Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 16.08.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de POZNA ALEXANDRU ȘI COPROPRIETARII cu sediul/domiciliul în județul Covasna, mun. Sfântu Gheorghe, str. Căminului, nr. 7, bl. 34/A/3/9, privind ”ELABORARE PUZ ZONĂ AGROINDUSTRIALĂ – ZONA STAȚIEI DE EPURARE” propus a fi amplasat în mun. Sf. Gheorghe, str. Strâmba, FN, înregistrată la APM Covasna cu nr. 5150/23.06.2023, în baza:

  • Hotărârii nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ordinul nr. 1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 02.08.2023 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 22/02.08.2023);

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- Aviz de gospodărire a apelor nr. XX/XX din partea Sistemului de Gospodărire a Apelor Covasna;

- Hotărârea nr. 255/2023 privind aprobarea Avizului de oportunitate nr. 2/20.06.2023 din partea Consiliului Local al Municipiului Sfântu Gheorghe;

- Dovadă plată 500 lei OP nr. 1/27.06.2023;

--în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

ELABORARE PUZ ZONĂ AGROINDUSTRIALĂ – ZONA STAȚIEI DE EPURARE”, propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, str. Strâmba, FN, judeţul Covasna, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Evoluția zonei

La sud de străzile Pârăului și Țigaretei aproape de limita sudică a intravilanului s-a dezvoltat o zonă mixtă, alternând zonele de locuințe si zone de prestări servicii, comerț și activități economice fără impact asupra mediului. PUG-ul în curs de avizare a municipiului propune atât uniformizarea zonei: prin transformarea zonelor de locuințe în zone de locuințe + servicii, comert si activități economice cât si rezolvarea circulațiilor prin modernizarea, lățirea si legarea acestora la străzile principale ale orasului.

Plan urbanistic zonal – Zona agroindustrială, în zona stației de epurare a mun. Sfântu Gheorghe, se compune din 5 parcele și anume:

1. CF nr.34050-Sf. Gheorghe – nr.cad 34050, faneata in intravilan cu S1 = 2000mp - proprietar Pozna Alexandru-M și Pozna Judit

2. CF nr.33971-Sf. Gheorghe – nr.cad 33971, faneata partial in intravilan cu S2 = 1475mp- proprietar Pozna Alexandru-M si Pozna Judit

3. CF nr.33973 -Sf. Gheorghe – nr.cad 33973, faneata in intravilan(1107mp) si arabil in extravilan(368mp) cu S3 = 1475mp- proprietar Pozna Alexandru-M si Pozna Judit

4. CF nr.40886-Sf. Gheorghe – nr.top 40886, arabil in extravilan cu S4 = 5000mp- proprietar Pozna Alexandru-M si Pozna Judit

5. CF nr.27286-Sf. Gheorghe – nr.top 27286, arabil in extravilan cu S5 = 2500mp- proprietar Pozna Alexandru-M.

Se menționează: Certificatul de urbanism nr.146/13.04.2022 a fost eliberat pentru 7 parcele, dar 2 proprietari au renuntat, s-au retras.

Total suprafata studiată = 12450mp. Parcela cu nr.top 714 este drumul ce trece printre parcele, dar nu este proprietate a municipiului, nici domeniu public.

Terenurile aproape plate sunt parțial împrejmuite, pe una se află o construcție provizorie tip anexă gospodărescă, care va fi demolată

Vecinătăți/ Cadrul natural si construit:

  • la nord : parcele în intravilan - proprietar Drăgan Gheorghe, Drăgan Elena și Balog Ferenc – nr.cad. 25704 si A 754/6
  • la est: strada Energiei
  • la sud: parcele în extravilan; proprietar Jakab Ștefan - nr.cad.33975 și Mun. Sfântu Gheorghe-nr.cad.37496
  • la sud-est se află Statia de epurare a orașului
  • la vest: digul pârâului Sâmbrezii
  • 2 parcele sunt străbătute de magistrala de gaz SNTGN Transgaz SA.
  • 2 parcele din cele 5 sunt dotate cu alimentare cu apă din fântâni proprii și cu energie electrică din rețeaua stradală.

Cele 5 parcele în discuție se află în zona Stației de epurare din str. Energiei, la sud de zona de locuințe din străzile Pârâului, Țigaretei si Strâmba, cuprins prin PUG partial în intravilan ca zonă de servicii, comerț si activități economice fără impact asupra mediului cu restricție de construire până la elaborarea unor documentații de urbanism, și partial în extravilan.

În urma constatării situației existente, a estimării posibilităților de dezvoltare s-au concluzionat următoarele necesități și opțiuni :

•           introducerea terenurilor agricole din extravilan în intravilan ca zonă agroindustriala (activități economice fără impact asupra mediului)

•           delimitarea zonelor pentru circulațiile modernizate, adecvate

•           racordarea străzilor Strâmba și Energiei

•           asigurarea utilităților tehnico- edilitare

•           realizarea unor construcții si amenajări care să imbunătățească aspectul arhitectural urbanistic al zonei,compatibile cu caracteristicile zonei (zona de protectie a Stației de epurare)

Beneficiarii parcelelor vor să reglementeze zona, ca Zonă agroindustrială, fără reparcelarea acestora, numai în parcele accesibile de pe drumurile existente

- Reglementarea zonei se doreste în așa fel, încât să facă posibilă construirea în zonă și anume:

◦           construcții de tip agricol (sere, depozite de culturi agricole)

◦           clădiri pentru activități economice fără impact asupra mediului (împachetare, prelucrare de culturi agricole: legume, fructe, etc.)

◦           comerț și servicii legate de activitatea agroindustrială

- Se va extinde intravilanul dar nu se impun reglementări de servituți.

Zonificarea teritoriului

Se doreste realizarea unei singure zone functionale tratate într-un singur UTR: ”Zonă agroindustrială ” (ZAI)

S ZAI (parcelele beneficiarilor) = 12450mp

S total PUZ 12450 + 1800 (rețea de străzi) = 14250mp

 

Bilanț teritorial comparativ

Zone funcţionale:

existent

propus

mp

%

mp

%

Parcelele initiatorilor, din care:

 

  • Zona de servicii, comert si activități economice
  • Teren agricol- arabil în extravilan

12450

 

3475

8975

87

 

 

 

11400

 

11400

-

80

 

 

 

Drumuri de exploatare

540

4

-

-

Teren viran nr.cad. 37496- propr. Municipiul Sf. Gheorghe

1260

9

-

-

Circulatie carosabilă, pietonală, parcări

-

-

2100

15

Zone verzi

-

-

750

5

Total zona studiată

14250

100

14250

100

 

Indici urbanistici:

 

Existent

Propus

POT = 0%

POT Max.40%

CUT = 0,00

CUT max.= 0,8

 

S zona agroindustrială (parcelele inițiatorilor) = 11400mp din care:

S construită maximă                                                   = 4560mp(40%)

S desfășurată maximă                                                = 9120mp

S circulații: carosabile, pietonale, parcări, platforme   = 2280mp(20%)

•           S zone verzi                                                     = 4560mp(40%)

Utilizări permise:

  • Functiunea principală: construcții tip hală, solare pentru cultivare, depozitare, împachetare eventual prelucrare de legume, fructe
  • Functiuni complementare: cabină poartă, birou administrație, locuință de serviciu, clădiri edilitare, circulatii, zone verzi, lucrări tehnico – edilitare, împrejmuiri

Regimul de înălțime

•           Regimul maxim de înălțime a construcțiilor s-a stabilit în functie de:

- necesitățile funcționale rezultate din destinația clădirilor

- necesități compoziționale

- reglementări obligatorii din Avizul de Oportunitate:

•           Regimul de înălțime maxim propus :P+1+(M), cu subsol dacă natura terenului permite

•           h max.streașină = 7m

•           h maximă = 15m

Regimul de aliniere a construcțiilor va fi :

◦           min 10 m din axul străzilor propuse spre modernizare

◦           min. 4m de la limita de proprietate către digul pârâului

◦           respectarea Codului Civil și a distanțelor de intervenție

◦           respectarea criteriilor de însorire

◦           se vor respecta limitele construibile impuse de autorități: SNTGN Transgaz SA, Electrica , etc.

Dezvoltarea echipării edilitare

Alimentarea cu apă prin branșament la rețeaua stradală propusă din zonă.

Canalizarea menajeră prin branșament la rețeaua stradală propusă din zonă.

Alimentarea cu energie electrică a construcțiilor se va realiza prin branșament la rețeaua existentă.

Alimentarea cu energie electrică va fi suplimentată cu panouri fotovoltaice amplasate pe acoperișul construcțiilor.

Încălzirea și prepararea apei calde cu centrale termice proprii pe bază de combustibil solid, lichid, energii alternative

Alimentarea cu gaz metan: prin extinderea retelei existente în zonă.

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele

Amplasamentul planului se află în intra/extravilanul mun. Sf. Gheorghe, în zona de protecțiae a Stației de epurare și a magistralei de transport gaze naturale SNTGN Transgaz SA Mediaș.

Terenurile care au generat prezentul plan se situează partial în intra/extravilanul mun. Sf. Gheorghe. Planul urbanistic zonal are în vedere ca reglementările propuse să se integreze în particularitățle zonei și să se armonizeze cu vecinătățile imediate, astfel se prevede un singur UTR: Zonă construcții  agroindustriale.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Planul prevede reglementarea unei suprafețe de 12450mp, ca și zonă agroindustrială, fără activități cu impact semnificativ asupra medului (sere, depozite agricole).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

  • aspectul arhitectural-urbanistic al zonei (zona de protecție a stației de epurare și a magistralei de transport gaze)
  • lipsa de coerență a circulatiei.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Incadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA) și în baza Regulamentului General de Urbanism, aprobat prin HGR nr. 525/1996 si Ghidul de aplicare al RGU, aprobat prin Ordinul MLPAT nr.21/N/10.04.2000.

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efect direct, permanent, local;

b) natura cumulativă a efectelor: Suprafața de teren care face obiectul prezentului Plan Urbanistic Zonal are o suprafață de 12450 mp și este alcătuită din mai multe imobile, aflate în proprietatea unor persoane fizice, situate preponderant în extravilanul mun. Sfântu Gheorghe, și în zona de protecție a Stației de epurare și a magistralei de transport gaze SNTGN Transgaz SA Mediaș, conform Certificatului de Urbanism nr. 348/03.10.2022.

Regimul economic: folosință actuală: fâneață arabil. Destinația conf. PUG aprobat prin HCL 367/2018: partial intravilan nereglementat cu interdicție de construire până la reglementarea zonei și extravilan nereglementat.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): Planul se află în zona de protecție a Stației de epurare a mun. Sf. Gheorghe, respectiv a magistralei de transport gaze naturale. Pentru plan s-a eliberat Avizul de oportunitate nr. 3/20.06.2022 din partea Primăriei Mun. Sf. Gheorghe.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): planul se referă la reglementarea unei suprafețe de 12450 mp, impactul este local, pe amplasament şi în imediata vecinătate a acestuia.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural:

Conform punctului de vedere din partea Direcției Județene pentru Cultură Covasna nr. 1555/01.08.2023 – Documentația se va înainta spre avizare la DJC Covasna.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: amplasamentul Planului se află în zona de protecție a stației de epurare și a rețelei de transport gaze, magistrala Transgaz Medias.

 

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 348/03.10.2022, eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- conform Procesului verbal al ședinței CSC din data de 02.08.2023 (22/02.08.2023) și a Adresei nr. 6255/03.08.2023 este necesară solicitarea și obținerea Avizului de gospodărire a apelor;

- conform punctului de vedere din partea DJC Covasna nr. 1555/01.08.2023 (înreg. APM Covasna nr. 6187/01.08.2023), documentația se va înainta la DJC Covasna pentru avizare.

- în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;

- respectarea prevederilor

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor HG nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;

- respectarea prevederilor Ord. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare;

- Legea nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor Legii nr. 17/2023 pentru aprobarea OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor.

- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 20.07.2023 şi 24.07.2023;

- Convocatorul nr. 6115/31.07.2023, transmis către membrii CSC privind participarea la ședinta din data de 02.08.2023 și procesul verbal al ședinței nr. 22/02.08.2023 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 6206/02.08.2023);

- Proiectul Deciziei etapei de incadrare și anunțul public privind decizia de incadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

 

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

ng. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                   ecol. Balázsi Beáta