Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Proiect Decizia etapei de încadrare din 06.10.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de S.C. BIBORȚENI AQUA cu sediul în orașul Baraolt, sat Biborțeni, str. DJ122, nr. 270, județul Covasna, privind ”lntroducerea în intravilan și reglementarea terenului cu zonă de construcții”- Elaborare PUZ pentru zonă de producție la drumul de exploatare - Biborțeni, propus a fi amplasat în orașul Baraolt, sat Biborțeni, Drum de exploatare, nr. FN, judeţul Covasna, identificat prin C.F. 27722; 27574; 26862, nr, cadastral 27722; 27574; 26862, înregistrată la APM Covasna cu nr. 7726/21.09.2023, în baza:

  • Ordonanței de Urgenţă nr. 68/06.11.2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, unde la Art. 6 se menționează că se înființează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • HG nr. 43 din 16 ianuarie 2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr.19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, modificat și completat prin Ordinul 262/2020 ;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ordinul nr. 1.822/2020 pentru aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate.

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 05.10.2023 desfăşurat la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 28/05.10.2023, înreg. la APM nr. 8129/05.10.2023)

- planul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

Aviz prealabil de oportunitate nr. 2 din data de 26.07.2023 eliberat de Primăria Orașului Baraolt

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

Planul ” PUZ-Pentru introducerea în intravilan și reglementarea terenului cu zonă de construcții la DJ 122”- Elaborare PUZ pentru zonă de producție la drumul de exploatare - Biborțeni, propus a fi amplasat în orașul Baraolt, sat Biborțeni, Drum de exploatare, nr. FN, judeţul Covasna, identificat prin C.F. 27722; 27574; 26862, nr, cadastral 27722; 27574; 26862, nu necesită evaluare de mediu şi nu necesită evaluare adecvată şi se va supune adoptării fără aviz de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Planul propune reglementarea unui teren în vederea unor lucrări de construcții pentru realizarea unei zone de producție (îmbuteliere ape minerale), construcții tip hale cu regim de înălțime , max. P+1E. Terenul studiat se află în extravilanul orașului Baraolt,

zonă agricolă, în partea de nord-vest, la cca 150 m de limita intravilanului, respective de sediul SC Biborțeni Aqua SRL, având categoria de folosință – teren arabil.

Zona este compusă din 3 (trei) terenuri în suprafață totală de 5700 mp, în prezent sunt libere de construcții.

Terenul se află în proprietatea firme SC Biborțeni Aqua SRL (persoană juridică).

Accesul pe terenul studiat se va realiza din partea de N-E, din drumul de exploatare.

Județul Covasna dispune de o rețea hidrografică relative bogată în ceea ce privește numărul cursurilor de apă. Perimetrul cercetat nu este afectat de artere hidrografice, iar apele pluviale nu băltesc. Nivelul freatic a fost întâlnit în jurul cotei de 2,50 m/3,00 m și înregistrează tendințe ascensoriale, ridicându-se în gura forajului până la -1,0 m/-1,20 m.  

Funcționalitatea, amplasarea și conformarea structurilor:

Zona de producție pentru îmbuteliere apă mineral:

  • apa minerală provine din 2(două) puțuri forate pe amplasament;
  • funcțiuni complementare: anexe (șoproane, depozite, garaje, ateliere) clădiri administrative, platforme pentru depozitare;
  • funcțiuni permise fără condiții: împrejmuiri, circulații carosabile și pietonale, zone verzi;

Obiective propuse:

  • cabină poartă la intrare în incintă;
  •  stație de tartare apă mineral;
  •  clădire pentru depozitare produse finite cu spații administrative, înălțime max P+1;
  • hală de producție (îmbuteliere apă minerală) 1200mp, înălțime parter înalt;
  • spații administrative(birouri, vestiare, grupuri sanitare), înălțime max. P+1;
  • platforme pentru depozitare, acoperite și descoperite;
  • foraje pentru apa minerală(P1 și P2), adâncime de aproximativ 60 m;
  • alei carosabile, cu platforme de parcare;
  • zonă verde, plantații de înălțime mica.

 

Vecinătăți:

La sud-vest: teren agicol

La nord-est: drum de exploatare

La sud-est: teren agricol A 1003/3/4

La nord-vest: teren agricol A 1003/3/8.

Condiții de fundare:

Fundarea se va realiza în stratul de praf nisipos la adâncimea minimă Df = 1,10 m raportată la cota terenului actual, luându-se în considerare presiuni convenționale cuprinse între Pconv = 200-300 kPa, Conform STAS 3300/85, valoarea de bază a presiunii convenționale corespund fundațiilor având lățimea tălpii B = 1,00 m și adâncimea de fundare față de nivelul terenului sistematizat Df = 2,00 m. Pentru alte adâncimi și lățimi de fundare se vor aplica corecții conform STAS 3000/1/85.

Încadrarea terenului:

Începând de la suprafață, terenul care urmează a fi excavat se încadrează în categoria ,, teren mijlociu,, pentru spăturile executate manual și în categoria a II–a, în cazul efectuătriiacestora cu mijloace mecanizate.

Regim de construire:

Retragerea față de aliniament va fide minim 1.00 m(cabină poartă), retragerile față de limitele laterale ale proprietății de minim 2.00 m față de limita de proprietate NV, SE, SV, iar față de drumul de exploatare va fi de 5,5 m din axul drumului.

Pentru clădiri se propune structură metalică cu închideri din panouri PVC tip sandvich. Aspectul clădirilor va exprima caracterul și reprezentativitatea funcțiunii de producție, depozitare; se vor folosi culori neuter, cum ar fi gri sau crem, ocru și brun.

 

Bilanț territorial – existent - propus

Suprafața unității teritoriale = 5700 mp

 

 

Existent (mp)

 

Propus (mp)

Căi de comunicații, parcaje, platforme

0

0%

1935

35% din 5528

Zonă verde amenajată

0

0%

1105

20% din 5528

Hală de producție, depozite, servicii

0

0%

2488

45% din 5528

Suprafață teren cedat din proprietate pentru lărgire drum

0

0%

172

3% din 5700

Total teren proprietate privată, după cedare teren pentru lărgire drum

0

0%

5528

97% din 5700

Total teren studiat

5700

100%

5700

100%

 

 

POT = max. 45%                    CUT = MAX. 1

 

Se va respecta delimitarea zonei reglementată de 5700 mp, ca zonă de producție, prin extinderea intravilanului construibil aprobat prin PUG. S-a amenajat o zonă pentru îmvutelierea apei minerale provenită din puțurile forate pe amplasament cu alei carosabile pentru accesul lesnicios la fiecare obiectiv și zzonă verde de protecție.

Circulație – carosabil și pietonal

Accesul pietonal și carosabil pe terenul studiat se face pe partea de NE, din Drumul de Exploatare. Retragerea minima propusă față de axul străzii va fi de 5,50 m.

Dotări de interes public:

Se va asigura accesul autospecialelor pentru stingerea incendiilor, în incintă

Se propune lărgirea drumului existent, atât ca îmbrăcăminte asfaltică cât și ca dimensiuni transversal(carosabil de 7 m cu dublu sens, amenajare trotuare, spații verzi, rigole pluviale).

Locurile de parcare vor fi asigurate pe teren proprietate private. Se va realiza racordarea la rețelele de utilități ale firmei Biborțeni Aqua pentru alimentare cu apă potabilă, electricitate, telecomunicații, canalizare în bazin vitanjabil amplasat în incintă, iar încălzirea se va asigura din surse alternative.

Suprafața de spații verzi în incintă va fi de 20% din suprafața terenului.

Regim de înălțime și aliniere

regimn de înălțime maxim P+E;

înălțimea maximă la cornișă = max.+7 m de la cota +/-0.00;

înălțimea maximă la coamă = max.+12 m de la cota +/-0.00;

alinierea construcțiilor se va face dealungul drumului de acces, astfel încât să nu deranjeze fluxul tehnologic.

Echipării edilitare:

Alimentarea cu apă: alimentarea cu apă rece, se va face din puț forat.

Canalizare menajeră: apele uzate menajere vor conduce către un bazin vitanjabil impermeabilizat amplasat în incintă.

Alimentarea cu gaze naturale: încălzirea se va asigura din surse alternative. 

Alimentare cu energie electirică: se va asigura de la rețeaua electrică existent.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele:

Amplasamentul studiat se afla situat în extravilanul localității Baraolt, sat Biborțeni.

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: se propune reglementarea terenului pentru construirea unei clădiri/hală de producție(îmbuteliere apă minerală).

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: Materialele folosite în construcția, finisarea și dotarea acestora se aleg astfel încât să nu polueze aerul interior și să asigure izolarea termică și acustică corespunzătoare. Materialele de construcție vor fi din gama celor durabile, utilizate în sistemul constructiv agreat la faza proiectului tehnic. Pentru clădiri se propune structură metalică cu închideri din panouri PVC tip sandvich.

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: Nu este cazul.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: nu este cazul;

b) natura cumulativă a efectelor: conform Certificatului de Urbanism nr. 41/21.09.2022, eliberat de Primăria orașului Baraolt.

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul, planul nu prevede activități cu risc pentru sănătatea umană și pentru mediu

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală de teren reglementată în prezentul plan urbanistic este de 5700 mp, aflată în proprietatea SC Biborțeni Aqua SRL. Amplasamentul studiat se afla situat în extravilanul localității Baraolt, sat Biborțeni.

 f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: imobilul nu se află în zonă de protecție a monumentelor istorice și/sau ale naturii; Conform procesului verbal nr. 28 din data de 05.10.2023, înregistrat la APM Covasna cu nr. 8129/05.10.2023, documentația se va înainta spre avizare către DJC Covasna;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: în faza de implementare şi funcţionare se vor respecta standardele şi normativele în vigoare.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: Amplasamentul se situează în afara siturilor Natura 2000 din judeţ;

Obligaţiile titularului:

- solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor la faza PUZ indicate în Certificatul de Urbanism nr. 41/21.09.2022 emis de Primăria orașului Baraolt, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acestea;

- conform procesului-verbal nr. 28 din data 05.10.2023, încheiat în urma ședinței CSC s-a stabilit necesitatea depunerii documentației pentru avizare la Direcția Județeană pentru Cultură Covasna.

- necesitatea depunerii documentației la Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna în vederea obținerii unui punct de vedere; se vor respecta condițiile impuse prin acest act de reglementare;

- respectarea cu stricteţe a limitelor amplasamentului şi a zonelor funcţionale precizate în documentaţie;

- În perioada de execuţie a lucrărilor se va pune accent pe: limitarea la minim a suprafeţelor ocupate de organizările de şantier, utilizarea unor tehnologii noi performante din punct de vedere a mediului (instalaţii de reţinere a poluanţilor la sursă), diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii. Nu se vor folosi materiale poluante, periculoase și nocive;

- se va avea în vedere refacerea cadrului după terminarea lucrărilor de construcții în mod cât mai apropiat de starea inițială a terenului.

- respectarea OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;

- respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

- respectarea prevederilor Legii nr. 24/2007 privind reglementarea şi administrarea spaţiilor verzi din intravilanul localităţilor (*actualizată*);

- respectarea Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- respectarea prevederilor HG nr. 188/2002 aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate (*actualizată*);

- respectarea prevederilor OUG nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului;- respectarea OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunțurile titularilor planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din data de 18.09.2023 și 21.09.2023.

- Convocatorul nr. 7943/02.10.2023 trimis către membrii CSC privind participarea la ședința din data de 05.10.2023 și procesul verbal al ședinței cu nr. 28/05.10.2023 nr. înreg. la APM Covasna 8129/05.10.2023;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare și anunțul public privind decizia de încadrare va fi afișat pe pagina proprie de internet a APM Covasna, http://apmcv.anpm.ro   

- Anunțul titularului privind decizia etapei de incadrare, publicat în ziarul ..... în data de ......

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii.

Avizul de mediu nu ţine loc de autorizaţie de construire, nu conferă dreptul de a executa lucrări de construcţii. Titularul are obligaţia de a supune acest plan procedurii de adoptare numai în forma avizată de autoritatea competentă de mediu –APM Covasna.

Înaintea demarării investiţiei privind lucrările propuse în prezentul PUZ se va depune la APM Covasna documentaţia tehnică necesară în vederea obţinerii acordului de mediu.

Răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia APM Covasna şi a publicului revine titularului planului, iar răspunderea pentru corectitudinea studiilor şi evaluărilor revine autorilor acestora, conform art. 21 din OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul în care planul suferă modificări, titularul este obligat să notifice în scris Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna.

Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toată perioada de valabilitate a planului, dacă nu intervin modificări ale acestuia.

Nerespectarea condiţiilor prezentului aviz se sancționează conform prevederilor legale în vigoare.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna. Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                           Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                         Referent de specialitate

                                                                                         Stanciu Maria