Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 06.07.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de BARABAS CSONGOR, cu domiciliul/sediul în Municipiul Sfantu Gheorghe, strada Lt. Paius David, nr.1, bl. 53, sc. C, ap. 19, județul Covasna, privind Elaborare Plan Urbanistic Zonal – Zona rezidentiala, propus a fi amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, judeţul Covasna,  înregistrată la APM Covasna cu nr. 5167/23.06.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidulu                                                                                                                i metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. nr. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 05.07.2023 la sediul APM Covasna (proces-verbal nr. 19/05.07.2023);

- având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- dovada achitării tarifului aferent PUZ 500 lei –

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

 

 

 

 

 

 

D e c i d e:

Planul Urbanistic Zonal – Zona rezidetiala,  amplasat în comuna Arcus, satul Arcus, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

 Obiectul lucrarii

Planul urbanistic se elaboreaza în vederea introducerii terenui in intravilan si lotizarea acestuia in vederea construirii de case de locuit individuale.

Solicitari ale temei program :

Prin tema de proiectare initiatiorii lucrarii solicita lotizarea terenului în vederea construirii de case de locuit individuale.

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.500 din 03.10.2022 și a avizului de oportunitate nr. 26 din 29.12.2022 eliberate de Consiliul Judetean Covasna.

Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:

-regimul juridic

terenul este în proprietatea initiatorilor lucrarii și nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii dar se afla în zona de protecția a obiectivelor speciale (unitate militara)

-regimul economic

Cele trei parcele insumeaza 5900mp

Conform PUG aprobat terenul este in extravilan

Folosinta actuala a terenului este arabil.

  • regimul tehnic

se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ

Terenul ce face obiectul studiului este compus din trei loturi situate la nord de un drum de exploatare agricola, pe o parte si cealalta a unui mic parau (neclasificat). Drumul si paraul sunt  in domeniul public, loturile sunt in proprietatea  initiatorilor  studiului   conform extraselor de carte funciara  anexate în copie prezentei documentatii, respectiv:

Nr CF

proprietari

Categoria de flosinta

mp

28253

Barabas Zoltan  si Barabas Noemi

arabil

1400

23834

Barabas Csongor

arabil

1400

23777

Barabas Csongor

arabil

3100

 

total

 

5900

Conform PUG aprobat terenul este în extravilanul localitatii.

Date privind evolutia zonei :

Localitatea Arcus este in imediata apropiere fata de municipiul Sfantu Gheorghe motiv pentru care este o mare cerere pentru construirea de case de locuit individuale

La est de amplasament exista case de locuit.

Elemente ale cadrului natural :

Terenul ce face obiectul studiului este compus din trei loturi situate la nord de un drum de exploatare agricola, pe o parte si cealalta a unui mic parau (neclasificat).

Ocuparea terenurilor :

Principalele caracteristici ale functiunilor ce ocupa zona studiata :

Terenul este relativ plan și este liber de construcții.

Drumul si paraul sunt  in domeniul public, loturile sunt in proprietatea  initiatorilor  studiului

Gradul de ocupare a zonei  :

Terenul ce face obiectul studiului este teren arabil, nu exista construcții sau imprejmuiri.

Aspecte calitative ale fondului construit :

Asigurarea cu servicii a zonei, in corelare cu zonele invecinate:

Zona nu este supratraversata de culuare tehnice. Este posibila alimentarea cu energie electrica prin racord la reteaua existenta in zona, se poate realiza racordul la retea centralizata de apa potabila, nu se poate racorda zona la retea de canalizare menajera in momentul de fata. Utilitatile inexistente se pot asigura numai  in sistem local, in etapa imediata. In etapele urmatoare, toate obiectivele se vor racorda la retele centralizate.

Asigurarea cu spatii verzi:

Terenurile care compun amplasamentul sunt ocupate in timpul verii de vegetaţie agricola si vegetatie spontana. Nu exista pe amplasament spatii verzi special amenajate cu rol decorativ sau de protectie.

Existenta unor riscuri naturale in zona studiata sau in zonele vecine:

Amplasamentul vizat nu se afla in imediata apropiere a vreunui curs de apa. Zona nu este inundabila.

Bilant teritorial – situatia existent

POTexistent = 0.00%

CUTexistent = 0.00

Bilant teritorial  comparativ - zona reglementata

 

existent

 

mp

%

Teren arabil în extravilan

5900

81.65

Zona aferenta parau

335

4.64

Zona aferenta circulatii

991

13.71

Zona loturi case de locuit individuale

-

-

TOTAL

7226

100.00

Echipare edilitara :

Localitatea Arcus dispune de un sistem centralizat de alimentare cu apa si canalizare menajera racordare la reteaua de distributie apa respectiv canalizare menajera a municipiului Sf. Gheorghe

In zona amplasamentului studiat exista urmatoarele retele edilitare:

Alimentare cu apă:

Pe drumul de exploatare din imediata vecinatate a incintei studiate exista o conducta de distributie apa PEID-63mm care alimenteaza  locuintele  din amonte de zona studiata .Aceasta conducta este racordata la conucta PEID-110 mm sin strada Puskas Ferenc.  In intersectia dintre str. Puskas Ferenc si drumul de exploatare exista un hidrant de incendiu exterior.

Canalizare menajeră:

Pe strazile adiacente amaplasamentului studiat Nu exista retea de canalizare menajera

Canalizare pluvială:

Canalizarea pluviala  de pe drumul de exploatare se face prin rigole de suprafata.

Alimentare cu energie electrică:

Exista retea de alimentare cu energie electrica la est de terenul studiat, pe str.  Puskas Frerenc

Terenul este travesat de LEA20V, pe stalpi de b.a..

 

Alimentare cu gaz

In  localitate nu exista retele de distributie gaz.

Gospodarie comunala :

Se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta conteinerizat si se vor depozita in depozitele agrementate din zona. Materialele refolosibile, PET-uri, textile, sticla si metal, se vor colecta separat si se vor preda la unitati specializate de colectare, prin grija unitatilor de salubritate orasenesti.

Modernizarea circulatiei:

Organizarea circulatiei in zona studiata presupune realizarea unor accese corespunzatoare la incinta reglementata ( modernizarea geometriei, infrastructurii su suprastructurii ). Se va asigura obligatoriu posibilitatea de acces pentru autoutilitare de stins incendiul, salvari, politie, altele, prin grija proprietarilor.

Bilant teritorial – situatia propusa

Bilant teritorial  comparativ - zona reglementata

 

existent

propus

 

mp

%

mp

%

Teren arabil în extravilan

5900

81.65

-

-

Zona aferenta parau

335

4.64

335

4.64

Zona aferenta circulatii

991

13.71

1663

22.60

Zona loturi case de locuit individuale

-

-

5258

72.77

TOTAL

7226

100.00

7226

100.00

Regulamentului urbanistic zonal.

POTmax. = 30%

CUTmax. = 0.6

Functiuni propuse

  • Functiune principala

case de locuit individuale

  • functiuni complementare

anexe gospodaresti, anexe agricole, garaje, foisoare, parcaje acoperite, retele edilitare

  • functiuni admise cu conditii

spatii de cazare turistica,  cu conditia ca amprenta la sol sa fie subordonate  120mp

 Regimul de înaltime

Regimul maxim de inaltime  al cladirilor:  

P.+1, cu sau fără subsol/demisol  pentru locuinte și alte functiuni admise

P pentru anexe

 Inaltimi maxime admise

  • Hmax la cornisa: 6m
  • Hmax la coama: 12m

Echiparea edilitara

Echiparea edilitara se face unitar pentru intreaga zona rezidentiala.

 Alimentarea cu apa

Necesarul de apa aferent zonei studiate  conform breviarului de calcul este urmatorul :

Q zi med. =4,48 mc/zi

Q zi max. =5,82 mc/zi

Q h max. =0,49 mc/h = 0,14 l/s

Alimentarea cu apa a zonei de locuinte se prevede a se realiza  prin racordarea la conducta de distributie existenta  PEID-63mm amplasata pe drumul de exploatare .   Racordarea la incinta studiata se va realiza prin intermedil unui camin de vane de sectionare si de golire dotat cu contor de apa .Bransamentele la fiecare cladire  se vor executa individual prin intermediul  unei conducte de bransare pe-32 mm. Contorizarea apei consumate se va realiza prin intermediul  apometrelor Dn 20 mm (montate in camine la limita proprietatii ,separate pentru fiecare cladire)

Canalizarea menajera

Avand in vedere ca in zona nu exista retea de canalizare menajera se propune ca   apele uzate menajere provenite de la instalatiile sanitare interioare sa fie  colectate  si evacuate la cate o  fosa septica vidanjabila  cu un volum de V= 10 mc (aferent fiecarei cladiri ) Aceste fose  vidanjabile (izolate corespunzator) vor fi evacuate prin vidanjare ori de cate ori este cazul  de catre o firma autorizata in acest domeniu.

Intr-o etapa de perspectiva se poate realiza in colaborare cu viitorii dezvoltatori imobiliari din zona o retea de canalizarea menajera  functionand  prin pompare , cu deversare la reteaua de canalizare menajera existenta in localitatea Arcus pe strada Mara Ferenc

Racordarea la conducta de canlizare menajera propusa ( stradala )   se va realiza prin intermediul unor camine de bransare PVC-400mm ( cate o bucata la limita fiecarei proprietati .)

In incinta fiecarei proprietati  canalizarea menajera se va executa din tuburi PVC-KG, S.N.4 , cu diametre De 110 mm. La schimbarile de directie se vor executa camine de vizitare din PVC-De 400 mm

 Debitul de apa uzata menajera

Debitul de apa uzata menajera conform breviarului de calcul anexat este urmatorul:

Q zi max. = 5,82 mc/zi

Q h max. =0,49 mc/h = 0,14 l/s

Canalizarea pluviala

Colectarea apelor meteorice de pe partea carosabila a noii strazi  se va putea face prin rigole deschise .Apele meteorice colectate de pe acoperisuri sunt ape conventional curate vor fi colectate prin jgheaburi si burlane si deversate in fiecare incinta spre zonele verzi, respectiv spre rigolele stradale. Realizarea lucrarilor de alimentare cu apa si canalizare menajera se va face tinand cont de toate Normativele si STAS-rile in vigoare existente la data elaborarii etapelor urmatoare de proiectare.

Alimentarea cu energie electrică

Alimentarea cu energie electrică se va face din reteaua publica de alimentare cu energie  electrică  existenta in zona pe baza unui proiect realizat de o firma abilitata cu avizul S.C. Electrica S.A. Se incurajeaza amplasarea pe acoperisuri a panourilor fotovoltaice.

 Incalzirea

Incalzirea cladirilor se va realize individual prin intermediul unor centrale termice proprii  pe combustibil solid sau energie electrica.

Alimentarea cu gaze naturale

Nu exista retele de distributie  gaze naturale in zona amplasamentului.

 Gospodaria comunala

In zona studiata se va rezolva in mod corespunzator colectarea si depozitarea temporara a deseurilor menajere. Acestea se vor colecta containerizat si se vor depozita apoi in depozite agrementate din zona.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: nu este cazul.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Problemele de mediu relevante pentru plan sunt următoarele: echiparea cu utilităţi a amplasamentului de aşa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, explotare corespunzătoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Prin tema de proiectare initiatiorii lucrarii solicita lotizarea terenului în vederea construirii de case de locuit individuale.

Documentatia este elaborata pe baza prevederilor din Certificatul de Urbanism nr.500 din 03.10.2022 și a avizului de oportunitate nr. 26 din 29.12.2022 eliberate de Consiliul Judetean Covasna.

Prevederi ale Cetificatului de Urbansim:

-regimul juridic

terenul este în proprietatea initiatorilor lucrarii și nu se afla în zona de protecția monumete istorice sau ale naturii dar se afla în zona de protecția a obiectivelor speciale (unitate militara)

-regimul economic

Cele trei parcele insumeaza 5900mp

Conform PUG aprobat terenul este in extravilan

Folosinta actuala a terenului este arabil.

  • regimul tehnic

se solicita elaborare PUZ, indicii urbanistici vor fi stabiliti prin PUZ

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu este inclus pe lista monumentelor istorice.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 500/03.10.2022, emis de Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau

silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante

din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 09.06.2023 şi 12.06.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;

- Convocatorul transmis către membrii CSC și procesul verbal al ședinței CAT, nr. 19/05.07.2023;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului.

 Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Șef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Bote Daniela