata ocupata de curti si gradini

0,33

61,98

suprafata ocupata de edificabil ( din total )

0,21

26,58

suprafata ocupata de alte functiuni

0,00

0,00

suprafata ocupata de destinatii speciale

0,00

0,00

Suprafata totala ocupata                                                        0,79             100,000

 

Indici de ocupare a terenului :

Procent de ocupare a terenului POT maxim  = 35,00%

Coeficient de ocupare a terenului CUT maxim = 0,70

 

ZONĂ FUNCȚIONALĂ UNICĂ – ZONĂ DE LOCUINȚE INDIVIDUALE

Suprafata : 0,79 ha

   subzone functionale : L , Cr, TE, SP.

SUBZONA LOCUINTE :

Subzone functionale

L, Cr, SP, TE

Proprietatea asupra terenurilor

privata

Functiunea dominanta

Locuire ( rezidentiala ) :

Functiuni permise fara conditii

Constructii si amenejari care deservesc locuirea

Functiuni permise cu conditii

birou, prestari servicii , Ad < 150 mp

Functiuni interzise

Alte functiuni decat cea dominanta si cele persmise, functiuni generatoare de zgomot, vibratii, trepidatii, poluanti, noxe, substante toxice si periculoase pentru sanatatea publica

orientare fata de punctele cardinale

Se recomanda orientarea sud, est sau vest a camerelor de locuit si a teraselor, orientarea est sau vest a bucatariilor si bailor, orientarea nord a debaralelor, camarilor si depozitelor. Se recomanda orientarea sud si vest a teraselor

caile de comunicatie, parcaje

Caile de comunicatie vor respecta prevederile normativelor in vigoare si ale Regulamentului General de Urbanism

Parcare : exclusiv pe lot

spatiile verzi, perdele de protectie, sport

vor fi prevăzute spaţii verzi şi plantate, în funcţie de tipul de locuire, precum si fasii vegetale pe domeniul public, dar nu mai puţin de 2 m2/locuitor.

Structuri si materiale de constructii

Structuri din lemn, metal, beton si zidarie, acoperisuri tip sarpanta de lemn cu invelitoare tigla sau invelitori usoare, tip terasa circulabila / necirculabila, tamplarie lemn, PVC, metalica, pavaje piatra naturala, piatra artificiala, beton, asfalt.

Design arhitectural

Volumetrie  si estetica arhitecturala care se incadreaza in specificul arhitectural al zonei, volume si finisaje decente. Culori : naturale, vegetale, pamanturi, alb, ocru, brun, culori armonizate cu zonele construite apropiate.

Regim maxim de inaltime

P+M ; h maxim cornisa = 7,50 m de la cota terenului natural, ; h maxim la coama 11,50 m de la cota terenului natural.

P.O.T. maxim

35,00 %

C.U.T. maxim

0,70

  

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Zona de amplasament vizata se intinde pe un teren in suprafaţa totala de 7900 mp . In zonele apropiate sunt case de locuit in intravilan, gospodarii de tip rural compuse din lcase de locuit  si anexe gospodaresti.

Suprafata totala de teren studiata este de 7900 mp, imobil identificat cu nr. Cadastral 25963,  se afla in extravilanul localitatii Valea Crisului. Conform certificatului de urbanism nr. 175/27.03.2023, emis de Consiliul Judetean Covasna, zona este reglementată în faza PUZ/PUG/PUD aprobat prin Hotararea Consiliului Local al comunei Valea Crisului, nr. 23/2001, prelungit cu HCL nr. 60/2018, imobilul se afla in extravilanul localitatii, folosinta actuala a terenului este arabil.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice dar se afla in zona de protectie monumente istorice- RUINELE CAPELEI( VERESBARATOK TORNYA) –CV-II-m-B-13304.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

 

 

 

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 175/27.03.2023, emis de Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau

silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante

din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 18.05.2023 şi 24.05.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 17/16.06.2023;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.

 Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Bote Daniela