Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

 din data de 02.10.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de COMPOSESORATUL TALISOARA, din administrarea O.S.P. BARAOLT cu adresa titularului comuna Talisoara, str Principala, nr. 65, județul Covasna, în scopul revizuire a „AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARŢINÂND COMPOSESORATULUI TALISOARA”, amplasat pe raza localității Talisoara din U.P. V,  jud. Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6429/10.08.2023,

În baza:

- OUG nr. 68/2019, Art. 6. al. (1) privind înfiinţarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor prin reorganizarea Ministerului Mediului şi prin comasarea cu Ministerul Apelor şi Pădurilor, prin preluarea activităţilor şi structurilor acestuia, precum şi a unităţilor aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea celor două ministere, Hotărâre de Guvern nr. 43/16.01.2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor;

- HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;

- O.U.G. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările utlerioare;

 - Ord. M.M.A.P. nr. 1946/2021 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice;

- H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe, cu modificările și completările ulterioare;

- prevederile Ord. nr. 995/2006 pentru aprobarea listei planurilor şi programelor care intră sub incidenţa H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- O.U.G. nr. 57/2007 (*actualizată*) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările și completările ulterioare;

-ORDIN nr. 1.052 din 3 iulie 2014 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare și custodie a ariilor naturale protejate

-HOTĂRÂRE nr. 236 din 15 martie 2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice

-ORDIN nr. 1.945 din 26 octombrie 2021 pentru modificarea și completarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora și schimbarea categoriei de folosință a terenurilor din fondul forestier, aprobate prin Ordinul ministrului apelor și pădurilor nr. 766/2018

-ORDIN nr. 901 din 6 aprilie 2023 privind aprobarea Ghidului de elaborare a Planului de management al ariilor naturale protejate

- Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România;

- Ord. nr. 1.822 din 6 octombrie 2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia de Protecţie a Mediului Covasna ca urmare a:

- ca urmare a consultării autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 07.09.2023 la sediul APM Covasna;

- Proces verbal nr. 25 din data de 07.09.2023 încheiat în urma ședinței CSC;

- în conformitate cu prevederile art. 5. alin (3) pct. a) și a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potențiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Planul „AMENAJAMENTUL SILVIC AL FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARŢINÂND COMPOSESORATULUI TALISOARA”, amplasat pe raza localității TALISOARA din U.P. V, jud. Covasna, titular COMPOSESORATUL TALISOARA, din administrarea O.S.P. BARAOLT cu  adresa titularului comuna Talisoara, str Principala, nr. 65,, județul Covasna pentru lucrarile ramase de executat nu necesită evaluare de mediu și nu necesită evaluare adecvată și se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

Documentaţia conţine:

- Notificare pentru obtinerea actului de reglementare al agentiei de mediu pentru realizarea proiectului

- Proces verbal al Conferinţei II de amenajare nr. 44/16.03.2018;

- Anexa 1, Criterii de evaluare pentru etepa de încadrare în procedura de evaluare adecvată pentru amenajamentele silvice menționate la art. 6 alin.(2), din Hotărârea Guvernului nr. 236/2023, cu nr. de înregistrare 7184/06.09.2023

- Memoriul de prezentare  înregistrat la APM Covasna cu nr. 6997/01.09.2023

- Proces-verbal şedinţă CSC APM Covasna nr. 25/07.09.2023;

-Dovada achitării tarifului a avizului de mediu pentru planuri si programe;

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Terenurile studiate provin din restituirea fondului forestier catre actualul proprietar.

Restituirea s-a facut de pe raza fostului Ocol silvic Talisoara și Baraolt,  respectiv de pe unitatea teritorial administrativa Bradut de pe raza judetului Covasna. O sinteza a distributiei fondului forestier este prezentata in tabelul 1.2.1.

Terenurile se afla in zona centrala a Romaniei la o distanta mai mare de 200km fata de granita estica si cea nordica. Distanta fata de celelalte granite (sud, vest) este de peste 300km.

Avand in vedere natura proiectului (masuri de gospodarire durabila a fondului forestier din proprietate) se poate afirma ca nu exista impact transfrontalier.

Din punct de vedere geomorfologic, teritoriul fondului forestier proprietate privata a Composesoratului Filia,  este situat in regiunea dealurilor subcarpatice si a depresiunii submontane a masivurilor Harghita si Persani spre bazinul Transilvaniei, in partea dreapta a raului Olt. Din punct de vedere al raionarii geografice, unitatea este situata in Ţinutul Carpaţilor Orientali pe latura interna a Munţilor vulcanici Harghita, districtul fiind format din depresiuni de baraj vulcanic.       

Tema de proiectare pentru amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparţinând Composesoratului Talisoara, judeţul Covasna, cu o suprafata totala de 535.2 ha, administrate de Ocolul Silvic Privat Baraolt. De asemenea, vor fi incluse in acelasi amenajament suprafetele de pasuni impadurite cu consistenta peste 0.4 detinute de acelasi proprietar. Suprafata acestor terenuri va fi determinata exact in urma masuratorilor.

 

 Distributia suprafetelor pe unitati de productie si unitati teritorial administrative.

Tabelul 1.2.1

Nr

 

Denumirea

trup

denumirea bazinetului

Parcelele

componente

Supra-fata

(ha)

U.A.T. in raza careia se afla

Distanta medie in km pana la:

Ocol

Oras

Gara

1.

Trup Kurta

 

 

Pr. Pastravului

1-3

83,53

Bradut

19,6

12,6

24,6

2.

Trup

Gerend-Cosagul

Pr. Gerend

4-6; 8, 22, 24

130,81

19,3

12,3

24,3

Pr. Cosagul Mare

9-11, 13

162,09

20,3

13,3

25,3

3.

 

Trup Pr. Baraolt

Pr. Baraolt

14-18, 23

133,45

25,6

32,6

30,6

Pr. Gerend

7, 12

54,53

23,7

30,7

28,7

4.

Vagot

Pr Mesteacanul Mare

19-21

48,70

11,9

4,90

16,9

TOTAL U.P. V TALISOARA

613,11

-

-

-

-

 

Aspectul general al reliefului se prezinta sub forma unor vai, culmi de obicei latite, fragmentate intens de reteaua hidrografica. Forma de relief reprezentativa este versantul, care influenteaza scurgerea apei: pe terenurile cu pante mai mici, pana la 16 grade, apa se infiltreaza in sol in procent ridicat in timp ce pe terenurile cu inclinarea cuprinsa intre 16-30g, de cele mai multe ori, cand se produc ploi torentiale, aceasta poate forma siroaie care pot avea efecte negative asupra solului.

Din punct de vedere altitudinal, teritoriul studiat se situeaza intre 560m (u.a. 21C) si 1495m (u.a.16).

            Precizăm că suprafaţa fondului forestier ce face obiectul amenajamentului este cuprinsă  partial în situri de importanta Sit  Natura 2000 dupa cum urmeaza:

Denumire trup

parcele

suprafata

din care in:

ROSCI0091

Herculian

In afara
Ariilor Protejate

Pr. Pastravului

1-3

83,53

83,53

 

Pr. Gerend

4-6; 8, 22, 24

130,81

130,81

 

Pr. Cosagul Mare

9-11, 13

162,09

162,09

 

Pr. Baraolt

14-18, 23

133,45

133,45

 

Pr. Gerend

7, 12

54,53

54,53

 

Pr Mesteacanul Mare

19-21

48,70

 

48,70

Total U.P.

613,11

564,41

48,70

1 In aceste suprafete sunt incluse si 5,88ha de terenuri pentru hrana vanatului, administratie sau neproductive

 

Repartiţia fondului forestier pe folosinţe se prezintă astfel:

Repartiția fondului forestier pe folosinte se prezintă astfel:

  1.   Păduri și terenuri destinate împăduririi și reîmpăduririi: 607,23 ha, din care:

       - păduri și terenuri destinate împăduririi pentru care se reglementează recoltarea de produse principale 538,62 ha

       - păduri și terenuri destinate împăduririi pentru care nu se reglementează recoltarea de produse principale 68,61 ha

  1. Terenuri afectate gospodăririi pădurilor: 4,92 ha, din care:
  • Linii de vânătoare și terenuri pentru hrana vânatului 2,02 ha (u.a. 6V și 18V);
  • Clădiri, curti si depozite permanente 0,58 ha în u.a. 12C
  • Terenuri cultivate pentru nevoile administratiei 2,32 ha în u.a. 12A
  1. Terenuri neproductive: stâncării, nisipuri, sărături, mlaștini, etc. 0,96 ha

 

Zonarea funcţională, bazele de amenajare, subunităţi de gospodărire

La stabilirea solutiilor tehnice in amenajament, obiectivele de protectie (conservare) si productie stabilite la amenajarea anterioara au fost armonizate cu cele ale Planurilor de management ale ariilor protejate respectiv:

  • protectia solurilor si terenurilor cu pante mari impotriva eroziunii si a alunecarilor de teren;
  • productia de seminte forestiere si conservarea genofondului forestier;
  • ocrotirea cocosului de munte;
  • asigurarea exercitarii functiei de protectie a padurilor incluse in siturile Natura 2000 ROSCI 0091 Herculian;
  •  productia de masa lemnoasa de calitate superioara;
  • asigurarea conditiilor pentru realizarea de produse nelemnoase valorificabile.

Pentru atingerea acestor obiective arboretele au fost incluse, dupa caz, in una din cele 3 tipuri de categorii functionale:

Tabelul 2.2.4

Tipul de categorie functionala

Categorii functionale

Teluri de gospodarire

Suprafata

ha

%

II

1.2.a

Paduri cu functii speciale de protectie situate in statiuni cu conditii grele sub raport ecologic, precum si arboretele in care nu este posibila sau admisa recoltarea de masa lemnoasa, impunandu-se numai lucrari speciale de conservare.

68,61

11

1.5.i

1.5.h

IV

1.5.n

Paduri cu functii speciale de protectie pentru care sunt admise, pe langa gradinarit si cvasigradinarit, si alte tratamente, cu impunerea unor restrictii de aplicare

515,111

84

VI

2.1.b

Paduri cu functii de productie si protectie la care se poate aplica intreaga gama a tratamentelor prevazute in normele pentru amenajarea padurilor, potrivit conditiilor ecologice, social-economice si tehnico-organizatorice

23,51

4

Alte terenuri

5,88

1

Total

613,11

100

1 Suprafata totala a arboretelor incluse in  sit este de 564,41ha deoarece 43,42ha au functii prioritare din T II si 5,88ha sunt goluri din categoria „Alte terenuri”

 

Avand in vedere modificarile legislative intervenite in ultimii  ani, zonarea functionala actuala se va adapta noilor prevederi abia la viitoarea reamenajare, dar aceste adaptari sunt mai mult de natura simbolica si nu de natura fundamentala, deoarece amenajamentul actual deja a inclus cea mai mare parte a acestor tipuri de modificari.

            Datorita exigentelor impuse de adoptarea unui anumit tip de categorie functionala arboretele s-au grupat, dupa caz, in mai multe tipuri de subunitati de productie/ protectie.

 

Subunitati de producție sau de protecție constituite

Tabelul 2.2.5

Subunitatea de productie sau protectie

Ciclul

-ani-

Suprafata – ha -

Total

 

-ha-

Indicativ

Denumire

Paduri in productie si protectie

Protectie absoluta sau deosebita

Tere-nuri de impad.

A

Codru regulat – sortimente obisnuite

110

538,62

-

-

538,62

K

Rezervatii seminte

-

-

23,80

-

23,80

M

Paduri supuse regimului de conservare deosebita

-

-

44,81

-

44,81

T O T A L

-

538,60

68,61

-

607,23

 

Indeplinirea functiilor atribuite arboretelor este conditionata de modul in care atat arboretele cat si padurea in ansamblul ei satisfac anumite conditii de structura.

Structura arboretelor este definita de amenajament prin bazele de amenajare: regim, compozitie-tel, tratament, varsta exploatabilitatii si ciclu.

            Pentru arboretele din U.P. V TALISOARA s-au adoptat urmatoarele baze de amenajare (structuri tel de atins in perspectiva):

Regimul:      - regimul codru (cu regenerare din samanta).pentru toate formațiunile forestiere din zonă.

Compoziția – țel:  - corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru

arboretele exploatabile și compoziția-țel la exploatabilitate pentru celelalte arborete.

- Exploatabilitatea: - de protecție pentru arboretele în care se organizează recoltarea de  produse  principale, încadrate în  grupa I funcțională;

Pentru arboretele din S.U.P. ”M” si „K”  nu s-au stabilit vârste ale exploatabilității, ele urmând a fi gospodărite în regim natural.

Reglementarea procesului de producţie

Analiza și adoptarea posibilității

La S.U.P. A s-au calculat următorii indicatori de posibilitate

Elemente de calcul

Valori amenaj. actual

Ci –m3

2179

V1e/10

2695

V2e/20

2543

V4e/40

2134

V6e/60

2057

Q

0,83

r=min(Vde/10, V1e/20, V2e/20, V2e/40 , V3e/60)

2057

Ciclu

110

P=r

2057

P2 ded

2233

P2 ind

2103

P2- posibilitatea adoptata

2057

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 2057 m3/an, după valoarea indicatorului rezultat prin metoda cresterii  indicatoare.

S-a prevăzut a se executa în deceniul care urmează următoarele cantități anuale de lucrări de îngrijire a arboretelor:

            -degajări   - 1,19 ha/an

            -curățiri     - 6,05 ha/an cu un volum de extras de 36 m3/an

            - rărituri     - 29,46 ha/an cu un volum de extras de 834 m3/an

Cu tăierei de igienă se estimează a se parcurge annual  139,72 ha cu un volum de extras de 119 m3/an

Nu s-au propus tăieri de conservare

 

Analiza și adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale se va recolta din arboretele din u.a.:1A, 1B, 2B, 3A, 4A, 4B, 5A, 6B, 8A, 9A, 11A, 11C, 12B, ȘI 13B

Degajări s-au propus în arboretele din u.a. 6A, 8C, 8E și 23E

Curățiri  s-au propus în arboretele din u.a.  6A, 8B, 8E, 10C, 12C, 13E, 17D, 23B, și 24C

Rărituri  s-au propus în arboretele din u.a. 1C, 3B, 5C, 7A, 7B, 7C, 7D, 9 B, 10B, 11D, 11E, 12A, 13A, 15 D, 16, 17A, 17B, 17D, 18A, 18B, 22, 23B,23D, și 24B

Implementarea prevederilor Amenajamentului va genera o serie de efecte, marea majoritate pozitive, sub aspectul conservarii  si dezvoltarii biodiversitatii.

Lucrarile propuse prin amenajament au ca scop atingerea structurilor optime pentru indeplinirea obiectivelor fixate.

In acest sens, executarea lucrarilor poate genera unele efecte negative cum ar fi:

- generarea de noxe, prin gazele de esapament ale utilajelor si mijloacelor de transport folosite;

- generarea de zgomot, pe timpul executarii lucrarilor.

Aceste efecte sunt pe termen scurt (intre cateva zile si maxim 2-3luni) o singura data, pe o perioada de 10 ani. Suprafetele de parcurs sunt mici si dispersate. Cantitatile de noxe sunt nesemnificative iar zgomotul se produce pe o perioada de maxim 8h/zi in perioada de executie a lucrarilor,  pe o distanta de max. 100-200m,  in jurul motofierastrului.

            Un alt efect potential negativ consta in modificari ale compozitiei speciilor de interes forestier si a densitatii plantelor. 

 

Situatia lucrarilor propuse, executate si rest de executat

Tabelul 4

Categorii de lucrari

Prevederi anuale:

Realizari

2018-2022

Rest de executat

2023-2027

Supr.

Volum

de extras

Supr.

Volum extras

Supr.

Volum

 de extras

 

ha/an

mc/an

ha

mc

ha

mc

Impaduriri:

0,50

 

0,49

 

4,51

 

Degajari

1,19

 

3,56

 

8,34

 

Curatiri

6,05

36

22,43

 

38,07

360

Rarituri

29,46

834

74,2

2648

220,40

5692

Taieri de regenerare

15,11

2057

74,1

8337

77,00

10386

Lucrari de conservare

-

-

0

0

0,00

0

Taieri de igiena

139,72

119

83,1

302

698,60

888

T. accidentale I

 

 

168,5

1847

 

 

T. accidentale II

 

 

69,6

405

 

 

Total

192,03

3046

495,98

13539

1046,92

17326

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amenajamentul silvic analizat se integrează cu amenajamentele silvice ale suprafeţelor limitrofe, fiind o condiţie a  asigurării continuităţii vegetaţiei fondului forestier.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Tehnica de executie a lucrarilor de ingrijire si conducere consta insa in a anticipa evolutia naturala a ecosistemelor forestiere, astfel incat, prin lucrarile executate, se vor extrage cu precadere exemplarele ce vor fi oricum eliminate natural in urmatorii 10 ani. Astfel, lucrarile contribuie la cresterea stabilitatii arboretelor si dozarea armonioasa a amestecurilor. In acest mod, dupa 1-2 ani de la executarea lucrarilor, arboretele isi refac densitatea iar exemplarele ramase sunt mai viguroase si rezistente la actiunea negativa a factorilor climatici. De asemenea, coronamentul este mai bine conformat si dezvoltat astfel incat se creaza conditii bune de cuibarit si hrana pentru pasari.

Tehnica de executie a lucrarilor este prezentata detaliat in Amenajament si in Normele tehnice de profil, in continuare se face doar o prezentare succinta a categoriilor de lucrari propuse.

            Lucrarile de regenerare si impadurire constituie o veriga importanta a complexului de lucrari din fondul forestier, menite sa contribuie la conservarea si dezvoltarea lui.

            Planificarea lucrarilor de regenerare s-a facut tinand seama de situatia inregistrata cu prilejul descrierii unitatilor amenajistice, de nevoile de regenerare ce decurg din aplicarea planului decenal de recoltare a produselor principale si a planului lucrarilor de conservare, precum si de necesitatea creerii unei structuri corespunzatoare a arboretelor.

Lucrarile de regenerare si impadurire cuprind, in general, urmatoarele categorii de lucrari:

A – Lucrari necesare pentru asigurarea regenerarii naturale;

B -  Lucrari de regenerare artificiala;

C -  Completari in arborete care nu au inchis starea de masiv;

D -  Ingrijirea culturilor tinere;

E -  Impaduriri in terenuri cu conditii extreme.

Lucrarile de ingrijire si conducere a arboretelor au fost stabilite pentru toate arboretele care la data culegerii datelor din teren indeplineau conditiile de consistenta, varsta, stadii de dezvoltare etc. precum si cele care vor realiza aceste conditii in cursul deceniului de aplicare a acestui amenajament. Modul de executare a lucrarilor de ingrijire va fi diferit, in functie de structura si functia arboretelor si daca acestea au fost sau nu parcurse la timp cu asemenea lucrari.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: -  amenajamentul silvic este cuprinsă partial în situri Natural 2000 ROSAC0091 (ROSCI0091)  Herculian;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: - nu este cazul;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop: gestionarea durabilă a pădurii, creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor.

Se vor respecta prevederile din rezoluţiile Conferinţelor Ministeriale pentru Protecţia Pădurilor din Europa, de la Helsinki (1993) şi Lisabona (1998):

- menţinerea şi sporirea adecvată a resurselor forestiere dar în acelaşi timp conservarea biodiversităţii în cadrul ecosistemelor forestiere;

-  executarea lucrărilor de regenerare la momentul oportun;

-  adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de animale sensibile, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;

-  păstrarea unor distanţe adecvate pentru a nu perturba speciile rare sau periclitate a căror prezenţă a fost confirmată;

-  în arboretele tinere se va menţine şi un anumit procent de specii pionere care sunt folosite ca hrană de speciile de mamifere sălbatice;

-  rotația ciclică a zonelor cu grade diferite de intervenție în timp și spațiu;

-  se interzice organizarea unor parchete de exploatare în zonele favorabile existenţei unor bârloguri în perioada noiembrie - martie;

b) natura cumulativă a efectelor: cumularea unor efecte provenind din implementarea anumitor poiecte/planuri/activităţi în suprafaţa studiată se va analiza individual, la reglementarea acestora;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Efectuarea  lucrărilor propuse prin amenajament are un efect pozitiv şi benefic atât asupra mediului şi implicit şi asupra  sănătăţii umane.

În caz de calamităţi (incendii, alunecări de teren, uscări anormale, doborâturi şi rupturi de vânt şi de zăpadă etc.), măsurile de gospodărire vor fi în conformitate cu O.M.670/2014, completat cu Ordinul 766/2018, privind modificarea şi completarea normelor tehnice silvice pentru amenajarea pădurilor. Acestea reglementează procedura şi situaţiile în care se solicită modificarea prevederilor amenajamentelor silvice.

            În funcţie de gradul de vătămare a arboretelor din cauza factorilor destabilizatori (biotici sau abiotici), vor fi prevăzute următoarele măsuri:

a) extragerea arborilor afectaţi (prin tăieri de igienă sau prin tăieri accidentale);

b) extragerea integrală a materialului lemnos, urmată de împăduriri cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;

            c) schimbarea compoziţiei-ţel de regenerare.

În toate situaţiile, lucrările vor avea în vedere ca biodiversitatea pădurilor să fie cât mai puţin afectată.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): Planul propus reglementează o suprafaţă de păduri proprietate publică și privată de 613,11 ha;

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare, prezentul plan conţine măsuri de reducere a impactului asupra mediului;

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: nu este cazul.

Obligaţiile titularului:

  • Respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;
  • Se vor respecta epocile şi termenele de tăiere şi colectare a materialului lemnos din parchete prevăzute în OM 1540/2011; respectarea normelor de exploatare a masei lemnoase și evitarea pe cât posibil a rănirii arborilor rămași pe picior sau a semințișului în cazul tratamentelor; pe cât posibil se vor vor evita lucrările silvotehnice în perioada de reproducere a speciilor de animale sau a perioadei de cuibărit a păsărilor ce habitează în pădure; se va evita organizarea simultană a parchetelor pe suprafețe învecinate;
  • Exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului; folosirea drumurilor de exploatare existente; se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi); în perioadele de îngheţ – dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel; se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • Alegerea de trasee ale căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel încât să se evite solurile cu portanță redusă, și astfel încât distanțele să fie cât mai scurte;
  • Menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într-un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc., prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei; menţinerea habitatelor marginale cum ar fi lizierele, stâncării, mlaştini, etc;
  • Se vor păstra arborii morți ”pe picior” și ”la sol” cu prilejul efectuării tăierilor de regenarare și a lucrărilor de îngrijire și conducere, în vederea conservării microflorei și microfaunei, dar și pentru protejarea unor specii de insecte și păsări care cuibăresc în acești arbori; recoltarea rațională și ecologică a ciupercilor, fructelor de pădure, a speciilor de plante medicinale;
  • O atenție deosebită se va acorda arboretelor din grupa I funcțională, de protecție, prin creșterea stabilității ecosistemice și asigurarea permanenței pădurii în spațiu și timp;
  • Nu se vor amenaja depozite de carburanţi în ariile naturale protejate şi în apropierea cursurilor de apă; nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului şi încărcare a rezervoarelor auto cu combustibil în albiile cursurilor de apă și în ariile naturale protejate; se interzice deversarea în apele de suprafaţă, apele subterane, evacuarea pe sol şi depozitarea în condiţii necorespunzătoare a uleiurilor uzate;
  • Promovarea cu prioritate a regenerării naturale a arboretelor cu prilejul aplicării tratamentelor silviculturale; în cazul tăierilor progresive să fie lăsaţi suficienţi arbori în vederea asigurării regenerării naturale, dar şi pentru a oferi loc de cuibărit pentru păsări;
  • Se interzice introducerea de specii de arbori sau plante alohtone atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier cât şi pe terenurile din afara fondului forestier; extragerea speciilor alohtone prin intervențiile silvotehnice, atunci când acestea devin invazive;
  • Este interzisă incendierea vegetaţiei  sau resturilor vegetale;
  • Se interzice amplasarea de construcţii  fără aprobarea legală;
  • În vederea eliminării scurgerilor accidentale de hidrocarburi societatea va asigura controlul periodic al utilajelor din dotare, asigurând astfel o stare de funcţionare adecvată a acestora; eventualele defectiuni vor fi remediate in ateliere de reparaţii autorizate;
  • Aplicarea unor restricții de viteză pentru mijloacele auto, astfel încât să se diminueze cantitățile de praf generate;
  • Colectarea deseurilor se va efecua selectiv pe categorii de deșeuri, uleiurile uzate în recipienti special amplasati pentru acest scop în sistem impermeabil, iar golirea si transportul lor de catre o firma specializata la intervale regulate de timp; proprietarii terenurilor au obligaţia de a asigura luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor de deşeuri; se va evita depozitarea rumegușului sau a resturilor de exploatare în zone umede;
  • Se vor respecta prevederile impuse de reglementările în vigoare în materie de manipularea şi utilizarea substanţelor şi preparatelor periculoase;
  • La colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile apelor curgătoare; se vor evita traversările prin albiile apelor supraterane; în acest scop se vor amenaja/reabilita podeţe din material lemnos, fără a interveni prin decolmatare sau regularizare a albiilor naturale; platformele primare şi organizările de şantier vor fi amplasate la o distanţă de minim 50 de metri de albia minoră a pâraielor; este interzisă depozitarea materialelor lemnoase în albiile pâraielor şi văilor sau în locuri expuse viiturilor;
  • Alte lucrări  în afara celor prevăzute în amenajamentul silvic se execută cu avizul prealabil al  autorităţilor publice centrale de specialitate;
  • Se va urmări anual modul în care sunt puse în practică prevederile amenajamentului silvic;
  • Condiții prevăzute în Avizul nr. 16/ST CV./21.09.2023 emis de Agenția Națională pentru Arii Naturale  Protejate Serviciul Teritorial Covasna după cum urmează:

1. Se vor respecta măsurile din regulamentul și planul de management al ariei naturale protejate ROSAC0091 (ROSCI0091)  Herculian, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1125/2016;

2. Pentru speciile de mamifere, nevertebrate și pești de interes comunitar de pe raza ariei protejate ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian sunt interzise: recoltarea, capturarea, distrugerea, uciderea sau vătămarea și orice alte forme legate de acestea ale exemplarelor, aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

3. Se vor respecta toate măsurile necesare menținerii stării de conservare favorabilă a habitatelor și a speciilor pentru care au fost declarate ariile naturale protejate ROSAC0091 (ROSCI0091)  Herculian;

4. În cazul în care pe suprafața de 560,55 ha (91%) a amenajamentului silvic, care se suprapune cu aria naturală protejată ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian vor fi identificate zone de bârloage de urs, vizuini de lupi, râși și vidre, vor fi stabilite măsuri de protecție din partea administratorului ariei în vederea conservării speciilor și habitatelor pentru care a fost desemnat situl;

5. Pentru minimizarea a impactului asupra speciilor trebuie menținută unui volum suficient de lemn mort în pădure, număr arbori morți la hectar (minim 5 la diametrul mediu, dintre care minim 3 pe picior) cel puțin 10 mc/ha (optim 20-30 mc/ha);

6. Pentru minimizarea a impactului asupra speciilor trebuie menținută arbori de biodiversitate (arbori vii din cele mai mari clase de vârstă), cel puțin 5 arbori/ha;

7. Pentru minimizarea a impactului asupra speciilor trebuie respectate prevederile Obiectivelor de conservare specifice și Planurile de management a siturilor referitoare la parametrii prin care se definește: Proporția și suprafața totală a pădurilor mature cu vârste de peste 80 de ani - cel puțin 40% din suprafața totală a pădurilor;

8. Se asigurară condiții necesare speciilor de faună sălbatică, dependente de habitatele forestiere, prin menținerea permeabilității și evitarea fragmentării habitatelor forestiere;

9. Vor fi promovate regenerările naturale care se instalează, acestea creând locuri de adăpost pentru speciile de carnivore mari – lup, urs și râs;

10. Prin lucrările propuse de amenajament trebuie menținută și îmbunătățită starea de conservare a habitatelor forestiere, trebuie menținută structura naturală a pădurii, sau curmarea evoluției pădurii spre o structură naturală;

11. Limitarea tăierilor rase, suprafețele ce pot fi parcurse cu tăieri rase este de maximum 3 ha;

12. Nu se vor introduce specii de arbori/plante alohtone, atât pe terenurile care fac parte din fondul forestier, cât și pe terenurile din afara fondului forestier;

 

 Motivele care au stat la baza deciziei de emitere a avizului favorabil cu condiții sunt următoarele:

- Planul se suprapune parţial cu situl Natura 2000 ROSAC0091 (ROSCI0091) Herculian.

- Prin lucrările propuse prin prezentul amenajament silvic se dorește atât menținerea stării de conservare actuale cât și îmbunătățirea acesteia astfel lucrările propuse nu afectează negativ semnificativ starea de conservare a speciilor și habitatelor forestiere de interes comunitar.

  • Nu se va exploata arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adânsime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 300 pe substrate de fliș (facies marnos, marnos-argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cel situat pe terenuri cu înclinare mai mare de 350 pe late substrate litologice;
  • Pentru exploatarea arboretelor din bazinele torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajare a pădurilor sau amenajarae a bazinelor hidrografice, trebuie obținut aviz de gospodărire a apelor conform Legii apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), art. 48 și 50, dacă lucrările de exploatare se încadrează la:
  • ”d) construcţii de apărare împotriva acţiunii distructive a apei: îndiguiri, apărări şi consolidări de maluri şi albii, rectificări şi reprofilări de albii, lucrări de dirijare a apei, combaterea eroziunii solului, regularizarea scurgerii pe versanţi, corectări de torenţi, desecări şi asanări, alte lucrări de apărare;”
  •  h) plantari şi defrişări de vegetaţie lemnoasă, perdele antierozionale şi filtrante în zonele de protecţie sau în albiile majore, care nu fac parte din fondul forestier;
  • În conformitate cu prevederile art. 31 din Legea apelor nr. 107/1996 (*actualizată*), pentru ”pădurile cu funcţii speciale de protecţie din bazinele de recepţie ale lacurilor de acumulare, cele din bazinele cu grad mare de torenţialitate şi predispuse eroziunii, din albiile majore ale râurilor, din zonele dig-mal, precum şi benzile de pădure situate de-a lungul râurilor neîndiguite aparţin grupei de păduri cu funcţii speciale de protecţie a apelor şi sunt gospodărite ca atare prin tratamente intensive, interzicându-se tăierile rase sau tratamentele cu perioada scurta de regenerare. Pădurile din zonele de munte şi de deal trebuie astfel gospodărite încât să nu contribuie la formarea inundaţiilor şi la producerea eroziunii solului.”
  • Pe parcursul realizării lucrărilor cuprinse în amenajamentul silvic, se vor lua toate măsurile de prevenire și combatere a poluărilor accidentale ale apelor de suprafață/subterane.

 

Respectarea în integralitate a legislaţiei de mediu în vigoare şi a următoarelor acte normative:

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
  • OUG 92 din 19 august 2021 privind regimul deşeurilor; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;
  • HG 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 249 din 28 octombrie 2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje;
  • HG nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, HG nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate, HG 1132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi a deşeurilor de baterii şi acumulatori;
  • Lege nr. 811 din 19.08.2020 privind gestionarea deșeurilor nepericuloase compostabile;
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Ordinul 119/2014 al Ministerului Sănătăţii, pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • H.G. 188/2002 (*actualizată*) privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • H.G. 930/2005 pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică;
  • Legea 86/2014 de aprobare a O.U.G. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/199 (*actualizată*);
  • Legea 46/2008 (*actualizată*) Codul silvic;

           HG 1004/2016 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea            materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare;- Ord. M.M.A.P. nr. 1946/2021 pentru aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării de mediu pentru amenajamente silvice;

  • Regulamentul 995/2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn utilizând sistemul „due diligence”.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu:

- Anunţurile titularului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna în datele de 09.08.2023 şi 16.08.2023;

- APM Covasna a publicat prima versiune a amenajamentului (pentru lucrarile ramase),  pe pagina proprie de internet http://apmcv.anpm.ro în data de 02.10.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 02.10.2023;

- Anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ziarul Observatorul de Covasna din data de .........2023;

 

Autoritatea competentă  pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii. Nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului.

Se va solicita acord de mediu pentru lucrări de înfiinţare de drumuri forestiere, împădurirea de terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei terenului, conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia. Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

 

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                Întocmit,

          Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                Ing. Olah Badi Melinda