Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 13.07.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL BUCUREȘTI prin SC OMNI SRL Timișoara, str. Dunărea, nr. 16, jud. Timiș, privind ”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL BUCUREȘTI, Unitatea de Producție VII Covasna”, amplasat pe raza U.A.T.: Sita Buzăului, Zagon și Malnaș – județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 4938/16.06.2023, în baza:

  • OUG nr. 68/2019, Art. 6. — (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Hotărâre nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 05.07.2023 (proces-verbal nr. 19/05.07.2023);
  • amenajamentul silvic intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • punctul de vedere al Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna conform căruia o suprafață de 10 ha (u.a. 54A, B, V), reprezentând 0,01% din sit, respectiv 0,7% din suprafața amenajată se suprapune cu situl Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

”Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL BUCUREȘTI, Unitatea de Producție VII Covasna”, amplasat pe raza U.A.T.: Sita Buzăului, Zagon și Malnaș, județul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

Documentaţia conţine:

  • Solicitare aviz mediu înregistrată la APM Covasna cu nr. 4938/16.06.2023;
  • Memoriu de prezentare a amenajamentului;
  • Piese desenate;
  • Proces verbal al Conferinţei I de amenajare nr. 305/17.05.2023;
  • Proces-verbal al Conferinței a II-a de amenajare nr. 320/05.04.2019;
  • Dovada achitării tarifului etapei de încadrare OP nr. 4826/16.06.2023;
  • Anunțuri publice.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața fondului forestier:

Suprafața totală a fondului forestier proprietate privată aparținând SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL, propus a fi organizat în U.P.VII Covasna, care face obiectul reamenajării este de 1437,4766 ha, conform documentelor de proprietate, rotunjită la 1437,5 ha. Amenajamentul actual se va elabora pentru suprafața din actele de proprietate (suprafața din extrasele de carte funciară și geometriile aferente intabulărilor)

Fondul forestier proprietate privată aparținând SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL, propus a fi organizat în U.P. VII Covasna, este localizat din punct de vedere administrativ teritorial pe raza UAT: Sita Buzăului, Zagon și Malnaș, Județul Covasna.

Pentru fondul forestier proprietate privată aparținând în prezent SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL, în suprafață de 1437,4766 ha, conform documentelor de proprietate (rotunjită la 1437,5 ha), dobândit în baza contractului de vânzare-cumpărare nr. 528/26.09.2014, a fost întocmit ”Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând SC SCOLOPAX SRL, București – U.P. VII Covasna”, intrat în vigoare la data de 01.01.2014 valabil până la 31.12.2023.

Administrarea fondului forestier

În prezent, suprafaţa fondului forestier proprietate privată aparținând SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL – U.P. VII Covasna, este administrată astfel:

- Parcelele 1-37 de către Ocolul Silvic Ingka Investments SRL (suprafața de 1068,88 ha);

- Parcelele 28-53 de către Ocolul Silvic privat Zagon (suprafața de 356,77 ha);

- Parcela 54 de către Ocolul Silvic Tălișoara (suprafața de 10,00 ha).

Amplasarea amenajamentului silvic

Fondul forestier proprietate privată aparținând SC INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS SRL, propus a fi organizat în U.P. VII Covasna, este localizat din punct de vedere administrativ teritorial pe raza UAT: Sita Buzăului, Zagon și Malnaș, Județul Covasna.

 

Suprafaţa luată în studiu se suprapune parțial (u.a. 54 A,B,V – 10,0 ha) cu situl de importanță comunitară ROSSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt.

Principalele drumuri care asigură accesul către suprafața fondului forestier sunt drumul forestier Zăbrătău - Comandău ce pleacă din DN10 Brașov - Buzău și drumul comunal Păpăuți - Comandău ce pleacă din drumul județean 13E (Întorsura Buzăului - Zagon – Covasna -Reci), care face legătura între drumul național DN10 și drumul european E574 Craiova - Bacău, la care se mai adaugă rețeaua de drumuri forestiere existente ce străbat unitatea de producție.

 

Zonarea funcţională

La amenajarea anterioară fondul forestier proprietate privată aparţinând S.C. INGKA INVESTMENTS FOREST ASSETS S.R.L. BUCUREŞTI, provenit din UP VII Covasna, a fost încadrat  în următoarele grupe și categorii funcţionale:

Grupa, subgrupa şi categoria funcţională

Sprafaţa

Codul

Denumire 

ha

%

GRUPA I

1.1C

Păduri de pe versanții râurilor și pâraielor din zonele montane și colinare care alimentează lacurile de acumulare și naturale (TIV)

172,48

12

1.1G

Păduri din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, (TIII)

924,39

64

1.2A

Păduri situate pe grohotișuri și pe substrate de fliș cu înclinare mai mare de 30g (TII)

143,24

10

1.5M

Păduri din rezervații ale biosferei neincluse în categoriile funcționale I.5.a, c, d, e (TIV)

9,87

1

Total Grupa I

1249,97

87

GRUPA a II-a

2.1B

Păduri destinate să producă în principal arbori groși de calitate superioară,

pentru lemn de cherestea (TVI)

179,09

12

Total Grupa a II-a

179,09

12

Total Grupa I+ Grupa a II-a

1429,07

99

Alte terenuri

6,58

1

Total U.P.

1435,65

100

 

Subunităţi de gospodărire

La amenajarea anterioară în cadrul fondului forestier din U.P. VII Covasna, au fost constituite următoarele subunităţi de gospodărire:

- SU.P "A"  – codru regulat                                                                             -    1285,83 ha;

- SU.P "M"  – păduri supuse regimului de conservare deosebită                  -      143,24 ha;

Total                                                                                                    -     1429,07 ha;

La amenajarea actuală se recomandă menţinerea subunităţilor de gospodărire (cu actualizările ce decurg din revizuirea încadrării funcționale a arboretelor).

Bazele de amenajare

Bazele de amenajare propuse a se adopta sunt:

            regimul codru.

            compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

            exploatabilitatea: exploatabilitatea de protecţie exprimată prin vârsta exploatabilităţii de protecţie pentru arboretele din grupa I-a funcţională care vor fi luate în considerare la reglementarea procesului de producţie lemnoasă încadrate în S.U.P. A și exploatabilitatea tehnică, pentru cele încadrate în grupa a II-a;

            tratamente: tăieri progresive;

            ciclul: se va stabili în concordanţă cu vârsta medie a exploatabilităţii, structura arboretelor, funcţiile atribuite şi provenienţa arboretelor; la amenajarea precedentă a fost adoptat un ciclu de 120 ani.

În functie de restricțiile impuse de legislația de mediu, până la conferința a II-a de amenajare, bazele de amenajare vor putea fi revizuite şi se va analiza și oportunitatea propunerii unor alte tratamente.

Situația aplicării amenajamentului silvic anterior (conform datelor prezentate în tema de proiectare nr. 952/07.03.2023) se prezinta astfel:

Prevederi anuale - UP VII Covasna:

Împăduriri: 7,27 ha/an

Degajări: 2,78 ha/an

Curățiri: 16,72 ha/267 mc

Rărituri: 57,48 ha/2820 mc

Tăieri de regenerare:16,49 ha/4668 mc

Lucrări de conservare: 5,60 ha/306 mc

Tăieri de igienă: 231,30 ha/210 mc

Realizările pe cei 9 ani de aplicare - UP VII Covasna:

UP

 (nr./denumire)

Anul

Supraf.

U.P.

Impa-duriri

Dega-jari

Curatiri

Rarituri

Taieri de regenerare

Acc I

Depasire posibilitate

Lucrari

de conservare

Igiena

Acc II

S

V

S

V

S

V

S

V

Docu-

ment

Vo-

lum

S

V

S

V

S

V

ha

ha

ha

ha

mc

ha

mc

ha

mc

ha

mc

 

mc

ha

mc

ha

mc

ha

mc

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

VII Covasna

2014

1435.65

1.50

0.00

36.70

224

33.00

2968

23.10

5426

108.46

664

 

0

0

0

72.40

250

0

0

VII Covasna

2015

1435.65

0.00

0.00

0.00

0

0.00

0

21.60

5005

143.68

855

 

0

0

0

0.00

0

0

0

VII Covasna

2016

1435.65

0.00

0.00

45.51

363

22.00

1011

38.49

6435

0.20

34

 

0

0

0

1.85

5

0

0

VII Covasna

2017

1435.65

0.70

0.00

43.26

286

92.00

4338

24.17

3850

37.10

114

 

0

0

0

0.00

0

0.6

107

VII Covasna

2018

1435.65

0.68

20.00

0.00

0

53.21

2823

27.20

3766

81.15

818

 

0

0

0

15.03

42

0.8

69

VII Covasna

2019

1435.65

0.00

0.00

0.00

0

36.04

2208

33.17

4798

0.60

105

 

0

0

0

19.01

9

0.6

90

VII Covasna

2020

1435.65

5.58

18.60

19.96

150

22.30

899

27.60

4044

112.70

2449

 

0

0

0

31.17

33

0

0

VII Covasna

2021

1435.65

0.00

6.49

0.00

0

7.40

282

36.30

5628

30.38

295

 

0

0

0

0.00

0

1.1

314

VII Covasna

2022

1435.65

1.00

0.00

0.00

0

97.92

3844.93

27.10

4919.0

18.00

318

 

0

0

0

103.90

313.4

0.4

30.2

VII Covasna

2023

1435.65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Total UP

1435.65

9.46

45.09

145.43

1023

363.9

18373.93

258.73

43871

532.27

5652

0

0

0

0

243.36

652

3.5

610

 

Procentul de recoltare a masei lemnoase pe anii de aplicare a amenajamentului la 31.12.2022 (respectiv pentru 9 ani de aplicare) se prezintă astfel:

  • împăduriri: 13%;
  • degajări: 161 % din suprafață;
  • curățiri 71 % din suprafață și 34% din volum;
  • rărituri: 58% din suprafață și 63% din volum (cu luarea in considerare si a volumului recoltat din accidentale II).
  • produse principale: 72% (cu luarea in considerare si a volumului recoltat din accidentale I);
  • tăieri de igienă: 13 %.

 

Lucrările silvice propuse pentru fondul forestier din U.P.VII Covasna ce se suprapune cu situl de importanță comunitară ROSSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt  (u.a. 54 A,B,V – 10,00 ha) sunt următoarele:

- Tăieri de igienă:

Nr. crt.

u.a.

Suprafata

Compozita

Varsta actuală

Lucrarea propusă

1

54 A

5,23

10 FA

100

T. igienă

2

54 B

4,64

10 FA

85

T. igienă

3

54V

0,13

-

-

-

Total suprafață ROSSPA0082

10,00

-

-

-

Unitățile amenajistice care sunt incluse în ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt - 54 A, 54 B, 54 V - sunt situate la altitudini cuprinse între 850-900 m, cu vegetație arborescentă dominată de fag. Pot apărea și specii de amestec precum cireșul, paltinul de munte, plopul tremurător, ulmul de munte.

Subarboretul este reprezentat de Daphne mezereum, Sambucus nigra (soc), Lonicera xylosteum etc. Pătura ierbosă este alcătuită din specii precum Dentaria bulbifera, Anemone nemorosa, Galium odoratum, Geranium robertianum, Hepatica transsilvanica etc.

Speciile de faună prezente în zona studiată:

• grupa mamifere: lupul (Canis lupus), ursul brun (Ursus arctos), vulpea (Vulpes vulpes), mistrețul (Sus scrofa);

• grupa  păsări: acvila mică țipătoare (Aquila pomarina), ciocănitoarea sură (Picus canus), ciocănitoarea neagră (Dryocopus martius), huhurezul mare (Strix uralensis), ș.a.

În ceea ce privește lucrările prevăzute în cadrul unităților amenajistice care se suprapun peste suprafața sitului Natura 2000 ROSPA0082 - Munții Bodoc-Baraolt, menționăm următoarele:

- În cadrul U.A. 54 A, 54 B vor fi prevăzute tăieri de igienă. Conform normelor tehnice in vigoare, prin tăieri de igienă se va urmari extragerea arborilor uscați sau în curs de uscare, vătămați, rupți sau doborâți de vânt și zăpadă și care - prin păstrarea lor în arboret - ar putea deveni focare de infestare sau de izbucnire a unor incendii, fără ca prin aceste lucrări să se restrângă biodiversitatea pădurilor. Astfel, efectuarea acestora va fi strict conditionata de starea fitosanitara a arboretelor, stare ce ar putea afecta in ansamblu starea de conservare a habitatelor forestiere. Mai mult, acestea nu vor avea un caracter comercial, volumul de extras (intensitatea) prin tăieri de igienă nu va depăși 1,0 mc/an/ha, calculat la nivel de unitate amenajistică (arboret) și intervenție.

- U.A. 54 V este un teren pentru liniștea și hrana vânatului, în care nu se propun nici un fel de intervenții.

 Prin efectuarea  lucrărilor silvice propuse prin amenajament, în arboretele ce se suprapun cu aria protejată (tăieri de igienă), nu vor apărea  efecte  negative care  se afecteze  speciile de păsări  din aria  protejată ROSSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier. Se va avea în vedere armonizarea amenajamentului forestier cu planul de management a sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Dintre obiectivele urmărite prin efectuarea lucrărilor de îngrijire a arboretelor cele mai importante sunt:

  • - realizarea compoziției optime a arboretelor;
  • - păstrarea și ameliorarea stării de sănătate a arboretelor;
  • - creșterea gradului de stabilitate și rezistența a arboretelor la acțiunea agresivă a factorilor externi și interni destabilizatori (vânt, zăpadă, boli, dăunători, poluare etc.);
  • - creșterea productivității arboretelor și a pădurii în ansamblul său, precum și creșterea calității lemnului produs;
  • - intensificarea efectelor de protecție și creșterea calității factorilor de mediu (protecția solului, purificarea aerului, menținerea peisajului natural etc.);
  • - mărirea  capacității  de  fructificație  a  arboretelor  și  ameliorarea  condițiilor  de
  • regenerare;
  • - recoltarea masei lemnoase în vederea valorificării ei.

Nu s-au propus executarea de noi instalații de transport, și nu sunt necesare construcții forestiere.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Suprafaţa luată în studiu se suprapune parțial (u.a. 54 A,B,V – 10,0 ha) cu situl de importanță comunitară ROSSPA0082 - Munții Bodoc Baraolt;

 

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor.

Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998):

  • menţinerea şi sporirea adecvată a resurselor forestiere dar în acelaşi timp conservarea biodiversităţii în cadrul ecosistemelor forestiere;
  • executarea lucrărilor de regenerare la momentul oportun;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  • păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;
  • în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;
  • rotația ciclică a zonelor cu grade diferite de intervenție în timp și spațiu;
  • se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra sănătăţii umane.

În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Odinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

            c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin diminuată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Amenajamenttul se referă la o suprafaţă de 1437,5 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

 

 

 

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amenajementul forestier se suprapune pe o suprafață de 10 ha cu situl ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

Evaluarea adecvată a amenajamentului silvic fost derulată de către APM Covasna conform prevederilor Ordinului nr. 262/2020 pentru modificarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, aprobat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 19/2010.

- Având în vedere că 10,0 ha din suprafața amplasamentului amenajementului forestier (din totalul de 1437,5 ha fond forestier - 0,7% din totalul suprafeței), se află inclusă în perimetrul sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc – Baraolt, planul propus intră sub incidența art. 28 din Ordonanța de Urgentă a Guvernului nr. 57/2007 (Guvernul României 2007) privind regimul ariilor protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011. De asemena planul intră și sub incidența art. 6, punctul 2 din Hotărârea nr. 236 din 15.03.2023.

Memoriul de prezentare aferent amenajamentului silvic conține informațiile necesare conform prevederilor Ord. 262/2020, și se menționează următoarele:

  • Se va avea în vedere zonarea funcțională corespunzătoare a acestei suprafețe în acord cu prevederile Planului de management al Sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt și măsurile de conservare din planul de management ale ariei naturale protejate, respectiv încadrarea în grupa și categoria funcțională 1.5R - Arboretele din păduri/ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru specii de interes deosebit incluse în arii de protecţie specială avifaunistică, în scopul conservării speciilor de păsări (din reţeaua ecologică Natura 2000 – SPA) – T IV.
  • În cadrul U.A. 54 A, 54 B efectuarea tăierilor de igienă va fi strict condiționată de starea fitosanitară a arboretelor, stare ce ar putea afecta în ansamblu starea de conservare a habitatelor forestiere. Caracterul acestora nu va fi unul commercial. Volumul de extras (intensitatea) prin tăieri de igienă nu va depăși 1,0 mc/an/ha, calculat la nivel de unitate amenajistică (arboret) și intervenție
  • De asemenea, U.A. 54 V este un teren pentru liniștea și hrana vânatului, în care nu se propun nici un fel de intervenții.

- Documentația a fost analizată în cadrul Comisiei Special Constituite din data de 05.07.2023, și reprezentantul administratorului ariei natural protejate ROSPA0082 – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont a solicitat depunerea documentației în vederea avizării.

- După obținerea Avizului din partea administratorului ROSPA0082, toate condițiile din acesta vor fi incluse în prezenta Decizie de incadrare.

- Conform punctului de vedere din partea Biroului/Compartimentului Arii Protejate din cadrul APM Covasna nr. 5260/27.06.2023: ”Informațiile prezentate în cadrul memoriului de prezentare sunt suficiente pentru acceptarea concluziilor finale care subliniază că prin implementarea planului și a aunor măsuri de reducere a impactului (cele din Planul de management al sitului) nu va afecta semnificativ starea de conservare a speciilor și habitatelor criteriu”.

- În urma definitivării listei de control EA a etapei de încadrare (Anexa 1 la Ghidul Metologic Ord. MMP 19/2010) de către compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna și luând în considerare mărimea suprafaței (10 ha), care se află în arie naturală protejată și în urma desfăşurării etapei de incadrare se consideră că planul nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată;

 

Obligaţiile titularului:

  • Este necesară obținerea avizului din partea administratorului ariei naturale protejate – sit Natura 2000, ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna;
  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM nr. 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
  • Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;
  • O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;
  • Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;
  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;
  • Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
  • Colectarea deseurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;

 

 

 

 

  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;
  • Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amnenajamentului silvic;

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare; Decizia Comisiei din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deșeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul nr. 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificarile și completările ulterioare;
  • H.G. nr. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea nr. 86/2014 de aprobare a O.U.G. nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea nr. 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;
  • HG nr. 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

 

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în data de 12.06.2023 și 15.06.2023;
  • Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro;
  • Convocatorul transmis către membrii CSC nr. înreg. 5326/29.06.2023 și procesul verbal al ședinței nr. 19/05.07.2023;

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                         Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                         ecol. Balázsi Beáta