Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 22.08.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de EPARHIA REFORMATĂ DIN ARDEAL cu domiciliul/sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, str. Arcușului, nr. FN, județul Covasna, privind Elaborare PUZ „MODIFICARE PARȚIALĂ UTR 26” – ZONĂ MIXTĂ ATELIERE MICĂ PRODUCȚIE, SPAȚII ADMINISTRATIVE, FUNCȚIUNI COMPLEMENTARE, propus a fi amplasat în muncipiul Sfântu Gheorghe, str. Arcușului, nr. 28-30, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6253/03.08.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea A.N.P.M. şi a instituţiilor aflate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare;
  • O.U.G. nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare
  • H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 1682/14.06.2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

  • consultările autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 11.08.2023 (proces-verbal nr. 23/11.08.2023);
  • având în vedere că planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;
  • în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;
  • Extrase de carte funciară pentru informare;
  • Certificat de urbanism nr. 126/22.03.2023 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe;
  • Aviz de oportunitate nr. 2/08.05.2023 emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe; Hotărârea nr. 200/2023 privind aprobarea Avizului de oportunitate nr. 2/08.05.2023 pentru întocmirea Planului Urbanistic Zonal ”Modificare parțială UTR 26” str, Arcușului, municipiul Sfântu Gheorghe;
  • Avizele deținătorilor de rețele edilitare din zonă, alte autorități implicate.

 

D e c i d e:

 

Planul urbanistic zonal Elaborare PUZ „MODIFICARE PARȚIALĂ UTR 26” – ZONĂ MIXTĂ ATELIERE MICĂ PRODUCȚIE, SPAȚII ADMINISTRATIVE, FUNCȚIUNI COMPLEMENTARE, propus a fi amplasat în muncipiul Sfântu Gheorghe, str. Arcușului, nr. 28-30, județul Covasna nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Obiectivul PLANULUI URBANISTIC ZONAL ”MODIFICARE PARȚIALĂ UTR 26”, str. Arcușului, nr. 28 - 30, mun. Sfântu Gheorghe, jud. Covasna, constă în elaborarea reglementărilor urbanistice pentru zona studiată, aflată în intravilan.

După 1989, reglementările urbanistice au fost stabilite în conformitate cu prevederile- ”Planului Urbanistic General al Municipiului Sfântu Gheorghe” întocmit de SC URBANPROIECT SA – București, proiect nr. 6/1995.

Zona care face obiectul prezentului PUZ este în mare parte construită. Construcțiile existente în zona amplasamentului studiat sunt construcții de locuințe, spații industrial, servicii. Nu există amenajări de spații verzi.

Planul incumbă o analiză complexă și în perspectivă a problemelor urbanistice ale zonei, având în vedere prevederile temei de proiectare întocmite cu inițiatorii lucrării și planurile de dezvoltare aferente conform punctelor de vedere ale autorității locale.

Planul propune soluții tehnice privind rezolvarea problemelor funcționale, tehnice și estetice ale zonei.

Zona studiată se află situată în zona de Nord a reședinței de județ și este accesibilă din str. Arcușului.

Zona studiată se va reglementa cu 1 (o) unitate teritorială de referință:

  • UTR 26/1 ”Zonă funcțională mixtă ateliere de mică producție, spații administrative, funcțiuni complemnetare”
    • Lot construibil de cca. 7.330 mp, pentru realizarea ateliere de mică producție, spații administrative, funcțiuni complementare.
    • Străzi și alei carosabile pentru accesibilitatea funcțiunilor realizate, parcaje și garaje subterane aferente
    • Perdele verzi și spații verzi amenajate de tip urban
    • Spații verzi de agrementare în cadrul parcelelor
    • Rețele tehnico-edilitare aferente

Regimul de înălțime a construcțiilor de tip clădiri, copertine va fi reglementat după cum urmează:

  • maxim S(D)+P+1

Bilanțul teritorial, coeficientul de utilizare al terenului:

  • UTR 26/1: POT = 70%, CUT = 2,1

Valorile indicilor au fost stabilite în funcție de destinația clădirilor, regimul de înălțime, etc.

Bilanțul teritorial situația existentă și situația propusă:

Specificație

Situația existentă

Situația propusă

 

mp

%

mp

%

Suprafața de teren aferentă zonei studiate

13.710,00

-

13.710,00

-

Suprafața reglementată prin PUZ

7.330,00

-

7.330,00

-

UTR 26/1 AMP:

  • Existent: zona mixtă instituții publice și servicii, unități industriale și parcuri, complexe sportive, recreere, turism, perdele de protecție
  • Propus: zona mixtă pentru ateliere mică producție, spații administrative, funcțiuni complementare

7.330,00

100

7.330,00

100

Suprafața construită maximă

-

-

5.131,00

70

Suprafața desfășurată maximă

-

-

15.393,00

-

Suprafața minimă spații verzi

-

-

1.466,00

20

Suprafața estimată aferentă drumuri, platforme și parcaje de incintă

-

-

733,00

10

Procent de ocupare a terenului – POT maxim

-

-

-

70

Coeficient de utilizare a terenului – CUT maxim

-

-

-

2,1

Regim de înălțime - maxim

-

-

S(D)+P+1

-

 

Terenul liber din zona construcțiilor care se vor realiza, care nu s-a amenajat ca platforme betonate sau asfaltare, drumuri, parcaje se vor amenaja ca spații verzi cu rol de protecție și ambientare.

Spațiile verzi reprezintă un procent de minim 20% din totalul suprafeței împrejmuite și amenajate aparținătoare incintelor.

În zona adiacentă împrejmuirilor, între aliniament și edificabil se vor asigura spații verzi realizate cu gard viu și arbuști de aliniament.

Echiparea tehnico-edilitară:

Toate rețelele tehnico-edilitare ale zonei sunt existente pe trasee studiate numai pe terenuri ale domeniului public al Primăriei Municipiului Sfântu Gheorghe.

Alimentarea cu apă: se va asigura prin branșamente la rețeaua publică de distribuție apă rece existentă, pe starda Arcușului.

Instalații de stins incendiu: stingerea incendiului din exterior se va realiza de la rețelele publice existente și propuse prin hidranți exteriori de stins incendiu, se se vor aplasa în zona verde a drumurilor existente și propuse, din 100 în 100 de metri.

Canalizarea menajeră: se va face prin racordul construcțiilor propuse, la consucta de canalizare menajeră existentă pe strada Arcușului.

Canalizare pluvială: apele meteorice din zona studiată se vor colecta în sistem separativ, apele de pe acoperișuri convențional curate deversate direct într-un bazin de retenție ape pluviale cu puțuri drenante sau după caz conduse în pârâul Porumbele. Apele de pe platformele exterioare, alei/drumuri de incintă se vor trece prin separatoare de nisip și uleiuri petroliere, deversate în bazinul de retenție ape pluviale.

Toate apele pluviale vor îndeplini condițiile de calitate conform NTPA 001.

Energia termică (apa caldă menajeră și încălzire) se va produce cu echipamente tip multisplit-uri, VRV-uri (sursa de încălzire energie electrică) sau centrale termice pe gaz metan.

Alimentarea cu energie electrică: alimentarea cu energie electrică a noilor construcții propuse se va realiza prin revizuirea/refacerea racordului existent la rețeaua stradală existentă. În momentul realizării investițiilor concrete în zona reglementată se va întocmi Studiu de soluție având la bază puterile necesare și cerute pentru fiecare dintre investițiile ce se vor executa.

Alimentarea cu gaze: în zonă există rețele de distribuție gaz metan de medie presiune, la care se vor branșa posibilii consumatori prin intermediul unui Post de Reglare – Măsurare.

Telefonizarea noilor construcții ce urmează a se realiza în acestă zonă se va face pe baza unui proiect de specialitate.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Terenurile care au generat prezentul plan se situează în intravilanul mun. Sf. Gheorghe.

În baza temei de proiectare și a prevederilor curpise în Regulamentul de urbanism ce face parte din PUZ au rezultat următoarele determinante ”reper” de dezvoltare a zonei:

  • Se va realiza modernizarea parțială a circulației rutiere
  • Se va crea o unitate teritorială de Referință: UTR 26/1 ”zona funcțională mixtă pentru ateliere mica producție, spații administrative, funcțiuni complementare”
  • Se va sigura numărul minim de locuri de parcare conform Regulamentului General de Urbanism (HG nr. 525/1996). Se vor asigura locuri de parcare dimensionate în așa fel încât să preia fluxurile de autoturisme preconizate fără a se produce blocaje pe arterele de circulație
  • Se vor creea zone verzi de tip urban în mod suficient
  • Se va realiza premiza de ridicare a gradului de urbanizare a zonei
  • Se va urmări îmbunătățirea architectural al zonei
  • Realizarea propunerilor pentru o dotare tehnico-edilitară unitară, condiție sine qua non pentru a se putea construe fără a se polua meiul și pentru a se agigura un confort de tip urban zonei.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: planul va contribui la modernizarea și dezvoltarea zonei.

Zona așa cum s-a dezvoltat în ansamblul ei, reprezintă pentru locuitorii municipiului Sfântu Gheorghe preludiul unei zone care trebuie modernizată din punct de vedere urbanistic

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program:

Obiectivul propus prin plan va fi un ansamblu omogen de amenajări și construcții funcționale ale căror specific de activitate este neagresiv față de factorii de mediu, apă, aer, sol, subsol și așezări imane în limitele unei utilizări corecte.

În consecință, aspectele de protecția mediului se rezumă la rezolvarea utilităților de așa manieră încât să nu impieteze asupra factorilor de mediu, folosind instalaţii, echipamente şi utilaje ale căror caracteristici sunt compatibile cu normele de protecţia mediului și evident, o utilizare, o explotare corespunzatoare a tuturor construcțiilor, amenajărilor și dotărilor;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: încadrarea planului a fost efectuată în baza etapelor procedurale din evaluarea strategică de mediu (SEA);

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: amplasamentul studiat se află situat în perimetrul intravilan al municipiului Sfântu Gheorghe, str. Arcușului.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):  la amplasarea construcțiilor și amenajărilor se vor avea în vedere prevederile Codului Civil referitoare la vecinătăți precum și prevederile legate de însorire.

Pe teren se vor realiza construcții și amenajări care trebuie să respecte normele în vigoare privind protecția mediului.

Toate construcțiile și amenajările care se vor realiza vor trebui să respecte normele în vigoare privind tehnica securității municii și pe cele referitoare la paza contra incendiilor.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală de teren reglementată în prezentul plan urbanistic este de 7330 mp.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: conform CU nr. 126/22.03.2023 imobilele în propietatea Eparhiei reformate din Ardeal este situat în intravilan în zona de protecție a sitului arheologic Hosszu-lab (r. Picior ling), Cod RAN: 63401.22 (cu denumirea ”Ațezarea hallstattiana de la Sfântu Gheorghe- Arcuș”);

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ.

Obligaţiile titularului:

  • solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 126/22.03.2023, emis de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;
  • respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • să ia masuri prealabile executării construcţiei obiectivelor, de decopertare a stratului de sol fertil de pe suprafeţele amplasamentelor aprobate, pe care sa-l depoziteze şi să-l niveleze pe terenuri neproductive sau slab productive, indicate de organele agricole sau silvice, in vederea punerii in valoare sau a ameliorarii acestora, conform art. 100 din Legea nr. 18 din 19 februarie 1991 (*actualizată*) Legea fondului funciar;
  • în perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii;
  • respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare;
  • respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);
  • respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei cu modificările și completările ulterioare;
  • respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • respectarea prevederilor HG nr. 188/2002, modificată şi completată prin HG nr. 352/2005 şi HG nr. 210/2007 pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările și completările ulterioare; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

  • Anunţurile privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarele Observatorul de Covasna în data de 04.08.2023 şi 08.08.2023;
  • Anunțul public privind decizia etapei de încadrare + Proiectul Deciziei etapei de încadrare publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de xxxxxx;
  • Anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de xxxxxx privind decizia etapei de încadrare;
  • Convocatorul nr. 6367/08.08.2023 transmis către membrii CSC;
  • Dovada achitării tarifului aferent planului Nr. factură MAN00008806/07.08.2023.

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu – APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz constituie contravenţie şi se pedepseşte conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG nr. 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

Şef  Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                        Ing. Csáki Gabriela