Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 23.06.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de KISS ENIKŐ - RÓZA cu domiciliul în orașul Covasna, str. Ștefan cel Mare, nr. 120, jud. Covasna, privind ”ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – AMENAJARE GLAMPING CU IURTE, ORAȘ COVASNA” propus a fi amplasat în orașul Covasna, extravilan (Chiuruș), CF 31799, 31805, jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3877/10.05.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 22.06.2023 (proces-verbal ședință nr. 18/22.06.2023);

- Memoriul general de prezentare PUZ; Regulamentul de urbanism PUZ varianta finală înregistrată la APM Covasna cu nr. 4964/16.06.2023;

- Avizul de gospodărire a apelor nr. 44/12.06.2023 emis de SGA Covasna;

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

ELABORARE PLAN URBANISTIC ZONAL – AMENAJARE GLAMPING CU IURTE, ORAȘ COVASNA” propus a fi amplasat în orașul Covasna, extravilan, CF 31799, 31805, jud. Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul propune reglementarea unei zone din extravilanul satului Chiuruș, orașul Covasna, în vederea asigurarii conditiilor de realizare a unui glamping cu iurte pe doua loturi existente, în scop turistic si de agrement. Zona se află intr-un areal potrivit acestui scop, în apropierea unor oglinzi de apa, bordat spre sud-est de cursul pârâului Chiuruș, într-un cadru natural favorabil. Accesul la teren este asigurat de pe un drum de exploatare agricolă existent.

Bilant territorial, indici urbanistici:

  • suprafața totala reglementată 4.000 mp, 100,00%
  • suprafata ocupată de incinta de agrement, iurte, amenajari de teren, edilitare 3.600 mp, 90,00%
  • suprafata ocupată de constructii 400 mp, 10,00%
  • suprafata ocupată de edificabil 1.800 mp, 45,00%
  •  P.O.T. maxim 10 %,  C.U.T. maxim 0,10
  • zona functionala unica – zonă turism, agrement
  • înăltime maximă la cornișă = 3,60 m de la cota terenului natural
  • incinta poate fi imprejmuită cu gard de plasă de sârmă, mai cu seamă pentru protectia față de animalele salbatice, gard în care la fiecare 100 m se va lăsa gol de trecere la nivelul solului pentru animale mici de minim 40 x 50 cm.

Principalele obiective care se vor realiza: iurte, constructie sociala (grup sanitar, cu dușuri), bazin vidanjabil impermeabilizat, put forat sau sapat, acestea in prima etapă. In etapele viitoare, obiectivele se vor racorda la retele centralizate. Una din iurte va fi mai mare decat celelalte si va cuprinde o zona de preparare a hranei si de luat masa, o zona comuna pentru discutii, jocuri de societate etc.

Echiparea edilitară: în zona studiata nu sunt retele de utilitati urbane, cele care exista la limita intravilanului se afla la cca 400 m. Cele necesare vor trebui asigurate in prima etapa in sistem local.

Canalizarea menajeră centralizata in localitatea Chiurus este in curs de implementare. În etapele viitoare, obiectivele se vor putea racorda la aceasta, prin extinderea ei pana la amplasament. Pana atunci se va realiza un bazin vidanjabil impermeabilizat si se va face contract cu TEGA Covasna pentru vidanjare.

Alimentarea cu apă se va realiza in prima etapa din put sapat sau forat, dotat cu pompe si rezervor. In etapele urmatoare, se va putea extinde reteaua de alimentare existenta in intravilan pana la terenul studiat.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: planul urbanistic zonal se încadrează în specificul touristic al zonei.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul prevede realizarea de spații verzi generoase, în interiorul incintei nu sunt prevăzute alei, căi de circulație;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: pe amplasament nu exista rețele de alimentare cu apă și de canalizare;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale; până la extinderea sistemului de canalizare în zonă, apele uzate menajere vor fi evacuate într-un bazin vidanjabil imperemeabilizat;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul; c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): prin propunerile făcute si implicit prin dezvoltarea zonei nu sunt prevăzute unități industriale poluatoare care sa afecteze sănătatea umană și mediul înconjurător;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală reglementată 4.000 mp, impactul este nesemnificativ, local şi în imediata vecinătate a amplasamentului.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul, folosința actuală a terenului conform CU este pășune;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: conform punctului de vedere nr. 1251/21.06.2023 emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna documentația a fost înaintată spre avizare la DJC Covasna;

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 14/21.02.2023 emis de Primăria Orașului Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- pentru prevenirea poluării accidentale a solului şi subsolului, se vor utiliza doar mijloace de transport şi utilaje corespunzătoare normelor tehnice în domeniu, astfel încât să se preîntâmpine deversările de motorină sau uleiuri de la motoarele acestor;

- respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Regulamentului General de Urbanism (H.G. nr. 525/1996 actualizată);

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei, cu moduficările și completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului; Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/ valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea Legii nr. 50/1991 cu modificările şi completările ulterioare, privind autorizarea executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în Mesagerul de Covasna din datele de 07.04.2023 și 11.06.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 23.06.2023;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de .....2023.

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

 

Înaintea demarării investiţiilor privind lucrările propuse în prezentul PUZ se vor depune la APM Covasna documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii acordului de mediu.

 

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

 

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

 

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentuluii aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                          Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                        Ing. Farkas János